Lapsiviha leimahti jälleen, lapselle ei tehty pienempää annosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015071720053915_uu.shtml
"Ravintola ei suostunut tekemään lapselle pienempää annosta - koko porukka jäi ilman ruokaa"
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:49"]
On ravintoloita ja on "ravintoloita".
Ensimmäiseksi mainitussa moni ruoka tehdään itse alusta loppuun. Tai jos ei tehdä, siellä osataan soveltaa. Jälkimmäisessä työskentelee "kokkeja" jotka lämmittävät valmiskastikkeen, paistavat valmiiksi leikatun pihvin, heittävät valmiiksi pilkotut ranskikset rasvakeittimeen ja lämmittävät pakastevihannekset. Ja sitten he kokoavat aterian - jota ei voi puolittaa :D
Keittiömestari olisi voinut sovitella: vähemmän lisukkeita tai vähemmän väliin tavaraa. Tai jopa niin että toinen leipä pois! Ruoan kokkaaminen ei ole rakettitiedettä, ja hyvä kokki saisi sen puolitetun hampurilaisenkin näyttämään siinä lautasella hyvä.
Minulle on aivan sama, kuka sitä puolitusta tai annoksen muutosta on pyytänyt. Minusta ongelmana on paitsi liian matala uutiskynnys, niin myös suomalaisen palvelukulttuurin asenne, joka on harmillisen joustamatonta. Minä käyttäydyin ravintoloissa(kin) hyvin, en öykkäröi enkä vaadi, mutta en myöskään mene sinne kumartelemaan henkilökuntaa. He ovat siellä minua varten, ei päinvastoin.
ps. Sain kerran surullisen kuuluisassa Rossosakin pienemmän annoksen, ja ihan vielä niin että tarjoilija sen itse ehdotti: sanoin puolihuolimattomasti, että jaksankohan syödä kaikkea, johon tarjoilija tarttui ja kertoi että heillä saa kyllä aikuiset tilata myös lasten listalta, tai hän voi pyytää kokkia tekemään vähän pienemmän annoksen (pastaa). Ateriasta laskutettiin täysi hinta, mutta jälkkäriksi juomaani cappucinoa ei laskussa näkynyt. Kiitin vuolaasti ja olin oikeasti tyytyväinen palveluun.
[/quote]
Kertoo susta paljon aikuisen ihmisenä, jos tilailet lastenlistalta ; )
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:49"]
On ravintoloita ja on "ravintoloita".
Ensimmäiseksi mainitussa moni ruoka tehdään itse alusta loppuun. Tai jos ei tehdä, siellä osataan soveltaa. Jälkimmäisessä työskentelee "kokkeja" jotka lämmittävät valmiskastikkeen, paistavat valmiiksi leikatun pihvin, heittävät valmiiksi pilkotut ranskikset rasvakeittimeen ja lämmittävät pakastevihannekset. Ja sitten he kokoavat aterian - jota ei voi puolittaa :D
Keittiömestari olisi voinut sovitella: vähemmän lisukkeita tai vähemmän väliin tavaraa. Tai jopa niin että toinen leipä pois! Ruoan kokkaaminen ei ole rakettitiedettä, ja hyvä kokki saisi sen puolitetun hampurilaisenkin näyttämään siinä lautasella hyvä.
Minulle on aivan sama, kuka sitä puolitusta tai annoksen muutosta on pyytänyt. Minusta ongelmana on paitsi liian matala uutiskynnys, niin myös suomalaisen palvelukulttuurin asenne, joka on harmillisen joustamatonta. Minä käyttäydyin ravintoloissa(kin) hyvin, en öykkäröi enkä vaadi, mutta en myöskään mene sinne kumartelemaan henkilökuntaa. He ovat siellä minua varten, ei päinvastoin.
ps. Sain kerran surullisen kuuluisassa Rossosakin pienemmän annoksen, ja ihan vielä niin että tarjoilija sen itse ehdotti: sanoin puolihuolimattomasti, että jaksankohan syödä kaikkea, johon tarjoilija tarttui ja kertoi että heillä saa kyllä aikuiset tilata myös lasten listalta, tai hän voi pyytää kokkia tekemään vähän pienemmän annoksen (pastaa). Ateriasta laskutettiin täysi hinta, mutta jälkkäriksi juomaani cappucinoa ei laskussa näkynyt. Kiitin vuolaasti ja olin oikeasti tyytyväinen palveluun.
[/quote]
Kertoo susta paljon aikuisen ihmisenä, jos tilailet lastenlistalta ; )
[/quote]
Tarjoilija ehdotti sitä minulle. Pointti oli ravintolan palvelussa, ei siitä millainen minä olen ihmisenä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:21"]
En todellakaan kehtaisi neljän tähden ravintolassa tuolla tavalla kiukutella. Pitää sitä ravintolaa ja henkilökuntaakin kunnioittaa. Ja todella lapsellista mennä vielä iltapäivälehdille itkemään. Aikuinen ihminen osaa selvittää asiat toisen osapuolen kanssa. Säälittäviä nämä mielensäpahoittajat. Meidän seurueessa jos olisi käynyt noin, joku aikuinen olisi syönyt tyytyväisenä sen mitä lapselta jäi syömättä.
[/quote]minkä luokituksen mukaan kyse olisi neljän tähden ravintolasta? Eikö tuo ole ihan ketjumesta?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:59"]
Minusta ravintola on käyttäytynyt moukkamaisesti jos ei tee lapselle pienempää annosta. Mikä vaiva se muka on? Tekee puolta pienemmän ja veloittaa puolet.
Meillä koko perhe on vegaani, eikä lapselle sovi ne yleiset lastenlistan nakit ja muusit tai lihapullat ja ranut. Ja aina tähän asti olen saanut lapselle pyytämäni pienen annoksen sopivaan hintaan. Minusta on turhaa mennä asiakaspalvelualalle, jos ei halua asiakkaita palvella. Toki esitän pyynnön aina ystävällisesti ja kohteliaasti, en tiedä sitten miten tässä tapauksessa on toimittu.
Lapsiperheessä on aina monta syövää suuta, ravintola tekee typerästi jos jättää palvelematta sillä siinä menettää ajan kanssa ison tukun rahaa.
[/quote]
Sinä vegaanina odotat, että ravintola, jolla on lista , varautuu sinun ja vammaisen perheesi tarpeisiin hautomalla kik-herneitä ja tofua sinua odotellen ?
Menet vegaanina tieten tahtoen ravintolaan, jossa lapsille on tarjolla nakkeja ja ranskalaisia?
Mäkin tuun sulle kylään, laitapa pöytä koreeksi, vaikka hanhenmaksaa ja chateaubriandia ?
Monelta tuun?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:06"]
"Ymmärrän että haluttiin vaan puolikas annos jos lapsella on ongelmia syömisen kanssa. Sillon usein helpottaa jos lautasella ei ole valtavaa kasaa ruokaa ja lapsi syö edes vähän. Normaali tilanteessa en ymmärrä mutten ymmärrä myöskään miksi ravintolan piti tehdä asiasta niin hankalaa enkä varsinkaan kommenttia "sinun takiasi "
Siitäkö se vasta meteli olisi syntynyt, jos 10-vuotiaan annos olisi puolitettu, jolloin lapselle olisi jäänyt nälkä ja julkisuudessa olisi kerrottu annoksen manksaneen niin ja niin paljon, sillä yleensä tuon ikäiset lapset tarvitsevat paljon enemmän energiaa kuin moni aikuinen ja syövät mukisematta normaalin annoksen. Ja suuresti ihmettelen, miten kyseinen isä olettaa 10-vuotiaan pärjäävän lastenannoksella.
[/quote]
Juomat olivat tuolle roskaväelle tärkeämmät kuin se, että lapsi saisi vatsansa täyteen. Kitsaina vanhemmat tilasivat äpikselle vain puolikaan annoksen, että saisivat vielä oluidensa kylkeen jallut. Juomathan tulivat heti, paljonkohan tuo perhe oli ehtinyt nauttia alkoholia asuntovaunussaan ennen ravintolaan saapumista?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:14"]
Minusta ravintola on käyttäytynyt moukkamaisesti jos ei tee lapselle pienempää annosta. Mikä vaiva se muka on? Tekee puolta pienemmän ja veloittaa puolet.
Meillä koko perhe on vegaani, eikä lapselle sovi ne yleiset lastenlistan nakit ja muusit tai lihapullat ja ranut. Ja aina tähän asti olen saanut lapselle pyytämäni pienen annoksen sopivaan hintaan. Minusta on turhaa mennä asiakaspalvelualalle, jos ei halua asiakkaita palvella. Toki esitän pyynnön aina ystävällisesti ja kohteliaasti, en tiedä sitten miten tässä tapauksessa on toimittu.
Lapsiperheessä on aina monta syövää suuta, ravintola tekee typerästi jos jättää palvelematta sillä siinä menettää ajan kanssa ison tukun rahaa.
Ravintola tekee typeräisti jos hyysää wt-lapsiperheitä ne karkottaa muut maksavat asiakkaat aika tehokkaasti.
Taisi olla se "stokkan ilmapalloisä" nyt Kuopiossa lomalla.
[/quote]
Sinä vegaanina odotat, että ravintola, jolla on lista , varautuu sinun ja vammaisen perheesi tarpeisiin hautomalla kik-herneitä ja tofua sinua odotellen ?
Menet vegaanina tieten tahtoen ravintolaan, jossa lapsille on tarjolla nakkeja ja ranskalaisia?
Mäkin tuun sulle kylään, laitapa pöytä koreeksi, vaikka hanhenmaksaa ja chateaubriandia ?
Monelta tuun?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:49"]Kuulostaa taas sellaiselta "ilmapalloisä" tyypiltä. No onko sen räkänokan pakko syödä siitä aikuisten annoksesta kaikki? Jättäisi lautaselle sitten.
Lyön pääni vetoa, että tämä äijä on järjestänyt jonkun nolon kohtauksen ravintolassa.
[/quote]
Ahaha! :D Olin jo ehtinyt unohtaa koko ilmapallo-casen. :D Se oli ehkä yksi pahimpia mielensäpahoittajia.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:49"]Kuulostaa taas sellaiselta "ilmapalloisä" tyypiltä. No onko sen räkänokan pakko syödä siitä aikuisten annoksesta kaikki? Jättäisi lautaselle sitten. Lyön pääni vetoa, että tämä äijä on järjestänyt jonkun nolon kohtauksen ravintolassa. [/quote] Ahaha! :D Olin jo ehtinyt unohtaa koko ilmapallo-casen. :D Se oli ehkä yksi pahimpia mielensäpahoittajia.
[/quote]
Totta ja nyt sama hemmo ilmeisesti häärää Kuopiossa. Tai sit se oli "cittarityyppi" muistatteko?
Hauska tuo "4,5 tähden hotelli". Hotelli on saanut Googlen palvelun käyttäjiltä arvosanan 4,5, mutta ei kyseessä mikään "4,5 tähden hotelli" ole. :)
Anoppi asuu Kuopiossa. Taidanpa ensi kerralla siellä käydessäni yöpyä Rauhalahdessa ja syödä siellä. :) Oli pakko heti googlata Rauhalahti ja tutustua. :)
[/quote]
Monelta tuun?
[/quote]
Ei tarvitse saivarrella. Normiravintoloissa on kyllä kiitettävästi valikoimassa tofua ja joskus joitakin papuja. Osa tarjoaa seitania. Kasviksia on joka ravintolassa. Jos kyse on ennalta tuntemattomasta ravintolasta, minulla on tapana soittaa etukäteen ja tiedustella millaisia tarjottavia vegaanille on. Mutta lastenlistojen tarjottavat ovat lähes poikkeuksetta eläimistä tehtyjä ruokia. Vuodesta toiseen, mitä kyllä ihmettelen sillä kasvissyöjäperheitä on vuosi vuodelta enemmän.
Vegaani on maksava asiakas siinä missä muutkin. Siksi ainakin useimmissa ravintoloissa tajutaan jo hieman nähdä vaivaa asiakkaan eteen. Sinulla sen sijaan vaikuttaisi olevan jonkunlainen asennevamma. Olen kuullut että ne parantuvat hitaasti. Joten alapa heti töihin.
En kutsuisi noin huonosti käyttäytyvää ja töykeästi keskustelevaa ihmistä päivälliselle kotiini, joten turha odottaa kutsua. Turha myös verrata ravitsemusliikettä ja yksityistä kotitaloutta toisiinsa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:04"]
[/quote]
Eli sinun mielestäsi on täysin kohtuullista vaatia sellaisen annoksen puolittamista, jota ei ole välttämättä mahdollista puolittaa? Esim. pihvit ja burgerit tai vaikka valmiiksi tehty sämpylä huoltsikan kylmiöstä? Ja keittiö vielä menettää rahaa tämän palvelun takia. Vai miten itse hyötykäyttäisit puolikkaan kasvisburgerin? Niitä burgereita ja sämpylöitä kun harvemmin pyöräytetään vasta tilauksen saatua, jotta asiakkaalle voitaisiin tehdä se mieleisen kokoinen annos.
[/quote]
Eihän valmista annosta tietysti tarvitse puolittaa. En ole varma mikä tämän perheen kohdalla on se ongelma ollut. Yleensä meidän kohdallamme juttelemme ruokavaliosta, jos se ei ole ravintolalle tai tarjoilijalle tuttu, ja sitten neuvottelemme, mikä listan annoksista olisi helpoiten sovellettavissa. Toisinaan kokki itse tulee ehdottamaan jotakin ruokaa, ja yleensä poikkeuksetta suostumme noihin ehdotuksiin. Monissa ravintoloissa varsinkin pääkaupunkiseudulla on hyvin mukavaa ja avuliasta henkilökuntaa, jotka eivät kavahda myöskään perusruokavaliosta poikkeavia. Ja miksipä kavahtaisivat, onhan hyvän kokin merkki se että osaa hieman taiteilla ja soveltaa, ammattitaitoa ei ole se että osaa valmistaa ennakkoon tiedossa olevan listan mukaan ennalta-arvattavat ateriat.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:04"]
[/quote]
Monelta tuun?
[/quote]
Ei tarvitse saivarrella. Normiravintoloissa on kyllä kiitettävästi valikoimassa tofua ja joskus joitakin papuja. Osa tarjoaa seitania. Kasviksia on joka ravintolassa. Jos kyse on ennalta tuntemattomasta ravintolasta, minulla on tapana soittaa etukäteen ja tiedustella millaisia tarjottavia vegaanille on. Mutta lastenlistojen tarjottavat ovat lähes poikkeuksetta eläimistä tehtyjä ruokia. Vuodesta toiseen, mitä kyllä ihmettelen sillä kasvissyöjäperheitä on vuosi vuodelta enemmän.
Vegaani on maksava asiakas siinä missä muutkin. Siksi ainakin useimmissa ravintoloissa tajutaan jo hieman nähdä vaivaa asiakkaan eteen. Sinulla sen sijaan vaikuttaisi olevan jonkunlainen asennevamma. Olen kuullut että ne parantuvat hitaasti. Joten alapa heti töihin.
En kutsuisi noin huonosti käyttäytyvää ja töykeästi keskustelevaa ihmistä päivälliselle kotiini, joten turha odottaa kutsua. Turha myös verrata ravitsemusliikettä ja yksityistä kotitaloutta toisiinsa.
[/quote]
Vegaaneja asiakkaista on ehkä noin 0.10 %.
Mutta sinä odotat olevasi jumalasta seuraava, saapuessasi häirikkölastesi kanssa "palvottavaksi".
Olethan sinä jo pelkästään vegaanina kaikkien muiden yläpuolella. Tukehdu tofuusi : )
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:59"]Minusta ravintola on käyttäytynyt moukkamaisesti jos ei tee lapselle pienempää annosta. Mikä vaiva se muka on? Tekee puolta pienemmän ja veloittaa puolet.
[/quote]
Eihän se tarjoilija siitä päätä tehdäänkö pienempiä annoksia vai ei.
Omituista syrjintää lapsia kohtaan, että ei saa valita ruokaansa! Pakotetaan syömään ranskalaisia ja nakkeja ja muuta epäterveellistä.
Ei se ole sille ravintolalle yhtään suurempi vaiva tehdä ruokaa puolikas annos kuin normaali!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:50"]Miksi tässä keskustelussa puhutaan koko ajan hampurilaisannoksesta? Eihän tuossa jutussa ole hampurilaisesta mitään mainintaa. Suora sitaatti: "kyseessä oli annos, joka koostui monesta pienestä jutusta". Ainoa kuvaukseen sopiva ateria listalla näyttäisi olevan Loden herkkukori: Friteerattuja kananfileitä, häränlihapullia, karitsan makkaraa ja maalaisranskalaisia, aiolia, tomaattisalsaa. Lastenlistalla oleva "vastaava" annos ei oikeasti ole lähellekään vastaava, joten ymmärrän hyvin, että joku lapsi mielummin ottaisi puolikkaan aikuisten annoksesta.
[/quote]
Jos se on tuo niin miksei ne voineet ottaa loppuja mukaan, nuohan voi lämmittää tai onkohan tarjoilija ehdottanut että ottaisivat puolet annoksesta mukaan?
- Valitettavasti ravintolassa on tietynlaiset annokset lapsille ja aikuisille, mutta tätä asiaa en kommentoi enempää, vuoroesimies toteaa.
Miksi??? Mitä tämä tarkoittaa? Omituisin juttu mitä olen lukenut pitkään aikaan. 10-vuotias syö jo ihan samoja ruokia kuin aikuinenkin. Ehkä ei niitä mausteisimpia mutta eihän suomalainen ruoka mitään tulista ole!
Miksei rahakaan kelvannut? Perhe sanoi maksavansa jopa saman hinnan puolikkaasta kuin jos se olisi normaalikokoinen annos.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:50"]Miksi tässä keskustelussa puhutaan koko ajan hampurilaisannoksesta? Eihän tuossa jutussa ole hampurilaisesta mitään mainintaa. Suora sitaatti: "kyseessä oli annos, joka koostui monesta pienestä jutusta". Ainoa kuvaukseen sopiva ateria listalla näyttäisi olevan Loden herkkukori: Friteerattuja kananfileitä, häränlihapullia, karitsan makkaraa ja maalaisranskalaisia, aiolia, tomaattisalsaa. Lastenlistalla oleva "vastaava" annos ei oikeasti ole lähellekään vastaava, joten ymmärrän hyvin, että joku lapsi mielummin ottaisi puolikkaan aikuisten annoksesta. [/quote] Jos se on tuo niin miksei ne voineet ottaa loppuja mukaan, nuohan voi lämmittää tai onkohan tarjoilija ehdottanut että ottaisivat puolet annoksesta mukaan?
[/quote]Mitä loppuja? Eivät he saaneet mitään ruokia pöytään.
Seurue maksoi juomat ja mies päätti kävellä vielä pubin puolelle keittiövastaavan luo ja kysyä, mikseivät he ikinä saaneet mitään ruokia.
- Vastaus kuului: Sinun takiasi.
On ehkä julma lapsuus, tai sitten kiusausta jne. pariutumisen onnistuttua hommataan sit jälkikasvua ja eletään lapsien kautta uusiksi kaikki. se tässä on todellisuudessa taustalla. peilataan omaa "itseä" lapsien kautta muihin, ja projisoidaan omat ongelmat muiden niskaan. eihän hänen omat lapsensa ole mitään ikinä väärin tehneet, ja hänen omille lapsille toki kuuluu kaikki aina kyselemättä. eiku...
sen takia nää nostaa niin herkästi julkisen metelin. sen takia nää erimielisyydet lapsien kanssa tuntuu veriseltä loukkaukselta, koska se todellisuudessa on loukkaus vanhempaa itseään kohtaan, mutta lapsien kautta.
itselleen rehellisillä vanhemmilla ei ole vähäisintäkään vaikeutta ymmärtää asian todellinen luonne. ehkä se ketjuraflan kokki ei yksinkertaisesti saa kikkailla annoksen kanssa. onko siinä mitään järkeä? ei välttämättä, mutta jos sun niskan päällä on teksti "tulos tai ulos", otatko riskin?
nää on nää kohut aina samanlaisia, aina jää kertomatta se puoli että asialla on aina kolme puolta. sun totuus. niiden totuus ja sit absoluuttinen totuus.
-m35