Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheet joissa puolisoilla omat tulot ja palkkatilit.

Vierailija
15.07.2015 |

Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:38"]

Eikö se nyt ole ihan täysin itsestään selvää, että jokaisella on oma palkkatili? Ja yhtä itsestään selvää on se, että perheellisenä omia rahoja käyttävät molemmat perheen hyväksi.

Huomaako arvon mammat, että se on aina väistämättä nainen, jonka tulot pienevät perheenlisäyksen vuoksi? Hyvin harva on täydellä palkalla koko äitiysloman. Toiseksi se on edelleen yleensä nainen, joka jää vielä pienemmillä tuloilla hoitovapaalle.

[/quote]

Meillä tulee molempien palkat samalle tilille ja mun nimissä sille tilille tulee myös äitiysloma-aikana enemmän kuin miehen nimissä. Eli ei tosiaankaan ole automaatio, että naisen tulot on äitiysloman seurauksena pienemmät kuin miehen. Toisaalta ollaan alusta asti ollu sillä ajatuksella, että kaikki on yhteistä, myös rahat. Neuvotellaan sitten, mihin rahat riittää, siis sen jälkeen, kun lainat ja pakolliset maksut on hoideltu.

[/quote]

Ilmaisin asian vähän epäselvästi, tässä tarkennus: Nainen on se, jonka tulot pienenevät aikaisemmasta lapsensaamisen vuoksi. Tiedän kyllä, että on miehiä, joiden tulot ovat pienemmät kuin kotihoitotuki, esim. opiskelijat.

Yhteistä tiliä ei todellakaan tarvita, jos kumpikin voi käyttää tarvittaessa toisen tiliä. Mutta ei niin, että rouva käyttää herran korttia, vaan hänellä on sille tilille omalla nimellään rinnakkaiskortti. Silloin ei tarvitse erikseen ruokarahaa pyytää, vinkkinä 99:lle.

Yhteisen tilin lisäksi on hyvä olla se ihan oma. Ei se ole vain kuolema vaan esimerkiksi vakava sairaus, jonka vuoksi puoliso joutuu edunvalvontaan. Ja sitten on ne tapaukset, joissa toinen puoliso tyhjentää tilin ja lähtee pitkälle lomalle 'Thaimaaseen'.

Vierailija
42/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kauheaa elää avioliitossa, jossa olisi minun ja sinun rahoja. Alusta asti on kaikki ollut yhteistä, molemmilla samanlaiset arvot ja rahankäyttötavat.

Meidän mottomme on: kilpailkaa toistenne palvelemisesta. 40 onnellista vuotta on takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat palkkatilit, yhteinen laskunmaksutili. Minä maksan perhen menoista 2/3, koska olen suurituloisempi. (Tekeekö tämä miehestäni lompakkoloisen, oi pyhä vulvamies?)

Vierailija
44/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi teille, jotka luulette, ettei yhteistä tiliä voida käyttää toisen kuoltua. Kyllä voi. Jos lapset haluavat, voivat he pyytää tilin puolikkaan sulkua. Toinen puoli on kuitenkin käytettävissä.

Kannattaa myös tehdä keskinäinen omistusoikeustestamentti.

Vierailija
45/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot kulutuksen mukaan, lainoista vastaa se, joka on velkaa ottanut. Näin ollut jo 25 vuotta.

Vierailija
46/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:07"]Hävettää olla nainen.täällä eukot siipeilee. Hankkikaa pirulauta sellainen ammatti ja duuni ettei tartte työkseen peffaa myydä.
[/quote]

Sinä olet naimaton, suht iäkäs mies.
[/quote]
Enpä ole vaan hyväpalkkainen nainen joka ei ole koskaan siipeillyt vaan elättänyt ihan itsensä. Ja perheellisenä osallistunut tasavertaisena kaikkiin kuluihin.

Vierailija
47/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:38"]

Eikö se nyt ole ihan täysin itsestään selvää, että jokaisella on oma palkkatili? Ja yhtä itsestään selvää on se, että perheellisenä omia rahoja käyttävät molemmat perheen hyväksi.

Huomaako arvon mammat, että se on aina väistämättä nainen, jonka tulot pienevät perheenlisäyksen vuoksi? Hyvin harva on täydellä palkalla koko äitiysloman. Toiseksi se on edelleen yleensä nainen, joka jää vielä pienemmillä tuloilla hoitovapaalle.

[/quote]

Meillä tulee molempien palkat samalle tilille ja mun nimissä sille tilille tulee myös äitiysloma-aikana enemmän kuin miehen nimissä. Eli ei tosiaankaan ole automaatio, että naisen tulot on äitiysloman seurauksena pienemmät kuin miehen. Toisaalta ollaan alusta asti ollu sillä ajatuksella, että kaikki on yhteistä, myös rahat. Neuvotellaan sitten, mihin rahat riittää, siis sen jälkeen, kun lainat ja pakolliset maksut on hoideltu.

[/quote]

Ilmaisin asian vähän epäselvästi, tässä tarkennus: Nainen on se, jonka tulot pienenevät aikaisemmasta lapsensaamisen vuoksi. Tiedän kyllä, että on miehiä, joiden tulot ovat pienemmät kuin kotihoitotuki, esim. opiskelijat.

Yhteistä tiliä ei todellakaan tarvita, jos kumpikin voi käyttää tarvittaessa toisen tiliä. Mutta ei niin, että rouva käyttää herran korttia, vaan hänellä on sille tilille omalla nimellään rinnakkaiskortti. Silloin ei tarvitse erikseen ruokarahaa pyytää, vinkkinä 99:lle.

Yhteisen tilin lisäksi on hyvä olla se ihan oma. Ei se ole vain kuolema vaan esimerkiksi vakava sairaus, jonka vuoksi puoliso joutuu edunvalvontaan. Ja sitten on ne tapaukset, joissa toinen puoliso tyhjentää tilin ja lähtee pitkälle lomalle 'Thaimaaseen'.
[/quote]
Thaimaahan.

Vierailija
48/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jaetaan ihan nimellä. Kenen nimi on laskussa, se maksaa, loput maksaa se, kenellä on rahaa.

Vierailija
49/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:33"]

Tiedoksi teille, jotka luulette, ettei yhteistä tiliä voida käyttää toisen kuoltua. Kyllä voi. Jos lapset haluavat, voivat he pyytää tilin puolikkaan sulkua. Toinen puoli on kuitenkin käytettävissä.

Kannattaa myös tehdä keskinäinen omistusoikeustestamentti.

[/quote]

Ei kannata jos haluaa että lapset eivät jää ilman perintöään, kun leski törsää vainajan rahoja hullunkiilto silmissään uuden sutturan tai toyboyn kanssa.

Vierailija
50/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienataan lähes eurolleen saman verran. Minä maksan päivähoitomaksun, remonttilainan ja ruoan. Mies maksaa asuntolainan ja muut laskut. Käytännössä ollaan hyvinkin joustavia, se maksaa, joka varoissaan. Itse ostan useinkin vaatteita miehelle yms. Ja kuun lopussa siirretään rahaa yhteiselle säästötilille kykyjen mukaan.

Vierailija
51/163 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:01"]Voisiko joku 50/50 mallin kannattaja kertoa miten äitiys- ja vanhempainvapailla menot jaetaan järkevästi? Vai pitääkö toisen puolison säästää vuosia kotonaolokuukausia varten? Entä oliko jonkun omassa lapsuudessa vanhemmilla "kulut tasanpuoliksi" -malli, miten lapsena koitte sen? ( Varsinkin jos vanhempanne olivat hyvinkin erituloisia, mutta asuivat samassa taloudessa)
[/quote]
Sekä-että. Pitää säästää etenkin jos jää yhtään pidemmäksi aikaa ja lisäksi töissäkäyvä maksaa hieman enemmän.

Vierailija
52/163 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]Talousmenot puoliksi 50/50. Näin on ollut aina ja on aina toiminut, ikinä ei ole tarvinnut riidellä. Lainoja meillä ei enää ole, mutta silloin kun oli, maksettiin 50/50 ja se oli ihan itsestään selvä. Aina toimi eikä ikinä ole riidelty. En tajua, miten ihmiset saa riidan aikaan tällaisistäkin asioista. [/quote] Tämä toimii jos tulotaso on sama ja kulutustavara samoin. Mutta jos toinen saa käteen 3500€ ja toinen 1500€, niin minusta 50/50 malli ei toimi.

[/quote]miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot
[/quote]
Perhe tai pari on yksi yksikkö, "me". Tai ainakin meillä on. Täysin omat tilit, ei yhtään yhteistä tiliä, en tiedä tarkkaan mitä miehen tilillä on, mutta tulojen mukaan jaetaan kulut. Ei avioehtoa joten puoliksi menee lainkin mukaan yhteinen potti. Ja niin kuuluu ollakin ellei perityssä omaisuudessa ole suuria eroja. Se mikä liiton aikana tienataan on yhteistä, koska pariskunta on yhteinen talousyksikkö jossa vähemmin tienaava osallistuu enemmän tienaavan tulonsaantiin.

Vierailija
53/163 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:24"]Muistakaahan, että puolison kuollessa yhteiset varat ja tilit jäädytetään, joten kannattaa olla myös oma palkkatili (josta voi vaikka automaattisesti siirtää palkan yhteiselle tilille), jotta pystyy käyttämään rahaa myös perinnönjaon selvittämisen ajan.
[/quote] Huom! Tämä on tärkeä ymmärtää! Yhteiseltä tililtä ei voi nostaa rahaa, ennenkuin kuolinpesä on selvitetty.

Vierailija
54/163 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:18"]

Olisi kyllä kauheaa elää avioliitossa, jossa olisi minun ja sinun rahoja. Alusta asti on kaikki ollut yhteistä, molemmilla samanlaiset arvot ja rahankäyttötavat.

Meidän mottomme on: kilpailkaa toistenne palvelemisesta. 40 onnellista vuotta on takana.

[/quote]

Olen naimisissa, mutta olen silti yksilö - emme ole muuttuneet meiksi vaan olemme omia itsejämme. Tähän liittyen meillä on myös omat tilit. Tämä lienee ihan normaalia ja merkki itsenäisyydestä.

En uskaltaisi enkä haluaisi olla täysin riippuvainen toisesta.

Vierailija
55/163 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:24"]Muistakaahan, että puolison kuollessa yhteiset varat ja tilit jäädytetään, joten kannattaa olla myös oma palkkatili (josta voi vaikka automaattisesti siirtää palkan yhteiselle tilille), jotta pystyy käyttämään rahaa myös perinnönjaon selvittämisen ajan. [/quote] Huom! Tämä on tärkeä ymmärtää! Yhteiseltä tililtä ei voi nostaa rahaa, ennenkuin kuolinpesä on selvitetty.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa, jos on "tai" tili. Isäni kuoli joku kk sitten ja pankista sanottiin, että ihan normaalisti saa käyttää, koska tili oli Eila tai Olli P:n yhteinen.  Perunkirjoituksessa sitten laskettiin yhteen kaikkien tilien summat kuolinhetkellä, niin isän kuin äidinkin omien ja yhteisten tilien saldot. Plus muun omaisuuden arvo. Vanhemmilla oli keskinäinen testamentti niin, että lapset saavat kuitenkin lakiosuudet.

Koko pesän arvo oli noin 400.000€, me lapset saimme yhteensä 100.000. Äidille jäi 300.000, josta asunnon arvo oli noin 250.000€.

Vierailija
56/163 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on omat tilit, lisäksi yhteinen taloustili johon molemmat laittaa saman summan rahaa. Sieltä maksetaan yhteiset kulut kuten vastike, sähkö, ruoka jne. En suoraan sanottuna ymmärrä mitään muuta järjestelmää, koska tässä yhdistyy omien rahojen edut (saa käyttää loput rahat miten haluaa) ja yhteisten rahojen edut (molemmat maksaa yhteiset kulut tasapuolisesti eikä tarvitse laskea kuitteja), ilman mitään haittapuolia.

Tällä hetkellä tulot suht samat (nettotulot jakautuu noin 43/57 suhteessa), mutta jos toinen vaikka jäisi työttömäksi, niin silloin toki pitäisi 50/50 maksusuhdetta muuttaa. 

Vierailija
57/163 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitovapaalla joten tienaan vai murto-osan miehen tuloista. Hän maksaa ruoat. Vuokra puoliksi. Sähköt puoliksi. Minä maksan netin. Hmm, tuossa nyt isoimmat. Omat muut laskut tietenkin maksetaan itse. Tämä toimii oikein hyvin. Sitten kun palaan töihin katsotaan menot uudelleen.

Vierailija
58/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:18"]

Parikymppisinä seurusteluaikana jonkin aikaa eriteltiin ruokaostokset tyyliin sinun, minun, yhteiset. Raha vaihtoi omistajaa ehkä pari kertaa, sit siirryttiin kuittirumbaan ja Excelöintiin (tekniikan ylioppilaat vauhdissa :D ) mutta ajan mittaan huomasimme, että aika 50/50 ne kulut meillä kuitenkin menee. Naimisiin mennessä ja yhteen muuttaessa kuittirumba jäi sit pois.

Meillä vakioitui käytäntö, että on yhteinen laskujen maksutili, jonne kumpikin siirtää rahaa. Miehen tililtä meni asuntokulut, koska asunto oli hänen nimissään pitkän aikaa. Minä maksoin vastaavasti enempi muuta. Rahat olivat yhteiset, mutta silti itse tienatut oli omia ja omat hankinnat meni omien tienausten mukaan.

Ilmeisen hyvin systeemit toimineet, kun erossa 13 vuoden jälkeen ei ole ollut tappelua rahasta kertaakaan. Pointsit exälle tästä.

[/quote]

miksi erositte?

[/quote]

Voi se ero tulla vaikkei rahasta tapeltaisikaan.

Vierailija
59/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:53"]Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?
[/quote]
Yhteiset lainat puoliksi, talousmenot ja muut suurinpiirtein tasan. Yksi maksaa päiväkodit, toinen siivoojan, kaupassa se kumpi käy jne.

Vierailija
60/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:07"]

Meillä miehen kanssa on omat tilit. Mies tienaa enemmän, joten auton kulut jää hälle maksettavaksi. (Itse en omista edes autokorttia). Kaupassa maksetaan ostokset sen mukaan kumpi kassalle sattuu jäämään, toinen vie lapset autoon. Toki maksetaan itse, jos ollaan hamstrattu koriin suurimmaksi osaksi vain omia ostoksia ja silloin ei oleteta että toinen maksaisi esim. minun meikit ja vaatteet... Muut laskut maksetaan aina sentilleen puoliksi :D

[/quote]

Miten jaatte asumisen kulut? Lasten kulut? Kumman tulojen mukaan asuminen on valittu?
[/quote]

Asumisen kulut maksetaan puoliksi, asutaan vuokralla halvassa asunnossa. Ei olla päätetty asumismuotoa kummankaan tulojen perusteella, pelkän halvan vuokran takia. .. Lasten kulut maksetaan aikalailla tasan. Ostellaan vuorotellen kaupasta lapsille tarvittavat kamppeet. Isommat hankinnat, esim. polkupyörät, auton istuimet mies on yleensä halunnut itse ostaa mieleisensä. Ovat vielä sen ikäisiä, että kuluja ei vielä hirveästi ole. - 101

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä