Vaimo raskaana, haluan teetättää isyystestin
En rehellisesti sanottuna epäile vaimoni pettäneen minua. Haluan kuitenkin olla täysin 100% varma, että olen lapsen isä, ennen kuin lupaudun uhraamaan seuraavat 18 vuotta elämästäni ja lompakostani tälle. Naisena voi olla vaikea ymmärtää, mutta me miehet emme voi koskaan tietää täydellä varmuudella, onko lapsemme oikeasti meidän.
Mikä olisi paras ja hienotunteisin tapa lähestyä vaimoa asiasta? Pelkään, että edellä mainittujen seikkojen takia vaimoni kokisi isyystestin hyökkäyksenä hänen uskollisuuttaan kohtaan. Haluan tehdä hänelle selväksi, että en epäile häntä mistään ja että testi on vain omaa mielenrauhaani varten. Miten teen tämän loukkaamatta häntä?
M34
Kommentit (162)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 20:57"]
Meinaatko, että pettämisen mahdollisuus katoaa, kun isyystesti osoittautuu toivotunlaiseksi?
[/quote]
Meinaan, että toisen miehen lapsen sysääminen minun vastuulle ja minun rakastettavaksi, rakastamani henkilön valheiden avulla, on tuhat kertaa pahempi kun petos jossa on kyse pelkästä seksin harrastamisesta. Jälkimmäisestä on mahdollisuus toipua, ensimmäisestä ei ikinä. Itselleni kuten monille muillekin miehille se on pahinta mitä kumppani voi miehelle tehdä, rikkomatta lakia.
[/quote]
Ja silti miehiä ihmetyttää, miksi (raskaana oleva) vaimo niin loukkaantuisi viattomasta toiveesta isyystestin tekemiseen. Että enhän minä toki epäile, mutta onhan se mahdollista että olet sekä pettänyt fyysisesti että yrität vielä paljon pahempaa petosta huijaamalla minut isäksi. Onhan se tilastollisesti mahdollista. Ja koska voit olla pahimman laatuinen pettäjähuora, niin ymmärräthän etten oikein voi uskoa mitä sanot, vaan haluaisin verikokeen.
Jos haluat isyystestin, puhu siitä ennen kuin pulla on uunissa. Sillähän selviää samoin tein kannattaako edes suunnitella yhteisiä lapsia, jos nainen ei halua isyystestejä missään tapauksessa. Uskoisin että itse ainakin olisin täysin ymmärtänyt miehen toiveen etukäteen ilmaistuna ja asia olisi ollut täysin ok. Kannatan rutiinitestaamista, tosin en välttämättä avioliitossa olevilta, koska avioon mennessä on jo sovittu, että liitossa syntyvät lapset on aviomiehen. Virheellisistä isyysluuloista voi koitua paljon vahinkoa ja surua eikä vähiten lapselle, siksi mielestäni rutiinitestaus voisi olla perusteltu. Mutta kun rutiinitestejä ei ole, isyystestin vaatiminen on poikkeustilanne. Ja ne tilastotkin voi unohtaa, on ihan varmasti ryhmiä joissa isä on 99,9% tapauksissa väitetty ja on ryhmiä, joissa isä on 70% tapauksista joku vieras mies. Jos et ole mitään viitteitä vaimon uskottomuudesta nähnyt ja pidät itseäsi ihan tolkullisena ihmisenä, niin tuskin teidän tapauksessa isyyden suhteen on keskimääräistäkään epäilystä.
Eli jos tilastollisilla syillä perustelet epäluuloasi, niin rukkaa niitä todennäköisyyksiä teidän tilanteen mukaan, ja mieti vielä uusiksi kannattaako niiden tosiasiallisten todennäköisyyksien pohjalta ottaa noin raskaitasyytöksiä edes esille. Vaikka olisin etukäteen suhtautunut ihan positiivisesti isyystestiehdotukseen (ja syntymän jälkeen olisin ollut lähinnä huvittunut, koska yhdennäköisyys oli niin selvä), jos mies olisi raskausaikana vasta alkanut asiasta puhua ja tosissaan vaatinut testaamista, niin olisi kyllä luottamuspohja suhteelta romuttunut siinä, ja olisin varmaan itsekin todennut että totta kai testataan mutta tämä suhde oli tässä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 16:31"]En rehellisesti sanottuna epäile vaimoni pettäneen minua. Haluan kuitenkin olla täysin 100% varma, että olen lapsen isä, ennen kuin lupaudun uhraamaan seuraavat 18 vuotta elämästäni ja lompakostani tälle. Naisena voi olla vaikea ymmärtää, mutta me miehet emme voi koskaan tietää täydellä varmuudella, onko lapsemme oikeasti meidän. Mikä olisi paras ja hienotunteisin tapa lähestyä vaimoa asiasta? Pelkään, että edellä mainittujen seikkojen takia vaimoni kokisi isyystestin hyökkäyksenä hänen uskollisuuttaan kohtaan. Haluan tehdä hänelle selväksi, että en epäile häntä mistään ja että testi on vain omaa mielenrauhaani varten. Miten teen tämän loukkaamatta häntä? M34 [/quote] Ketjua en lukenut mutta kasvatin vieraan miehen lasta yli kymmenen vuotta omanani. Yleistä siis on sain tietää vasta kun erottiin ja exä suutuspäissään asiasta mainitsi. Esikoinen kuitenkin oli oma, mutta naiset on naisia. Tuo lapsi luulee minua vieläkin isäkseen, vähän vihjasin kun täytti 18 vuotta.
[/quote]Ai, että oikein luulee isäkseen? Etkö sitten ole? Eihän tällaiset miehet kyllä lapsia ansaitsekaan.
[/quote]
En ole ja se on jo ulkonäoltäkin aika varma, neuvolassa tehtiin pojasta kasvukäyräennustus vanhempien pituuden mukaan olettaen tietty että olisin isä. No poika on yli 20 vuotias ja tuskin kasvaa enää 25 senttiä. On isosiskoaankin lyhempi.
Elareita ei exä kehdannut vaatia. Exän kanssa en missään tekemisissä ole. Mietin vaan että pojan olisi hyvä tietää totuus. Tosin nyt on niin päin että minulla on voimakkaasti perinnöllinen sairaus ja hänen lienee turvassa tältä vaaralta.
Kun taas ajattelisin että jos minun lapseni olisi, jonkun muun isän kasvattama ja joutuisi sairaalaan ja kysyttäisiin onko tätä sairautta suvussa, ja jos sanottaisiin ettei ole, niin oikea diagnoosi jäisi varmasti tekemättä.