Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auton korjaukseen 1500e

Vierailija
23.02.2022 |

Ajettu 200 000km, arvo ehkä 3000e. Mutta köyhä kun on niin ei oo varaa ostaa uudehkoa. Ja olen jo vaihdattanut niin paljon osia tuohon että tuskinpa korjauksen hintaan parempaakaan autoa saa.

Mitkä on teillä ollut auton kalleimmat korjauskulut kerralla? Kirpasko?

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsi ja dsg molemmat uusiksi skodan romuun 7000e. Ei enää ikinä tule minulle VAG romuja. 

Aikoinaan tarvitsin auton ja kiireessä ostin uutena Audi A3 Sportbackin. Pari vuotta meni hyvin ja sitten alkoivat ongelmat eli EGR venttiili hajosi, vaihdelaatikko jauhautui murskaksi, moottorinohjausyksikkö meni rikki ja lopulta moottori leikkasi kiinni kun oli sylinterikannessa vika. VAG on kirosana itselle eli en voi suositella.

Autona on nyt Mercedes E 220d 4matic jonka ostin uutena. Pieniä väliaikaisia vikoja on ollut GPS-antennin toiminnassa mutta ei enää vuosiin, oikean oven kaiutin reistasi vuosi sitten hetken aikaa. Suurin ongelma on pakkasten aikaan ilmaantuva adblue ongelma kun aloin ajamaan lyhyttä työmatkaa. Kiteytymisen estoaineella ongelma on ollut vain parina päivänä tänä talvena. Ureakidettä on injektorissa johon olen yrittänyt päästä käsiksi onnistumatta.

Vierailija
142/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään meni 2230€. Huolto ja suunniteltu jakohihnan vaihto, kun auto 10 vuotta vanha. Tähän merkkiin on noin kallis tuo remontti. Huh heijaa.

Mikä merkki/malli mahtaa olla kyseessä?

Kuulostaa kyllä törkeän kalliilta!

Omaan perus Opeliin jakohihnan vaihto oli noin 450 euroa ja vaihdettiin siinä samalla vesipumppua jne.

Vinkkinä edullista autoilua hakevalle, että ainakin Opelilla vanhempien mallien varaosahinnoittelu on todella kohtuullista, jopa merkkiliikkeissä. Luotettavuuskin on +2005 vuosimalleista alkaen ihan samalla tasolla muiden saksalaisten merkkien kanssa, tai itse asiassa ainakin VW:tä parempi.

Tätä täytyy kompata, hihnan vaihto tosiaankin noin 400 euroa. Erittäin budjetti ystävällinen vaihtoehto koska varaosat edullisia ja niitä löytyy hyvin niin Suomesta kuin maailmaltakin. 

Muutamia teknisiä miinoja eri malleissa toki on, kuten 6-vaihteinen M32 manuaalivaihteisto joissakin vuosimalleissa, se on herkkä rikkoutumaan.

Myös mallisarjojen välillä on eroja luotettavuudessa. Esimerkiksi Astran G - ja H mallisarjat ovat varsin kestävän maineessa, sen sijaan J-sarjassa on ollut hieman enemmän vikoja vaikka onkin uudempaa suunnittelua. Eivät ruostu läpimädiksi pohjasta, vaikka pintapellit saattaakin joskus vähän kukkia (vain esteettinen haitta). Aika paljon tulee vastaan ihan perus bensamoottorilla varustettuja 300 000 - 350 000 tkm ajettuja iäkkäämpiä yksilöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni taitanut olla siinä 1000 euron pintaan, tosin siitä on jo vuosia aikaa, joten nykypäivänä olisi varmaankin ollut noin 1500 euroa. Kyllähän tuollainenkin summa tavallista palkansaajaa kirpaisee.

Yleensä 150 000 - 250 000 kilometrin väliin osuu kalliihko kierros kulutus osia vaihdettavaksi.

Autosta/mallista/ajotavasta/rengastuksesta/ajo-olosuhteista sitten riippuu, että alkaako osuuko remontit osumaan tuonne ala- vai yläpäähän mainitsemiani kilometrejä.

Tuon kierroksen tehtyään taas yleensä saa ajella seuraavat 100 000 km melko huoletta eteenpäin lähes joka autolla.

Tämän jälkeen suurin osa autoista alkaa olla markkina arvoltaan 0 euroa ja yhtään arvokkaampien remonttien teettämisen järkevyys alkaa olla olematon.

No ehkä vielä johonkin uutena hyvin kalliiseen, isolla diesel moottorilla varustettuun p

Laatu on huono eli ei käytetä kestäviä osia kun laitetaan auto kasaan. Karstaa ja muuta paskaa kertyy nykyisissä autoissa kun pakokaasun pitää olla ultrapuhdasta.

Vierailija
144/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on täynnä hyviä esimerkkejä, miksi ei kannata sijoittaa paria tonnia enempää autoon. Kyllä vituttaisi maksella usean tonnin korjauskuluja :D Itse olen ajellut muutaman tonnin autoilla jo reilu 20 v ja kertaakaan en ole käynyt korjaamolla. Pienet viat olen korjaillut itse (vaikka en mitään edes autoista ymmärrä, mutta netistä löytyy tietoa) ja isompien kohdalla olen vaihtanut autoa. Vanhan myynnistäkin + katalysaattorista on saanut vielä muutaman satasen takaisin. Aika monta kymmentä tuhatta säästyy rahaa, kun ei pidä autoa minään statussymbolina. 

Vierailija
145/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yli 25 vuotta vaihtanut auton uuteen 3-4 vuoden välein. Ei ole ollut korjauskuluja ja saa ajella hyvällä autolla. Arvon alenema on noin 1% kuukaudessa ja sen verran se on vanhallakin autolla. Sitä voi miettiä, että ajaako 30k hintaisella uudella ja maksaa 300 kuukaudessa arvon alenemisesta vai ajaako 15k käytetyllä, maksaa arvon alenemisesta 150 ja korjauksista toiset 150. Rahaa menee saman verran, mutta autoissa on aika iso ero. Ehkä vähän kärjistetty, mutta ei se ero uuden ja käytetyn kuukausikuluissa välttämättä hirvittävän iso ole, jos pysytään keskihintaisissa autoissa eikä verrata niitä loppuunajettuihin kotteroihin.

Vierailija
146/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo yli 25 vuotta vaihtanut auton uuteen 3-4 vuoden välein. Ei ole ollut korjauskuluja ja saa ajella hyvällä autolla. Arvon alenema on noin 1% kuukaudessa ja sen verran se on vanhallakin autolla. Sitä voi miettiä, että ajaako 30k hintaisella uudella ja maksaa 300 kuukaudessa arvon alenemisesta vai ajaako 15k käytetyllä, maksaa arvon alenemisesta 150 ja korjauksista toiset 150. Rahaa menee saman verran, mutta autoissa on aika iso ero. Ehkä vähän kärjistetty, mutta ei se ero uuden ja käytetyn kuukausikuluissa välttämättä hirvittävän iso ole, jos pysytään keskihintaisissa autoissa eikä verrata niitä loppuunajettuihin kotteroihin.

Aika harvaan käytettyyn autoon tulee joka vuosi korjattavaa 1800 eurolla (150/kk). Eikä varsinkaan, jos valitsee sen tavallisen tylsän peruskärryn ja välttelee niitä pahimpia miinoja kuten Fordin ecoboosteja ja PSA:n puretecheja. 

Jos sen sijaan ajaa jollakin 3000-5000 euron autolla, lasketaan arvonalenema kympeissä/kk, eikä korjauskulutkaan kyllä useimmiten yllä 150/kk tasolle. Itse asiassa en ole henkilökohtaisesti vielä koskaan maksanut lähellekään noin paljoa, vaikka vanhemmilla autoilla olen ajanut useamman vuosikymmenen. Ajoa tosin tulee itselläni alle 10 000km vuodessa. Paljon ajavalle uusi auto saattaa olla fiksumpi vaihtoehto. 

Vierailija
147/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaamot huijaa ihmisiä. Korjaamolla sanottiin tyttöystävälle että korjauksen hinta on 2300 euroa. Kun kaverini katsoi ja tutki autoa niin korjausosa maksoi 129 euroa motonetissa. Kaveri korjannut autoja 20 vuotta.

Loppuu se korjaustoiminta aika nopeasti noin räikeällä kusettamisella.

Oliko se osa sellainen että se itsestään hyppää paikalleen, kun sen ostaa?

Työlle olisi siis jäänyt hintaa 2174 euroa. Tuon kun jakaa 50 e/h tuntiveloituksella, niin ei kai yhden osan turaamiseen pitäisi 40 tunnin työviikkoa kulua?

Vierailija
148/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 18 vuotta vanha Toyota ja korjuuttelen sitä paikallisella ammattikoululla. Nyt jäi maaliskuun katsastuksessa kiinni takajarruista. Aika iso jarruremppa töineen oli arvion mukaan koululla 700 euroa. Ei ole vielä laskua näkynyt! Remppa tosin kesti 4 viikkoa ja möhlivät pariin kertaan että piti palauttaa takaisin laitettavaksi, mutta koska auto on vain kauppakassi- ja mökkimatkakäytössä niin ei ollut hengenhätä, muuten olisin vienyt ammattikorjaamolle ja vähintään 1500 olisi mennyt..... (töihin kuljen julkisilla). 

Älä nyt satuja kerro muutaman satasen maksimissaan vaikka kaikki romut uusitaan.

Vierailija
149/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän alle tonni oli huolto Caddyyn. Remminvaihto ja automaattivaihteiston öljyt mukana tuossa huollossa.

Kalliimpi huolto oli kyllä kerran kun yksi tuttu rusikoi autoni omallansa kaupan parkkipaikalla. En nyt muista hintaa, mutta meni lampun umpio, etulokasuoja ja puskuri vaihtoon ja maalattavaksi. Kaverin vakuutukseenhan se meni.

Caddyssä mitään automaattia ole dsg sontaa.

Vierailija
150/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2400€ jakoketju

:o kauhee hinta. Minkä merkkinen auto ja oliki merkkiliikkeessä?

Nissan Quasqai

Nyt mä ymmärrän miksi maantiellä tulee kyseiset autot jatkuvasti perse edellä vastaan. Niillä ei siis uskalla ajaa lujempaa ettei vaan mitään/mikään hajoa kun remontit on noin kalliita.

Renault compus se kertoo paljon tietäville.

Vierailija
151/152 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaamot huijaa ihmisiä. Korjaamolla sanottiin tyttöystävälle että korjauksen hinta on 2300 euroa. Kun kaverini katsoi ja tutki autoa niin korjausosa maksoi 129 euroa motonetissa. Kaveri korjannut autoja 20 vuotta.

Loppuu se korjaustoiminta aika nopeasti noin räikeällä kusettamisella.

Oliko se osa sellainen että se itsestään hyppää paikalleen, kun sen ostaa?

Työlle olisi siis jäänyt hintaa 2174 euroa. Tuon kun jakaa 50 e/h tuntiveloituksella, niin ei kai yhden osan turaamiseen pitäisi 40 tunnin työviikkoa kulua?

Missä on työveloitus 50€/h

Esim Atoylla oli viimeksi kun kävin, 119€/h 

Vierailija
152/152 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älkää nyt jaksako. Volvo on ihan laadukas auto, mutta ei se mikään ikiliikkuja ole. Jos bensiini tai diesel-moottorisella Volvolla on ajettu 500-700 tkm, niin siihen on taatusti laitettu saman verran rahaa kuluvien osien uusintaan kuin mitä auto uutena on maksanut"

itsellä' oli s60 bensa 2001 ja korjauksiin meni yli 5000e sen 70tkm aikana.

Vaihdettiin laturia, kaasuläppää, ilmastoinnin kompuraa..

Myin pois kun ei mitään järkeä ylläpitää.