Lapsiviha leimahti jälleen, lapselle ei tehty pienempää annosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015071720053915_uu.shtml
"Ravintola ei suostunut tekemään lapselle pienempää annosta - koko porukka jäi ilman ruokaa"
Kommentit (161)
Jos ravintolan käytäntö on se, että puolikkaita annoksia ei myydä niin turha on asiakkaan alkaa nillittää. Tilatkoon listalta löytyvän (lasten tai aikuisten) annoksen ja jos ei ruokalista miellytä, voi aina vaihtaa paikkaa. Mikä ongelma on syödä annoksesta vain puolet?
Mutta koska minä minä minä vaadin ja haluan erityiskohtelua ja lapsien täytyy saada. Itsekin olen tarjoilijana toiminut useammassa paikassa ja tarjoilijat toimivat annettujen ohjeiden sekä ravintolan käytäntöjen mukaan eivätkä ihan vaan veetuillessaan kieltäydy kaikkea asiakkaille mieleen juolahtavaa toteuttamasta. Toki se tyytyväinen asiakas on aina tavoite, mutta asiakkailtakin toivoisi ymmärrystä näiden käytäntöjen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 09:19"]En usko että tästä olis viittiny lehteen vinkata ellei tosiaan oltais käyttäydytty huonosti asiakasta kohtaan. Jos jo pelkkä tilanteen selvittely kesti 45 minuuttia eikä muidenkaan ruokia näkynyt siinävaiheessa niin uskon että ravintola mokasi ja ansaitsi tän huonon mainoksen.
[/quote]
Yleensä ruoat tuodaan seurueelle yhtä aikaa. Lapsille joskus pyynnöstä nopeutettuna mahdollisuuksien mukaan. Taisi olla koko tilaus pitkään auki, kun jupakka oli päällä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:49"]
Pääosin taitaa kuvastaa vain suomalaisen palvelun jäykkyyttä, kun ei ennenkään ole puolitettu niin ei nytkään. No puuttumatta tuohon "puolitukseen" niin ravintolan on turha puolustella sitä että "annokset olivat juuri tulossa". Tilauksesta 45 min...eli itse olisin kyllä juuri lähdössä!
[/quote]
Kyllä, tyhjässä ravintolassa 45min on aika törkeä ruuanodotusaika. Tästä ei voi kuitenkaan vieläkään tietää, että mihin se 45min on kulunut. Onko aikaa alettu laskemaan siitä, kun on astuttu ravintolasta sisään? Vai kenties siitä, kun on alettu keskustelemaan tästä (naurettavasta) puolituksesta, vai vasta siinä vaiheessa kun tilaus on saatu selväksi, jolloin ravintolassa on taas jo ollut asiakkaita. Täydessä ravintolassa 45min on vielä täysin kohtuullinen odotusaika, vaikka yleensä pyritään siihen 20-30min odotusaikaan.
Paljon on vastausta vaille olevia asioita. Olen ehkä puolueellinen, mutta olen edelleen sen ravintolan puolella, sillä kokemuksesta tiedän a) järmäämisen vievän aikaa itse asialta ja b) asiakkaat laskevat todellisen odotusaikansa yleensä täysin päin honkia.
Voi näitä aloituksia ja ihmisten julkisuudenhakuisuutta mediassa. Äly hoi! Ja vielä oikein lapsiviha.
Yleensä 10-vuotias syö enemmän kuin keskimäärin naiset yleensä ja myös tuon ikäisen lapsen energiantarve on paljon suurempi. Miksi ihmeessä annos olisi pitänyt puolittaa tai mitä puolittamisista nyt siinä yleensä on, kun ravintolat eivät tarjoa teini-nais-miesasiakkailleen erikokoisia ruokaannoksia. Ja jokatapauksessa tuon ikäiselle lapselle ei lounaaksi riitä lastenannokset.
Minusta ravintola on käyttäytynyt moukkamaisesti jos ei tee lapselle pienempää annosta. Mikä vaiva se muka on? Tekee puolta pienemmän ja veloittaa puolet.
Meillä koko perhe on vegaani, eikä lapselle sovi ne yleiset lastenlistan nakit ja muusit tai lihapullat ja ranut. Ja aina tähän asti olen saanut lapselle pyytämäni pienen annoksen sopivaan hintaan. Minusta on turhaa mennä asiakaspalvelualalle, jos ei halua asiakkaita palvella. Toki esitän pyynnön aina ystävällisesti ja kohteliaasti, en tiedä sitten miten tässä tapauksessa on toimittu.
Lapsiperheessä on aina monta syövää suuta, ravintola tekee typerästi jos jättää palvelematta sillä siinä menettää ajan kanssa ison tukun rahaa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 10:44"]
Nämä säännöt vaan joskus on kummallisia ja asiakkaana on vaikea tajuta miksei voi joustaa. Esimerkiksi yhdessä ravintolassa sai limsaa vaan 0,5l tuoppeina - en todellakaan juo noin paljoa (lasken kaloreita) joten pyysin jos laskisivat tuoppiin hanasta vaan puolikkaan vaikka maksan koko tuopin hinnan. Eivät suostuneet. Otin tietty sit koko tuopin ja join vain puolet mutta vaikea näitä on käsittää.
[/quote]
Monesti voi myös johtua tiukasta työnantajasta. Varastoarvojen pitää täsmää myyntiin, eli kaikki muutokset tilauksiin pitää pystyä lyömään kassaan. Jos puolittamixelle tai pienemmälle limulle ei ole kassassa vaihtoehtoa valmiina, ainoa mahdollisuus käytännössä olisi myydä koko tuote täyteen hintaan ja heittää se osa roskiin, jota asiakas ei halua. Yleensä asiakkaan pointti kuitenkin on se, ettei halua heittää turhaa osaa hukkaan, koska muutenhan sen voisi itsekin vain jättää syömättä/juomatta. Ei valitettavasti onnistu jos ei työntekijälle ole annettu pelivaraa annoksissa ja usein ei ole, koska voisi johtaa väärinkäytöksiin tai koska halutaan seurata varastoja tarkkaan.. Itselle tullut jopa kaupan kassalla vastaan näitä, jotka haluavat ostaa esim Pepsi 4-pakina mutta ottaa vain 2 limua siitä ja jos ei ole ollut kovin tärkeä työpaikka niin olen ratkaissut ainoalla mahdollisella tavalla eli sanonut että voi sitten halutessaan lahjoittaa ylimääräiset minulle yksityishenkilönä. Olisi kyllä varmaan tullut huomautusta jos olisin jäänyt kiinni, mutta en vaan jaksanut alkaa tappelemaan noin harvinaisesta tilanteessa. Pari kertaa jaksoin tapella ja kyllä asiakkaat olivat minulle vihaisia kun eivät pystyneet ymmärtämään kaupan logiikkaa vaikka kuinka selitin..
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:59"]
Minusta ravintola on käyttäytynyt moukkamaisesti jos ei tee lapselle pienempää annosta. Mikä vaiva se muka on? Tekee puolta pienemmän ja veloittaa puolet.
Meillä koko perhe on vegaani, eikä lapselle sovi ne yleiset lastenlistan nakit ja muusit tai lihapullat ja ranut. Ja aina tähän asti olen saanut lapselle pyytämäni pienen annoksen sopivaan hintaan. Minusta on turhaa mennä asiakaspalvelualalle, jos ei halua asiakkaita palvella. Toki esitän pyynnön aina ystävällisesti ja kohteliaasti, en tiedä sitten miten tässä tapauksessa on toimittu.
Lapsiperheessä on aina monta syövää suuta, ravintola tekee typerästi jos jättää palvelematta sillä siinä menettää ajan kanssa ison tukun rahaa.
[/quote]
Eli sinun mielestäsi on täysin kohtuullista vaatia sellaisen annoksen puolittamista, jota ei ole välttämättä mahdollista puolittaa? Esim. pihvit ja burgerit tai vaikka valmiiksi tehty sämpylä huoltsikan kylmiöstä? Ja keittiö vielä menettää rahaa tämän palvelun takia. Vai miten itse hyötykäyttäisit puolikkaan kasvisburgerin? Niitä burgereita ja sämpylöitä kun harvemmin pyöräytetään vasta tilauksen saatua, jotta asiakkaalle voitaisiin tehdä se mieleisen kokoinen annos.
"Ymmärrän että haluttiin vaan puolikas annos jos lapsella on ongelmia syömisen kanssa. Sillon usein helpottaa jos lautasella ei ole valtavaa kasaa ruokaa ja lapsi syö edes vähän. Normaali tilanteessa en ymmärrä mutten ymmärrä myöskään miksi ravintolan piti tehdä asiasta niin hankalaa enkä varsinkaan kommenttia "sinun takiasi "
Siitäkö se vasta meteli olisi syntynyt, jos 10-vuotiaan annos olisi puolitettu, jolloin lapselle olisi jäänyt nälkä ja julkisuudessa olisi kerrottu annoksen manksaneen niin ja niin paljon, sillä yleensä tuon ikäiset lapset tarvitsevat paljon enemmän energiaa kuin moni aikuinen ja syövät mukisematta normaalin annoksen. Ja suuresti ihmettelen, miten kyseinen isä olettaa 10-vuotiaan pärjäävän lastenannoksella.
Tällä tavalla perheen ongelmia muunnetaan helpommaksi kestää, kun vikaa nähdään ulkopuolisessa.
Tasokkaista ruokaravintoloista en tiedä miten tarkkaan siellä punnitaan varastoissa olevia raaka-aineita, mutta kyllä ainakin pikaruokaravintoloissa joissa olen työskennellyt on aika tarkassa syynissä ollut, että raaka-aineet ja myynti täsmää.
[/quote]
Ehkä jossain Rossossa, mutta oikeissa ravintoloissa sen suurimman kasan rahaa jättää aikuisten seurueet, jotka tulevat syömisen lisäksi viettämään iltaa. Vaikeat lapsiperheet ovat ravintola-alan vihatuimpia asiakkaita.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 10:44"]
Nämä säännöt vaan joskus on kummallisia ja asiakkaana on vaikea tajuta miksei voi joustaa. Esimerkiksi yhdessä ravintolassa sai limsaa vaan 0,5l tuoppeina - en todellakaan juo noin paljoa (lasken kaloreita) joten pyysin jos laskisivat tuoppiin hanasta vaan puolikkaan vaikka maksan koko tuopin hinnan. Eivät suostuneet. Otin tietty sit koko tuopin ja join vain puolet mutta vaikea näitä on käsittää.
Usko tai älä mutta se vaikuttaa inventaarioon. Siksi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:14"]
[/quote]
Ehkä jossain Rossossa, mutta oikeissa ravintoloissa sen suurimman kasan rahaa jättää aikuisten seurueet, jotka tulevat syömisen lisäksi viettämään iltaa. Vaikeat lapsiperheet ovat ravintola-alan vihatuimpia asiakkaita.
[/quote]
Juurikin näin. Puhumattakaan siitä lapsiperseiden jättämästä sotkusta jälkeensä, joiden raivaamiseen tarvitaan puskutraktoria.
Pilttipurkit, pillimehut, servetit revittynä, maito-ketsuppi-piltti-tahrat ikkunoissa , ovissa, seinissä, katossa, pöydillä , lattialla ja istuimilla.
"Mä oon kato maksava asiakas, tilasin sen halvimman salaatin ja jääveden, lämmitä nää mun kakaroiden bonat parhaissa posliineissas?".
Ompa lapsellista porukkaa. Hyvä että jäi ilman ruokia. Luultavasti vielä valehtelivat toimittajalle.
Jompi kumpi osapuolihan selkeästi valehtelee.
Minulle tulee paha mieli näistä kommenteista. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joiden kanssa olemme käyneet ravintolassa syömässä vauvasta lähtien. Välillä on ollut kausia, kun on ollut parempi tilata pizza kotiin tai hakea kiinalaisesta kuin mennä paikan päälle. Mutta lapset on tottuneita ravintola/kahvilakävijöitä, eivät mekasta, juokse ympäriinsä eivätkä kiukuttele. Ja syövät monipuolisesti ja maistavat uuttakin melko ennakkoluulottomasti. Koskaan, ikinä, kukaan ei ole sanonut heistä mitään. Ei kyllä mitään positiivistakaan ...
Joskus vihamielisen ilmpapiirin aistii, mutta useimmiten ei. Lapsille on järjestynyt pienempi vesilasi (se viinilasi on aika iso) ja pöytään on saanut extralautasen. Mitään erikoisia emme ole pyydelleet. Viimeksi Italian lomalla tarjoilat poikkeuksetta kysyivät, ottavatko lapset kokonaan oman annoksen, vai puolitetaanko heille yksi annos vai tehdäänkö eri annoksista pienemmät versiot.
Sääntö-Suomessa vähän mietityttää, että onko se todella paha asia jos lapselle haluaa puolikkaan annoksen? Silloinhan ei mene ruokaa hukkaankaan niin paljon. Sitä en tiedä, mitä tässä tapauksessa on käynyt, mutta lähinnä kommentoin muita kommentoijia.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:25"]Minulle tulee paha mieli näistä kommenteista. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joiden kanssa olemme käyneet ravintolassa syömässä vauvasta lähtien. Välillä on ollut kausia, kun on ollut parempi tilata pizza kotiin tai hakea kiinalaisesta kuin mennä paikan päälle. Mutta lapset on tottuneita ravintola/kahvilakävijöitä, eivät mekasta, juokse ympäriinsä eivätkä kiukuttele. Ja syövät monipuolisesti ja maistavat uuttakin melko ennakkoluulottomasti. Koskaan, ikinä, kukaan ei ole sanonut heistä mitään. Ei kyllä mitään positiivistakaan ...
Joskus vihamielisen ilmpapiirin aistii, mutta useimmiten ei. Lapsille on järjestynyt pienempi vesilasi (se viinilasi on aika iso) ja pöytään on saanut extralautasen. Mitään erikoisia emme ole pyydelleet. Viimeksi Italian lomalla tarjoilat poikkeuksetta kysyivät, ottavatko lapset kokonaan oman annoksen, vai puolitetaanko heille yksi annos vai tehdäänkö eri annoksista pienemmät versiot.
Sääntö-Suomessa vähän mietityttää, että onko se todella paha asia jos lapselle haluaa puolikkaan annoksen? Silloinhan ei mene ruokaa hukkaankaan niin paljon. Sitä en tiedä, mitä tässä tapauksessa on käynyt, mutta lähinnä kommentoin muita kommentoijia.
[/quote]
Määrittele puolikas tai pienempi hampurilaisannos, jos lastenlistan annos ei kelpaa pienemmäksi versioksi.
On ravintoloita ja on "ravintoloita".
Ensimmäiseksi mainitussa moni ruoka tehdään itse alusta loppuun. Tai jos ei tehdä, siellä osataan soveltaa. Jälkimmäisessä työskentelee "kokkeja" jotka lämmittävät valmiskastikkeen, paistavat valmiiksi leikatun pihvin, heittävät valmiiksi pilkotut ranskikset rasvakeittimeen ja lämmittävät pakastevihannekset. Ja sitten he kokoavat aterian - jota ei voi puolittaa :D
Keittiömestari olisi voinut sovitella: vähemmän lisukkeita tai vähemmän väliin tavaraa. Tai jopa niin että toinen leipä pois! Ruoan kokkaaminen ei ole rakettitiedettä, ja hyvä kokki saisi sen puolitetun hampurilaisenkin näyttämään siinä lautasella hyvä.
Minulle on aivan sama, kuka sitä puolitusta tai annoksen muutosta on pyytänyt. Minusta ongelmana on paitsi liian matala uutiskynnys, niin myös suomalaisen palvelukulttuurin asenne, joka on harmillisen joustamatonta. Minä käyttäydyin ravintoloissa(kin) hyvin, en öykkäröi enkä vaadi, mutta en myöskään mene sinne kumartelemaan henkilökuntaa. He ovat siellä minua varten, ei päinvastoin.
ps. Sain kerran surullisen kuuluisassa Rossosakin pienemmän annoksen, ja ihan vielä niin että tarjoilija sen itse ehdotti: sanoin puolihuolimattomasti, että jaksankohan syödä kaikkea, johon tarjoilija tarttui ja kertoi että heillä saa kyllä aikuiset tilata myös lasten listalta, tai hän voi pyytää kokkia tekemään vähän pienemmän annoksen (pastaa). Ateriasta laskutettiin täysi hinta, mutta jälkkäriksi juomaani cappucinoa ei laskussa näkynyt. Kiitin vuolaasti ja olin oikeasti tyytyväinen palveluun.
Miksi tässä keskustelussa puhutaan koko ajan hampurilaisannoksesta? Eihän tuossa jutussa ole hampurilaisesta mitään mainintaa. Suora sitaatti: "kyseessä oli annos, joka koostui monesta pienestä jutusta". Ainoa kuvaukseen sopiva ateria listalla näyttäisi olevan Loden herkkukori: Friteerattuja kananfileitä, häränlihapullia, karitsan makkaraa ja maalaisranskalaisia, aiolia, tomaattisalsaa. Lastenlistalla oleva "vastaava" annos ei oikeasti ole lähellekään vastaava, joten ymmärrän hyvin, että joku lapsi mielummin ottaisi puolikkaan aikuisten annoksesta.
Amen
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:13"]
Jos tuo juttu pitää paikkansa, että hampurilaisesta oli kyse, niin ymmärrän ravintolan kannan täysin. Melkein minkä tahansa annoksen voisi tehdä puolikkaana, mutta hampurilainen on aina purilainen. Käytännössähän tässä on varmaan vaadittu sitä, että kokki kokoaa keittiössä kokonaisen annoksen ja vetää sen sen jälkeen veitsellä puoliksi. Ymmärrän hyvin ettei kokkia nappaa koota annosta rahaa maksavista raaka-aineista, vetää sen jälkeen veitsellä puoliksi ja nakata puolikasta roskiin, kun saman annoksen voisi kiikuttaa kokonaisena pöytään ja asiakas syö minkä syö. Ja jos hyvä tuuri käy, niin asiakas saattaa syödä koko annoksen. Nyt asiakas on käyttäytynyt idiootin tavoin ja käytännössä soittanut valtakunnalliseen (paska)lehteen kertoakseen, että veitsen käyttö ei oikein aikuiselta mieheltä onnistu ja pentu on niin pilalle paapottu, että maailma pirstaloituu jos lautasella onkin kokonainen purilainen puolikkaan sijasta.
[/quote]
Oliko se lapselle haluttu puolikas annos tosiaan hampurilainen sisältävä annos? Missä niin muka sanottiin?