Jos täytyy lähteä väestönsuojaan turvaan, saako koiran ottaa mukaan?
Vai onko siellä kukkahattutätejä jotka valittavat, että "ei saa tuoda koiraa, joku voi olla allerginen"?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene suojaan, jos en saa koiraani mukaan ottaa. Yksin en häntä jätä!
Täysin oma valintasi.
Kyllä, kusipäisten kanssa viitsisi enää jäädä Suomea rakentamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli tänään Hesarissa artikkeli väestönsuojista.
Eläimiä ei niihin saa viedä. Eläimet täytyy jättää kotiin suojaan, tarkoittaa siis lemmikkieläimiä myös.
Lukekaapa kirjoitus, siinä on vastauksia niihin kysymyksiin, joita tällä palstalla kysytään kymmeniä kertoja päivässä.
Jos eläimet ei saa mennä väestönsuojiin niin eihän sinne sillon ihmisetkään voi mennä kun ihmiset on eläimiä
Ihmiset on ihmisiä ja eläimet on eläimiä.
ihminen = eläin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene suojaan, jos en saa koiraani mukaan ottaa. Yksin en häntä jätä!
Täysin oma valintasi.
Kyllä, kusipäisten kanssa viitsisi enää jäädä Suomea rakentamaankaan.
No, kusipäänä itse päätät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimiä ei niihin saa viedä. Eläimet täytyy jättää kotiin suojaan, tarkoittaa siis lemmikkieläimiä myös.
Lukekaapa kirjoitus, siinä on vastauksia niihin kysymyksiin, joita tällä palstalla kysytään kymmeniä kertoja päivässä.
Jos eläimet ei saa mennä väestönsuojiin niin eihän sinne sillon ihmisetkään voi mennä kun ihmiset on eläimiä
ihminen = eläin
Ei kulta. Eihän kissakaan ole koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihminen = eläin
Ilmankos sinä täällä räksytät päivittäin. Eläin kun kerran olet :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Ukrainassa ihmisillä oli lemmikit mukana. Olettaisin että ei kukaan heitä toista ihmistä pois väestönsuojasta vaan sen takia että sillä on kaikki perheenjäsenet mukana vaikka kuinka kukkahattutäti ja elämäntapavalittaja muuten olisikin.
Ukrainassa on omat sääntönsä ja lakinsa. Suomessa taas omansa.
Suomessa ei saa väestönsuojiin ottaa lemmieläimiä mukaan.
Tämä on selkeästi todettu jokaisella pelastusviranomaisen sivustolla mitä netistä löytyy.
Samoin ovat pelastusviranomaiset kertoneet erilaisissa uutis-sun muissa lähetyksissä.
Lemmikkieläimille pitää etsiä kotoa mahdollismman suojaisa paikka, sekä jättää vettä ja ruokaa, pariksi kolmeksi päiväksi.
Jos menee lemmikin kanssa väestönsuojaan, niin lemmikki on jätettävä sen ulkopuolelle, ihminen pääsee sisään, mutta lemmikki ei.
Joten parasta jättää se kotiin ja suojata sinne mahdollisimman hyvin.
Näin se Suomessa on, mutta aivan sama jos jotkut pösilöt haluaa tästä samasta asiasa jankaa täällä päivätolkulla.
Kukkahattutädeille ei mene jakeluun. Vihervassarit. Ne on näitä, joiden mukaan ihmiset ovat eläimiä ja eläimet korkeammalla arvo-asteikolla ennen ihmisiä. Onneksi nuo ohjeet on laatinut joku järki-ihminen.
Jos ei saa kissaa ottaa väestönsuojaan edes kantokopassa, niin jätän menemättä mieluummin. :( En jätä kissaani yksin kuolemaan. Tai ehkä menen appivanhempien kellariin. Kai sekin on turvallisempi kuin kerrostalon asunto.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin koiranpaskalle siinä määrin allerginen, että jos sitä pitäisi päiväkaupalkla haistella, ei tule mitään.
Vai luuletko vieväsi koiran ulos aina kun ilmahälytys taukoaa?
Mitä jos ollaan ydinlaskeumaa paossa? Juotko koirasi kusta, vettä teille molemmille ei varata erikseen.
Mites se ihmispaskasta eroaa vai ajattelitko, ettei sitä koiranpaskaa saa sinne samaan käymälään tungettua?
Mä olen sen verran allerginen sun kaltaisille ihmisillä, että jäisin sen koiran kanssa ulkopuolelle. Tulisi nimittäin tappelu aika äkkiä, jos kaltaisesi ihminen olisi samassa tilassa kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Ukrainassa ihmisillä oli lemmikit mukana. Olettaisin että ei kukaan heitä toista ihmistä pois väestönsuojasta vaan sen takia että sillä on kaikki perheenjäsenet mukana vaikka kuinka kukkahattutäti ja elämäntapavalittaja muuten olisikin.
Mäkin näin muutamien nuorten tyttöjen someen kuvaamia videoita sieltä, ovat perheineen väestönsuojissa ja perheiden koirat mukana. Mutta ne oli tilavia suojia, ei mitään sillit purkissa meininkiä. Siellä on ollut vuosia aikaa rakentaa suojia kun sota kestänyt jo vuidesta 2014. Ja ehkä kulttuurissakin on eroja.
Vierailija kirjoitti:
Suosituksena on se että suojassa pitäisi olla mukavaa, koska muutoin se saattaa altistaa paniikille. Näitä asioita on tutkittu muunmuassa Venäjällä ja Yhdysvalloissa, riippumattomien tutkijoiden toimesta silloin kun ydinaseita kehiteltiin ja samaan aikaan yritettiin kehittää myös esimerkiksi suojia ihmisille.
Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa oli kaksi perhettä, joista toisella ei ollut valoa ja toisella oli pieni tuikku. He viettivät viikon omatekoisessa, ojaan kaivetussa suojassa ja sen perheen äiti, jolla ei ollut valoa sai vaikean paniikkikohtauksen kesken kokeen. Ja nyt täytyy muistaa, että kyse oli turvallisesta ajasta ja pelkästä tutkimuksesta, ei sota-ajasta!
Eli, tila pitäisi tehdä mahdollisimman turvalliseksi ja mukavaksi, ja turvallisuutta ei luo pelkästään paksut seinät ja katto, vaan myös huolettomuus esimerkiksi omien lemmikkien kohtalosta.
Tämä tarkoittaa sitä että suojassa saisi pitää eläimiä, mutta esimerkiksi koirilla täytyy olla kuonokoppa!
Noissa suojissa ei istuskella kuin sen ajan että ilmavaara on ohitse. Se että Venäjä tiputtaisi ydinaseen tänne, on tietenkin ihan eri asia ja silloin lemmikeistä tulee, valitettavasti, ruokaa. Ja tämä ei ole mitään liiottelua, koska mistään muualta ruokaa ei tule saamaan!
Luuletko että allergisilla ja ylipäätään muilla ihmisillä on mukavaa kun joku koira räksyttää ahtaassa väestön suojassa yötä päivää? Itse varmaan sekoisin päästäni niin pahasti että nistisin sen koiran siihen paikkaan ja siitäkös se soppa syntyisi. Hermot menee jo näin rauhan aikana jos joutuu vähän pitempään kuuntelemaan naapurin koiran räksytystä.
Minulla ei ole oikeastaan ketään, jolle voisin jättää koirani jos sota syttyy. Olen yksinäinen mies ja joudun lähtemään sotaan, jos niikseen on. En siis siksi ole mihinkään väestönsuojiin menossa. Mihin oman koiran voisi antaa hoitoon ja turvaan? Ei varmaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainassa on omat sääntönsä ja lakinsa. Suomessa taas omansa.
Suomessa ei saa väestönsuojiin ottaa lemmieläimiä mukaan.
Tämä on selkeästi todettu jokaisella pelastusviranomaisen sivustolla mitä netistä löytyy.
Samoin ovat pelastusviranomaiset kertoneet erilaisissa uutis-sun muissa lähetyksissä.
Lemmikkieläimille pitää etsiä kotoa mahdollismman suojaisa paikka, sekä jättää vettä ja ruokaa, pariksi kolmeksi päiväksi.
Jos menee lemmikin kanssa väestönsuojaan, niin lemmikki on jätettävä sen ulkopuolelle, ihminen pääsee sisään, mutta lemmikki ei.
Joten parasta jättää se kotiin ja suojata sinne mahdollisimman hyvin.
Näin se Suomessa on, mutta aivan sama jos jotkut pösilöt haluaa tästä samasta asiasa jankaa täällä päivätolkulla.Kukkahattutädeille ei mene jakeluun. Vihervassarit. Ne on näitä, joiden mukaan ihmiset ovat eläimiä ja eläimet korkeammalla arvo-asteikolla ennen ihmisiä. Onneksi nuo ohjeet on laatinut joku järki-ihminen.
Sori, mutta jos yhteiskunta sallii kotieläinten pidon, jolloin eläin on täysin riippuvainen ihmisestä, tulee silloin eläimellekin taata samat arvot. Eläin ei valinnut sitä, että hönet kasvatetaan olemaan riippuvainen ihmisestä. Koira harvoin selviää vapaana ilman isäntäänsä, koska on oppinut elämään ihmislaumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkihan sen toki tietävät, että biologiasta puhuttaessa ihmisetkin ovat eläimiä, mutta joillain sanoilla nyt vaan on ainakin osittain eri määritelmät eri asiayhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää paikkansa. Mä kuitenkin ajattelen, että jos kerran eläin on kotona suojassa, silloinhan ihminenkin on. Noh, meiltä on sen verran pitkä matka lähimpään väestönsuojaan ja koska mukaan pitäisi ottaa aika iso määrä elintarvikkeita ja muuta tavaraa, en mä sinne pääsisi ilman koiraani ja kissaanikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole oikeastaan ketään, jolle voisin jättää koirani jos sota syttyy. Olen yksinäinen mies ja joudun lähtemään sotaan, jos niikseen on. En siis siksi ole mihinkään väestönsuojiin menossa. Mihin oman koiran voisi antaa hoitoon ja turvaan? Ei varmaan mihinkään.
Jos tuntisit mut, voisit tuoda koirasi mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin koiranpaskalle siinä määrin allerginen, että jos sitä pitäisi päiväkaupalkla haistella, ei tule mitään.
Vai luuletko vieväsi koiran ulos aina kun ilmahälytys taukoaa?
Mitä jos ollaan ydinlaskeumaa paossa? Juotko koirasi kusta, vettä teille molemmille ei varata erikseen.
Onko ihmisen paska parempi? Ei siellä mitään vessoja ole.
onhan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosituksena on se että suojassa pitäisi olla mukavaa, koska muutoin se saattaa altistaa paniikille. Näitä asioita on tutkittu muunmuassa Venäjällä ja Yhdysvalloissa, riippumattomien tutkijoiden toimesta silloin kun ydinaseita kehiteltiin ja samaan aikaan yritettiin kehittää myös esimerkiksi suojia ihmisille.
Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa oli kaksi perhettä, joista toisella ei ollut valoa ja toisella oli pieni tuikku. He viettivät viikon omatekoisessa, ojaan kaivetussa suojassa ja sen perheen äiti, jolla ei ollut valoa sai vaikean paniikkikohtauksen kesken kokeen. Ja nyt täytyy muistaa, että kyse oli turvallisesta ajasta ja pelkästä tutkimuksesta, ei sota-ajasta!
Eli, tila pitäisi tehdä mahdollisimman turvalliseksi ja mukavaksi, ja turvallisuutta ei luo pelkästään paksut seinät ja katto, vaan myös huolettomuus esimerkiksi omien lemmikkien kohtalosta.
Tämä tarkoittaa sitä että suojassa saisi pitää eläimiä, mutta esimerkiksi koirilla täytyy olla kuonokoppa!
Noissa suojissa ei istuskella kuin sen ajan että ilmavaara on ohitse. Se että Venäjä tiputtaisi ydinaseen tänne, on tietenkin ihan eri asia ja silloin lemmikeistä tulee, valitettavasti, ruokaa. Ja tämä ei ole mitään liiottelua, koska mistään muualta ruokaa ei tule saamaan!
Luuletko että allergisilla ja ylipäätään muilla ihmisillä on mukavaa kun joku koira räksyttää ahtaassa väestön suojassa yötä päivää? Itse varmaan sekoisin päästäni niin pahasti että nistisin sen koiran siihen paikkaan ja siitäkös se soppa syntyisi. Hermot menee jo näin rauhan aikana jos joutuu vähän pitempään kuuntelemaan naapurin koiran räksytystä.
Hanki apua, jos hermot on noi riekaleina jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin näin muutamien nuorten tyttöjen someen kuvaamia videoita sieltä, ovat perheineen väestönsuojissa ja perheiden koirat mukana. Mutta ne oli tilavia suojia, ei mitään sillit purkissa meininkiä. Siellä on ollut vuosia aikaa rakentaa suojia kun sota kestänyt jo vuidesta 2014. Ja ehkä kulttuurissakin on eroja.
Nyt puhutaankin Ukrainasta eikä kehitysmaa Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkihan sen toki tietävät, että biologiasta puhuttaessa ihmisetkin ovat eläimiä, mutta joillain sanoilla nyt vaan on ainakin osittain eri määritelmät eri asiayhteyksissä.
jollain sanoilla = omahyväisyys
Moni joutuukin jäämään, nimittäin aina ehdi väestönsuojaan, jos se väestönsuoja on kaukana, ja ilmahälytys tulee täysin puskista, eli tosi äkäisesti.