Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilman ääkkösiä kirjoittavat ulkosuomalaiset

Vierailija
25.02.2022 |

Miksi tekevät näin? Haluavatko korostaa olevansa ulkomailla vai eivätkö osaa asentaa suomen kielipakettia näppikselle?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ääkköset puhelimessa kyllä, mutta jos kirjoitan koneella ei siinä ole suomalaista näppistä.  Näin siksi että kirjoitan supernopeasti kymmensormijärjestelmällä ja vääränkielinen näppis hidastuttaa ja teen hirveästi virheitä.

Vierailija
22/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on kadonnut tablettitila läppäriltä? Viime viikolla oli vielä tehtäväpalkissa... windows kymppi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa yleisissä käyttöjärjestelmissä, Android, ios, windows, linus on helppo ottaa käyttöön suomalainen merkistö ilman että näppäimistöä vaihdetaa, jos vaan vaivauu opettelemaan

Vierailija
24/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niissä muita kieliä ymmärtävissä näppiksissä muuten samanlainen kirjainjärjestys. Jos on, niin enterin vieressä on nappula, jossa on kolme merkkiä, keskellä kaksi pistettä rinnakkain. Kun painaa ensin sitä nappulaa ja sitten a:ta, niin tulee ä jne. Monet saksaa harvoin kirjoittavatkaan eivät tiedä, miten ü kirjoitetaan. Samalla tavalla kuin ääkköset vieraskielisillä näppiksillä. 

Mulla on Enterin vieressa nappula jossa on # ja ~ 

Vierailija
25/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skandittomat joko eivät osaa käyttää tietokoneita tahi esittävät ulkomailla asuvaa.

Vierailija
26/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei aivoton!

Kaikki eivät näpyttele puhelimella tai padilla. Läppäriin on aika haastavaa vaihtaa skandinaavista näppäimistöä edullisesti.

No ei ole yhtään haastavaa. Minä olen vaihtanut ja kirjoittaessani suomen kieltä se on yksi klikkaus ja kirjoittaessani saksaa se on yksi klikkaus , ruotsia ja italiaa kaikkea voi kirjoittaa, italian kielessä niin paljon heittomerkkejä ja suomen kielessä niin paljon ää ja öö kirjaimia. Kaikki on mahdollista ja helppoa asentaa. Puhelimessa aivan sama juttu. Helppo ja yksinkertainen juttu. N71

Vierailija
27/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skandittomat joko eivät osaa käyttää tietokoneita tahi esittävät ulkomailla asuvaa.

Miksi joku "esittäisi" ulkomailla asuvaa? Joku teini ehkä, muuten olisi aika lapsellista. 

Vierailija
28/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten niillä on vieraskieliset näppikset, kirjoittavat 99% ajasta asuinmaansa kieltä jossa ei ole ääkkosiä eivätkä jaksa tän palstan takia nähdä vaivaa. 

Vierailija
29/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjoitan puhelimella, niin se ei aina laita niitä äöå merkkejä enkä jaksa aina olla korjaamassa, jos en heti huomaa. Siksi tulee aina sellaista "tama on nyt aarimmaisen arsyttavaa lukea, mutta minkas sille voi"

Vierailija
30/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan näistä moni niin vanhaa porukkaa, että ei osaa softapuolelta asentaa mitään? Ei ääkköset fyysisen näppäimistön vaihtamista vaadi.

Tämä! Samalla fyysisellä näppäimistöllä voi kirjoittaa varsin hyvin suomea, saksaa, ruotsia ja italiaa kunhan järkkää softasta asian. N71

Vierailija
31/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylla ma ainakin oikein hyvin olen tietokonetaidoillani parjannyt taalla maailmalla. Olen viimeksi kayttanyt suomalaista nappista 80-luvulla konekirjoitustunnilla. 

Vierailija
32/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun minun laptopista haviaa aina aakkoset kun menen lentokentalla koneseen.

Terveisin isosta bel air beverly hills kartanostani. Mainitsinko etta mieheni on malli, hanella on stanfordista paperit ja omistaa ison internet yrityksen?

Aurinko paistaa talla hetkella ja on 80 degrees aurinkoa.

Mun pitaa nyt mennä. Palvelija sanoo etta dinneri odottaa.

T. Tuire

Vierailija
33/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki osaa vaihtaa näppisasetuksia ja vaikka osaisikin, niin harva osaa näppäimien paikat ulkoa, niissähän on aika lailla eroa oikeassa laidassa eli joutuisi etsimään oikeita näppäimiä. Itselläni on amerikkalaiseen läppäriin vaihdettu netistä ostettu skandinäppis, tässä mallissa se on aika yksinkertainen juttu, toisin kuin monessa muussa. Tosin ainahan voi laittaa ulkoisen näppiksen.

Vierailija
34/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan näistä moni niin vanhaa porukkaa, että ei osaa softapuolelta asentaa mitään? Ei ääkköset fyysisen näppäimistön vaihtamista vaadi.

Tämä! Samalla fyysisellä näppäimistöllä voi kirjoittaa varsin hyvin suomea, saksaa, ruotsia ja italiaa kunhan järkkää softasta asian. N71

Suomea, ruotsia ja saksaa voikin helposti kirjoittaa samalla näppiksellä, tyhmää vaihtaa asetuksia niiden takia, ei siihen tarvitse mitään järkkäilyjä. Englanninkielinen näppis on hankalampi kun siinä ei ole ainuttakaan aksentellista kirjainta valmiiksi. 

Osaatko kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä kaikilla eri näppiksillä?  Hatunnosto. Itse osaan kymmensormijärjestelmän vain englantilaisella Qwertyllä. 

Vierailija
35/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap sulla vaikeuksia ymmärtää jos luet tekstiä ilman skandimerkkejä?

Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

Vierailija
36/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina olen 63-vuotias. Onneksi sukunimeni ei ole Haemaelaeinen. Senkin voisi jo kirjoitta ihan Hamalainen.

Myos olen opetellut konekirjoitusta koulussa.

Asun muuten Suomessa. . Ja skandit löytyy koneelta. . Ihme juttu tehdä tammoisesta asiasta ny joku vertaa herneen nenaan.

Vierailija
37/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomea, ruotsia ja saksaa voikin helposti kirjoittaa samalla näppiksellä, tyhmää vaihtaa asetuksia niiden takia, ei siihen tarvitse mitään järkkäilyjä. Englanninkielinen näppis on hankalampi kun siinä ei ole ainuttakaan aksentellista kirjainta valmiiksi. 

Osaatko kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä kaikilla eri näppiksillä?  Hatunnosto. Itse osaan kymmensormijärjestelmän vain englantilaisella Qwertyllä. 

Mä kirjoitan jenkkinäppiksellä ja valikkopalkista voi (ainakin Macilla) vaihtaa todella helposti eri kielten välillä. Pitää kyllä osata Suomen kymmensormijärjestelmä muuten voi mennä hankalaksi ainakin jos erikoismerkkejä haluaa käyttää. Esim. jenkkinäppiksellä on

ä:n paikalla ;

ja

ö:n paikalla '

Myös erikoismerkit aivan eri jäjestyksessä esim näin

USA

! @ # $ % ^ & * (  ) - +

Suomi

! " # € % & / (  ) = ? `

Vierailija
38/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitan jenkkinäppiksellä ja valikkopalkista voi (ainakin Macilla) vaihtaa todella helposti eri kielten välillä. Pitää kyllä osata Suomen kymmensormijärjestelmä muuten voi mennä hankalaksi ainakin jos erikoismerkkejä haluaa käyttää. Esim. jenkkinäppiksellä on

ä:n paikalla ;

ja

ö:n paikalla '

Myös erikoismerkit aivan eri jäjestyksessä esim näin

USA

! @ # $ % ^ & * (  ) - +

Suomi

! " # € % & / (  ) = ? `

Ei nykynuoriso opi enää kymmensormijärjestelmää.

Vierailija
39/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut kaikki suomalaiset kirjaimet koneessa kun koneessa. Nyt kun kirjoitan tällä tabletilla, niin yhdellä sormen liikkeellä voin vaihtaa näppäimistön, ja kas kummaa aakkoset katosivat akkia. Nyt ne löytyivät.

Vierailija
40/50 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina ollut kaikki suomalaiset kirjaimet koneessa kun koneessa. Nyt kun kirjoitan tällä tabletilla, niin yhdellä sormen liikkeellä voin vaihtaa näppäimistön, ja kas kummaa aakkoset katosivat akkia. Nyt ne löytyivät.

Vaihdan näppäimistöä suomenkielisen ja englanninkielisen näppäimistön (nappaimiston) välillä yhdellä sormen liikkellä.