Ulkosuomalainen ihmettelee: Suomalaisten henkinen elämä
Lomalla tällä hetkellä Suomessa ja olen jo asunut kauan Suomesta pois. Aina on ihmetyttänyt Suomessa sellainen elämän henkisen puolen köyhyys. Jutut pyörii lähinnä rahan ympärillä; sen puute, kateus toisille, työ, mitä kukin omistaa, autot, ulkomaan matkat jne. Pienet ystävälliset eleetkin arkipäivässä puuttuvat lähes täysin.
Jotain spontaania hauskanpitoa (jos mukana on alkoholitarjoilua -> ylivoimaista) on vaikea järjestää, kukaan ei halua osallistua mihinkään ja aitoa yhdessäoloa me kaikki- hengessä ei juuri ole... jääkiekon MM on pieni poikkeus :)
Vaikea selittää, mutta nyk. kotimaassani jaksetaan järjestää monenlaista ja lähes kaikki osallistuvat niihin eikä esitä kiirettä ja muita tekosyitä, ihmiset ovat oikein ystävällisiä, ihmisten välisissä keskusteluissa puhutaan yleensä vaikka vapaa-ajan vietosta, lomista, lapsista jne. Ei sitä jatkuvaa jurinaa vaikka työstä ja esitä kiireistä.
Melko rasittavan oloista elämää Suomessa.
Kommentit (230)
Joku saanut hiekkaa pilluunsa siellä ulkomailla...
Lopeta ja ota vastuu itsestäsi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 10:31"]
Eiköhän tuo kerro enemmän aloittajan tuttavapiiristä kuin mistään muusta.
[/quote]
Onhan toi ikävä kyllä totta, vaikkakin vähän yksipuolisesti kuvailtu.
Itsekin olen asunut suurimman osan elämääni ulkomailla, mutta sukuni on lapista, ja kuvailee hyvin suomalaisuutta se, kun aina kesäisin koko suku tappelee hillastamispaikoista, ja salailee niitä toisiltaan.
Ihan ihme kyräilyä yms. vaikka on sukulaisissakin hyvät puolensa, mutta silti paljon tuollaista outoa suomalaisuutta mielestäni.
[/quote]
Hehee, hillastamis paikoista. :'D Aijai, heheeee!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:09"]
Suomalaiset ovat tylyjä ja julmia lapsille, nuorille, sairaille, työttömille. He ovat todella kovasydämisiä, ihminen saa vaikka kuolla kadulla, kukaan ei välitä.
[/quote]
Tähän on pakko puuttua sen verran että itse annan puliukkojen maata siellä kadulla jos kerran itsensä juovat siihen kuntoon. Kuolkoon pois jos ei viitsi pitää itsestään huolta. Näitä näkee jatkuvasti ja mitä enemmän niitä paapotaan niin sen röyhkeämmiksi ne vaan käy. Multa on ymmärrys ja empatia loppunut jo ajat sitten kun sitä käytetään väärin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:08"]
Mun kaverin puoliso on amerikkalainnen. Mua vituttaa se tyhjänpäiväinen hauaarjuu -höpötys ja jatkuva teennäinen hymyily. Ja jos se kysyy että kuinka minun lapset voi, tulee ensimmäisenä mieleen että mitäs se sinulle kuuluu (mutta en sano sitä toki), okei, suomalaista ja junttia, mutta oikeasti, miksi minun pitäisi hänelle kertoa lapseni kuulumisia? Mutta jos sitten erehdynkin kertomaan vaikka sen, että no koulussa on aika paljon tullut hankaluuksia ja lapseni on siellä kiusannut, sitä asiaa ollaan tässä selvitetty perin pohjin ja on hieman rankkaa, niin, Mr. America hämmentyy. Hymyilee edelleen typerää ja tyhjää hymyään ja vaihtaa puheenaihetta. Niin? Halusiko se oikeasti tietäää mitä lapselleni kuuluu vai...? Minusta suomalaisena on rasittavaa sellainen pinnallinen ja typerä smalltalk, ja amerikkalainen taas ei kestä että ollaan hiljaa tai puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Ja jumalauta, jos vaikka poskilihakset välillä väsyy, niin heti kun huomataan että jollain on aikomus kuvata, iskee naamalle se opeteltu hymy. Kuvat on oikeasti sitten sellaisia, että herrasta näkee, ettei mitään aitoa ole missään. Tämäk sitten on sitä ihailtavaa ja arvostettavaa?
[/quote]
Amerikkalaisille "How are you/the kids"-kysely ei ole samanlainen kuin Suomessa, jossa siihen vastataan kertomalla todella kuulumisiaan. Siihen vastataan vain "Good", se on kuin eräänlainen tervehdys.
[/quote]
Niin, mutta olemme Suomessa, emme Ämeriikässä.
[/quote]
Matkustelisit edes joskus, näkisit vähän maailmaa ja ymmärtäisit muita kulttuureja ja tapoja. Miksi kuvittelet, että Suomessa pitää tehdä niin kuin sinä teet? Toinen hymyilee sinulle ja yrittää olla kohtelias, sinä haukut tyypin pataluhaksi, koska et kykene ymmärtämään, että jollain tasolla kaikki kannamme kotona opittua kulttuuriamme mukana vaikka asuisimmekin ulkomailla. Kohteliaisuus ja iloinen tervehtiminen eivät varmastikaan ole olleet kaverille sellaisia, joita ei ole kokenut asialliseksi säilyttää vaikka asuisikin Suomessa. Mitä sinä veisit Amerikkaan, jos sinne muuttaisit. Kyräilevän, moukkamaisen käytöksen ja ikuisen valituksen?
[/quote]Ja varastaa lompakon. Kyllä ne osaa kaikki temput. Matkustele itse vähän niin tajuat että hymyn takan voi olla mitä vaan
[/quote]
Voi lapsikulta. Kaverisi mieskö varastaisi sun lompakon? Vai ulkomailleko et uskalla lähteä varkaidenpelon takia. Järkipäisellä käytöksellä pärjää aika pitkälle ilman ongelmia. Tuo metsäläisen kyräily on minusta vastenmielistä. Sen näkee jo Tallinnan satamassa. Virolaiset ja venäläiset jonottavat nätisti laivaan ja ulos, suomalaismoukat ohittelevat, kiilaavat jne. koska luulevat muiden ehtivän tehdä niin ensin.
[/quote]Ei vieläkään vastausta miksi varastatte toisen ihmisen omaisuutta.
[/quote]
Toki jenkkimies reppanan lompakon haluaa ihan hulluna. Olisko kakskymppiä taskussa ja kuustoista euroa pankkitilillä.
Olin juuri kesäjuhlissa, joiden ilmapiiriä pilasi yksi ainoa henkilö. Siis näiden tavallisten jähmeysongelmien päälle. Emme perheenä tunteneet muita kuin kutsujaperheen ja eipä oikein tuntunut yhteishenkeä syntyvän. Ainoa poikkeus olivat paikalla olleet suurten ikäluokkien jäsenet, heille ei tuntunut olevan outoa tai vaivaannuttavaa puhua meille. Mietinkin juuri, etten halua mennä juhliin enää ensi vuonna, koska se yksi ikävä pahantahtoinen junttimainen kommentoija-huutelija on luultavasti paikanpäällä taas.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:09"]
Suomalaiset ovat tylyjä ja julmia lapsille, nuorille, sairaille, työttömille. He ovat todella kovasydämisiä, ihminen saa vaikka kuolla kadulla, kukaan ei välitä.
[/quote]
Tähän on pakko puuttua sen verran että itse annan puliukkojen maata siellä kadulla jos kerran itsensä juovat siihen kuntoon. Kuolkoon pois jos ei viitsi pitää itsestään huolta. Näitä näkee jatkuvasti ja mitä enemmän niitä paapotaan niin sen röyhkeämmiksi ne vaan käy. Multa on ymmärrys ja empatia loppunut jo ajat sitten kun sitä käytetään väärin.
[/quote]Usassa tämäkin on paremmin
https://www.google.fi/search?q=usa+homeless&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=YVmhVZHeCa
Ap on täysin oikeassa.
Suomalaisilla on keskusteluissa halu saada toinen pahalle tuulelle tavalla tai toisella; juuri ensimmäisen lomaviikon kuunnellut vanhempien luona parin naapurin väittelyä milloin mopojen pakoputkista (ihan laillisista), toisten talon rakentamisesta tai rakentamattomuudesta sekä milloin joku työ pitäisi tehdä toisen naapurin mielestä vaikka itse työn tekijä, toinen naapuri, sen haluaa siirtää.
Ja mikään näistä asioista ei vaikuta eikä hankaloita toisen elämää.
t. myös ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:50"]
Usein ne ihmiset halveksuvat eniten suomalaista kulttuuria, jotka ensinnäkin näyttävät itse todella suomalaisilta eivätkä kestä nähdä suomalaisuutta itsessään. Suomalaisuuden vihaaminen on itseinhoa joka projektoidaan "muihin suomalaisiin". Heikko itsetunto. Suomalaisilla on myös heikko kansallinen itsetunto. Usein he häpeävät myöntää, että jokin asia on todella suomalaista.
[/quote]
Se, että voi osoittaa suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa myös negatiivisia piirteitä, ei ole merkki mistään "suomalaisuuden vihaamisesta". Heikosta itsetunnosta kertoo pikemminkin juuri se, ettei kykene ottamaan vastaan mitään negatiivista palautetta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:02"]
Mun kaverin puoliso on amerikkalainnen. Mua vituttaa se tyhjänpäiväinen hauaarjuu -höpötys ja jatkuva teennäinen hymyily. Ja jos se kysyy että kuinka minun lapset voi, tulee ensimmäisenä mieleen että mitäs se sinulle kuuluu (mutta en sano sitä toki), okei, suomalaista ja junttia, mutta oikeasti, miksi minun pitäisi hänelle kertoa lapseni kuulumisia? Mutta jos sitten erehdynkin kertomaan vaikka sen, että no koulussa on aika paljon tullut hankaluuksia ja lapseni on siellä kiusannut, sitä asiaa ollaan tässä selvitetty perin pohjin ja on hieman rankkaa, niin, Mr. America hämmentyy. Hymyilee edelleen typerää ja tyhjää hymyään ja vaihtaa puheenaihetta. Niin? Halusiko se oikeasti tietäää mitä lapselleni kuuluu vai...? Minusta suomalaisena on rasittavaa sellainen pinnallinen ja typerä smalltalk, ja amerikkalainen taas ei kestä että ollaan hiljaa tai puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Ja jumalauta, jos vaikka poskilihakset välillä väsyy, niin heti kun huomataan että jollain on aikomus kuvata, iskee naamalle se opeteltu hymy. Kuvat on oikeasti sitten sellaisia, että herrasta näkee, ettei mitään aitoa ole missään. Tämäk sitten on sitä ihailtavaa ja arvostettavaa?
[/quote]
Amerikkalaisille "How are you/the kids"-kysely ei ole samanlainen kuin Suomessa, jossa siihen vastataan kertomalla todella kuulumisiaan. Siihen vastataan vain "Good", se on kuin eräänlainen tervehdys.
[/quote]
Niin, mutta olemme Suomessa, emme Ämeriikässä.
[/quote]
Matkustelisit edes joskus, näkisit vähän maailmaa ja ymmärtäisit muita kulttuureja ja tapoja. Miksi kuvittelet, että Suomessa pitää tehdä niin kuin sinä teet? Toinen hymyilee sinulle ja yrittää olla kohtelias, sinä haukut tyypin pataluhaksi, koska et kykene ymmärtämään, että jollain tasolla kaikki kannamme kotona opittua kulttuuriamme mukana vaikka asuisimmekin ulkomailla. Kohteliaisuus ja iloinen tervehtiminen eivät varmastikaan ole olleet kaverille sellaisia, joita ei ole kokenut asialliseksi säilyttää vaikka asuisikin Suomessa. Mitä sinä veisit Amerikkaan, jos sinne muuttaisit. Kyräilevän, moukkamaisen käytöksen ja ikuisen valituksen?
[/quote]
Hmm, vanha ketju mutta mukavasti nostettu esiin. Noh, vastaan sulle, että maassa maan tavalla. Missä sanottiin, että en matkustele? Ja missä sanottiin, että jos matkustelen niin olisin samalla tavalla kuin Suomessa? Kenelläkhän se tässä nyt oikeasti on aika kapeakatseinen näkemys? ;) Itse toivon, että mys ulkomaalainen, joka tänne tulee, ymmärtää suomalaista kulttuuria ja toimii sen mukaan. Ei, en missään viestissä ole lytännyt kohteliaisuutta enkä ylistänyt moukkamaisuutta. Minusta suomalainen tapa ei ole moukkamaisuutta, se on suomalaista ja rehellistä. Amerikan tavat ei myöskään välttämättä ole tyhjänpäiväisyyttä, mutta Suomessa ne eivät vaan toimi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:39"]
[/quote]
How are you/ how are your kids ei ole varsinainen kysymys, vaan kysymyksen muodossa esitetty tervehdys. On todella moukkamaista alkaa tuossa vaiheessa tilittää lapsesi henk.koht. ongelmia, etkai tekisi sitä tuntemattoman suomalaisenkaan kanssa? Olisit vastannut vaan fine, thank you, ja heittänyt pienen vaisun hymyn päälle. Ei se peruskohteliaisuus ole niin vaikeaa, eikä tuollaisestakaan amerikkalaiselle ihan normaalista kohteliaasta käyttäytymisestä tarvitsisi vetää noin kovian angsteja.
Juuri sitä mistä ap puhui, jos toisen hymyileminen saa aikaan raivon. Ja kyllä minuakin se amerikkailaisten vitivalkoinen tekohymy huvittaa ja joskus ärsyttääkin, mutta heidän sosiaalisessa kanssakäymisessään on paljon elementtejä joista voisi ottaa oppia. Harvoin siellä näkee tuppisuisia lapsia jotka eivät saa sanaa suustaan tuntemattomien seurassa, vaan esim. 5-vuotias osaa tulla esittelemään ystävänsä "hi, this is my friend Susan" ja sitten häviävät leikkeihinsä.
[/quote]Onpa ääliömainen tapa tervehntiä. Tuohon pitää siis valehdella jos lapset sairaana vai
[/quote]
Juuri näin :)
[/quote]
Rupeatako sinä olikeasti Hein jälkeen molottamaan jotain lasten sairauksia ja omaa ripulia vieraalle ihmiselle? Ja arvostelet miten Hei muotoillaan eri kulttuureissa ja kielissä. Jos sanon, että Moi on musta tosi juntti tapa tervehtiä, niin samoissa mennään.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:58"]
Asun tällä hetkellä maalaiskaupungissa. Ahdistaa ihmisten kateus, piikittely ja uteliaisuus. Tosiaan toisten omaisuusasiat kuuluu kaikille ja toisten omaisuudet tiedetään jopa paremmin kuin henkilö itse. Ne saa urkkimalla selville. Kyläilyjen tarkoitus on urkkia ja juoruta asioita, esim. mitä se ja se on laittanut pihalleen(vaikka ei edes tunneta henkilökohtaisesti juorun kohteena olevaa ihmistä).
Ihmiset eivät tosiaan tunnu osaavan tehdä mitään hauskaa ainakaan kodin ulkopuolella. Missään ei näy ihmisiä klo 16.30 jälkeen, korkeintaan kaupassa. Ilmeisesti istutaan kotona kuin liimattu tv:n ääressä. Jos lähdetään hauskaa pitämään niin se tarkoittaa kaljan kittaamista änkyräkänniin.
Helsingissä tosin on hieman paremmin, mutta siellä onkin paikkoja minne mennä viettämään aikaa yhdessä.
Itsekin haluaisin kokeilla ulkomailla asumista, olen niin kyllästynyt paikkakuntani juoruiluun. Mutta suomessa on hyviäkin asioita kuten terveydenhuolto. Juuri kuulin eräästä ihmisestä amerikassa joka oli joutunut leikkaukseen ja sen vuoksi saanut potkut työstään ja kodittomuus uhkaa. Ei ole sossua.
Masennusta ja uupumusta täällä on, itsellänikin. Luulen että masentuneisuus osittain johtuu geeniperimästä, osin auringon ja D-vitamiinin puutteesta. Ehkä siitä että tosiaan ei pidetä yhtä ja perheetkin ovat pieniä. Itse nautin exäni isosta suvusta ja yhteishengestä aikoinaan, mutta hekin ajautuivat sittemin katkeriin perintöriitoihin.
[/quote]
Terveydenhuolto; mm. useimmissa Länsi- ja Keski-Euroopan maissa on erinomainen terveydenhuolto ja niissä saat ajan heti lääkärille ja hammaslääkärille toisin kuin Suomessa. Suomen hyvä terveydenhuolto on vain myytti nykyään ja kuluttajaystävällinen se ei ole. Esimerkkejä ihan lähisukulaisteni puolelta Suomesta... lähes säälittävää terveyspalvelua.
- ap
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:41"]
Ulkosuomalaisena ihmettelen palstalle silloin tällöin eksyvää ulkosuomalaista, joka ihmettee milloin mitäkin Suomessa.
Kovin on ikävä suku sinulla. Sitä en ihmettele, että muutit. Itselläni on ihana suku ja ystävät Suomessa, joita kaipaan. Elämä vei muille maille ja toki viihdyn täälläkin oikein hyvin. Mottonani ei ole koko ajan ruikuttaa.
Olen aika varma, että kuulut siihen ulkomaalaisten joukkoon uudessa kotimaassasi, joka koko ajan ruikuttaa, kuinka surkeassa jamassa asiat siellä ovat; toista se oli Suomessa.
Ruikuttaja on ruikuttaja joka paikassa.
[/quote]
Hah hah :D. Asuinmaassani on asiat niin surkeassa jamassa etten aio muuttaa sieltä koskaan pois.
- ap
[/quote]
Oletko kenties lähetyssaarnaajana Afrikassa :)
[/quote]
"Surkea jama" oli sarkasmia :)
- ap
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:41"]
Ulkosuomalaisena ihmettelen palstalle silloin tällöin eksyvää ulkosuomalaista, joka ihmettee milloin mitäkin.
[/quote]
tai "ulkosuomalaista"
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:25"]
Itse en ole ulkosuomalainen mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä. Kaikenlainen spontaani tekeminen on ihan mahdotonta, vaikka perheellisten kanssa. Mikä tahansa simppeli illanvietto pitää sopia kuukausia eteenpäin ja silloinkin puolet peruu. "Juhliminen" on tuppisuuna istumista kunnes kaikki on niin tukevassa humalassa että saattavat jopa esittäytyä toisilleen :) Eletään kuin jossain Pohjois-Koreassa, jos näkyy vaikka taaperoikäinen lapsi ruokakaupassa arkena klo 20.30, tullaan av:lle aprikoimaan pitäisikö tehdä lastensuojeluilmoitus, kun KAIKKIEN Suomen taaperoiden pitäisi olla silloin nukkumassa.[/quote]
Ja me, jotka sitten olisimme sopineet tuollaisiksi spontaanimmiksi ja olemme muutenkin ei-tuppisuita höpöttelijöitä vaikka viinaakaan ei ole alla "syrjäytettiin" piireistä jo koulussa ollessa :D Koska arvot eivät olleet samat, eli raha, vaan meitä kiinnosti se ala oikeasti.
Kenties olen vähän katkera ja vahingoniloinen mutta nyt kyllä huvittaa ajatella niitä menestyjiä niissä jäykissä raitapaidoissaan istumassa tähtityynyillä koristellussa olohuoneessa puhumassa velka-audeistaan ja velkataloistaan naama norsunv**ulla. Menestykää nyt! Eikö olekin hauskaa?
[/quote]
Tuntuuko sinusta jotenkin että olisit epäonnistunut? Vai miksi ihmeessä sinua kaihertaa toisten talot tai raitapaidat :D
Eikö jokainen tavoittele sellaista elämää, että iysellä ja läheisillä olisi hyvä olla? Jos joku viihtyy omakotitalossa, tuleeko sinulle tunne että sinunkin pitäisi? Eikö jokainen tee itse omat valintansa?
[/quote]
Ei tunnu, mutta myönnettäköön että saatan olla hieman katkera siitä huonosta kohtelusta mitä täysin aiheetta sain noilta menestyjiltä :)
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, vaikka ulkomailla en ole asunutkaan. Kun löydetään kumppani, niin sen jälkeen nyhjötetään enimmäkseen kotona kahdestaan. Joillakin miehillä on vielä harrastuksia ja kavereita, joista nainen sitten motkottaa. Perheen perustamisen jälkeen peli on lopullisesti ohi. Tärkeimmät asiat ovat työnteko ja rahan käyttäminen
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:57"]
Minä taas koen, että juuri siellä USA:ssa on mahdottoman raha- ja materiakeskeistä verrattuna Suomeen. Suomessahan "rumat ne vaatteilla koreilee..." jne.
[/quote]
Kel' onni on, se onnen kätkeköön...
Itku pitkästä ilosta...
Kasvaa se mies räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 12:05"]
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, vaikka ulkomailla en ole asunutkaan. Kun löydetään kumppani, niin sen jälkeen nyhjötetään enimmäkseen kotona kahdestaan. Joillakin miehillä on vielä harrastuksia ja kavereita, joista nainen sitten motkottaa. Perheen perustamisen jälkeen peli on lopullisesti ohi. Tärkeimmät asiat ovat työnteko ja rahan käyttäminen
[/quote]
Monessa perheessä sekä mies että nainen käyvät töissä 8 h/vrk, kotiin tullaan siinä 17 maissa jonka jälkeen vielä laitetaan ruojka ja syödään. Ei siinä arkena jää kauheasti aikaa harrastaa ja mennä kavereiden kanssa, nukkuakin pitäisi jossain välissä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:21"]
Ap on täysin oikeassa. Tärkeintä on se mitä kykenee ostamaan ja omistamaan sekä kateus aina jos joku naapuri yms hankkii uutta. Suomea liikuttava voima on nykyään hyvin pitkälle juuri toisten kadehtiminen. Jos on työtön niin silti pitäisi saada kaikki se mitä hyväpalkkainen tai sitten toivotaan toiselle kaikkea pahaa. Monessa muussa maassa iloitaan toisten menestymisestä mutta täällä sama kuin Venäjällä eli kateus jyllää.
Samoin jos nähdään jonkun tarvitsevan apua niin ensimmäinen ja ainut ajatus useimmillä on ettei kuulu minulle. Oli avuntarvitsija sitten se naapuri tai joku vieras kaupungilla. Suomalaiset ovat todella kylmiä nykyään toisiaan kohtaan. Nykyään myös mahdoton ajatus että edes lähisukulaisen luona voisi käydä kylässä jos ei sovittu ja kutsuttu etukäteen.
[/quote]
Tietysti lama-aikana on huono, jos ihmiset kadehtivat toisiaan. Se lisää kansan jakautumista vain entisestään ja luo kireyttä yhteiskunnalliseen ilmapiiriin.
Toisaalta... Jos ajatellaan Suomen taloutta, niin ilman kateutta markkinat tuskin pyörisivät edes siten kuin nykyisin. Kateus on Suomessa siitä erikoinen tunne, että se voittaa kiimankin.
Katsoppa kadulla ihmisiä! Suomalaiset kaskut eivät näitä uunoja esitä vaan ollaan kovaakin apinaa uudella pintakiillolla korostettuina. Siltikin ollaan moukkia eikä osata/haluta edes käyttäytyä kohteliaasti. Kyse on laumasieluisuudesta olemme länsimaista laumaa, älä poikkea normeista niin kaikki menee hyvin. Älä ajattele itse vaan kopioi normin mukaisia ajatuksia.
"kun suomalainen tulee töistä, hakee lapset päiväkodista, käy ruokakaupassa, laittaa ruuan, syö, tekee pakolliset kotityöt kuten pesee pyykit, jotta lapsilla on puhtaat vaatteet taas aamulla päiväkotiin, niin kello on jo niin paljon, että heittäytydytään mieluummin hetkeksi sohvalle telkkarin ääreen ennen nukkumaanmenoa kuin lähdetään yhtään minnekään."
Kylla sita muuallakin haetaan lapset paivakodista mutta tuo jokapaivainen kaupassajuokseminen kylla ihmetyttaa. Mina teen ruokaostokset/muut paivittaistavarat kerran viikossa. Viikonloppuna yleensa laitan pari, kolme ateriaa samalla vaivalla kuin yhden ja pakastan. Ei tarvitse joka paiva laittaa ruokaa. Lapsilla on senverran vaatetta etta pyykkia tarvitsee pesta vaikka vain joka toinen viikko eika siihen paljon energiaa kulu kun heittaa koneeseen ja sielta kuivuriin. TV:n mainostaukojen aikana saan pyykit pestya. Jarjestelykysymys.