Ulkosuomalainen ihmettelee: Suomalaisten henkinen elämä
Lomalla tällä hetkellä Suomessa ja olen jo asunut kauan Suomesta pois. Aina on ihmetyttänyt Suomessa sellainen elämän henkisen puolen köyhyys. Jutut pyörii lähinnä rahan ympärillä; sen puute, kateus toisille, työ, mitä kukin omistaa, autot, ulkomaan matkat jne. Pienet ystävälliset eleetkin arkipäivässä puuttuvat lähes täysin.
Jotain spontaania hauskanpitoa (jos mukana on alkoholitarjoilua -> ylivoimaista) on vaikea järjestää, kukaan ei halua osallistua mihinkään ja aitoa yhdessäoloa me kaikki- hengessä ei juuri ole... jääkiekon MM on pieni poikkeus :)
Vaikea selittää, mutta nyk. kotimaassani jaksetaan järjestää monenlaista ja lähes kaikki osallistuvat niihin eikä esitä kiirettä ja muita tekosyitä, ihmiset ovat oikein ystävällisiä, ihmisten välisissä keskusteluissa puhutaan yleensä vaikka vapaa-ajan vietosta, lomista, lapsista jne. Ei sitä jatkuvaa jurinaa vaikka työstä ja esitä kiireistä.
Melko rasittavan oloista elämää Suomessa.
Kommentit (230)
Joo, täällä on hyvin raskasta asua. Juuri viimeksi kun olen kaupungin bussissa matkalla, joku max 12 v. poika kiroilee kuin merimies kavereilleen selittäessään kuulumisia. Joka toinen sana v-alkuinen. Eikä siis ollut mitään vihaista puhetta, vaan hänelle se oli ihan normaalia puhua niin. Yritin laittaa musiikkia kovemmalle, napit korvissa, mutta silti se kuului.
Kesät ovat muutenkin rasittavia. Se tarkoittaa juopottelevia ihmisiä joka paikka täynnä, keskellä päivääkin. (Tosin nyt on helpompaa kun on viileä sää: ihmiset juopottelevat vähemmän!)
Suomalaiset ovat tylyjä ja julmia lapsille, nuorille, sairaille, työttömille. He ovat todella kovasydämisiä, ihminen saa vaikka kuolla kadulla, kukaan ei välitä.
Voi, mikä helvetti tämä Suomi voi olla. Tahdon niin pois.
Ap:lla on ankea tuttavapiiri. Mikään muu ei selitä tuota. Meillä on ollut grillijuhlia, piknikkejä yms. nyt kesällä. Seuraavaksi odotellaan rapujuhlia, joiden jälkeen alkaa syksy ja pataillalliset, fonduet yms. Joulun alla sitten pikkujouluja, glögin maistelua yms. Alkoholiakin nautitaan ja usein lapset on menossa mukana.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:39"]
Ja no itse alkuperäiseen, omassa tuttavapiirissämme ei kyllä jutella materiasta tai rahasta juurikaan. Joskus saatetaan todeta että vituttaahan se välillä sen puute, mutta sitten todetaan että kaikkea on mitä elämiseen tarvitaan, ja revitään riemu sitten muualta.
[/quote]Ettei vaan olisi alkoholista, mistä se riemu revitään?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:02"]
Ja no itse alkuperäiseen, omassa tuttavapiirissämme ei kyllä jutella materiasta tai rahasta juurikaan. Joskus saatetaan todeta että vituttaahan se välillä sen puute, mutta sitten todetaan että kaikkea on mitä elämiseen tarvitaan, ja revitään riemu sitten muualta.
[/quote]
Just suomalainen kommentti. Holhoava, paheksuva asenne dokaamiseen. Entä sitten, jos dokaavatkin? Onko se sinulta jotenkin poissa?
[/quote]
:D :D :D Taattua av-kamaa!
No enimmäkseen rakkaudesta, lapsista, parisuhteesta, kissoista, kauniista kesäpäivistä, ravintolassa syömisestä, saunasta, takkatulesta, makkaranpaistosta... jne. Ja toki aina joskus alkoholistakin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:04"]
[/quote]
Just suomalainen kommentti. Holhoava, paheksuva asenne dokaamiseen. Entä sitten, jos dokaavatkin? Onko se sinulta jotenkin poissa?
[/quote]No ei se varsinaisesti pois ole, mutta en voi välttyä juopoilta, koska se on niin hallitseva asia suomalaisessa elämässä. Ördääjät ovat enemmistössä. Sitä on siis pakko sietää, katsella ja kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:08"]
Mun kaverin puoliso on amerikkalainnen. Mua vituttaa se tyhjänpäiväinen hauaarjuu -höpötys ja jatkuva teennäinen hymyily. Ja jos se kysyy että kuinka minun lapset voi, tulee ensimmäisenä mieleen että mitäs se sinulle kuuluu (mutta en sano sitä toki), okei, suomalaista ja junttia, mutta oikeasti, miksi minun pitäisi hänelle kertoa lapseni kuulumisia? Mutta jos sitten erehdynkin kertomaan vaikka sen, että no koulussa on aika paljon tullut hankaluuksia ja lapseni on siellä kiusannut, sitä asiaa ollaan tässä selvitetty perin pohjin ja on hieman rankkaa, niin, Mr. America hämmentyy. Hymyilee edelleen typerää ja tyhjää hymyään ja vaihtaa puheenaihetta. Niin? Halusiko se oikeasti tietäää mitä lapselleni kuuluu vai...? Minusta suomalaisena on rasittavaa sellainen pinnallinen ja typerä smalltalk, ja amerikkalainen taas ei kestä että ollaan hiljaa tai puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Ja jumalauta, jos vaikka poskilihakset välillä väsyy, niin heti kun huomataan että jollain on aikomus kuvata, iskee naamalle se opeteltu hymy. Kuvat on oikeasti sitten sellaisia, että herrasta näkee, ettei mitään aitoa ole missään. Tämäk sitten on sitä ihailtavaa ja arvostettavaa?
[/quote]
Amerikkalaisille "How are you/the kids"-kysely ei ole samanlainen kuin Suomessa, jossa siihen vastataan kertomalla todella kuulumisiaan. Siihen vastataan vain "Good", se on kuin eräänlainen tervehdys.
[/quote]
Niin, mutta olemme Suomessa, emme Ämeriikässä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:09"]
Mun kaverin puoliso on amerikkalainnen. Mua vituttaa se tyhjänpäiväinen hauaarjuu -höpötys ja jatkuva teennäinen hymyily. Ja jos se kysyy että kuinka minun lapset voi, tulee ensimmäisenä mieleen että mitäs se sinulle kuuluu (mutta en sano sitä toki), okei, suomalaista ja junttia, mutta oikeasti, miksi minun pitäisi hänelle kertoa lapseni kuulumisia? Mutta jos sitten erehdynkin kertomaan vaikka sen, että no koulussa on aika paljon tullut hankaluuksia ja lapseni on siellä kiusannut, sitä asiaa ollaan tässä selvitetty perin pohjin ja on hieman rankkaa, niin, Mr. America hämmentyy. Hymyilee edelleen typerää ja tyhjää hymyään ja vaihtaa puheenaihetta. Niin? Halusiko se oikeasti tietäää mitä lapselleni kuuluu vai...? Minusta suomalaisena on rasittavaa sellainen pinnallinen ja typerä smalltalk, ja amerikkalainen taas ei kestä että ollaan hiljaa tai puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Ja jumalauta, jos vaikka poskilihakset välillä väsyy, niin heti kun huomataan että jollain on aikomus kuvata, iskee naamalle se opeteltu hymy. Kuvat on oikeasti sitten sellaisia, että herrasta näkee, ettei mitään aitoa ole missään. Tämäk sitten on sitä ihailtavaa ja arvostettavaa?
[/quote]
Amerikkalaisille "How are you/the kids"-kysely ei ole samanlainen kuin Suomessa, jossa siihen vastataan kertomalla todella kuulumisiaan. Siihen vastataan vain "Good", se on kuin eräänlainen tervehdys.
[/quote]
[/quote]
Matkustelisit edes joskus, näkisit vähän maailmaa ja ymmärtäisit muita kulttuureja ja tapoja. Miksi kuvittelet, että Suomessa pitää tehdä niin kuin sinä teet? Toinen hymyilee sinulle ja yrittää olla kohtelias, sinä haukut tyypin pataluhaksi, koska et kykene ymmärtämään, että jollain tasolla kaikki kannamme kotona opittua kulttuuriamme mukana vaikka asuisimmekin ulkomailla. Kohteliaisuus ja iloinen tervehtiminen eivät varmastikaan ole olleet kaverille sellaisia, joita ei ole kokenut asialliseksi säilyttää vaikka asuisikin Suomessa. Mitä sinä veisit Amerikkaan, jos sinne muuttaisit. Kyräilevän, moukkamaisen käytöksen ja ikuisen valituksen?
Mukavaa että ap:n kokemukset nyky-Suomesta vastaavat hänen aikaisempia käsityksiään. Eipähän tarvitse katua ulkomaille lähtöä eikä ikävöidä Suomeen. Tosin, jos hän olisi itse yhtä kehittynyt ja fiksu kuin ulkomaalaiset ystävänsä, hän älyäisi pitää mölyt mahassaan eikä haukkuisi suomalaisia tuttaviaan ja sukulaisiaan sillä se on moukkamaista ja epäkohteliasta. He kuitenkin ovat niin ystävällisiä että haluavat tavata ap:tä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Matkustelisit edes joskus, näkisit vähän maailmaa ja ymmärtäisit muita kulttuureja ja tapoja. Miksi kuvittelet, että Suomessa pitää tehdä niin kuin sinä teet? Toinen hymyilee sinulle ja yrittää olla kohtelias, sinä haukut tyypin pataluhaksi, koska et kykene ymmärtämään, että jollain tasolla kaikki kannamme kotona opittua kulttuuriamme mukana vaikka asuisimmekin ulkomailla. Kohteliaisuus ja iloinen tervehtiminen eivät varmastikaan ole olleet kaverille sellaisia, joita ei ole kokenut asialliseksi säilyttää vaikka asuisikin Suomessa. Mitä sinä veisit Amerikkaan, jos sinne muuttaisit. Kyräilevän, moukkamaisen käytöksen ja ikuisen valituksen?
[/quote]Ja varastaa lompakon. Kyllä ne osaa kaikki temput. Matkustele itse vähän niin tajuat että hymyn takan voi olla mitä vaan
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:09"]
Joo, täällä on hyvin raskasta asua. Juuri viimeksi kun olen kaupungin bussissa matkalla, joku max 12 v. poika kiroilee kuin merimies kavereilleen selittäessään kuulumisia. Joka toinen sana v-alkuinen. Eikä siis ollut mitään vihaista puhetta, vaan hänelle se oli ihan normaalia puhua niin. Yritin laittaa musiikkia kovemmalle, napit korvissa, mutta silti se kuului.
Kesät ovat muutenkin rasittavia. Se tarkoittaa juopottelevia ihmisiä joka paikka täynnä, keskellä päivääkin. (Tosin nyt on helpompaa kun on viileä sää: ihmiset juopottelevat vähemmän!)
Suomalaiset ovat tylyjä ja julmia lapsille, nuorille, sairaille, työttömille. He ovat todella kovasydämisiä, ihminen saa vaikka kuolla kadulla, kukaan ei välitä.
Voi, mikä helvetti tämä Suomi voi olla. Tahdon niin pois.
[/quote]Ulkomailla kaikki heti rientää auttamaan kadulla makaavaa?
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/08/06/article-2717762-2048F81100000578-534_634x421.jpg
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Ja varastaa lompakon. Kyllä ne osaa kaikki temput. Matkustele itse vähän niin tajuat että hymyn takan voi olla mitä vaan
[/quote]
Voi lapsikulta. Kaverisi mieskö varastaisi sun lompakon? Vai ulkomailleko et uskalla lähteä varkaidenpelon takia. Järkipäisellä käytöksellä pärjää aika pitkälle ilman ongelmia. Tuo metsäläisen kyräily on minusta vastenmielistä. Sen näkee jo Tallinnan satamassa. Virolaiset ja venäläiset jonottavat nätisti laivaan ja ulos, suomalaismoukat ohittelevat, kiilaavat jne. koska luulevat muiden ehtivän tehdä niin ensin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:31"]
Samaa mieltä 192 kanssa, Suomessa ei rahaa edes ole ja jos joku sitä onnistuu samaan niin se verotetaan heti pois. Olen ulkosuomalainen kaikkien vihaamassa USAssa ja yleensä melko masentunut Suomen vierailujen jälkeen. Olen sitä mieltä että suomalaiset ovat liian kovilla. Heidän työtahti sen eteen että heidän ostovoimansa on lähestulkoon olematon on aivan liian kova. Kaikesta rangaistaan Suomessa veroilla ja tulevaisuuden näkymät ovat huonot. Siksi joku auto tms on sitten aivan ihmeellinen asia. Minun käy vähän sääliksi kunnolliset pohjimmiltaan hyväsydämiset suomailaiset tutut.
[/quote]Kun osaat haukkua verotusta, niin osaat varmaan sanoa mihin turhiin asioihin sitä käytetään
[/quote]
Maataloustukiin, kehitysapuun, mamutukseen
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:31"]
Samaa mieltä 192 kanssa, Suomessa ei rahaa edes ole ja jos joku sitä onnistuu samaan niin se verotetaan heti pois. Olen ulkosuomalainen kaikkien vihaamassa USAssa ja yleensä melko masentunut Suomen vierailujen jälkeen. Olen sitä mieltä että suomalaiset ovat liian kovilla. Heidän työtahti sen eteen että heidän ostovoimansa on lähestulkoon olematon on aivan liian kova. Kaikesta rangaistaan Suomessa veroilla ja tulevaisuuden näkymät ovat huonot. Siksi joku auto tms on sitten aivan ihmeellinen asia. Minun käy vähän sääliksi kunnolliset pohjimmiltaan hyväsydämiset suomailaiset tutut.
[/quote]Kun osaat haukkua verotusta, niin osaat varmaan sanoa mihin turhiin asioihin sitä käytetään
[/quote]
Ei minua oikeastaan kiinnosta, se on suomessa asuvien juttu miten haluavat rahansa käyttää. Jos joku saa siitä elämäniloa, että otsa hiessä kantaa rahaa valtion kirstuun, mistä ne jaetaan Kreikan kommunisteille tai muille vastaaville niin se on ihan ok. Kovin ilottomalta vain näyttää suomessa asuvien elämä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:31"] Samaa mieltä 192 kanssa, Suomessa ei rahaa edes ole ja jos joku sitä onnistuu samaan niin se verotetaan heti pois. Olen ulkosuomalainen kaikkien vihaamassa USAssa ja yleensä melko masentunut Suomen vierailujen jälkeen. Olen sitä mieltä että suomalaiset ovat liian kovilla. Heidän työtahti sen eteen että heidän ostovoimansa on lähestulkoon olematon on aivan liian kova. Kaikesta rangaistaan Suomessa veroilla ja tulevaisuuden näkymät ovat huonot. Siksi joku auto tms on sitten aivan ihmeellinen asia. Minun käy vähän sääliksi kunnolliset pohjimmiltaan hyväsydämiset suomailaiset tutut. [/quote]Kun osaat haukkua verotusta, niin osaat varmaan sanoa mihin turhiin asioihin sitä käytetään [/quote] Maataloustukiin, kehitysapuun, mamutukseen
[/quote]
mamutuksessa on kyllä selvä ero esim. USAhan
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:36"]
Mukavaa että ap:n kokemukset nyky-Suomesta vastaavat hänen aikaisempia käsityksiään. Eipähän tarvitse katua ulkomaille lähtöä eikä ikävöidä Suomeen. Tosin, jos hän olisi itse yhtä kehittynyt ja fiksu kuin ulkomaalaiset ystävänsä, hän älyäisi pitää mölyt mahassaan eikä haukkuisi suomalaisia tuttaviaan ja sukulaisiaan sillä se on moukkamaista ja epäkohteliasta. He kuitenkin ovat niin ystävällisiä että haluavat tavata ap:tä.
[/quote]
Kerta nro 5: Uskallan puhua myös vieraille ihmisille mikä Suomessa voi tuntua pelottavalle ja oudolle.
- ap
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:57"]
Minä taas koen, että juuri siellä USA:ssa on mahdottoman raha- ja materiakeskeistä verrattuna Suomeen. Suomessahan "rumat ne vaatteilla koreilee..." jne.
[/quote] Olen asunut USAssa nelisenkymmenta vuotta ja kertaakaan kukaan ei ole puhunut palkastaan tai muusta omaisuudestaan. Ja kun kaikilla on auto jokaiselle kynnelle kykenevalle perheenjasenelle niin ei niistakaan jaksa lukua pitaa. Tietysti jos ystavalla/tuttavalla on uusi auto niin siita voi kommentoida tyyliin etta onpa kivannakoinen.
Minulla ei ole harmainta hajuakaan minka nimisia ihmisten vaatteet ovat, kaikilla kun kuitenkin on jotain paalla. Yhden ihmisen olen tavannut jolla oli Gapin paita Liz Clairbornen housujen kanssa mutta han nyt oli muutenkin outo.
Kymmenen vuotta oli harrastuksessa vierustoverina nainen jonka kanssa juttu luisti enka tiennyt etta han oli kasvitieteen professori ennekuin joku muu sen sivulauseessa mainitsi.
Kun sina kirjoitat "juuri siella USAssa", saan sellaisen kasityksen etta sinulla ei ole omakohtaista kokemusta.
Kyllä minäkin, joka tapaan työni vuoksi erittäin paljon vieraita ihmisiä, joiden kanssa tulee sitten juteltua = matkustan viikoittain useita tunteja junalla, ihmettelen suuresti tätä, jos jokaisen tapaamansa kanssa - tai edes suuren osan kanssa - ajautuu keskusteluun rahasta. En minä vaan.
Yleensä jutut pyörivät kyllä iltalehtien otsikoiden ympärillä, toki joskus sitten henkilökohtaisempienkin juttujen, jos jutut synkkaavat. Yleensä nämä henkilökohtaisuudet koskevat matkan syytä tai jotain vastaavaa. Harvemmon minulta edes kysytään, mitä työtä teen, vielä oudompana pitäisin ja varmaan sen sanoisinkin, jos joku alkaisi raha-asioitani ihmettelemään tai omiaan selvittämään.
Toki aina joskus näin naisena sitten törmää näihin, jotka tosiaan kuvittelevat, että naisia yleisemmin kiinnostaa miehen omaisuus ja yrittävät sitten sitä kautta "tuttavuutta" , mutta heidät osaan jo rutiinilla torjua ja monesti on käynyt niin, että kun tämä asia onnistutaan jättämään silleen, voidaan saada ihan mielenkiintoinen keskustelu aikaan muista asioista. Rahoillaan leventelevä torvikin kun on saattanut lukea mielenkiintoisen kirjan ja olla siitä mielenkiintoista mieltä.
Ehkä APn ongelma onkin siinä, että on pudonnut kelkasta Suomen tapahtumista, otsikoista, kirjakauppojen best sellereistä, TVn mielenkiintoisemmista sarjoista, uusista taitelijoista, jne. joten keskustelua ei näistä meidän muiden taviksien tietämistä asioista tule?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi lapsikulta. Kaverisi mieskö varastaisi sun lompakon? Vai ulkomailleko et uskalla lähteä varkaidenpelon takia. Järkipäisellä käytöksellä pärjää aika pitkälle ilman ongelmia. Tuo metsäläisen kyräily on minusta vastenmielistä. Sen näkee jo Tallinnan satamassa. Virolaiset ja venäläiset jonottavat nätisti laivaan ja ulos, suomalaismoukat ohittelevat, kiilaavat jne. koska luulevat muiden ehtivän tehdä niin ensin.
[/quote]Ei vieläkään vastausta miksi varastatte toisen ihmisen omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:22"]
Väärin. Sveitsissä pitää olla raha piilossa. Ja Saksassa. Usassa rahan pitää näkyä. Suomessa rahaa ei edes ole.
[/quote]
Hahhahh, naurattaa liika tämä, varsinkin tuo loppukaneetti :D
Zurichissa kyllä raha näkyy, mutta expattien takia.
[/quote]Ei ainakaan satamassa näissä kuvissa
https://goo.gl/maps/7OxU9
https://goo.gl/maps/VPYsJ
Sama juttu Hampurissa, Euroopan vaurain kaupunki mutta näkyykö se jossain. Ei näy. Rahaa on hitosti, mutta jengi hautoo sitä jossain munissaan itsetyytyväisinä.
Kannnattaa vähän tutustua asioihin ja pitää silmät auki.
[/quote]
Oma kokemus saksalaisen suurehkon kaupungin liepeillä sijaitsevasta keskiluokkaisesta asuinalueesta oli, että raha saa ja pitää näkyä, mutta hillitysti. Liian halpa auto pihassa on noloa, mutta jos ostaa selkeästi naapurustoa kalliimman niin se on ihan yhtä noloa. Muutenkin jotenkin ahdistavan säntillinen ja tasapäistävä ilmapiiri, erottua ei saa. Joskus tuntui että ruohonkorretkin pitäisi kammata siististi samaan suuntaan kuin naapurissa. Kerran jätin auton puoliksi nurmikolle, että huonekaluliikkeen auto pääsisi myöhemmin lähemmäs ovea, niin naapuri tuli tarkistamaan, että olenko ihan kunnossa kun olen tuollaisen symmetriarikon mennyt tekemään.