Kilpirauhasen vajaatoiminta ja lihominen!
Täällä on varmasti paljon kokemusta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, lihomisesta ja laihduttamisesta. Kuinka monta kiloa kilpparivaiva toi lisää painoa ja kuinka pääsit niistä eroon? Onko kilpirauhasen vajaatoiminnassa edes mahdollista laihtua? Sopivan hoitotasapainon löytämiseenhän menee usein kuukausia ellei jopa vuosi ja siinä ajassa ehtii monta kiloa kertyä, jos ei aktiivisesti pyri niitä estämään.
Kommentit (107)
Mikä tää "nyt tosissaan" homma nyt on? Itsellä tsh 0,23 , syön Armouria ja lepopulssi 52. Vajaalla olen tällä hetkellä. Joten selitätkö miten tsh 10 voi yhtäkkiä pompsahtaa liikatoiminnalle? Ja t4v 16 ei ole paras mahdollinen arvo, vaan saa nousta Thyroxinilla korkeammallekin jos on oireita. Esim.alakulo, väsymys, muistiongelmat, turvotus jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:38"]
Mikä tää "nyt tosissaan" homma nyt on? Itsellä tsh 0,23 , syön Armouria ja lepopulssi 52. Vajaalla olen tällä hetkellä. Joten selitätkö miten tsh 10 voi yhtäkkiä pompsahtaa liikatoiminnalle? Ja t4v 16 ei ole paras mahdollinen arvo, vaan saa nousta Thyroxinilla korkeammallekin jos on oireita. Esim.alakulo, väsymys, muistiongelmat, turvotus jäljellä.
[/quote] TSH ei edes mittaa liikatoimintaa vaan se on T4V ja jos menee yli 21.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:38"]Mikä tää "nyt tosissaan" homma nyt on? Itsellä tsh 0,23 , syön Armouria ja lepopulssi 52. Vajaalla olen tällä hetkellä. Joten selitätkö miten tsh 10 voi yhtäkkiä pompsahtaa liikatoiminnalle? Ja t4v 16 ei ole paras mahdollinen arvo, vaan saa nousta Thyroxinilla korkeammallekin jos on oireita. Esim.alakulo, väsymys, muistiongelmat, turvotus jäljellä.
[/quote]
Et kuulosta ap:lta. Sinulla ihan eri oireet ja sulle en sanoisi ollenkaan samaa kuin ap:lle.
Minulla ei ihme kyllä ole ollut sen suuremmin ongelmia painonnousun kanssa, vaikka kyllähän niitä kiloja muutama oli tullut ennen kuin kilpirauhasvaiva oli todettu. Aloitin lääkityksen joka toinen päivä 0,1mg, joka toinen 0,05mg (eli viikossa 0,5mg), ja kun se ei riittänyt nostettiin lääkitys 0,1mg päivässä. Kun vielä sekään ei riittänyt, on nyt annostukseni 0,125mg päivässä, ja parin viikon päästä on kontrolli. Mulla on paino ja BMI aika tarkalleen samat kuin aplla, joten sanoisin että lääkärisi on todellakin turhan varovainen tuon annostuksen kanssa! Nytkin väsyttää ja ruokahalua olisi, mutta paino ei onneksi nouse eikä ole aivan lopenuupunut olo koko ajan, eli arvot varmaan aika lähellä hyviä jo nyt (kohotettiin siis kaksi viikkoa sitten). AP:na vaatisin lääkkeen annostuksen kohottamista reippaammalla kädellä ja kuukauden välisillä kontrolleilla!
Kenellä on ollut vajaatoiminta niin, että on jaksanut normaalisti lenkkeillä ja liikkua, ei turvotuksia, tolkutonta väsymystä. Ei ongelmaa nostaa sykettä eikä voimien puuttumista reisissä? Siis silloin, kun vajis on vielä päällä eikä löydetty hoitotasapainoa.
Peukku ylös joo, peukku alas ei ole selvinnyt oireettomana.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:38"]Mikä tää "nyt tosissaan" homma nyt on? Itsellä tsh 0,23 , syön Armouria ja lepopulssi 52. Vajaalla olen tällä hetkellä. Joten selitätkö miten tsh 10 voi yhtäkkiä pompsahtaa liikatoiminnalle? Ja t4v 16 ei ole paras mahdollinen arvo, vaan saa nousta Thyroxinilla korkeammallekin jos on oireita. Esim.alakulo, väsymys, muistiongelmat, turvotus jäljellä.
[/quote]
Et kuulosta ap:lta. Sinulla ihan eri oireet ja sulle en sanoisi ollenkaan samaa kuin ap:lle.
[/quote]
En olekkaan ap.pointtini oli se , että jos tsh on 10 ja t4v 16 niin sydän ei varmastikkaan "leikkaa" yhtäkkiä lenkillä!
Ap, nyt ihan tosissaan. Sulla ei ole oireita, T4V on hyvä, jaksat ja voit liikkua jne. Seuraa sun sydäntä, ettei tule mitään vahinkoa. Onko lepopulssi normaali, entä verenpaineet ja nihin asti syke nousee ja nouseeko helposti vai hitaasti ja palautuuko hyvin alas.