Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee

Vierailija
16.07.2015 |

Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...

Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia

Kommentit (342)

Vierailija
321/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin mennä ap:n sijaiseksi tykkään laittaa ruokaa, siivota ja sisustaa. Ja olen kaikin tavoin tosi naisellinen muutenkin. Se tarkoittaa myös sitä että olen huono autojen ja koneiden kanssa.

Vierailija
322/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:37"]

Minun tuttavaperheessä on tällainen kaikkien rakastama (hyväksikäyttämä?) perheenäiti, joka passaa työtöntä miestään ja kolmea lähes aikuista peräkammarinpoikaa & tyttöään. Siis omien töidensä lisäksi.

Tekee pahaa ajatella minkä karhunpalveluksen tämä ihminen perheelleen, sekä itselleen tekee. Lapset ei opi kotitöitä tekemään, ja mies senkun kuluttaa sohvaa ja kyselee "mammalta", milloin seuraava ateria on pöydässä. Miehen ei tarvi kuin syödä itse, vaatteetkin mamma valitsee ja hoitaa hammaslääkäriajatkin ym..

Onko toi nyt ihan normaalia? 

[/quote]Kyllä siinä pysyy se sukupuolten jännite kun on naisten rooli ja miesten rooli. Mitä hauskaa siinä on jos on kaks samanlaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:37"]

Minun tuttavaperheessä on tällainen kaikkien rakastama (hyväksikäyttämä?) perheenäiti, joka passaa työtöntä miestään ja kolmea lähes aikuista peräkammarinpoikaa & tyttöään. Siis omien töidensä lisäksi.

Tekee pahaa ajatella minkä karhunpalveluksen tämä ihminen perheelleen, sekä itselleen tekee. Lapset ei opi kotitöitä tekemään, ja mies senkun kuluttaa sohvaa ja kyselee "mammalta", milloin seuraava ateria on pöydässä. Miehen ei tarvi kuin syödä itse, vaatteetkin mamma valitsee ja hoitaa hammaslääkäriajatkin ym..

Onko toi nyt ihan normaalia? 

[/quote]Kyllä siinä pysyy se sukupuolten jännite kun on naisten rooli ja miesten rooli. Mitä hauskaa siinä on jos on kaks samanlaista?

[/quote]

Varmasti noin miehen näkökulmasta, kun saa istua kaljalla mahaa kasvattamassa toisten raataessa.

Vierailija
324/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä menin ensimmäistä kertaa miehen kanssa maalle, appivanhemmat olivat myös siellä. Mulle lueteltiin heti alkajaisiksi työlistaa, joka sisälsi ikkunoiden pesua, marjojen poimintaa jne. Tähän tietysti tuli päälle kaikki keittiöhommat. Mies ja isänsä nousivat perseensä päältä lähinnä silloin, kun siirtyivät ruokapöytään tai pois.
-
Kun mentiin miehen tädille maalle, pääsin heti kuorimaan perunoita ja tiskaamaan. Se oli yhtä passaamista. Miehet katsoivat lähinnä TV:tä.
-
Miehen vanhemmat ihmettelevät, kun ei käydä heillä tai maalla heidän kanssaan. Ei sitä meininkiä vaan jaksa. Anoppi kuorii miehelleen perunatkin. Mun tietysti oletetaan tekevän samoin. Vaan enpä tee.

Vierailija
325/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksina joihinkin kommentteihin niin en tiiä tästä aikataulusta, oon ihan reaaliaikaan kertonu millon oli ruoanlaitto, syönti ja jälkiruoka. En voi sille mitään jos se on jotenkin väärään aikaan joillekkin :D mut en oo provo.
Kuten aiemmin jo laitoin niin siskollani on jo mies joka on ihan keskituloinen ja minulla poikaystävä joka on ainakin mun mielestä komea ja ollaan molemmat hyvätuloisia.. Eli en koe että tämä minun testini muuttaa sukupuolirooleja vaikuttaa mahdollisuuksiini parisuhteessa...

Nyt kun ollaan matkalla mökille ei oo vielä ollu mitään mielenkiintoista mut katotaan laittaako veli uikkarit itse kuivumaan :D jännittää ja huolettaa jääkö pyyhe huomiseksi itelläki märäksi -ap

Vierailija
326/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:47"]

Yhtäkään vastausta ei tullut tähän ketjuun, että mikä on se tarvittava työ. 

Mitäpä sitä muuta mahtaa odottaa kun naisilta kysytään. Se tietenkin miltä musta tuntuu? Niinkö?

[/quote]

No eikö tässä ole tullut niitä esiin vaikka kuinka. Oletko itse sellainen mies, joka ei edes huomaa että mitään töitä on, koska elää kuplassa kuvitellen että kaikki hoituu itsestään, niin kuin miehille on kautta aikojen hoitunutkin. Mulle on ihan ok, jos miehet haluavat viettää aikansa mökillä syöden makkaraa paperista, mutta kyllä tässäkin ketjussa on tullut ilmi että monet kuitenkin odottavat ties mitä iltapäiväkahvitteluja ja mieluiten puhtaista kupeista.

Oikeasti, jos ruokitaan vaikkapa 6 aikuista ja 3 lasta kolme-neljä kertaa päivässä niin siinä on yhdelle koko päivän työ kattamisineen ja tiskeineen jos muut eivät tee mitään. Lisänä oman suvun mökillä naiset hoitavat siivouksen, kauppa-asiat, saunan lämmityksen, lasten hoitamisen, eläimet, kasvimaat jne jne. Miesten mielestä nuo varmaan ovat sitten turhia, mutta kovin mielellään ovat saunaan menossa ja ruokapöydässä kasvimaankin anteja nauttimassa. Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että naisissakin on vikaa, kun olettavat vain että tämä nyt on joku maailman laki että naiset huhkii ja miehet makaa. Siksi ap:n testi on minusta loistava kaavojen purkaja ja silmien avaaja.

Vierailija
327/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava testi, ap! Ollaan tässä itsekin lähdössä appivanhempien mökille. Olen jo parina kesänä huomautellut miehelle, että se muuttuu täysin kykenevästä aikuisesta ihmisestä perseensä päällä nököttäväksi vetelykseksi, jota äiti passaa. Ja ihan oon surutta isoon ääneen komentanut miehenkin välillä ruuanlaittoon tai pöydänraivaamiseen. Miehen veli on kyllä vielä pahempi: se ei oikeasti eväänsä liikauta, vähän katsoo lastensa perään pihalla (mökki on aivan rannassa), mutta saattaa yhtäkkiä kysellä muilta, että missäs se kolmevuotias menee...

Vierailija
328/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa jo alustavasti miehen kanssa että teette samoja juttuja :D saattais olla muutki ihmeissään!
-ap

Vierailija
329/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:25"]

Sopikaa jo alustavasti miehen kanssa että teette samoja juttuja :D saattais olla muutki ihmeissään! -ap

[/quote]

Onko ne muut jutut sitten miesten tekemiä juttuja?

Vierailija
330/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meillä kanssa äiti tuollainen passaaja ja paapoja, mutta jaksaa silti aina moittia miehiä, kuinka tyhmiä ne ovat ja eivät osaa mitään... Isä oli esimerkiksi keittänyt kahvia, niin sekin oli kamalaa äidin mielestä, vahvaa ja kamalaa ja ei miehen kuulu edes kahvia keittää, kun ei osaa. Niimpä. Äiti tekee kaikki, koska hänen tapansa on ainoa oikea ja miehet eivät varsinkaan osaa...

Vierailija
331/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:08"]

312, enpä haluaisi syödä sun 5 minuutin salaattia. 

[/quote]

Ja mikset?

[/quote] Se tarkoittaa että se on huuhtelematta ja vähintään kuivaamatta.

[/quote]

Miten niin kuivaamatta?

[/quote] Niin niinkuin sanoin, en haluaisi syödä sun viiden minuutin salaattia.

[/quote]

Ei sitten.

Vierailija
332/342 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän ketjun aloituksesta on vuosi, ja edelleen ihailen ap:ta!

Vierailija
333/342 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä naiset tekee ruoan ja passaa, että miehet ylipäätään suostuvat tulemaan mökille. Jos eivät tekisi niin sitten olisivat mökillä keskenään. Nämä miehet tosin kyllä sitten tekevät raskaita töitä täällä.

Vierailija
334/342 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on kuitenkin tarvinneet miehiä ihan viime vuosikymmeniin asti, joten naiselle on ehkä jotenkin koodattuna, että miehiä tarvitsee miellyttää, että miehet haluaa pysyä naisten rinnalla.

Vierailija
335/342 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli lötköttelee älypuhelin kädessä 80% ajastaan täällä.

Ts. Se ei tee mitään.

Minä käyn kaupassa, teen ruoat ja tiskaan.

Puut ovat poikittain pellolla kun se ei korjaa niitä pois, lattiat ovat neljä vuotta olleet auki kun sen piti laittaa niitä.

Enkä minä osaa remppahommia enkä pysty liian raskaita hommia tekemään.

Vierailija
336/342 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:09"]

Talven varalle säilöttiin kaikkia ruokia, metsästys kuitenkin vaikeampaa myös talvella. Marjoja ym. kuivatettiin kuten lihaakin.

Talvella voi hiihtää vaikka suden väsyksiin ja kiiinni. Samoiten hirven. Lisäksi ne voi jäädä jumiin sulapaikkoihin yms. Jos on hankikanto niin hirvi menee siitä läpi kun painoa on satoja kiloja. Ihminen ei.

Nämä nyt teille omasta päästä keksijöille ihan vinkkinä vain..

[/quot

Et sinäkään ymmärrä tuon taivaallista metsästyksestä, sillä yhtäkään eläintä ei hiihtämällä tai muilla keinoilla väsyksiin ajeta. Eläin on aina nopeami kuin ihminen. Kuullostat ihan uusavuttomalta, etkä ole tappanut ainuttakaan eläintä ravinnoksi.

TässäKIN asiassa naiset ovat oivaltaneet asian paremmin - keräämällä ravinnon maasta esim. monet marjat säilyvät talven yli vallan mainiosti ravinnoksi esim. puolukka, karpalo seuraavaan satoon asti, samoin monet kasvit.

Vieläkin naurattaa, tuo suden tai hirven kiinni ottaminen hiihtämällä. Ehkä ehdotan sitä kun alkaa syksytalvella hirvenmetsästys. Ihan hupimielessä. Kerro yhteystietosi pääset hirvenpeijaisiin mukaan.

Vierailija
337/342 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä naiset tekee ruoan ja passaa, että miehet ylipäätään suostuvat tulemaan mökille. Jos eivät tekisi niin sitten olisivat mökillä keskenään. Nämä miehet tosin kyllä sitten tekevät raskaita töitä täällä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitkä ovat nuo miesten raskaat työt?

Minulla on vanha sukutila järven rannalla ja viimeiset 10-vuotta olen asunut vakituisesti ja olen 63 vuotta, enkä ole huomannut niin raskaita töitä mistä en selviäisi.

Vierailija
338/342 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat.  

Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana. Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja   Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa.

Ja aivan varmasti palvelisivat jos viskattaisiin kivikaudelle ja mies tuo lihat pöytään.

Keräily- ja metsästyskulttuurissa naisten osuus ruoan hankkimisessa oli aivan yhtä tärkeä. He huolehtivat samalla myös lapsista ja sairaista.

Vierailija
339/342 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sisko on se, joka ei tee mökillä mitään, koska hän on mökillä lomalla. Ja kun kotona joutuu kuitenkin tekemään kaikki kotityöt, vaikka on lomalla. Ja kun on lapsiakin. 

Siispä minä ja äiti hoidamme ruoanlaiton, tiskit, saunanlämmityksen. Minun lapseni auttavat, kukin ikänsä ja osaamisensa mukaan, mm. pesemällä perunoita, kantamalla saunapuita, pinoamalla puita liiteriin kun joku ne hakkaa, ajamalla ruohoa, siskon lapset eivät, koska hekin ovat lomalla. Isäni osallistuu vain syömiseen. Hänellä onkin rasittava tapa vihjailla, että jonkun pitäisi tehdä jotakin. Koskaan ei kehoita tai pyydä "lämmittäisitkös sinä Maija saunaa, tai keittäisitkö Kaisa kahvia" tms, mikä olis ihan fine, mutta kommentoi sillä siunaaman sekunnilla kun minä tai äiti saadaan edellinen homma valmiiksi ja ehkä just saa istahdettua terassille tms, että "alkaiskos se kohta olla saunanlämmitysaika" tai "kohta alkaa kahvihammasta kolottaa". 

Ja jos sillä on mitään merkitystä, niin mökki on 100% äitini nimissä, se on rakennettu hänen varoillaan hänen tontilleen ja kaikki kulut, jotain satunnaista kahvimaitotäydennystä lukuunottamatta, maksaa äiti. Heillä on täysin erilliset rahataloudet. Minä yleensä tuon tullessani isot ruokaostokset. Isä ja sisko tulevat mökille vain henkilökohtaiset tavaransa mukanaan.

Vierailija
340/342 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, tämäkin ketju tarvitsee nostaa muistutukseksi joulun raatajille