Millainen ihminen alkaa seurustelemaan alkoholistin kanssa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä koet ehkä alkkiksen turvattomuuden turvallisuutensa, koska se on tuttua. Sun pitää aktiivisesti pyrkiä tutustumaan toisenlaisiin ihmisiin. Vaikka sellaisiin, jotka koet ensin hieman tylsinä tai "hienoina"? Nämä ovat niitä normaaleja ihmisiä ilman merkittäviä päihde- tai muita ongelmia. Itsellä myös hankala lapsuus ja päädyin yhteen alkkisten, nistien ja narsististen tyyppien kanssa, vaikka ole aivan eri luokkaa itse. Lopulta sain kierteen katkaistua. Nykyisellä ja lasteni isällä on lievää taipumusta viinaan, mutta ei juo kuin vappuna ja juhannuksena, kuten minäkin.
Niin tämä.. minun pitäisi varmaan vaan alkaa kimppaan sellaisen "tasaisen tylsän kanssa", johon en rakastu palavasti, ainakaan alkuun. Noihin alkoholisteihin olen jostain mystisestä/alkukantaisesta syystä "rakastunut", vaikka tiedän että suhde sellaisen kanssa on vaikea. Kiinnyn siis jotenkin ristiriitaisesti, eli toisaalta tykkään ja toisaalta inhoan. Laitoin tuon rakastunut lainausmerkkeihin, koska onko se sitten rakastumista jos toisen haluaa muuttaa.. Se on jotain intohimoa tms.
Jos osaisi olla ns. normaalin ihmisen tai ei alkoholi-ongelmaisen kanssa ja näkisi, että häneen pystyy luottamaan... voisin pikkuhiljaa rakastuakin sellaiseen.
ap
Se palavasti rakastunut ei ole rakkautta. Se on kemiallinen reaktio verrattuna huumekoukkuun nimeltä traumaside. Sun pitää rakentaa koko perustuksesi ja arvomaailmasi uudelleen ja tiedostaa, että olet addikti tuolle huumeelle, jota nimität rakkaudeksi, mutta mitä se ei ole.
Jokaisesta, joka juo voi tulla alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka ei tiedä. Ei se heti näy tai kaikkihan nyt joskus vähän ottavat kuppia.
Sellainen, joka ei tajua, vaikka jo vähän näkyisi.
Sellainen, joka ei välitä. On itsekin tai saattaa haluta itselleen hoidettavan, ihan yleistä 50+ pubiruusujen keskuudessa.
Sellainen, joka uskoo, että rakkaus parantaa.
Tässäpä näitä on lueteltu.
Tuntemani ovat ns. covert narcist-tyyppejä. Saavat elämäänsä ihmisen, jonka rinnalla kiillottavat sädekehäänsä. Tai ovat alkkiksia itekin ja saavat juopponsa rinnalla juoda, kun eivät joudu tekemään itse sitä päätöstä kävelläkkö viinakauppaan vaiko ei.
Tapaat mukavan ihmisen.
Hänellä on takanaan ero, ja hän hukuttaa murheitaan viinaan.
Alatte tapailla ja hän vähentää juomistaan, tapaatte lähinnä viikonloppuisin, ja tulee otettua vähän alkoholia siinä samalla.
Hänen eksänsä kuulemma niuhotti, jos pari kaljaa otti...
No, seurustelu syvenee, menette naimisiin, saatte lapsen.
Huomaat pouolisosi juovan joka viikonloppu, joka iltakin menee 6-8 olutta.
Kun huomautat asiasta, saat kuulla omevasi nipottaja, joka urputtaa parin kaljan ottamisesta.
Juomiselle alkaa tulla tekosyitä ja selityksiä, juomista salataan...
Ja mulla tulee usein se tunne että mun pitää auttaa esim. Alkkista, vaikka mulla ei todellakaan oo itellä asiat hyvin, niin melkeen aina tulee se tunne että mun tehtävä on kattoo että muilla on asiat hyvin
Varmaan nämä jo mainittu, mutta: läheisriippuvaisuuteen taipuvainen, sokeasti rakastunut, itsetuhoinen. Ihminen, joka on helposti manipuloitavissa ja johdateltavissa.
Vierailija kirjoitti:
Joo..mietin vaan kun kerta toisensa jälkeen rakastunun alkoholistiin ja tiedän suunnilleen mitä se on.
ap
Sitä se läheisriippuvuus on
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa kun lukee, niin tyypillinen av-mamma.
Siis sinäkin🤭
Vierailija kirjoitti:
Varmaan nämä jo mainittu, mutta: läheisriippuvaisuuteen taipuvainen, sokeasti rakastunut, itsetuhoinen. Ihminen, joka on helposti manipuloitavissa ja johdateltavissa.
Sekä sellainen, joka ei vaan tajua. Tulee itse raittiista perheestä tai kaikkihan nyt viiniä ja matkailua harrastavat. Siinä missä itse juo lasin, toinen juo koko pullon, mutta eihän se nyt avattuna säilyisi muutenkaan.
Paitsi että alkuun siis juodaan lasi kerrallaan ja sehän on vaan tosi ihanaa ja romanttista, kun puoliso hommaa viinit joka perjantai. Sitten vasta ehkä alkaa vähän huolettaa, kun viiniä menee sunnuntainakin, mutta kun maanantaina on silti skarppina töissä.
Minä aikoinaan.
Lähipiirissä ei ollut aiemmin yhtäkään alkoholistia joten aihe ei ollut minulle henkilökohtaisesti tuttu. Ajattelin alkoholistien olevan niitä asunnottomia spurguja joita kaupungilla näkyy.
Mies oli hyvintoimeentuleva, asui Helsingin arvoalueella, työssäkäyvä, kahden lapsen eronnut isä, parissa harrastustoiminnassa aktiivisesti mukana, kaikinpuolin fiksu ja mukavan oloinen mies. Ulkoisesti kaikki kunnossa enkä voinut kuvitellakaan mitä kaikkea sitten löytyikin sen sisältä.
Suhteen alussa mies kyllä käytti alkoholia enemmän kuin mihin olin tottunut, mutta kaikelle oli aina selitys. Raskaan työpäivän jälkeen, hyvän päivällisen kanssa, saunakaljat, jatkuvasti kilisteltiin "jotain asiaa" kuohuvilla ja hyvillä viineillä , loma alkaa, loman kunniaksi, viikonlopun vuoksi, juhlapäivät ja kaikenmaailman kissanristiäiset etc. Siinä huumassa sitä ei oikein tajunnut.
Mutta kun tulin raskaaksi niin silmät avautu sille että itse tietenkin raskauden takia en juonut, mutta mieshän joi jatkuvasti jotain joka päivä. Aina jos huomautin asiasta niin kuulema nipotin turhasta ja mies yritti saada muakin ottamaan pikkuhuikat ettei se kuulema haittaa vauvaa. En juonut pisaraakaan mutta mies sen edestä, kommentoikin monesti "juon sunkin puolesta".
Aina löyty myös se vähennän/lopetan sitkusitkusitku.... ne hetket aina meni ja tuli uusi vähennän/lopetan sitku sitä ja tätä..
Mulla aukes silmät että tämähän on alkoholisti. Hänen eksänsä kertoi, että ero tuli alkoholismin vuoksi. Ja niin oli munkin ottaa ero tuosta miehestä.
Sama tarina mulla. Mies osasi alkuun salata sen kokonaisalkoholinkäytön kunnolla, mitä nyt pari saunaolutta mun nähden. Saunassa sitten ilman mua veti selvästi jotain olutta vahvempaa, kun joskus saattoi suoraa tulla kellarista ylös vessaan oksentamaan silmät punaisina. Sammumisia kun tapahtui myöskin vain parin nähteni otetun oluen jälkeen.
Ei kestänyt edes vuotta tajuta, kuinka paljon toinen oikein alkoholia käyttää. Koska aina oli 'niin jano'.
Henkilö joka ei itse tiedä seurustelu kumppani on alkoholisti. Varsinkin kun tuuri juoppo.Käy arjet töissä ja asuu toisella paikka kunnalla.helpp puhua ja helppo uskoa meri selityksiin, miksi ei koskaan tule kun on henkilön tilipäivän viikon loppu,? Koska juo putkeen perjantai illasta sunnuntaihin. Pelaa raveissa rahansa ,yö hiljaisimpina tunteina menee kotinsa taksilla. Eli asui vanhempiensa luona.Joka pitäisi jo olla hälytysmerkki ,ettei ole aikuisena itsenäistynyt noin 21 vuotiaana miehenä.Kesälomiakan hänellä ei ollut kuin 1-2 viikkoa,senkin uskoin kun oli maalari ja maalarin kulta aikaa työt kesäisin.uskoin kaikeeen,juopolla on hyvät puhelahjat. Siinä taisi mennä ihan 12 vuotta nuorena: Kunella Turhia lupauksin, turpinkin tuli saatua usein . Sen myötä surua ja Itse koko ajan roolin esittäminen meillä mene tosi hyvin. Kun tulin tieni päähän , suhde sitten lopulta loppui kesä 1987.
Rakkaus on tunnetusti sokea, kun rakastuu sitä rakastuu ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä koet ehkä alkkiksen turvattomuuden turvallisuutensa, koska se on tuttua. Sun pitää aktiivisesti pyrkiä tutustumaan toisenlaisiin ihmisiin. Vaikka sellaisiin, jotka koet ensin hieman tylsinä tai "hienoina"? Nämä ovat niitä normaaleja ihmisiä ilman merkittäviä päihde- tai muita ongelmia. Itsellä myös hankala lapsuus ja päädyin yhteen alkkisten, nistien ja narsististen tyyppien kanssa, vaikka ole aivan eri luokkaa itse. Lopulta sain kierteen katkaistua. Nykyisellä ja lasteni isällä on lievää taipumusta viinaan, mutta ei juo kuin vappuna ja juhannuksena, kuten minäkin.
Niin tämä.. minun pitäisi varmaan vaan alkaa kimppaan sellaisen "tasaisen tylsän kanssa", johon en rakastu palavasti, ainakaan alkuun. Noihin alkoholisteihin olen jostain mystisestä/alkukantaisesta syystä "rakastunut", vaikka tiedän että suhde sellaisen kanssa on vaikea. Kiinnyn siis jotenkin ristiriitaisesti, eli toisaalta tykkään ja toisaalta inhoan. Laitoin tuon rakastunut lainausmerkkeihin, koska onko se sitten rakastumista jos toisen haluaa muuttaa.. Se on jotain intohimoa tms.
Jos osaisi olla ns. normaalin ihmisen tai ei alkoholi-ongelmaisen kanssa ja näkisi, että häneen pystyy luottamaan... voisin pikkuhiljaa rakastuakin sellaiseen.
ap
Se palavasti rakastunut ei ole rakkautta. Se on kemiallinen reaktio verrattuna huumekoukkuun nimeltä traumaside. Sun pitää rakentaa koko perustuksesi ja arvomaailmasi uudelleen ja tiedostaa, että olet addikti tuolle huumeelle, jota nimität rakkaudeksi, mutta mitä se ei ole.
Pätee varmaan.
Kuka tahansa voi rakastua alkoholistiin, mutta vain läheisriippuvainen jää siihen suhteeseen vuosiksi roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pätee varmaan.
Googlasin "traumaside" ja sellainen tosiaan on olemassa.
Tutkin vähän juttua, mut miten perustukseni voin rakentaa uudelleen. Käyn kyllä terapiassa, mut en tiiä auttaako.
Ap
Tuskin kukaan ajattelee, että HALUAN seurustella alkoholistin kanssa. Toisen alkoholinkäyttö voi olla salaista jota ei suhteen alussa edes huomaa.
Olen sellaistakin kuullut, ettei nainen tiennyt seurustelevansa (pitkiin aikoihin) miehen kanssa joka olikin humalassa :0