Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
841/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi työpaikkaa vaihtaessa kirjautin työsopimukseen loma-ajaksi heinäkuun. Eipä tarvitse enää kinata loma-ajoista.

Sellainen työnantaja, jolla näistä asioista on kiistaa ei varmaankaan hyväksy tällaista momenttia työsopimuksessa. Työntekijän täytyy olla todella haluttu jotta mikään työnantaja edes harkitsisi hyväksymistä.

Vierailija
842/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päätän meillä lomista. Oli perheellinen tai ei niin joka kolmas vuosi saa koko heinäkuun/joulun välipäivät olla lomalla. Muulloin on huonompia tarjolla. Syys ja hiihtolomat menee perheellisille kun lapsettomat haluavat mieluummin pitää yleensä vappuviikkolla tai ennen/jälkeen pääsiäisen.

Kun se vaan niin on, että Suomen kesä on lyhyt ja yleensä kesäkuu on vielä alussa etenkin aika kolea ja elokuussakin jo lämpö hiipuu etenkin aamulla/illalla. Eihän varmuutta ole koskaan, mutta suurin mahdollisuus viettää sitä oikeaa kesää vaan osuu Suomessa heinäkuulle, joten ihan reilusti teet, että vuorovuosina sen tarjoat kaikille.

Jostain syystä täällä nyt alkoi perheelliset jankuttaa hiihtolomasta, harvemmin sitä tosiaan lapsettomat haluaakaan. MUTTA myös lapsettomalla voi olla syy, miksi juuri se vko on tärkeä hänen elämänsä kannalta. Meillä on näissä tapauksissa joustettu siten, että perheellinen pitää esim. ma-ke vapaata ja perheeton to-pe tai toisin päin, tai miten vain, mutta siis jaettu se vko. Pääasia, että jokainen saisi mahdollisuuden siihen työelämän ja muun elämän tasapainottamiseen.

Sillä eikö se nyt ole ihan yhtä tärkeää kaikille, että työ ei sanele kaikkea muuta elämää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TESssä sanellaan hyvin selvästi, miten pyhävapaat ja lomat jaetaan tasapuolisesti. Lapset ei liity tähän mitenkään. Jos työnantaja ei noudata tätä tapaa, ota yhteys liittoon.

Vierailija
844/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi työpaikkaa vaihtaessa kirjautin työsopimukseen loma-ajaksi heinäkuun. Eipä tarvitse enää kinata loma-ajoista.

Sellainen työnantaja, jolla näistä asioista on kiistaa ei varmaankaan hyväksy tällaista momenttia työsopimuksessa. Työntekijän täytyy olla todella haluttu jotta mikään työnantaja edes harkitsisi hyväksymistä.

No työnantajan mielestä oli ihan hyvä, että hänkin voi vedota tuohon noissa lomakiistoissa. Hoitoala kyseessä, joten kokenut työntekijä on toki haluttu.

Vierailija
845/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä edellisessä työpaikassa loma-aika lapsetomalle oli toukokuu. Mielelläni olisin elokuussa pitänyt, mutta ei saanut. Sai valita toukokuu tai 2 viikkoa toukokuun alussa ja 2 viikkoa syyskuun lopussa.

Voi luoja. Pelkästään tämän lukeminen pistää vituttamaan ihan sumeasti. Toivottavasti nykyisessä paikassasi on tervejärkisempää touhua!

Vierailija
846/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ystäväpiirissäni kaikki 'vapaat' suorastaan hinkuvat päästä vkl-, ilta- ja juhlapyhähommiin, pienemmällä panoksella enemmän rahaa. Aikoinaan oman lapseni pienenä ollessa otimme ulkomaanlomat aina koulujen lomien ulkopuolella, koska hinnat romahtivat heti kesälomien päätyttyä. Tytär oli hyvä koulussa, joten opettaja ei pannut vastaan. 

Vierailija
847/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä olla etuoikeutta vaan työpaikalla kohdellaan samanarvoisesti kaikkia.

Työpaikka on työpaikka ja siviili on siviili. Kiertävä lomalista käyttöön vain. Näin meidänkin työpaikalla tehtiin, koska vanhimmat työntekijät kuvittelivat olevansa numero ykkösiä lomalistoilla.Ota luottamushenkilöön ja työsuojeluvaltuutettuun yhteys ja porukalla liittoonne yhteys.

Vierailija
848/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ei ole muiden syy jos joku on idiotismissaan tehnyt liian monta lasta. Minkä vitin takia toisten pitäisi maksaa omalla kehollaan, vapaa-ajallaan tai lompakollaan muiden tekemät virheet? Ehkäisy ja normaali järki on keksitty.

Vierailija
849/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on sellainen näkökohta, että perheelliset on usein hyvin luotettavia työntekijöitä, kun on vastuu perheestä ja asuntolainaa. Kuitenkin jos lomat ei mene halujen mukaan, niin äkkiä vaihtuu työpaikka toiseen. Eli luotettava työntekijä menetetään.

Omalla alalla jotkin ei perheelliset (yleensä miespuoliset) ei ole ollenkaan niin vastuullisia. Vaikka töitä tehdessään hyviä työntekijöitä olisivatkin. Yht'äkkiä voi tulla ilmoitus, että matkakassa on kasassa ja Thaikkuihin liput ostettu. Kattellaan hommia puolen vuoden päästä, jos jaksetaan.

Vierailija
850/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en saa juhannuksesta eteenpäin 4 viikkoa lomaa niin otan lopputilin. Omalla alalla on työvoimapula joten en neuvottele asiasta. Pomot voi olla töissä ja muut halukkaat. Tarvittaessa laitetaan leikkaussalit kiinni ja hoidetaan vain päivystystapauksia. Tuskin se syöpäleikkauksen viivästyminen pari viikkoa vaikuttaa ennusteeseen.

Vierailija
851/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet alakoululaiset olisivat yksin kotona tai tuupattuna jonnekin hoitoon lomien ajaksi, jotta sinä lapseton saat rauhassa syleksiä kattoon koulujen lomaviikkojen aikana?

Joulun ymmärrän, koska silloin moni lapseton sinkku haluaa matkustaa maalle lapsuudenkotiinsa joulua viettämään. Mutta syysloma ja talvilomaviikoissa voi varmaan joustaa. Lohdutukseksi sinulle voin sanoa, että matkat ja kylpylät ym on kalliimpia koulujen lomaviikkojen aikana. Kun joustat niin säästät. Ja kaikilla on kivempi mieli.

Vierailija
852/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on sellainen näkökohta, että perheelliset on usein hyvin luotettavia työntekijöitä, kun on vastuu perheestä ja asuntolainaa. Kuitenkin jos lomat ei mene halujen mukaan, niin äkkiä vaihtuu työpaikka toiseen. Eli luotettava työntekijä menetetään.

Omalla alalla jotkin ei perheelliset (yleensä miespuoliset) ei ole ollenkaan niin vastuullisia. Vaikka töitä tehdessään hyviä työntekijöitä olisivatkin. Yht'äkkiä voi tulla ilmoitus, että matkakassa on kasassa ja Thaikkuihin liput ostettu. Kattellaan hommia puolen vuoden päästä, jos jaksetaan.

Eiköhän se yksin asuntolainaa maksava ole ihan yhtä vastuullinen, kun ei ole edes sitä toista maksamassa..

Vierailija
853/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perheetön mies ja aina olen tyytynyt loma-aikoihin mitä olen saanut. Yleensä olen saanut ne lomat mitä haluan. Koronan ja muun työstressin vuoksi en suostu nyt mihinkään joustoon. Matkakassaa ei ole mutta mielessä on pitempi tauko kun olen töitä tehnyt 30 vuotta yhtä soittoa.

Jos työnantajan ehdotus 3 viikon kesälomasta toteutuu niin lopetan sitten kesäkuun lopussa ja elän säästöillä sen ajan mitä tarvitsen palautuakseni kunnolla. Käsittääkseni alalla on töitä tarjolla ihan hyvin joten en ole tilanteesta huolissani.

Vierailija
854/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli on sitten perheellinen tai ei, niin tuosta vaan voi tulla irtisanoutuminen. Toisella lomien ja toisella Thaikku matkan takia..

Vierailija
855/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on oma valinta

Ei suinkaan ole muiden vastuu tai velvillisuus

Vierailija
856/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2160 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi kukaan lapseton haluaisikaan lomailla esim näillä hiihtolomaviikoilla? Joka paikka täynnä lapsiperheitä, taudit jyllää, matkojen hinnat korkeammat jne. Pitäisin todella mieluusti lomani muulloin kuin näinä ruuhka-aikoina, jos ei olisi kouluikäisiä lapsia.

No esim. vaikka viettääkseen yhteistä aikaa tai matkustaakseen yhdessä vaikka kummilastensa tai sisarustensa lasten kanssa, kun näilläkin sattuu olemaan loma samaan aikaan kuin niillä työpaikan mammojen lapsilla. Kas kun lapsettomillakin ihmisillä on läheisiä ja perhettä, vaikkei omia lapsia olekaan. Ja puoliso voi olla vaikkapa opettaja, jolloin olisi tietysti kiva joskus saada viettää lomaa puolisonsa kanssa. Syitä on vaikka miten paljon, enkä usko että yksikään niistä on lapsiperheiden elämän tahallinen hankaloittaminen.

Itse olen joutunut lukuisia kertoja syyllistetyksi siitä, että olen halunnut joinain vuosina (en toki joka vuosi - tietenkään) lomani koulujen loma-aikaan. Esimies pesi kätensä ja ilmoitti, että lomat pitää "sopia keskenään" ja siitä alkoi aina ihan hirveä helvetti kun mammat hyökkäsivät kimppuuni ja julistivat, että olen törkeä. Ei auttanut, vaikka heidän oli tarkoitus vain lököillä kotona, ja minä olin menossa kummilapseni kanssa matkalle. Olisin kuulemma voinut mennä muulloin. Niin olisinkin, mutta kummilapseni ei, koska hän oli koulussa. Ja korostan, että en todellakaan ollut haluamassa niitä koulujen lomaviikkoja joka vuosi. 

Eikö niiden kanssa muka voi koskaan muulloin olla?

Tuolla logiikallahan sun ei tartte olla lastesi kanssa lainkaan lomilla, kun sähän saat olla niiden kanssa koko ajan, eli muulloin.

Tosin näin kyllä monet tekevätkin, haluavat sen hiihtolomaviikon vapaaksi juuri sen takia, että silloin lapset voi laittaa mummolaan ja itse bilettää koko viikon tai maata perce homeessa. Muulloin kun ikävästi niiden lasten on oltava.

Eipä se noin se logiikka mene, koska sinähän et ole noiden lasten huoltaja, kun taas minä olen omien lasteni huoltaja.

Kyllä se menee, jos käytetään argumenttina sitä, että muulloinkin voi olla lapsen kanssa. Jos et sitä tarkoittanutkaan, niin älä sitten höpise semmoisia.

Sinä olet lähtökohtaisesti jo täysin ulkopuolinen. Sinulle siis ihan sama milloin olet noiden lasten kanssa vai oletko ollenkaan.

Lapsen vanhempi on lähtökohtaisesti aina vastuussa lapsistaan, eikä ole koskaan ulkopuolinen ja hänen kuuluu olla lasten kanssa.

Argumentti: Lähtökohdat siis niin totaalisen erilaiset tilanteet kuin olla ja voi.

Siis et enää argumentoikaan, että voihan lapsen kanssa olla muulloinkin. Hyvä, mutta toisaalta sinä et kyllä arvioi etkä arvota sitä, kuka sisareni tai ystäväni perheessä on ulkopuolinen, saati täysin ulkopuolinen. Puhu siis omasta, ahtaasta perhekuplastasi vaan.

Toisten lapsilla on useampia välittäviä, rakastavia aikuisia ympärillään kuin pelkät huoltajat, jollaiseksi itsesi määrittelit.

Missähän minä itseni määrittelen? Sinä kuulostat semmoselta kammosukulaiselta, joka tunkee väkisin vainoamaan lapsiperheitä.

No tässähän sä määrittelet:

"Eipä se noin se logiikka mene, koska sinähän et ole noiden lasten huoltaja, kun taas minä olen omien lasteni huoltaja"

Ja sinä kuulostat sellaiselta kauhumammalta, että tuskin teidän ovi käykään kovin usein ja sieltä olisi ystäviä tai sukulaisia teidän luokse vapaaehtoisesti aikaa viettämään tai lapsille jotain kivaa järjestämään. 

Buhuu. Et sitten enää mitään muuta keksi.

Et selvästikään ole terve.

ohis

Vierailija
857/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se yksin asuntolainaa maksava ole ihan yhtä vastuullinen, kun ei ole edes sitä toista maksamassa..

Eikä ole lapsen sairastelun vuoksi vähän väliä pois töistä. 

Vierailija
858/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet alakoululaiset olisivat yksin kotona tai tuupattuna jonnekin hoitoon lomien ajaksi, jotta sinä lapseton saat rauhassa syleksiä kattoon koulujen lomaviikkojen aikana?

Joulun ymmärrän, koska silloin moni lapseton sinkku haluaa matkustaa maalle lapsuudenkotiinsa joulua viettämään. Mutta syysloma ja talvilomaviikoissa voi varmaan joustaa. Lohdutukseksi sinulle voin sanoa, että matkat ja kylpylät ym on kalliimpia koulujen lomaviikkojen aikana. Kun joustat niin säästät. Ja kaikilla on kivempi mieli.

Tämä on aivan kummallista jos lapsettomat haluavat lomansa samaan aikaan lapsien loma-aikoina. Hyvin harvalla on joku lapsuudenkoti. Miehelläni on lapsuuden koti vielä lomapaikkana mutta ei hän sinne jouluna mene vaan viettää joulun minun kanssani omassa kodissamme. Minä en ole koskaan lapsuuden kodista lähdettyäni viettänyt joulua suvun kanssa vaan täysin yksin tai puolisoni kanssa. Kun olen lapseton niin en ole tärkeä ihminen eikä ketään kiinnosta seurani ja sen huomasin kun jouduin ensimmäistä kertaa sairaalaan niin kukaan ei vaivautunut katsomaan, ei edes oma äitini joka menee heti sairaalaan jos joku muu lapsi perheellinen sairastuu tai synnyttäjä on sinne joutunut. Siinä vaiheessa huomasin että lapseton ihminen on ihan arvoton eikä sellaisella ole mitään virkaa tässä maailmassa. Valitettavasti näin on eikä se muutu varmaankaan ikinä. 

Vierailija
859/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, ei ole muiden syy jos joku on idiotismissaan tehnyt liian monta lasta. Minkä vitin takia toisten pitäisi maksaa omalla kehollaan, vapaa-ajallaan tai lompakollaan muiden tekemät virheet? Ehkäisy ja normaali järki on keksitty.

Niin just, ei ole yhteiskunnan asia huomioida jotenkin lapsia. Ihmisille vois jo vähitellen kirkastua ettei niitä kannata tehdä, tai jos tekee,niin kantaa itse seuraukset.

Vierailija
860/1267 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan kummallista jos lapsettomat haluavat lomansa samaan aikaan lapsien loma-aikoina. Hyvin harvalla on joku lapsuudenkoti. Miehelläni on lapsuuden koti vielä lomapaikkana mutta ei hän sinne jouluna mene vaan viettää joulun minun kanssani omassa kodissamme. Minä en ole koskaan lapsuuden kodista lähdettyäni viettänyt joulua suvun kanssa vaan täysin yksin tai puolisoni kanssa. Kun olen lapseton niin en ole tärkeä ihminen eikä ketään kiinnosta seurani ja sen huomasin kun jouduin ensimmäistä kertaa sairaalaan niin kukaan ei vaivautunut katsomaan, ei edes oma äitini joka menee heti sairaalaan jos joku muu lapsi perheellinen sairastuu tai synnyttäjä on sinne joutunut. Siinä vaiheessa huomasin että lapseton ihminen on ihan arvoton eikä sellaisella ole mitään virkaa tässä maailmassa. Valitettavasti näin on eikä se muutu varmaankaan ikinä. 

Ohis, mutta en usko että huonot välisi sukulaisiisi johtuu lapsettomuudestasi. Varma en tietenkään voi olla.

Itse olen vela ja näen vanhempiani väh. kerran viikossa. Äidin kanssa reissataan Suomessa muutaman kerran vuodessa, ulkomailla silloin tällöin. Isän kanssa suunnittelen nyt Tallinnanreissua, tai ehkä mennään Saksaan. Kaikki joulut vietän lapsuudenkodissa, ja juhannukset vanhempien kanssa mökillä. Useimmiten mieheni on mukana reissuissa, joskus ei.

Myös veljiäni lapsineen näen usein, ja toisen (lapsettoman) kanssa käydään kuppiloissa ja syömässä. Äidin puolen sukulaisten ydinporukan (10 hlö) kanssa käydään kuukausittain syömässä ulkona.

En koe olevani arvoton vaikka en lapsia teekään. Ja ainakin sukulaiset kaipaavat läsnäoloani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan