Perheet joissa puolisoilla omat tulot ja palkkatilit.
Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?
Kommentit (163)
Katsotaan mikä rahatilanne milloinkin on. Periaatteessa laskut maksetaan aina puoliksi, ja ruoan suhteen sitten elellään niin, että se ostaa kummalla siinä kohtaa on enemmän rahaa. Meillä menee tulot sen verran ristiin, että mies saa oman rahansa alkukuusta, ja minä vasta loppukuusta, niin ensin ruoat ostaa mies, ja kun häneltä rahat loppuu, niin sitten taas ostan ruoat minä hänen seuraavaan palkkapäiväänsä asti, jonka jälkeen taas vuoro vaihtuu. Hienosti on sujunut näin.
Toinen maksaa mökkilainaa+kulut mökistä, toinen talolainaa+kulut talosta. Ruokaostokset tekee se joka käy kaupassa, jos käydään yhdessä mies maksaa aina. Muut ostokset maksaa pääosin mies, koska on yleensä se joka keksii jotain hankkia, telkkarin, pleikkarin.... Minä ostelen pääosin lasten vaatteet ja maksan lasten harrastukset. Mies maksaa ulkomaanreissut ja osti autot. Molemmat ollaan töissä, mutta miehellä tuplasti enemmän tuloja.
Meillä on omat tilit. Mies maksaa lainat, sähkön, vakuutukset ja autojen huollot. Mä maksan vastikkeen, koko perheen vaatteet, lasten harrastukset, ruuat ja säästän yllättäviin menoihin, kuten rikkoutuvien pesukoneiden varalle. Ei me koskaan tiedetä toisen tilin saldoa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:53"]
Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?
[/quote]
Meillä on kaikki perheen tilit yksillä ja samoilla pankkitunnuksilla. Mies ansaitsee enemmän, lainanlyhennys menee hänen tililtään lainatilille ja sieltä pankki ottaa automaattiveloituksella, lainatili on yhteinen.. Jos multa loppuu rahat, siirrän hänen tililtä omalleni. Säästötili on eri pankissa, siinä kävi hups ja se on vain minun nimissä. Mutta senkin pankin tileille on yhdet tunnukset.
Minä hoidan käytännössä laskujen maksut ja rahaliikenteen. Makselen laskuja molempien tileiltä. Molemmilla on mobiilipankit, niissä yhdet ja samat tunnukset/salasanat.
Ei avioehtoa tai ns. omia omaisuuksia, asunto omistetaan 50/50.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:07"]Hävettää olla nainen.täällä eukot siipeilee. Hankkikaa pirulauta sellainen ammatti ja duuni ettei tartte työkseen peffaa myydä.
[/quote]
Sinä olet naimaton, suht iäkäs mies.
[/quote]
Enpä ole vaan hyväpalkkainen nainen joka ei ole koskaan siipeillyt vaan elättänyt ihan itsensä. Ja perheellisenä osallistunut tasavertaisena kaikkiin kuluihin.
[/quote]
Minä olen myös hyväpalkkainen nainen. Tienaan paremmin kuin mieheni. Ja jos kävisi niin että mies jäisi vaikka työttömäksi, niin koen asian niin että hän pystyy osallistumaan perheen kuluihin vähemmällä rahalla kuin minä. En koe että siinä olisi mitään siipeilyä. Moni naisvaltainen ammatti on huonosti palkattua joten aika usein on niin että mies tienaa reilustikin enemmän. Silloin minusta yhteisiin kuluihin osallistuminen pitää suhteuttaa tuloihin.
Ei pidä perustaa ollenkaan perhettä jos istuu rahojensa päällä. Perhe on yksikkö ja kyllä sellainen isä/äiti joka hilloo rahaa vain itselleen tai käyttää sitä itseensä enemmin kuin perheen hyvinvointiin on kyllä ahne paska.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:53"]
[/quote]
Meillä on kaikki perheen tilit yksillä ja samoilla pankkitunnuksilla. Mies ansaitsee enemmän, lainanlyhennys menee hänen tililtään lainatilille ja sieltä pankki ottaa automaattiveloituksella, lainatili on yhteinen.. Jos multa loppuu rahat, siirrän hänen tililtä omalleni. Säästötili on eri pankissa, siinä kävi hups ja se on vain minun nimissä. Mutta senkin pankin tileille on yhdet tunnukset.
Minä hoidan käytännössä laskujen maksut ja rahaliikenteen. Makselen laskuja molempien tileiltä. Molemmilla on mobiilipankit, niissä yhdet ja samat tunnukset/salasanat.
Ei avioehtoa tai ns. omia omaisuuksia, asunto omistetaan 50/50.
[/quote]
Palkkatilit on omat mutta siis yhteisten tunnusten alla.
Kumpikin laittaa automaattisiirtona lainanhoitotilille puolet lainan kk-erästä. Muut kulut maksetaan periaatteella kumpi ensin ehtii.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:05"]
Kumpikin laittaa automaattisiirtona lainanhoitotilille puolet lainan kk-erästä. Muut kulut maksetaan periaatteella kumpi ensin ehtii.
[/quote]
minä en "ehtisi" ikinä....
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:01"]
Voisiko joku 50/50 mallin kannattaja kertoa miten äitiys- ja vanhempainvapailla menot jaetaan järkevästi? Vai pitääkö toisen puolison säästää vuosia kotonaolokuukausia varten? Entä oliko jonkun omassa lapsuudessa vanhemmilla "kulut tasanpuoliksi" -malli, miten lapsena koitte sen? ( Varsinkin jos vanhempanne olivat hyvinkin erituloisia, mutta asuivat samassa taloudessa)
[/quote]
Äiti meni töihin, kun olin 10. Perheessä äiti hoiti kaikki jokapäiväiset raha-asiat eli aluksi kun oli vanha tilipussimalli niin iskä antoi aina tilipäivänä tilipussin äidille, joka sitten maksoi kaikki maksut ja kulut. Eli jos iskä meni vaikka parturiin, niin hän pyysi äidiltä rahat siihen :) Myöhemmin kun tilit meni pankkiin niin äiti jatkoi maksujen hallinnointia. Heillä oli yhteinen tili. Lainat ja sijoitukset he hoitivat yhdessä pankissa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:05"]
[/quote]
minä en "ehtisi" ikinä....
[/quote]
Niin, eihän tämä toimisikaan ellei kumpikin olisi samalla tavalla reilu. Me ansaitaan aika lailla saman verran ja maksutkin mene aika lailla tasan, vaikkei niitä erityisesti sumplittaiskaan.
^ jos menot on järkevässä suhteessa tuloihin vanhempainpäivärahalla maksaa ihan sujuvasti puolet menoista. Tottakai kotihoidontukiaikaa (lyhytaikainen tilanne) varten kumpikin säästää ennakkoon, lapsen parhaaksi. Ja suotavaa on, että kumpikin on aikansa kotihoidontuella. Yleensä tuolloin myös supistetaan menoja, ei ole työmatkakuluja jne.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]Toinen maksaa lainan (iso), toinen kaiken muun yhteisen. Loput saa kumpikin käyttää miten lystää.
[/quote]
Ja jos ette ole naimisissa ja eroatte (tai teillä on avioehto) niin toinen kerryttää omaisuuttaan lainanmaksulla ja toinen elättää oerheen.
Meillä on aina ollu omat tilit, jonne palkat menee. Kaikki maksut menee puoliksi - toinen maksaa tilillään vuokran, sähkön jne ja toinen heittää oman osansa maksusta sen tilille joka maksaa. Kaupassa käydään vuorokerroin, ostetaan suunnilleen samalla summalla joka kerta :) Ei oo kamalan vaikeeta.
T:N25
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:10"]
Voisiko joku 50/50 mallin kannattaja kertoa miten äitiys- ja vanhempainvapailla menot jaetaan järkevästi? Vai pitääkö toisen puolison säästää vuosia kotonaolokuukausia varten? Entä oliko jonkun omassa lapsuudessa vanhemmilla "kulut tasanpuoliksi" -malli, miten lapsena koitte sen? ( Varsinkin jos vanhempanne olivat hyvinkin erituloisia, mutta asuivat samassa taloudessa)
[/quote]
Äiti meni töihin, kun olin 10. Perheessä äiti hoiti kaikki jokapäiväiset raha-asiat eli aluksi kun oli vanha tilipussimalli niin iskä antoi aina tilipäivänä tilipussin äidille, joka sitten maksoi kaikki maksut ja kulut. Eli jos iskä meni vaikka parturiin, niin hän pyysi äidiltä rahat siihen :) Myöhemmin kun tilit meni pankkiin niin äiti jatkoi maksujen hallinnointia. Heillä oli yhteinen tili. Lainat ja sijoitukset he hoitivat yhdessä pankissa.
[/quote]
Noin oli meilläkin, äiti kotona, hän hoiti kaiken rahapuolen. Noin kai se meni muillakin
Hei,
meillä on omat tilit ja sen lisäksi yhteinen ns. lainanhoitotili. Tälle lainanhoitotilille molemmat laittavat saman summan kuukaudessa. Sieltä maksetaan lainanlyhennykset, vakuutukset, sähkölaskut jne. Kaupassa maksetaan suurinpiirtein vuorotellen. Ylijäävillä rahoilla saapi sitten kumpikin tehdä mitä haluaa. Minä usein laitan ylimääräiset yhteisiin lomiin ja mies sitten vaikka autonkunnostukseen.
Toki myös tilannetekijät otetaan huomioon. Nyt kun olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla, on mies luonnollisesti maksanut enemmän ja laittanut enemmän rahaa lainanhoitotilille.
Tämä järjestely toiminut hyvin, ei ole tarvinnut tapella. Tulomme ovat tosni normaalisti aika lähellä toisiaan.
Omat tilit, yhteinen ruokatili, jonne molemmat laittaa saman verran kk rahaa. Miehen perimä asunto, josta vähän velkaa jäljellä, maksaa itse. Maksan miehelle puolet asunnon vastikkeesta. Miehellä on isommat tulot, hän maksaa välillä lomamatkat molemmille, jos haluaa jonkun ekstrareissun, muuten jos olemme suunnitelleet jotain lomaa, molemmat on maksaneet omansa. Auto on myös miehen ja maksaa auton kulut itse.
Hoitovapaalla ollessani mies maksoi vastikkeen kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:10"]
[/quote]
[/quote]Oliko sun isä jotenkin vajaa kun ei osannut raha-asioita hoitaa vai mikä sitä vaivasi? Tai sitten äitisi oli varsinainen pirttihirmu joka ei antanut ukkonsa käydä yksin vessassakaan.
Emme ole holhoojia emmekä holhottavia. Tietysti omat tilit. Meillä lienee hyvin poikkeava tilanne. Lapsemme opiskelee.ulkomailla ja sinne uppoaa noin 17.000 euroa vuodessa. Sen maksan minä. Mies asumisen, ruoat...
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:33"]
Tiedoksi teille, jotka luulette, ettei yhteistä tiliä voida käyttää toisen kuoltua. Kyllä voi. Jos lapset haluavat, voivat he pyytää tilin puolikkaan sulkua. Toinen puoli on kuitenkin käytettävissä.
Kannattaa myös tehdä keskinäinen omistusoikeustestamentti.
[/quote]
Ja maksaa perintöverot pariin kertaan.