Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheet joissa puolisoilla omat tulot ja palkkatilit.

Vierailija
15.07.2015 |

Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:24"]

Muistakaahan, että puolison kuollessa yhteiset varat ja tilit jäädytetään, joten kannattaa olla myös oma palkkatili (josta voi vaikka automaattisesti siirtää palkan yhteiselle tilille), jotta pystyy käyttämään rahaa myös perinnönjaon selvittämisen ajan.

[/quote]

Tämä on selvitetty monta kertaa jo täällä. Mutta vielä kerran.

On olemassa ja sekä tai tilejä. Jos on yhteinen tili, niin se kannattaa ottaa tai-tili.

Tiliä ei jäädytetä, kun toinen kuolee. Vaan pelkästään perikunnalle jäävä osa eli puolet. Tai tililtä saa nostaa omat tulonsa pois, eli eläkkeensä tai palkkatulonsa.

http://www.etlehti.fi/artikkeli/kysy+asiantuntijalta/kysy_laki/saako_leski_kayttaa_yhteista_tilia

Vierailija
22/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot jaetaan reilusti sen mukaan, mikä on kummankin tilanne kulloinkin ollut. Nyt, kun mies on kokopäivätöissä ja mä hoitovapaalla, olen alkanut miettiä, onko tässä niin kauheasti järkeä, kun joudun kuitenkin koko ajan pyytämään rahaa esim. ruokaan. :D Hän maksaa vuokran ja enimmät laskut, kun tulot ovat niin paljon isommat kuin minulla. Ei ole mitään erityistä syytä, miksi on näin, emme vain ole neljän aviolittovuoden aikana saaneet aikaiseksi perustaa yhteistä tiliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili jonne menee ihan kaikki ja sieltä maksetaa kaikki yhteiset niin kuin omatkin jutut.

Vierailija
24/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa on omat tilit. Mies tienaa enemmän, joten auton kulut jää hälle maksettavaksi. (Itse en omista edes autokorttia). Kaupassa maksetaan ostokset sen mukaan kumpi kassalle sattuu jäämään, toinen vie lapset autoon. Toki maksetaan itse, jos ollaan hamstrattu koriin suurimmaksi osaksi vain omia ostoksia ja silloin ei oleteta että toinen maksaisi esim. minun meikit ja vaatteet... Muut laskut maksetaan aina sentilleen puoliksi :D

Vierailija
25/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:01"]

Voisiko joku 50/50 mallin kannattaja kertoa miten äitiys- ja vanhempainvapailla menot jaetaan järkevästi? Vai pitääkö toisen puolison säästää vuosia kotonaolokuukausia varten? Entä oliko jonkun omassa lapsuudessa vanhemmilla "kulut tasanpuoliksi" -malli, miten lapsena koitte sen? ( Varsinkin jos vanhempanne olivat hyvinkin erituloisia, mutta asuivat samassa taloudessa)

[/quote]

Äiti meni töihin, kun olin 10. Perheessä äiti hoiti kaikki jokapäiväiset raha-asiat eli aluksi kun oli vanha tilipussimalli niin iskä antoi aina tilipäivänä tilipussin äidille, joka sitten maksoi kaikki maksut ja kulut. Eli jos iskä meni vaikka parturiin, niin hän pyysi äidiltä rahat siihen :)  Myöhemmin kun tilit meni pankkiin niin äiti jatkoi maksujen hallinnointia. Heillä oli yhteinen tili.  Lainat ja sijoitukset he hoitivat yhdessä pankissa.

[/quote]Oliko sun isä jotenkin vajaa kun ei osannut raha-asioita hoitaa vai mikä sitä vaivasi? Tai sitten äitisi oli varsinainen pirttihirmu joka ei antanut ukkonsa käydä yksin vessassakaan.

[/quote] 

Ennen vanhaan näin oli tapana. Olin lapsi 60/70-luvuilla.  Ja äitini täyttää kyllä nuukan pirttihirmun kaikki määritelmät. Iskä oli mielellään tossun alla, koska pääsi näin kaikkein vähimmällä.

[/quote]

Useinhan se oli ihan pakon sanelema juttu, sitä rahaa kun ei monilla ollut yhtään ylimääräistä. Ei ollut kyse siitä, miten paljon kukakin säästää rahaston tai käyttää harrastuksiinsa vaan siitä, riittäkö rahat kaikkeen välttämättömään. Silloin oli toimivinta, että yhdellä on kaikki kulut hallinnassa. Aika usein se oli äiti, joka oli parhaiten kärryillä perheen pakollisista menoista ja joka pystyi sitten myös suunnittelemaan miten syödään halvemmalla loppukuu, kun rahaa tarvittiin talvitakkiin. 

Vierailija
26/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:55"]

Kaikki rahat yhteen ja niistä kaikki menot.

[/quote]

Luetun ymmärtäminen koulussa 4? Sulla ei ilmeisesti ole kysymysten ymmärtäminen vahvuuksissa.

Vierailija
27/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:07"]

Meillä miehen kanssa on omat tilit. Mies tienaa enemmän, joten auton kulut jää hälle maksettavaksi. (Itse en omista edes autokorttia). Kaupassa maksetaan ostokset sen mukaan kumpi kassalle sattuu jäämään, toinen vie lapset autoon. Toki maksetaan itse, jos ollaan hamstrattu koriin suurimmaksi osaksi vain omia ostoksia ja silloin ei oleteta että toinen maksaisi esim. minun meikit ja vaatteet... Muut laskut maksetaan aina sentilleen puoliksi :D

[/quote]

Miten jaatte asumisen kulut? Lasten kulut? Kumman tulojen mukaan asuminen on valittu?

Vierailija
28/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:52"]

Muistakaahan, että puolison kuollessa yhteiset varat ja tilit jäädytetään, joten kannattaa olla myös oma palkkatili (josta voi vaikka automaattisesti siirtää palkan yhteiselle tilille), jotta pystyy käyttämään rahaa myös perinnönjaon selvittämisen ajan.

[/quote]

Meillä se ei olisi ongelma, vaikka yhteinen tili onkin. Tilillä ei nimittäin säilytetä isoja rahoja, korkeintaan tonni tai pari. Suurin osa tuloista menee lainoihin ja elämiseen ja joka kk siirretään kuitenkin rahaa kummankin rahastoihin muutama sata euroa. Näin on vaan paljon helpompi, ei tarvitse miettiä ja laskea, kuka maksaa mitä.

[/quote]

No aika helkkarin hankalalta kyllä tuokin kuulostaa. Ensin sun pitää siis käydä avaamassa uusi tili (millä rahalla, jos kaikki käyttörahat on siellä yhteisellä tilillä), odotella että tili avataan, soittaa pankkiin että siirtävät rahat sieltä rahastosta tilille ja odotella että rahat ilmestyy tilille...

Vierailija
29/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton velaton (LaVe) pariskunta. Molemmat tienaavat suurinpiirtein saman verran kuukaudessa. Omat tilit omiin menoihin. Sähkö-vesi-yhtiövastike-netti-ym. yhteisessä käytössä ja yhdessä hankitut maksetaan puoliksi (käytännössä siirrän kuukausittain tietyn summan miehen tilille jolta menee sitten automaattisesti nuo). Kaupassa maksaa se joka siellä käy. Menee kyllä aika tasan vuorotellen. Jos mies haluaa sisäfilettä ja röstiperunoita, niin hän maksaa ne. Jos minä haluan leipoa kaksi päivää putkeen, niin minä maksan ne tarvikkeet.

Automatkoilla auton omistajan, jonka autolla siis mennään, ei tarvitse maksaa mitään, vaan toinen tarjoaa ruuat ja kahvit mitä matkan aikana tulee.

Muuten omat rahat käytetään miten halutaan. Koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta, että toiselta olisi rahat loppu ja toisen pitäisi maksaa kaikki...

Vierailija
30/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:02"]

Tottakai on omat tilit omille tuloille ja yhteinen tili yhteisiin menoihin. Tämä on vähintä mitä voi tehdä talousriitojen ennaltaehkäisemiseksi.

Esim. Itselläni on harrastus, joka maksaa useita tuhansia euroja vuodessa. Joudun säästämään jonkinverran sen rahoittamiseksi. En usko että sellaista puolisoa olisi edes olemassa, joka hyväksyisi tämän rahoittamisen yhteiseltä tililtä?

Toki, jos eletään kokoajan kädestä suuhun, ei ole niin maksajalla väliä, mutta väitän että silloinkin on rauha paremmin turvattu, mikäli pienetkin omat menot rahoitetaan omilta tileiltä.

[/quote]

Ei minua haittaisi jos toisen harrastus maksetaan yhteisistä varoista, kunhan tämä ei muuten erityisesti tuhlaile. Itse asiassa mieheni harrastukseen menee rahat yhteiseltä tililtä, nyt kun asiaa ajattelen. Itselläni ei ole maksullista harrastusta, mutta esim. työnikin puolesta tarvitsen enemmän siistejä vaatteita kuin mies, joten se tasoittaa tilannetta. Olemme kyllä miehen kanssa melko pienituloisia, mutta täysin kädestä suuhun ei tarvitse elää vaan saamme joka kuukausi vähän säästöönkin. Meillä on omat tilit, mutta myös yhteinen säästötili ja taloustili, jota enemmän tulee käytettyä kuin omia tilejä.

Kaikkea varallisuutta pidetään yhteisenä ja näin on ollut alusta saakka, vaikka joskus olen minä tienannut enemmän ja joskus taas mies. Toimii meillä, rahasta ei ole tarvinnut riidellä. :)

Vierailija
31/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

107 tarkentaa vielä että lähes kaikki tulot menee siis omilta tileiltä joko säästö- tai taloustilille. Säästötilille menee kuussa sovittu summa, isompi siltä jolla on isommat tulot. Taloustililtä sitten maksetaan yhteiset menot, suurin osa kauppareissuista, just harrastukset ym. Omille tileille jätetään yleensä jonkun verran pelivaraa, eli jos on jotain erikoisempaa menoa vaikka kavereiden kanssa esim. baari- tai laivareissu tiedossa (harvemmin), niin se mitä niihin menee maksetaan omalta tililtä. Jos sieltä on rahat loppu niin tietää ettei tässä kuussa enää biletetä. ^^ Joskus on myös jomman kumman tilille säästetty jotain isompaa hankintaa varten, sillä tavalla on helpompi pitää lukua tilanteesta.

Vierailija
32/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit ja yhteiselle tilille rahaa suhteessa omiin tuloihin. Yhteiseltä tililtä yhteiset menot, eli myös lapseen liittyvät menot. Lapsilisä tulee yhteiselle tilille. Molemmat sääsätt ja sijoittaa erikseen. Miehellä paremmat tulot, joten makselee vähän enempi kaupassa jne. Mutta periaatteessa se on se ja sama kenen tilillä rahat ovat, isompi asunto on molempien haaveena ja siihen molempien säästöt tulevat menemään.

Vierailija
33/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?

Molemmat laittaa tuloistaan tietyn prosentin (sama kummallakin esim. 80%) taloustilille, josta maksetaan talousmenot ja lainat (yhteinen laina).

Vierailija
34/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen puoliksi menevät menot. Minä maksan ruoat, koska käyn yleensä kaupassa. Mies maksaa sähköt, veden yms. Lainaa meillä ei enää ole. Emme kyllä kovin tarkkaan laske meneekö puoliksi. Minä ostan lapsen vaatteet yms. Luulen että maksan enemmän kuukaudessa mutta mies sitten maksaa esim. Auton huollon eli sellaisia muutama kerta vuodessa tulevia kuluja.

Ja omat tilit on. On myös ns. Sijoitustili jonne siirrämme ylimääräiset ja ostelemme esim.osakkeita kumpienkin nimiin.

Vierailija
35/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:52"]

[/quote]

Meillä se ei olisi ongelma, vaikka yhteinen tili onkin. Tilillä ei nimittäin säilytetä isoja rahoja, korkeintaan tonni tai pari. Suurin osa tuloista menee lainoihin ja elämiseen ja joka kk siirretään kuitenkin rahaa kummankin rahastoihin muutama sata euroa. Näin on vaan paljon helpompi, ei tarvitse miettiä ja laskea, kuka maksaa mitä.

[/quote]

No aika helkkarin hankalalta kyllä tuokin kuulostaa. Ensin sun pitää siis käydä avaamassa uusi tili (millä rahalla, jos kaikki käyttörahat on siellä yhteisellä tilillä), odotella että tili avataan, soittaa pankkiin että siirtävät rahat sieltä rahastosta tilille ja odotella että rahat ilmestyy tilille...
[/quote]

Nuo voi kyllä tehdä itse nettipankissa. Nopeaa ja helppoa.

Vierailija
36/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]Talousmenot puoliksi 50/50. Näin on ollut aina ja on aina toiminut, ikinä ei ole tarvinnut riidellä. Lainoja meillä ei enää ole, mutta silloin kun oli, maksettiin 50/50 ja se oli ihan itsestään selvä. Aina toimi eikä ikinä ole riidelty. En tajua, miten ihmiset saa riidan aikaan tällaisistäkin asioista.
[/quote]
Tämä toimii jos tulotaso on sama ja kulutustavara samoin. Mutta jos toinen saa käteen 3500€ ja toinen 1500€, niin minusta 50/50 malli ei toimi.
[/quote]
Taitaa olla muija pienituloisempi. Opiskele. Hanki parempi duuni. Siivelläkö elät!! Noloa.
[/quote]

No miksei miehet voi valita varakasta naista? Tai edes saman verran ansaitsevaa? Jotain vastuuta parinmuodostuksessa voi odottaa aikuiselta mieheltä. Ei pidä ottaa sitä isotissistä lähäriä, vaan voi ottaa sen vaatimattoman näköisen lääkärin. Jos valitsee vain ulkonäön perusteella, niin yleensä päädytään tähän tilanteeseen.

Vierailija
37/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on löytynyt hyvä keino ja se on juurikin tuo että yhteiselle taloustilille molemmat laittaa 50% nettotuloistaan. Tällöin enemmän tienaava osallistuu enemmän menoihinkin, mutta hänelle jää silti omiin kuluihin enemmän mitä vähemmän tienaava. Tämä siis ainakin meillä on koettu reiluimmaksi molempien mielestä.

Itse olen kannattanut alusta asti yhteisiä rahoja, mutta miehen ollessa rikkaampi se olisi mennyt monimutkaiseksi. Mies taas on tosi tarkka että kaikki menee puoliksi tasan. Siksi välillä on vähän kurja kun todella pitkän parisuhteessa joutuu isoja ostoksista kerjäämään toisen puolikasta ja seurailla että se muisti maksaa sen ja antaa "maksumuistutuksia." Tulee vain olo kahdesta erillisestä ihmisestä, ei tiimistä.

Koin sen kuitenkin tietynlaisena epäluottamuslauseena että minä luotan mieheeni niin että olisin antanut kaikki rahani perheen yhteiseen käyttöön, mutta mies ei luota minuun yhtä paljon.

Vierailija
38/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää olla nainen.täällä eukot siipeilee. Hankkikaa pirulauta sellainen ammatti ja duuni ettei tartte työkseen peffaa myydä.

Vierailija
39/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:07"]Hävettää olla nainen.täällä eukot siipeilee. Hankkikaa pirulauta sellainen ammatti ja duuni ettei tartte työkseen peffaa myydä.
[/quote]

Sinä olet naimaton, suht iäkäs mies.

Vierailija
40/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erilliset tilit. Useimmiten mies hoitaa käytännössä ruokaostokset, vuokran yms, mutta saatan siirtää hänen tililleen rahaa jos hän tarvitsee tai saatan ostaa suurempia hankintoja kerralla (kuten perheen lomamatkan tai sohvakaluston). Toki saatan minäkin sen kauppalaskun kuitata silloin tällöin. Kumpikaan ei ole koskaan taskulaskimen kanssa laskenut tuleeko molempien maksettavaksi nyt varmasti yhtä paljon. Yhteistä talouttahan tässä kuitenkin eletään ja tulot ja menot riippuvat niin monista eri asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi