Miten laulaja-artistit kohtelee fanejaan, onko kokemuksia?
Mulla on hyviä ja huonoja kokemuksia.
Positiivinen tyyppi on Anssi Kela, joka antoi nimmarin sellaisen keikan jälkeen jossa ei virallisesti jaettu niitä, jutteli myös mukavia.
Todella iloinen yllätys oli Jenni Vartiainen. Keski-Suomessa erään Jennin keikan jälkeen satoi kaatamalla ja 2 sukulaistyttöä jäi silti odottamaan Jenniä vaikkei nimmarinjakoa ollut kun hänen piti lähteä seuraavaan keikkamestaan. Jenni oli menossa keikkabussiinsa kun huomasi tytöt ja pyysi heidä sinne lämmittelemään. Lisäksi heitti heidät bussilla kotiinsa. Tytöt aivan fiiliksissä, olivat laulaneet Jennin biisejä kitarasäestyksellä bussissa puoli tuntia. Jennin julkisuuskuva antaa aivan eri käsityksen hänestä: todella lämmin ja ihana ihminen ja olen muiltakin kuullut että pitää faneistaan hyvää huolta.
Antti Tuisku antoi myös nimmarin omistuskirjoituksella ja kaunis hymy on jätkällä.
Negatiivisia kokemuksia:
Janna Hurmerinta. Yritettiin päästä hetkeksi juttelemaan keikan jälkeen kun muitakin faneja oli jonossa. Janna lähti vaan menemään sanaakaan sanomatta ja kaikki jäi kuin nallit kalliolle, eikä järkkäritkään kertoneet tuleeko hän takaisin.
Anna Abreu: tyttäreni fanitti Annaa vuosia muttei todellakaan enää. Tyttö jonotti 2h nimmaria ja kaverikuvaa ja Annan turvamies tönäisi hänet ja muuta lapset fyysisesti sivuun kun Anna viitta silmillä ryntäsi autoon ja pois, samalla vittua huutaen. Tässäkin oli luvattu tapaaminen keikan jälkeen. Sikamaista käytöstä.
Onko muilla hyviä tai huonoja kokemuksia? Ketä "kannattaa" fanittaa?
Kommentit (171)
Tässäkin ketjussa on moni kehunut sellaista, josta toisella huonot mielikuvat. Tämä johtuu siitä, että artisteillakin on niitä huonoja päiviä. Ja artistin työ usein päättyy keikkaan. Moni myös joutuu vielä roudaamaan kamoja ja valmistautumaan heti lähtöön seuraavaa keikkaa varten.
Ja on ihan oikeasti noloa mennä jollekin julkkikselle selittään jotain vapaa-ajalla!
Itse aikanaan olin turvaamassa Pikku G:n nimmarin jakoa ja juttelin sitten nimmarinjaon päätyttyä hänen kanssaan. Nimmareiden jako piti lopettaa ennen kuin koko jono oli ehtinyt edes nimmareita saada ja osa tytöistä itkikin. Katsoimme sitten yhdessä näitä itkeviä ja kysyin, että miten hän pystyy olemaan antamatta nimmareita kaikille ( syyllistämättä). Vastaus oli, että johonkin on pakko vetää raja. Nimmareiden jako ja jatkuva hymyily ja kuvien ottaminen on tosi raskasta. Sitä ei kerta kaikkiaan jaksa montaa tuntia!
Popeda, erittisesti Pate Mustajärvi.
Tapahtui 90-luvun alussa Motoparkissa. Diggasin popedaa ja sattumalta oltiin kavereiden kanssa juuri pysäköinti-alueella tulossa autosta kun näimme Popedan tulevan ulos keikkavaunustaan.
No jäimme siihen odottamaan ja katsomaan. Kyllä siinä leuka loksahti ja arvostus romahti kun alkoivat Pate etunenässä uhoamaan, haastamaan riitaa ja uhkasivat vetää turpaan.
Jos käytös on tämmöistä satunnaista ohikuljettavaa kohtaan niin huh.
Enkä mennyt kuuntelemaan keikkaa ja ko. Bändin levytkin lähtivät kotona haipakkaan kiertoon.
Apocalypticasta, eritoten Eicasta ja siitä rumpalista (nimi unohtui :O) jäänyt hyvä kuva. Keikan jälkeen olen aina kun mahdollista, käynyt kiittämässä keikasta ja aina ovat olleet ystävällisiä :) Missään nimessä en menisi vapaa-ajalla "häiritsemään" :) En kuitenkaan ymmärrä miksei keikan jälkeen saisi moikata? Jos tämä on ylivoimaista niin on todellakin väärällä alalla. Sen voin ymmärtää että vapaa-aika on vapaa-aikaa, itse kullekin. Keikalla sä oot kuitenkin duunissa haloo...
Kyllä mulle sais tulla juttelemaan mutta vapaalla mua ei yleensä tunnisteta :(
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:36"]
Tässäkin ketjussa on moni kehunut sellaista, josta toisella huonot mielikuvat. Tämä johtuu siitä, että artisteillakin on niitä huonoja päiviä. Ja artistin työ usein päättyy keikkaan. Moni myös joutuu vielä roudaamaan kamoja ja valmistautumaan heti lähtöön seuraavaa keikkaa varten. Ja on ihan oikeasti noloa mennä jollekin julkkikselle selittään jotain vapaa-ajalla! Itse aikanaan olin turvaamassa Pikku G:n nimmarin jakoa ja juttelin sitten nimmarinjaon päätyttyä hänen kanssaan. Nimmareiden jako piti lopettaa ennen kuin koko jono oli ehtinyt edes nimmareita saada ja osa tytöistä itkikin. Katsoimme sitten yhdessä näitä itkeviä ja kysyin, että miten hän pystyy olemaan antamatta nimmareita kaikille ( syyllistämättä). Vastaus oli, että johonkin on pakko vetää raja. Nimmareiden jako ja jatkuva hymyily ja kuvien ottaminen on tosi raskasta. Sitä ei kerta kaikkiaan jaksa montaa tuntia!
[/quote]
Kyllä minun mielestäni artistin työhön kuuluu keikan ja levyjen teon lisäksi sovitut kontaktit faneihin. EN tarkoita että vapaa-ajalla pitäisi suostua jatkuviin yhteiskuviin ym vaan nimenomaan keikan jälkeen sovittuihin nimmari-fanitapaamisiin. Kyllä ne täytyy pystyä nykymaailmassa järjestämään niin ettei kukaan joudu pettymään ja lähtemään tyhjin käsin pois. Edellä mainituista esimerkeistä juuri Jenni Vartiainen, Mike Monroe, Arttu Wiskari ja Happoradion pojat on sellaisia, että vaikka he on lähdössä yöllä keikan jälkeen heti 500km keikkabussilla uudelle keikalle, he kykenee toimimaan fanien kanssa kuin heillä ei olisi mitään kiirettä vaan olisivat juuri siinä hetkessä näitä ihmisiä varten.
Oon saanut aika monilta ulkomaslaisilta tähdiltä, suomalaisissa on aika paljon näitä hoja ei kannata edes yrittää tai on vaan muuten paskoja, onkp jpku muka saanut Antti Tuiskulta, kysymys ei ollut siis suunnattu palastan miehille.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:44"]
Oon saanut aika monilta ulkomaslaisilta tähdiltä, suomalaisissa on aika paljon näitä hoja ei kannata edes yrittää tai on vaan muuten paskoja, onkp jpku muka saanut Antti Tuiskulta, kysymys ei ollut siis suunnattu palastan miehille.
[/quote]
En ymmärrä sanaakaan tästä sun omituisesta selostuksesta. Mikä on "hoja"? Ja miten tämä "saaminen" liittyy laulajan fanien kohteluun? Ei tässä ketjussa kyllä panemista tarkoiteta vaan miten laulaja kohtelee fanejaan muuten.
Ei ole laulaja, mutta jossain haastattelussa Jennifer Aniston kertoi että oli ollut yleisessä vessassa ja siellä joku oli työntänyt kopin oven alta kynää ja paperia nimikirjoitusta varten. Taisi olla uran alkuaikoina. Siinä meni ehkä vähän överiksi.
Mutta joo, kyllä se kuuluu vähän esiityjien toimenkuvaan, tuo fanien kohtaaminen. Jos ei miellytä niin täytyy pyrkiä johonkin Madonnan tasolle, henkivartijat pitävät fanit loitolla.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:35"]
Ei ole laulaja, mutta jossain haastattelussa Jennifer Aniston kertoi että oli ollut yleisessä vessassa ja siellä joku oli työntänyt kopin oven alta kynää ja paperia nimikirjoitusta varten. Taisi olla uran alkuaikoina. Siinä meni ehkä vähän överiksi.
Mutta joo, kyllä se kuuluu vähän esiityjien toimenkuvaan, tuo fanien kohtaaminen. Jos ei miellytä niin täytyy pyrkiä johonkin Madonnan tasolle, henkivartijat pitävät fanit loitolla.
[/quote]
Naurettavaa onkin, että Anna Abreu luulee olevansa Madonnan tasolla. Ämmä hiippailee keikkojen jälkeen huppu päässä ja "turvamiehet" tönii lapsifaneja pois tieltä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:56"]
Tammerfestillä eilen kaatosateessa oltiin Jenni Vartiaisen keikalla. Silloin kun artisti kuten Jenni on aidosti kiitollinen faneilleen ja arvostaa heitä että jaksettiin mutalammikoissa laulaa mukana, ollaan mekin messissä. Jennille miljoonat kiitokset, ei siinä sade ja salamointi haitannut pätkän vertaa!!
[/quote]
Tästä tuli mieleeni: tunnen useita miehiä jotka käy Jenni Vartiaisen keikoilla ainoastaan päästäkseen artistin pimppiä höyläämään. Osa heistä kuvittelee jopa että Jenni alkaisi heidän kanssa seurustella koska ovat niin "miesten miehiä". Typerän näköistä ja kuuloista kun nämä jäbikät hoilaa eturivissä jotain "Tyttövuosia" biisiä joka ei varsinaisesti ole "miehisten miesten" kappale. Olen itse käynyt parilla Jennin keikalla, koska tykkään hänen äänestä ja olemuksesta ja kyllähän hän flirttaa aika täysillä eli heittää ns vettä näitten poikien myllyyn. Mutta toisaalta, oma syy kun pettyvät, typerykset.
Mitä ap tarkoittaa lauseella 'ketä kannattaa fanittaa'??! Eikö se musiikki ole pääasia kuitenkin? Vai nostaako se omaa arvoa sitten (ja kenen silmissä?), jos voi 'lesota', että juttelinpa tuossa *artistin nimi* kanssa...?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:34"]
Tammerfestillä eilen kaatosateessa oltiin Jenni Vartiaisen keikalla. Silloin kun artisti kuten Jenni on aidosti kiitollinen faneilleen ja arvostaa heitä että jaksettiin mutalammikoissa laulaa mukana, ollaan mekin messissä. Jennille miljoonat kiitokset, ei siinä sade ja salamointi haitannut pätkän vertaa!!
[/quote]
Tästä tuli mieleeni: tunnen useita miehiä jotka käy Jenni Vartiaisen keikoilla ainoastaan päästäkseen artistin pimppiä höyläämään. Osa heistä kuvittelee jopa että Jenni alkaisi heidän kanssa seurustella koska ovat niin "miesten miehiä". Typerän näköistä ja kuuloista kun nämä jäbikät hoilaa eturivissä jotain "Tyttövuosia" biisiä joka ei varsinaisesti ole "miehisten miesten" kappale. Olen itse käynyt parilla Jennin keikalla, koska tykkään hänen äänestä ja olemuksesta ja kyllähän hän flirttaa aika täysillä eli heittää ns vettä näitten poikien myllyyn. Mutta toisaalta, oma syy kun pettyvät, typerykset.
[/quote]
No onko pojat päässeet Jennin pikkareihin? Eli pitääkö Jenni niiiiin hyvin faneistaan huolta?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:36"]
Tässäkin ketjussa on moni kehunut sellaista, josta toisella huonot mielikuvat. Tämä johtuu siitä, että artisteillakin on niitä huonoja päiviä. Ja artistin työ usein päättyy keikkaan. Moni myös joutuu vielä roudaamaan kamoja ja valmistautumaan heti lähtöön seuraavaa keikkaa varten. Ja on ihan oikeasti noloa mennä jollekin julkkikselle selittään jotain vapaa-ajalla! Itse aikanaan olin turvaamassa Pikku G:n nimmarin jakoa ja juttelin sitten nimmarinjaon päätyttyä hänen kanssaan. Nimmareiden jako piti lopettaa ennen kuin koko jono oli ehtinyt edes nimmareita saada ja osa tytöistä itkikin. Katsoimme sitten yhdessä näitä itkeviä ja kysyin, että miten hän pystyy olemaan antamatta nimmareita kaikille ( syyllistämättä). Vastaus oli, että johonkin on pakko vetää raja. Nimmareiden jako ja jatkuva hymyily ja kuvien ottaminen on tosi raskasta. Sitä ei kerta kaikkiaan jaksa montaa tuntia!
[/quote]
Vai niin. Näissä faneissa on esimerkiksi aika paljon lähihoitajia, jotka tekevät todella raskasta työtä vaikkapa vanhusten hoitajina.
Voivatko he vain kääntyä pois, kun vanhus tarvitsee puhtaat vaipat tms. Voivatko he vetää rajat siihen, että nyt riittää, ei yhtään vanhusta hoideta enää tänään?
Tai siihen, että antavat jonkun vanhuksen kuolla yksinään, kun ei vaan enää jaksa tänään eikä huvita.
Älä yritä maalata laulajan työstä ylivoimaisen raskasta, se ei sitä ole , ei henkisesti eikä fyysisesti. Sitä paitsi, he voivat itse valita, kuinka monta keikkaa kuukaudessa tekevät. Me normaalissa kokoaikaisessa palkkasuhteessa olevat emme voi.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:34"]
[/quote]
[/quote]
No onko pojat päässeet Jennin pikkareihin? Eli pitääkö Jenni niiiiin hyvin faneistaan huolta?
[/quote]
Kyllä mä ainakin päästäisin, Hehe :)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:34"] [quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:56"] Tammerfestillä eilen kaatosateessa oltiin Jenni Vartiaisen keikalla. Silloin kun artisti kuten Jenni on aidosti kiitollinen faneilleen ja arvostaa heitä että jaksettiin mutalammikoissa laulaa mukana, ollaan mekin messissä. Jennille miljoonat kiitokset, ei siinä sade ja salamointi haitannut pätkän vertaa!! https://www.facebook.com/jennivartiainenofficial/photos/a.277303639404.140400.181219984404/10153098949339405/?type=1&theater [/quote] Tästä tuli mieleeni: tunnen useita miehiä jotka käy Jenni Vartiaisen keikoilla ainoastaan päästäkseen artistin pimppiä höyläämään. Osa heistä kuvittelee jopa että Jenni alkaisi heidän kanssa seurustella koska ovat niin "miesten miehiä". Typerän näköistä ja kuuloista kun nämä jäbikät hoilaa eturivissä jotain "Tyttövuosia" biisiä joka ei varsinaisesti ole "miehisten miesten" kappale. Olen itse käynyt parilla Jennin keikalla, koska tykkään hänen äänestä ja olemuksesta ja kyllähän hän flirttaa aika täysillä eli heittää ns vettä näitten poikien myllyyn. Mutta toisaalta, oma syy kun pettyvät, typerykset. [/quote] No onko pojat päässeet Jennin pikkareihin? Eli pitääkö Jenni niiiiin hyvin faneistaan huolta? [/quote] Kyllä mä ainakin päästäisin, Hehe :)
[/quote]
Siis päästäisit Jenniä fanittavat pojat sun housuihin? Mikäs hömelö sinä olet?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:44"]
[/quote]
Mun mielstä raja kulkee siinä ettei artistin tarvii panna fanejaan. Oon kuullut keika njälkeen kun jätkät vonkaa Jenni vartiaselta pillua ja niihinkin juttuihin hän suhtautuu kohteliaalla huumorilla eikä nolaa tyyppejä jotka ei selvinpäin niin käyttäytyisi. Itsekkin kerran kysyin... m25
[/quote]
Vaikka M25 käyttäytyykin näköjään typerästi humalassa, on hän oikeassa: naislaulajat eivät ole horatsuja ja jos joku faneilleen antaakin, se ei kuulu pakettiin vaan yksityiselämään. Nimim. Tiedän tästä enemmän kuin te
[/quote]
No niin tietenkin tiedät, taas näitä "Tietäjiä"...
[/quote]
No ketkä naisartistit on jakaneet faneilleen? Voisit kertoa kun kerta muka tiedät.
[/quote]
Kaikki on jakaneet faneilleen - nimmareita.
Ystävällisimmät tapaamishetket on ollut keikan yhteydessä minulla Akit Tykin ja Jenni Vartiaisen kanssa. Mukavia tyyppejä, jalata maassa.
About 30 vuotta sitten asiakaspalvelijana tapasin Katri Helenan ja Arja Korisevan. Olivat ystävällsiä nuorelle mimmille. Toisin kuin räyhä Mauri Pekkarinen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 06:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 05:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:08"]Mä ymmärrän, ettei artistin tarvitse huomioida jatkuvasti kaikkia. Mutta torjunnankin voi tehdä kohteliaasti ja fania kunnioittaen. Jos joku fani näkee idolinsa vaikka kadulla ja uskaltautuu juttusille, eikä artisti jaksa jutella, voi sanoa fanille vaikka "on vähän kiire, olen pahoillani" tms. eikä "painu vittuun." [/quote] Tämä. Varsinkin jos fani on itse täysin asiallinen ja kohtelias. T: se Hynysestä kertonut
[/quote]Tietenkin tämä olisi se korrektein tapa hoitaa asia. Mutta kuten me kaikki muutkin, ovat julkkiksetkin 'vain' ihmisiä ja 'kuppi menee nurin' välillä huonommalla tavalla. Huomaa, että ette juurikaan osaa asettua toisen asemaan - jos viettäisitte viikonkin jonkun suositun artistin kengissä, saattaisitte ymmärtää paremmin sitä, miten paljon se voi pipoa kiristää, kun et saa -missään- olla rauhassa (pahimmillaan kun kotiovellakin on joku päivystämässä). Kännykamerat napsuu aina, käyt sitten apteekissa, kaupassa jne. Ja sitten luet seiskasta, miten julkku osti peräpukamavoidetta...
[/quote]
Ammatinvalintakysymys.
Tämä tunnettuus eli julkisuus on juuri se seikka, joka saa monet valitsemaan ko. alan. Edelleenkään kakkua ei voi sekä syödä että säästää.