Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos täytyy lähteä väestönsuojaan turvaan, saako koiran ottaa mukaan?

Vierailija
25.02.2022 |

Vai onko siellä kukkahattutätejä jotka valittavat, että "ei saa tuoda koiraa, joku voi olla allerginen"?

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ainakin koiranpaskalle siinä määrin allerginen, että jos sitä pitäisi päiväkaupalkla haistella, ei tule mitään.

Vai luuletko vieväsi koiran ulos aina kun ilmahälytys taukoaa?

Mitä jos ollaan ydinlaskeumaa paossa? Juotko koirasi kusta, vettä teille molemmille ei varata erikseen.

Mites se ihmispaskasta eroaa vai ajattelitko, ettei sitä koiranpaskaa saa sinne samaan käymälään tungettua?

Mä olen sen verran allerginen sun kaltaisille ihmisillä, että jäisin sen koiran kanssa ulkopuolelle. Tulisi nimittäin tappelu aika äkkiä, jos kaltaisesi ihminen olisi samassa tilassa kuin minä.

Mä olen myös erittäin allerginen näille eläintenvihaajille, että varmaan on kaikkien kannalta parempi, että jään pois väestönsuojista. Mutta ajatelkaapa, ämmät sitä kun sinne teidän suojaa ne tulee narkkareita, sekäkäyttäjiä ym. Totta kai ne sinne tulee ja tuskin siellä mitään ruumiintarkastuksia ehtii tehdä huumeiden salakuljetuksen ym.varalta. Siellähän olette sitten olette hyvässä. Voi tulla monenlaista arvaamatonta tilannetta.

Vierailija
122/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Ukrainassa ihmisillä oli lemmikit mukana. Olettaisin että ei kukaan heitä toista ihmistä pois väestönsuojasta vaan sen takia että sillä on kaikki perheenjäsenet mukana vaikka kuinka kukkahattutäti ja elämäntapavalittaja muuten olisikin. 

Suomessa ei saa ottaa väestönsuojaan lemmikkiä, asiasta oli oikein lehtijuttu.

Tuohon puuttuu viranomaiset eli ei voi ottaa lemmikkiä väestönsuojaan.

Onko kerrostalon kellarissa viranomaiset valvomassa ketä sinne väestönsuojaan menee? 

Eiköhän asukkaat pidä siitä huolen. Sinne ei meinaa mahtua kaikkia ihmisetkään niin meinaatko että koirat ei lennä pihalle.

Meilla on talossa 20 koiraa, asuntoja 30

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene suojaan, jos en saa koiraani mukaan ottaa. Yksin en häntä jätä!

Täysin oma valintasi.

Kyllä, kusipäisten kanssa viitsisi enää jäädä Suomea rakentamaankaan.

Ahtaista tiloista siinä on kyse eikä k-päisyydestä, jota sinä edustat hienosti sanavalinnoillasi.

eri

Vierailija
124/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene suojaan, jos en saa koiraani mukaan ottaa. Yksin en häntä jätä!

Hyvä, meille muille jää enemmän tilaa, kun olet pois.

Vierailija
125/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosituksena on se että suojassa pitäisi olla mukavaa, koska muutoin se saattaa altistaa paniikille. Näitä asioita on tutkittu muunmuassa Venäjällä ja Yhdysvalloissa, riippumattomien tutkijoiden toimesta silloin kun ydinaseita kehiteltiin ja samaan aikaan yritettiin kehittää myös esimerkiksi suojia ihmisille.

Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa oli kaksi perhettä, joista toisella ei ollut valoa ja toisella oli pieni tuikku. He viettivät viikon omatekoisessa, ojaan kaivetussa suojassa ja sen perheen äiti, jolla ei ollut valoa sai vaikean paniikkikohtauksen kesken kokeen. Ja nyt täytyy muistaa, että kyse oli turvallisesta ajasta ja pelkästä tutkimuksesta, ei sota-ajasta!

Eli, tila pitäisi tehdä mahdollisimman turvalliseksi ja mukavaksi, ja turvallisuutta ei luo pelkästään paksut seinät ja katto, vaan myös huolettomuus esimerkiksi omien lemmikkien kohtalosta.

Tämä tarkoittaa sitä että suojassa saisi pitää eläimiä, mutta esimerkiksi koirilla täytyy olla kuonokoppa!

Noissa suojissa ei istuskella kuin sen ajan että ilmavaara on ohitse. Se että Venäjä tiputtaisi ydinaseen tänne, on tietenkin ihan eri asia ja silloin lemmikeistä tulee, valitettavasti, ruokaa. Ja tämä ei ole mitään liiottelua, koska mistään muualta ruokaa ei tule saamaan!

Luuletko että allergisilla ja ylipäätään muilla ihmisillä on mukavaa kun joku koira räksyttää ahtaassa väestön suojassa yötä päivää? Itse varmaan sekoisin päästäni niin pahasti että nistisin sen koiran siihen paikkaan ja siitäkös se soppa syntyisi. Hermot menee jo näin rauhan aikana jos joutuu vähän pitempään kuuntelemaan naapurin koiran räksytystä.

Hanki apua, jos hermot on noi riekaleina jo nyt.

Voihan ne sotatilassa olla vähän riekalaina kaikilla.

ohis

Vierailija
126/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja huutavat ja paskovat ja haisevat pikkulapset saa tuoda? Just joo taas on järkevää. Miljoona kertaa mielummin oisin karjasuojassa kuin kakaralauman keskellä.

Karjasuoja ei ole kielletty ilmahyökkäyksen/ ydinlaskeuman tullessa, etit vaan etukäteen lähimmän.

Vierailija
127/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu asuinalueella niin metsä on turvallinen jos vaarana on pommituksia, kranaattien, raketteja. Ne tulee äö

Äänettömästi ja talon katto tai seinät ei pidättele. Voi ampua kauaa venäjän puoleltakin

Rakennetut alueet on ne joihin niitä ammutaan.

Ei kukaan ammu metsään päin.

Itse hinaisin traktorilla pienen mökin asunnoista pois jossa on kamiina ja kaasulla toimiva hella. Korkea teltta jonka päälle kuusen havuja ja puita vierelle toimii myös.

Vierailija
128/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei. Mitä luulet että allergisille kävisi??!

Tämä. Ja mikä kaaos syntyisi siitä, kun jokainen toisi lemminkinsä.

Vierailija
129/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija<strong> kirjoitti:

Saa tai ei niin otat mukaan. Lemmikit pelkäävät jo uuttavuotta siinämäärin, että eivät selviä, jos meteli ja räiske siitä vielä tuhat kertautuu. Jos joku kermaperse siitä nillittää niin niittaa tattiin, muille ongelmasille lääkkeet ja astmapiiput on keksitty.

Kun EI SAA!

Ymmärrätkö?!

Jo ihan paska-kusi-ongelmankin takia!

----

16. Saako lemmikkejä ottaa mukaan väestönsuojaan?

Eläimiä ei saa viedä väestönsuojiin edes poikkeustilanteessa. Jos ihmisiä kehotetaan suojautumaan väestönsuojiin, lemmikkieläimet voi suojata sisälle asuntoihin.

https://www.spek.fi/turvallisuus/varautuminen-kotona/vaestonsuojelu/

Vastasiko tämä nyt näille itsekeskeisille koiran omistajille kysymykseen "Saako eläimen ottaa mukaan v-suojaan?"

E_I____S_A_A___!!!

YMMÄRRETTY?

Vierailija
130/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa kissaa ottaa väestönsuojaan edes kantokopassa, niin jätän menemättä mieluummin. :( En jätä kissaani yksin kuolemaan. Tai ehkä menen appivanhempien kellariin. Kai sekin on turvallisempi kuin kerrostalon asunto.

Juu niin varmaan. Kun ekat raketit iskeytyy viereiseen taloon, et pyri mitenkään jäämään henkiin vaan jäät kissa sylissäsi odottamaan omaan taloosi osuvia raketteja ja kuolemaa. Kyllä kyllä.

Vierailija
131/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt edes minisian saa ottaa mukaan

Vierailija
132/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku koiravihaaja tekee aina uudestaan tämän saman aloituksen.

Vierailija
133/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei. Mitä luulet että allergisille kävisi??!

Tämä. Ja mikä kaaos syntyisi siitä, kun jokainen toisi lemminkinsä.

Aha! No ei sit! https://i2-prod.dailystar.co.uk/incoming/article26344926.ece/ALTERNATES…

Vierailija
134/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ainakin koiranpaskalle siinä määrin allerginen, että jos sitä pitäisi päiväkaupalkla haistella, ei tule mitään.

Mitä jos ollaan ydinlaskeumaa paossa? Juotko koirasi kusta, vettä teille molemmille ei varata erikseen.

Mites se ihmispaskasta eroaa vai ajattelitko, ettei sitä koiranpaskaa saa sinne samaan käymälään tungettua?

Mä olen sen verran allerginen sun kaltaisille ihmisillä, että jäisin sen koiran kanssa ulkopuolelle. Tulisi nimittäin tappelu aika äkkiä, jos kaltaisesi ihminen olisi samassa tilassa kuin minä.

Mä olen myös erittäin allerginen näille eläintenvihaajille, että varmaan on kaikkien kannalta parempi, että jään pois väestönsuojista. Mutta ajatelkaapa, ämmät sitä kun sinne teidän suojaa ne tulee narkkareita, sekäkäyttäjiä ym. Totta kai ne sinne tulee ja tuskin siellä mitään ruumiintarkastuksia ehtii tehdä huumeiden salakuljetuksen ym.varalta. Siellähän olette sitten olette hyvässä. Voi tulla monenlaista arvaamatonta tilannetta.

Päihteitä, tulentekovälineitä, pahanhajuisia tuotteita, aseita yms. ei saa viedä väestösuojaan. Kaikki tavarat ratsataan, vrt. turvatarkastus.

Huvittaa jo etukäteen, miten tupakka- ja viina/kalja-addiktit hikoilee...

Vierailija
135/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku koiravihaaja tekee aina uudestaan tämän saman aloituksen.

Jos koirat sallitaan, pitää sallia myös muut eläimet. Luuletko, että ne on kiltisti hiljaa samassa tilassa? Rotat, käärmeet, kissat, koirat, hamsterit, puput ja liskot ovat toistensa ravintoketjussa, joten huuto siitä tulee, kun Liisan hamsteri on Pekan käärmeen vatsassa.

Vierailija
136/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteitä, tulentekovälineitä, pahanhajuisia tuotteita, aseita yms. ei saa viedä väestösuojaan. Kaikki tavarat ratsataan, vrt. turvatarkastus.

Huvittaa jo etukäteen, miten tupakka- ja viina/kalja-addiktit hikoilee...

Ja tupakoijat, sillä eihän polttamista ole siellä sallittu.

Vierailija
137/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tarvitsee avustajakoiraa esim. diabeteksen takia?

Ei siltikään.

Kyllä saa. Avustuskoiran saa viedä ihan mihin tahansa. Ravintolaankin saa viedä avustuskoiran, vaikka muuten koirat olisi kiellettyjä.

Itse asiassa ei saa, jos ravintola on linjannut, että mitään eläimiä ei heille tuoda. Jos tarvitsee välttämättä nimenomaan koiraa avukseen, menee sitten johonkin koiraravintolaan. 

No kyllä saa. Jos avustuskoiraa ei päästetä, voi ravintolan haastaa oikeuteen syrjimisestä. Esim. sokean, jolla on avustuskoira, käännyttäminen pois, on syrjintää.

Vierailija
138/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin näemmä kuin täällä Suomessa, Ukrainassa huolehditaan myös kotieläimistä!

https://hs.mediadelivery.fi/img/1440/17ae5bac7d56834d0761a089b582cdf3.j… (hs)

Vierailija
139/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestönsuojaan ei saa eläimiä viedä, mutta eihän niihin ole pakko itsekään mennä. Ukrainassa koiria on näkynyt joillakin mukana, ne ei ole kait olleet varsinaisia väestönsuojia vaan tunneleita tai muita kellareita.

Suomi tuntuu varsin takapajuiselta Ukrainaan verratuna, jossa eläimistäkin huolehditaan.

Eikö kukaan oikeasti ajattele myöskään sitä, mikä apu niistä on, kun ihmiset ovat ahdistuneita? Antavat lohtua..

Vierailija
140/172 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen sääntö : eläimiä ei väestönsuojiin. Huom : sääntö , ei suositus.