Miten laulaja-artistit kohtelee fanejaan, onko kokemuksia?
Mulla on hyviä ja huonoja kokemuksia.
Positiivinen tyyppi on Anssi Kela, joka antoi nimmarin sellaisen keikan jälkeen jossa ei virallisesti jaettu niitä, jutteli myös mukavia.
Todella iloinen yllätys oli Jenni Vartiainen. Keski-Suomessa erään Jennin keikan jälkeen satoi kaatamalla ja 2 sukulaistyttöä jäi silti odottamaan Jenniä vaikkei nimmarinjakoa ollut kun hänen piti lähteä seuraavaan keikkamestaan. Jenni oli menossa keikkabussiinsa kun huomasi tytöt ja pyysi heidä sinne lämmittelemään. Lisäksi heitti heidät bussilla kotiinsa. Tytöt aivan fiiliksissä, olivat laulaneet Jennin biisejä kitarasäestyksellä bussissa puoli tuntia. Jennin julkisuuskuva antaa aivan eri käsityksen hänestä: todella lämmin ja ihana ihminen ja olen muiltakin kuullut että pitää faneistaan hyvää huolta.
Antti Tuisku antoi myös nimmarin omistuskirjoituksella ja kaunis hymy on jätkällä.
Negatiivisia kokemuksia:
Janna Hurmerinta. Yritettiin päästä hetkeksi juttelemaan keikan jälkeen kun muitakin faneja oli jonossa. Janna lähti vaan menemään sanaakaan sanomatta ja kaikki jäi kuin nallit kalliolle, eikä järkkäritkään kertoneet tuleeko hän takaisin.
Anna Abreu: tyttäreni fanitti Annaa vuosia muttei todellakaan enää. Tyttö jonotti 2h nimmaria ja kaverikuvaa ja Annan turvamies tönäisi hänet ja muuta lapset fyysisesti sivuun kun Anna viitta silmillä ryntäsi autoon ja pois, samalla vittua huutaen. Tässäkin oli luvattu tapaaminen keikan jälkeen. Sikamaista käytöstä.
Onko muilla hyviä tai huonoja kokemuksia? Ketä "kannattaa" fanittaa?
Kommentit (171)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:11"]Ihmiset luulee että julkkiksilla on joku velvollisuus huomioida heitä joka tilanteessa ja olla iloisia kun tuntemattomat tulee nykimään hihasta. [/quote] Julkkis on mulkku jos ei tajua, että ilman faneja hänellä ei välttämättä olisi minkäänlaista uraa
[/quote]
Olet väärässä. Sinä se mulkku olet, kun et ymmärrä, että artistikin on ihminen, ja kohtelet häntä kuin hän olisi sinulle jotain velkaa. Ei ole.
[/quote]
Aika paljon on muuten velkaa. Ilman faneja koko artistia ei olisi.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:53"]
Muusikkojen kanssa festareilla paljon duunia oon tehnyt ja tykkään kovasti Antti tuiskun ja Jenni vartiaisen tavasta ottaa meidät työkaverit huomioon. Vaatimattomia tyyppejä lavan takana mutta toisaalta ihan vtun itsetuntoisia, työssään hyvällä tavalla. Samaa voi sanoa Jaresta ja Ville gallesta.
[/quote]
LOPETTAKAA NYT JO SAATANA SE VARTIAISEN KURPAN KEHUMINEN TAI VEDÄN TEITÄ LÄTTYYN!
[/quote]
Samaa mieltä. Tämä kehuja taitaa olla Jenni itse tai hänen levy-yhtiöstä joku mainoshenkilö joka kirjoittaa useita viestejä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:05"]
Ymmärrän toki että artistit kohtelevat hieman eritasoisesti fanejaan, mutta yhdestä kerrasta (jos on huono päivä, hitollinen kiire koska kesässä on 100 keikkaa) on paha mennä tekemään yleistystä koko tyypin uraan.
[/quote]
Koko kesän keikkoja tekee myös ne jotka on ystävällisiä faneilleen. He ymmärtää, ettei heillä olisi mitään uraa ilman fanejaan, joita kannattaa pitää hyvänä. Jos joku huutaa pikkulapsille vittua ja tönii heitä, ei sitä voi laskea "huonon päivän" vaan kusipäisyyden piikkiin.
[/quote]
ja AV palstahan on luotettavuuden perikuva. Yhtä hyvin on voinut jäädä ilman nimmaria omaa huolimattomuuttaan tai koko keikalla käynytkään. Voin itsekin heittää päästä tarinaa odotas... "Saija Varjuksesta on jäänyt ikävä kuva. Jonotin kerran nimmaria viiden asperger lapsen kanssa, turvamies katkaisi jonon meidän kohdalta ja kehotti painumaan ***tuun. Varjus hävisi keikkabussiin ja pieraisi fanejaan päin."
Typeriä tällaiset ketjut missä mielivaltaisesti sekoitetaan todellisuus ja fantasiat; fanit kehuvat omia artistejaan vaikka keksityin tarinoin ja trollit dissaavat artisteja joista ei pidä, taas vaikka keksityin tarinoin.
Kaija Koosta jäänyt todella kusipäinen kuva. Kaksi kertaa tavannut. Muilta myös kuullut samaa :/
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:01"]
[/quote]
Ei ole todellakaan mitään velkaa. Saat rahaasi vastaan sen levyn tai keikan, mutta turha kuvitella, että artisti on elämänsä sinulle velkaa. Vai oletko sitä mieltä, että putkimieskin on sinulle jotain ylimääräisiä kädenpuristuksia ja yhteishalauksia velkaa koska maksat hänelle työstään kun hän avaa tukkoiset putkesi? Järki käteen, tollot. Vaikka ne muusikot vaikuttaa teidän tunne-elämään voimakkaasti lauluillaan, niin se ei tarkoita, että teillä olisi joku henkilökohtainen rakkaus/ystävyys- tai muu suhde.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:01"]
[/quote]
Ei ole todellakaan mitään velkaa. Saat rahaasi vastaan sen levyn tai keikan, mutta turha kuvitella, että artisti on elämänsä sinulle velkaa. Vai oletko sitä mieltä, että putkimieskin on sinulle jotain ylimääräisiä kädenpuristuksia ja yhteishalauksia velkaa koska maksat hänelle työstään kun hän avaa tukkoiset putkesi? Järki käteen, tollot. Vaikka ne muusikot vaikuttaa teidän tunne-elämään voimakkaasti lauluillaan, niin se ei tarkoita, että teillä olisi joku henkilökohtainen rakkaus/ystävyys- tai muu suhde.
[/quote]
Voitko sinä kiukutella työssäsi pomollesi tai firman omistajalle? Voitko jättää tervehtimättä tai näyttää nyrpeää naamaa työnantajallesi? Voitko jättää työsi (artistin kanssa sovittu fanitapaamisesta, nimmarien jaosta ja kuvaamisesta) tekemättä ilman seuraamuksia?
Tuskin täällä kukaan, ainakaan täysjärkinen olettaa, että artisti vapaa-aikanaan olisi fanien käytettävissä. Työaikana kyllä, aivan kuin sinä ja minä olemme työaikana työnantajiemme käytettävissä, halusimme tai emme tai oli meillä sitten kuinka huono päivä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:32"]
Anna Abreu oli ennen faneilleen todella ihana ja selkeästi arvosti heitä, nykyään ei huomioi juuri ollenkaan, toi aloittajan juttu hänestä on vain yksi muiden samanlaisten joukossa. :/ Tämän takia en enää hänen keikoillaan käykään, ei huvita tukea tuollaista artistia. Samaa olen kuullut myös muilta ex-faneilta.
[/quote]
Tätä ilmiötä kutsutaan nimellä "Kusi Nousi Päähän". Abreu oli tosiaan vielä ok pari vuotta Idolssin jälkeen, mutta nyt luulee olevansa suuren maailman stara jota ei todella mitkään fanit kiinnosta, kunhan ostaa levyjä.
Happoradion pojat. Jatu on perusluonteeltaan ilmeisesti vähän vetäytyvämpi ja Hapsu hiljainen mutta aina ovat tosi ystävällisiä. :)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 08:27"]Kyllä se vaan luonteesta ja nöyryydestä kiinni nouseeko se kusi päähän. Hyvä esimerkki jalat maassa, pää pilvissä olevasta artistista on Lady Gaga. Voiko kukaan olla niin sydämellinen faneilleen? Istuutuu kesken keikan juttelemaan eturivin faneilleen, kutsuu heitä bäkkärille, pyytää saada valot päälle kesken keikan jotta näkee faninsa. Sanoo usein että tietää että ilman fanejaan hän ei tässä olisi. :) Sais ottaa muutkin esimerkkiä.
[/quote]
Ja tilasihan se joskus myös pizzaa hotellin ulkopuolella odottaville faneilleen, en pidä Gagan biiseistä, mutta kohtelee kyllä hyvin fanejaan
Marko Annala, tuntuu olevan aina hyvällä tuulella, jaksaa höpötellä ja poseerata kuvissa.
Apulannan jätkät, Kirjamessuilla löpistiin pitkät tovit ja otettiin yhteiskuvat.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:08"]Mä ymmärrän, ettei artistin tarvitse huomioida jatkuvasti kaikkia. Mutta torjunnankin voi tehdä kohteliaasti ja fania kunnioittaen. Jos joku fani näkee idolinsa vaikka kadulla ja uskaltautuu juttusille, eikä artisti jaksa jutella, voi sanoa fanille vaikka "on vähän kiire, olen pahoillani" tms. eikä "painu vittuun."
[/quote]
Tämä. Varsinkin jos fani on itse täysin asiallinen ja kohtelias. T: se Hynysestä kertonut
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:36"]
Tässäkin ketjussa on moni kehunut sellaista, josta toisella huonot mielikuvat. Tämä johtuu siitä, että artisteillakin on niitä huonoja päiviä. Ja artistin työ usein päättyy keikkaan. Moni myös joutuu vielä roudaamaan kamoja ja valmistautumaan heti lähtöön seuraavaa keikkaa varten. Ja on ihan oikeasti noloa mennä jollekin julkkikselle selittään jotain vapaa-ajalla! Itse aikanaan olin turvaamassa Pikku G:n nimmarin jakoa ja juttelin sitten nimmarinjaon päätyttyä hänen kanssaan. Nimmareiden jako piti lopettaa ennen kuin koko jono oli ehtinyt edes nimmareita saada ja osa tytöistä itkikin. Katsoimme sitten yhdessä näitä itkeviä ja kysyin, että miten hän pystyy olemaan antamatta nimmareita kaikille ( syyllistämättä). Vastaus oli, että johonkin on pakko vetää raja. Nimmareiden jako ja jatkuva hymyily ja kuvien ottaminen on tosi raskasta. Sitä ei kerta kaikkiaan jaksa montaa tuntia!
[/quote]
Vai niin. Näissä faneissa on esimerkiksi aika paljon lähihoitajia, jotka tekevät todella raskasta työtä vaikkapa vanhusten hoitajina.
Voivatko he vain kääntyä pois, kun vanhus tarvitsee puhtaat vaipat tms. Voivatko he vetää rajat siihen, että nyt riittää, ei yhtään vanhusta hoideta enää tänään?
Tai siihen, että antavat jonkun vanhuksen kuolla yksinään, kun ei vaan enää jaksa tänään eikä huvita.
Älä yritä maalata laulajan työstä ylivoimaisen raskasta, se ei sitä ole , ei henkisesti eikä fyysisesti. Sitä paitsi, he voivat itse valita, kuinka monta keikkaa kuukaudessa tekevät. Me normaalissa kokoaikaisessa palkkasuhteessa olevat emme voi.
[/quote]Kuinka moni lähihoitaja jää duuniin, kyn työaika päättyy? Se vanhusten passaaminen kun ei pääty ikinä - kuten ei 'fanienkaan' vaatimukset. Siksi lähärillä työaika ja artistilla/bändillä tietyn mittainen keikka - nimmarikeikka tai ilman nimmareita.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:00"]Paula Vesala todella tympeä luonne. Muut kotimaiset artistit ovat olleet positiivisia yllätyksiä.
[/quote] itellä paulasta kyl vaan pelkkiä hyviä kokemuksia
Vuosia ja vuosia sitten tapasin Apulannan Tonin, hän oli kauppakeskuksessa ostoksilla. Varovasti lähestyin ja anteeksipyydellen kysyin nimmaria. Toni oli tosi mukava ja jäi juttelemaan hetkeksi, vaikka oli ihan omalla vapaa-ajallaan.
Samoin Sipen kanssa juttelin joskus Ruisrockissa kun oli uskaltautunut sieltä artistien aidan takaa ihmismassan sekaan. Mukava ihminen hänkin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:21"]
Mitä ap tarkoittaa lauseella 'ketä kannattaa fanittaa'??! Eikö se musiikki ole pääasia kuitenkin? Vai nostaako se omaa arvoa sitten (ja kenen silmissä?), jos voi 'lesota', että juttelinpa tuossa *artistin nimi* kanssa...?
[/quote]
Ehkä tieto siitä, että kyseessä on mukava persoona, tekee kivemmaksi myös kys. artistin musiikin kuuntelun. En esimerkiksi ole itse noin yleensä kiinnostunut kuuntelemieni artistien yksityiselämästä, mutta jos tiedän kyseessä olevan ihan ehdan k-pään, niin kyllä se kuuntelunautintoa hieman riistää. Lopetin esimerkiksi kokonaan erään brittiläisbändin kuuntelun nähtyäni haastattelunpätkän, jossa bändin laulaja puhuttelee haastattelijaansa todella alentuvaan sävyyn.
Sanni on aivan huippu... olen ollut kaks kertaa sen keikalla tokalla keralla se jako nimmareita koska se oli laivalla ekalla keralla ei koska se oli ulkona ja kello oli jotai 12 yöllä.. ja laivalla se kehu ainenkin mun hiuksia että ei sanni ainenkaan minusta ole mikään "kamala".. kertokaa teidän mielipiteet sannista...
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 21:40"]Yks tuttu on ollut eri artisteilla roudarina tms. niin siltä kuullut, että Robinia ei vittuakaan kiinnostanut fanikirjeet. Oli heittämässä nippua lukematta roskikseen sillee "mitä mä niillä teen?", mutta antoi kuitenkin ne tälle tutulleni.
Juha Tapio sen sijaan suhtautuu fanikirjeisiinsä positiivisesti :)
[/quote]
Mä en oikein jaksa uskoa tota Robin-juttua. Siis ymmärrän kyllä, ettei jaksa kaikkia kirjeitä lukea (niitä tulee varmaan PALJON). Mutta Robin ei kyllä suhtaudu ylimielisesti fanejaan kohtaan..(useasti herran tavanneena näin sanon...)