Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Minä olen aina hyvillä mielin joustanut, jotta perheelliset saa tarvitsemansa lomat. 10 vuotta joustin ja pidin lomani off aikoina ja muistan kuinka kiitollisia kollegat oli ja nyt on puolestaan mun vuoro ja kaikki sen tietää. Sopu sijaa antaa ja kaikki voi varmaan ajatella toistensa parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti omaa lapsuuttasi. Olisitko ottanut kotona olevat vanhemmat vai töissä olevat vanhemmat?
Vinkki, kotona olevat vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä kasvattavat empaattisempia lapsia joille toisten etu ei ole itseltä pois.
Opetat siis lapsillesi että antavat muiden valita lomansa ensin?
Kerro yksi työpaikka, jossa aina perheelliset valitsee ensin.
Miksi vaihdoit puheenaihetta, juurihan kerroit miten laupias olet ja miten hienoiksi ihmisiksi kasvatat kakarasi?
En ole tuo ”laupias”. Vastaatko kysymykseeni? Ja sitä paitsi tuo toinen kommentoija ei puhunut itsestään vaan ilmaisi ihan yleisen faktan.
-kysymyksen esittänyt
Miksi vastaat kun en kysynyt sinulta??? Selvästi huomasit varmasti että kysymys oli esitetty kommentoijalle.
Puhutpa sinä nätisti kanssaihmisillesi. Kun keskustelua käy yleisellä foorumilla, on kenellä tahansa oikeus vastata😊
Niin, livekeskustelussakin voi tunkea epäkohteliaasti vastaamaan vaikka sinulta ei kysytty. Omat käytöstapasi ovat onneksi kultaa.
Hyvä isä sentään. Tämä on keskustelupalsta. Täällä saa keskustella.
Saa. Mutta on typerää vastata kysymykseen joka oli selvästi esitetty eri henkilölle. Varsinkin kun ei maininnut että oli eri kuin keneltä kysyttiin. Ei ole mitään keskustelua huudella vain välistä.
Hän ei huudellut mitään vaan esitti kysymyksen. Sinä oletit sen tulleen samalta henkilöltä ja aloit räkyttää. Mitä sitten vaikka olisi tullutkin samalta sitä paitsi? Eihän tuo kysymys liittynyt muuhun kuin sinun kommenttiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään työpaikassa perheelliset ei ole valinnu ensin. Onko tämä jossain ongelma?
On, niiden perheellisten päässä, joiden mukaan heillä tulisi olla tämä oikeus. Jotka valittavat siitä miten epäreilua on että he joutuvat töihin jouluna vaikka lapseton Liisa saa olla lomalla. Jotka itkupotkuraivaroivat jos työvuoroja ei suostuta vaihtamaan kun pikku-Maijalla on kevätesitys kerhossa. Jotka vaativat, että heinäkuu on automaattisesti lomaa heille ja jos ei onnistu, niin kitisevät siitä ja tekevät kaikille selväksi kuinka rankkaa heidän elämä nyt on. Kyse ei ole kaikista perheellisistä. Ongelma on niissä jotka kokevat oikeudekseen vaatia enemmän kuin muut siitä syystä, että ovat päättäneet hankkia lapsia.
Mikä siinä on niin vaikeaa auttaa jos jonkun täytyy päästä lapsensa esitykseen?
Olen itsekin ihan perheellisenäkin auttanut näissä tapauksissa.
Toki, mutta ei viikottain ja vuositolkulla ja niin, että jos kerran pyydän itse vuoronvaihtoa tai lomaa heinäkuussa niin vastauksena ei olisi aina kauhistus siitä miten julkeankin ehdottaa tällaista!
Ei niitä esityksiå viikottain ole.
Ja se kouluikäisten kanssa lomien sumplimonen loppuu kun lapset kasvaa. Minun on jo teinejä ja me pantiin mökkikin vuokralle koska ollaan nykyään kesät kaupungissa koska teinit on kesätöissä.
Miksi takerrut tuohon yhden esityksen esimerkkiin? Kommentissa oli monia muitakin esimerkkejä. Tottakai yksi esitys kerran vuodessa on ihan fine, mutta se ei muuta noita muita asioita jotka sopivasti jätit omasta kommentistasi pois😊
Kevätesitys ja heinäkuu.
Kummallekin löytyy ihan asialliset perusteet.
Vanhemmat ei halua päiväkoti-ikäistään väliaikaiseen keräilyhoitoon joka on ainoa mitä heinäkuussa on tarjolla. Koululaisille ei ole leirejä heinäkuussa kuten on kesä- ja elokuussa. Lapsen etu.
Kevätesitykset on ainutlaatuisia ja lapsille tärkeitä. Lapsen etu.
Riittääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tässä on kyse siitä, että moni perheellinen kokee oikeudekseen vaatia tiettyjä lomia lasten takia. Sellainen ylemmyyden tunne, että eihän lapsettomalla mitään tärkeää voi olla esim jouluna kun kerran ei ole lapsia.
Onneksi nykyään harvempi työpaikka menee tähän mukaan, mutta täälläkin kommenteissa on näkynyt jo sitä ajatusmaailmaa, että totta kai lapsettomien tulee joustaa joska _lasten oikeudet_.
Meillä päätetään töissä lomaviikot kaikkien toiveiden mukaisesti. Koska meidän perheelliset osaavat kysyä kauniisti ja arvostavasti, että haittaisiko jos pitäisin loman heinäkuussa, koska päiväkoti on kiinni, niin totta kai sitä mielellään joustaa heidän takiaan, koska kokee että vanhemmat arvostavat myös minua ja vapaa-aikatoiveitani. Jos he taas heti alkuun löisivät nyrkin pöytään, että minähän olen sitten heinäkuun poissa, tehkää te muut mitä lystäätte, niin se olisi ongelma. Asennemuutostahan tässä apkin penää.
Ja apn asenneko on loistava? ”Mitäs lisääntyi, hoitakoon hommansa, minä lomailen silloin kun haluan, lapselliset vikisköön, kun ovat lapsensa halunneet”.
Valittajia ja itsekkäitä löytyy aina, ap yhdistää sen lapsiin. Näinhän se ei ole
Ap täällä hei. Enhän edes sanonut, että lomailen silloin kun haluaa! Minähän juuri valitan siitä että ei ole keskustelua ja oikeudenmukaisuutta näissä asioissa, kun yksi ryhmä vaatii ikuista joustoa. Täydellisin systeemi olisi vuorolomat, eli joka yoinen vuosi esim jouluna lomalla olleet ovat automaattisesti töissä seuraavana vuonna. Oikeudenmukaisuuttahan tässä haetaan, eikä sitä että joku saa lomailla koska haluaa.
Oikeasti tässä ei ole kyse siitä lomaviikosta vaan se että joku on lapsiperheellinen ärsyttää lapsetonta. Se on saatava jotenkin olla vastaan ihan periaatteesta, vaikka sitten lomailemalla koulujen loma-aikaan. Ihan vaan kun sulla on oltava siihen oikeus, vaikkei siinä mitään järkeä olisi, eikä kukaan olisi sulle edes sanonut ettet saa. On vaan saatava.
Et ole vissiin lukenut ketjun kommentteja. Näyttäisitkö edes yhden kommentin, jossa lapseton vaatimalla vaatii lomailun koulujen loma-aikaa vaan kiusaksi? Jokainen lapsettoman kommentti tässä ketjussa peräänkuuluttaa yhdenvertaisuutta, eli ylemmyyttä.
Yhdenvertaisuutta millä tavalla? Yhdenvertaisuutta tarpeeseen vai yhdenvertaisuutta valita lomapäivä ajankohtaan, jonka tietää vahingoittavan työkaveria maksimaalisesti?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina hyvillä mielin joustanut, jotta perheelliset saa tarvitsemansa lomat. 10 vuotta joustin ja pidin lomani off aikoina ja muistan kuinka kiitollisia kollegat oli ja nyt on puolestaan mun vuoro ja kaikki sen tietää. Sopu sijaa antaa ja kaikki voi varmaan ajatella toistensa parasta.
Tämä juuri. Autetaan toisia aina kun voidaan, siitä tulee hyvä mieli itsellekin.
On myös sen lapsettoman oma etu että lapset saa tasapainoisen lapsuuden.
Ne lapsethan hoitaa ja kustantaa myös niiden lapsettomien vanhuuden.
Minä jaksoin olla peräti seitsemän vuotta työpaikassa jossa sain lomailla vain koulujen loma-ajan ulkopuolella. Tomitusjohtaja jäi aina kesälomalle juhannukselta ja minä tuurasin aina häntä joten en saanut olla samaan aikaan pois. Kun toimari palasi töihin, jäi lomalle yksi lapsiperheellinen mamma jota myös minun piti tuurata. Ei puhettakaan että minä olisin joskus voinut olla lomalla heinäkuussa edes hetken aikaa. Lomalle ei saanut koskaan jäädä edes ns. lennosta vaan piti olla ainakin viikko yhtäaikaa töissä lomien välissä. Sama juttu joka joulu, toimari oli pois ja se mammakin sai aina pitää palkatonta vapaata.
Kerran jätin kesälomaa pitämättä ja varasin pidemmän ulkomaanreissun talvelle jotta saisin minäkin nauttia auringosta. Pyysin lomaa hyvissä ajoin syksyllä ja sainkin sen mukisematta. Kun loma-aikani alkoi lähestyä huomattiin että siihen aikaan oli myös lasten hiihtolomat meidän alueella. Voi jestas sitä itkun määrää, minun olisi pitänyt perua kolmen viikon reissuni siltä istumalta. En perunut. Vielä kauan jälkikäteen sain kuulla marmatusta siitä miten pilasin joidenkin kultamussukoiden hiihtoloman.
Lopulta en enää jaksanut vaan vaihdoin työpaikkaa. Nykyisessä työpaikassa lomista päättää vanhempi lapseton henkilö joka pitää huolen ettei perheellisillä ole etuoineuksia. Minä olen saanut pitaa vapaata nyt joka joulu ja jopa lomaillakin kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI joku lapseton haluaisi talvilomansa hiihtolomaviikolla tai syyslomaviikolla?
Joulun ymmärrän, mutta ei sekään kaikilla mitään ihmeellistä ole.
Heinäkuu on täysin yliarvostettu.
Haluaa lomailla esim. sisaren perheen kanssa? Kavereilla on loma silloin ja ollaan suunniteltu yhteistä reissua? Puolison lapset on just silloin myös lomalla ja halutaan viettää aikaa yhdessä? Hiihtolomaviikolle osuu omat synttärit ja tykkäisi viettää synttäriviikon lomalla? Hotellilahjakortti menee vanhaksi juuri silloin ja pitää saada käytettyä? Kyseisellä viikolla on joku erityinen merkitys itselle ja haluaa siksi olla vapaalla silloin?
Huomaatko nyt miten eri asioista puhutaan? Perheellisetkin haluaisivat kaiken tuon, mutta heidän loma-aikansa sopivat parhaiten sen mukaan miten lapset ovat koulussa tai päiväkodeissa. Haluaisitko itse aina heinäkuun vaikka sun synttärit on elokuussa? Haluaisitko aina hiihtoloman vaikka sun poikaystävän ja sun vuosipäivä osuu viikolle 11 ja ois kiva reissata?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta pyörii parhaiten niin, että lasten ollessa pieniä, vanhempien lomat osuu usein heinäkuulle, kouluikäisillä lisäksi koulujen lomien kohtaan. Se on sinunkin etusi. Sekin aika tulee, kun vanhemmat kollegat pitävät lasten ollessa isompia lomia muulloin, että nuoret voivat pitää lomansa heinäkuussa, jälleen yhteiskunta kiittää. Tuo on luonnollinen asia, ei henk.koht. loukkaus.
Tuo on yleinen harhaluulo. Että ole sinä nyt vain töissä kaikki loma-ajat, niin kyllä se palkitsee sitten 15 vuoden kuluttua kun kollegan lapset ovat isompia! Työpaikat vaihtuu, lapsia tulee lisää, kollegat vaihtuu jne. On väärin ajatella, että jos lapseton nyt joustaa niin kyllä hänet siitä myöhemmin palkitaan. Se ei ole yhdenvertaista. Kaikille samat oikeudet, miksi se on jonkun mielestä niin väärin? Ja mielellään kuulisin, miten on minunkin etuni että perheelliset lomailevat koulun loma-aikoina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tässä on kyse siitä, että moni perheellinen kokee oikeudekseen vaatia tiettyjä lomia lasten takia. Sellainen ylemmyyden tunne, että eihän lapsettomalla mitään tärkeää voi olla esim jouluna kun kerran ei ole lapsia.
Onneksi nykyään harvempi työpaikka menee tähän mukaan, mutta täälläkin kommenteissa on näkynyt jo sitä ajatusmaailmaa, että totta kai lapsettomien tulee joustaa joska _lasten oikeudet_.
Meillä päätetään töissä lomaviikot kaikkien toiveiden mukaisesti. Koska meidän perheelliset osaavat kysyä kauniisti ja arvostavasti, että haittaisiko jos pitäisin loman heinäkuussa, koska päiväkoti on kiinni, niin totta kai sitä mielellään joustaa heidän takiaan, koska kokee että vanhemmat arvostavat myös minua ja vapaa-aikatoiveitani. Jos he taas heti alkuun löisivät nyrkin pöytään, että minähän olen sitten heinäkuun poissa, tehkää te muut mitä lystäätte, niin se olisi ongelma. Asennemuutostahan tässä apkin penää.
Ja apn asenneko on loistava? ”Mitäs lisääntyi, hoitakoon hommansa, minä lomailen silloin kun haluan, lapselliset vikisköön, kun ovat lapsensa halunneet”.
Valittajia ja itsekkäitä löytyy aina, ap yhdistää sen lapsiin. Näinhän se ei ole
Ap täällä hei. Enhän edes sanonut, että lomailen silloin kun haluaa! Minähän juuri valitan siitä että ei ole keskustelua ja oikeudenmukaisuutta näissä asioissa, kun yksi ryhmä vaatii ikuista joustoa. Täydellisin systeemi olisi vuorolomat, eli joka yoinen vuosi esim jouluna lomalla olleet ovat automaattisesti töissä seuraavana vuonna. Oikeudenmukaisuuttahan tässä haetaan, eikä sitä että joku saa lomailla koska haluaa.
Oikeasti tässä ei ole kyse siitä lomaviikosta vaan se että joku on lapsiperheellinen ärsyttää lapsetonta. Se on saatava jotenkin olla vastaan ihan periaatteesta, vaikka sitten lomailemalla koulujen loma-aikaan. Ihan vaan kun sulla on oltava siihen oikeus, vaikkei siinä mitään järkeä olisi, eikä kukaan olisi sulle edes sanonut ettet saa. On vaan saatava.
Et ole vissiin lukenut ketjun kommentteja. Näyttäisitkö edes yhden kommentin, jossa lapseton vaatimalla vaatii lomailun koulujen loma-aikaa vaan kiusaksi? Jokainen lapsettoman kommentti tässä ketjussa peräänkuuluttaa yhdenvertaisuutta, eli ylemmyyttä.
Juurihan tässä on kerrottu kuinka on saatava olla juuri sillä viikolla kun kouluilla on se loma. Se on yhden viikon verran. Jos sulla ei ole silloin omat lapset vapaalla niin sulla on monta viikkoa vaihtoehtona. On siis vain oltava juuri silloin, jotta saa olla hankala toiselle. Jotta se toinen ei vaan saa lomaansa sille haluamalleen viikolle (ja vielä lasten takia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään työpaikassa perheelliset ei ole valinnu ensin. Onko tämä jossain ongelma?
On, niiden perheellisten päässä, joiden mukaan heillä tulisi olla tämä oikeus. Jotka valittavat siitä miten epäreilua on että he joutuvat töihin jouluna vaikka lapseton Liisa saa olla lomalla. Jotka itkupotkuraivaroivat jos työvuoroja ei suostuta vaihtamaan kun pikku-Maijalla on kevätesitys kerhossa. Jotka vaativat, että heinäkuu on automaattisesti lomaa heille ja jos ei onnistu, niin kitisevät siitä ja tekevät kaikille selväksi kuinka rankkaa heidän elämä nyt on. Kyse ei ole kaikista perheellisistä. Ongelma on niissä jotka kokevat oikeudekseen vaatia enemmän kuin muut siitä syystä, että ovat päättäneet hankkia lapsia.
Mikä siinä on niin vaikeaa auttaa jos jonkun täytyy päästä lapsensa esitykseen?
Olen itsekin ihan perheellisenäkin auttanut näissä tapauksissa.
Toki, mutta ei viikottain ja vuositolkulla ja niin, että jos kerran pyydän itse vuoronvaihtoa tai lomaa heinäkuussa niin vastauksena ei olisi aina kauhistus siitä miten julkeankin ehdottaa tällaista!
Ei niitä esityksiå viikottain ole.
Ja se kouluikäisten kanssa lomien sumplimonen loppuu kun lapset kasvaa. Minun on jo teinejä ja me pantiin mökkikin vuokralle koska ollaan nykyään kesät kaupungissa koska teinit on kesätöissä.
Miksi takerrut tuohon yhden esityksen esimerkkiin? Kommentissa oli monia muitakin esimerkkejä. Tottakai yksi esitys kerran vuodessa on ihan fine, mutta se ei muuta noita muita asioita jotka sopivasti jätit omasta kommentistasi pois😊
Kevätesitys ja heinäkuu.
Kummallekin löytyy ihan asialliset perusteet.
Vanhemmat ei halua päiväkoti-ikäistään väliaikaiseen keräilyhoitoon joka on ainoa mitä heinäkuussa on tarjolla. Koululaisille ei ole leirejä heinäkuussa kuten on kesä- ja elokuussa. Lapsen etu.
Kevätesitykset on ainutlaatuisia ja lapsille tärkeitä. Lapsen etu.
Riittääkö?
Lapsen etua näissä ajatellaan aina.
Jos vanhempi ajattelisi vain omaa etuaan, hän pitäisi lomat silloin kun lapsi on hoidossa/koulussa ja nukkuisi yksin hiljaisessa asunnossa sillä välin kotonaan kaljaa juoden. Se kuulostaa sitä paitsi enemmän lomalta kuin paasata lapsia aamusta iltaan kauheassa metelissä kotitöitä tehden ja sitäkö muka pitäisi kutsua lomaviikoksi. :D Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI joku lapseton haluaisi talvilomansa hiihtolomaviikolla tai syyslomaviikolla?
Haluaa lomailla esim. sisaren perheen kanssa? Kavereilla on loma silloin ja ollaan suunniteltu yhteistä reissua? Puolison lapset on just silloin myös lomalla ja halutaan viettää aikaa yhdessä? Hiihtolomaviikolle osuu omat synttärit ja tykkäisi viettää synttäriviikon lomalla? Hotellilahjakortti menee vanhaksi juuri silloin ja pitää saada käytettyä? Kyseisellä viikolla on joku erityinen merkitys itselle ja haluaa siksi olla vapaalla silloin?
Huomaatko nyt miten eri asioista puhutaan? Perheellisetkin haluaisivat kaiken tuon, mutta heidän loma-aikansa sopivat parhaiten sen mukaan miten lapset ovat koulussa tai päiväkodeissa. Haluaisitko itse aina heinäkuun vaikka sun synttärit on elokuussa? Haluaisitko aina hiihtoloman vaikka sun poikaystävän ja sun vuosipäivä osuu viikolle 11 ja ois kiva reissata?
Varmasti, mutta perheellinen on tehnyt sen päätöksen, että lapsi on noita tärkeämpi. On monia asioita, joita perheellinen ei enää voi samalla tavalla tehdä lapsen hankinnan jälkeen, mutta miten se liittyy tähän? Lapseton ei kuulu silti olla se maksumies toisen päätöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Autetaan toisia aina kun voidaan, siitä tulee hyvä mieli itsellekin.
Tämä vaan ei toimi. Ei ainakaan niissä paikoissa, joissa olin itse nuorempana. Koskaan ei tullut minun vuoroni lapsettomana, kun uusia lapsia tuli, työkaverit vaihtuivat ja heillä myös lapsia,jotka piti ottaa huomioon.
Tällainen toimii vain, kun kaikki työntekijät pysyvät samassa työpaikassa vuosikausia ja jokaiselle tulee oma vuoronsa. Ei vaan ole oikeassa elämäss tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti, mutta perheellinen on tehnyt sen päätöksen, että lapsi on noita tärkeämpi. On monia asioita, joita perheellinen ei enää voi samalla tavalla tehdä lapsen hankinnan jälkeen, mutta miten se liittyy tähän? Lapseton ei kuulu silti olla se maksumies toisen päätöksistä.
Muista sitten tämä kun kinuat maksumiestä kun olet vanha. Ei kuulu kuule meidän lapsille sun vanhuutes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta pyörii parhaiten niin, että lasten ollessa pieniä, vanhempien lomat osuu usein heinäkuulle, kouluikäisillä lisäksi koulujen lomien kohtaan. Se on sinunkin etusi. Sekin aika tulee, kun vanhemmat kollegat pitävät lasten ollessa isompia lomia muulloin, että nuoret voivat pitää lomansa heinäkuussa, jälleen yhteiskunta kiittää. Tuo on luonnollinen asia, ei henk.koht. loukkaus.
Tuo on yleinen harhaluulo. Että ole sinä nyt vain töissä kaikki loma-ajat, niin kyllä se palkitsee sitten 15 vuoden kuluttua kun kollegan lapset ovat isompia! Työpaikat vaihtuu, lapsia tulee lisää, kollegat vaihtuu jne. On väärin ajatella, että jos lapseton nyt joustaa niin kyllä hänet siitä myöhemmin palkitaan. Se ei ole yhdenvertaista. Kaikille samat oikeudet, miksi se on jonkun mielestä niin väärin? Ja mielellään kuulisin, miten on minunkin etuni että perheelliset lomailevat koulun loma-aikoina?
No vaihda työpaikkaa sellaiseen missä heinäkuut ollaan lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tässä on kerrottu kuinka on saatava olla juuri sillä viikolla kun kouluilla on se loma. Se on yhden viikon verran. Jos sulla ei ole silloin omat lapset vapaalla niin sulla on monta viikkoa vaihtoehtona. On siis vain oltava juuri silloin, jotta saa olla hankala toiselle. Jotta se toinen ei vaan saa lomaansa sille haluamalleen viikolle (ja vielä lasten takia).
Missä kommentissa noin on sanottu? Lapsettomat ovat vain ottaneet esille sen, että heillä on ihan yhtäläinen oikeus heillä on olla vapaana tuo viikko. Toki jos ei ole suunnitelmia, niin varmasti voi joustaa, mutta se ei ole etuoikeus aina saada koulun lomaviikot vapaaksi. Tästä on kyse. Ei siitä, että se on pakko saada, vaan siitä, että kenelläkään ei ole enemmän oikeutta pyytää sitä viikkoa vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en välitä koulujen loma-ajoista, matkustaminenkin on halvempaa niiden ulkopuolella mutta kesälomaani en suostu pitämään touko- tai syyskuussa vain siksi että jotkut kollegat on onnistuneet lisääntymään.
Tehdäänkö niin, että otat kynän ja paperia esiin. Kirjaat siihen pakolliset järjestelyt kesäkuusta elokuun puoleenväliin niin, että joka päivälle sillä välillä sun pitää järjestää toiselle ihmiselle hoito ja aktiviteetit.
Miltä vaikuttaa? Ei tietenkään koskaan se saa olla yksi ihminen, jonka lomakierto on toukokuu-syyskuu-toukokuu, mutta eihän se niin olekaan. Eihän? Teet tästä lapseton vai lisääntynyt-asian vaikka se on kaikkea muuta.
Tehdänpä niin että sinä otat kynän ja työnnät sen ahteriisi. Sitten voit kuvitella miten vietät JOKA vuosi lomasi keväällä puoliksi hangessa tai syksyllä kahlaamassa lehtikasoissa vain siksi että joku työpaikallasi katsoo olevansa etuoikeutettu valitsemaan loma-ajankohtansa ja muut saa pitää milloin sattuu aikaa olemaan
Lapsettomilta vaaditaan joustavuutta mutta kyllähän työpaikalla pitää kaikkien olla tasa-arvoisia. Niille lapsille voi vaikka palkata hoitajan jos itse ei satu saamaan lomaa heinäkuussa. Ja jos perheessä on molemmat vanhemmat niin pitää lomat peräkkäin
Enkä tarkoita että aina pitää kaikkien saada lomat milloin haluaa vaan että lomat pitää jakaa tasavertaisesti. Jos tänä kesänä on loma heinäkuussa niin on vuosi aikaa miettiä sitä lasten hoitoa kun tietää jo että ensi vuonna ei ole
Ja näinhän se menee. Jos sun työpaikalla yksi henkilö saa aina lomansa silloin kun haluaa, on hänellä jokin syy, jota et tiedä tai sit työpaikallasi on ongelma, johon kannattaa puuttua.
P.S. Mitähän loukkaavaa on siinä, että pyytää kirjaamaan asioita ylös? Vaikka eihän siinä, onhan se melkein sama kuin käskeä tunkemaan asioita perseeseen, ainakin joissakin piireissä.
Pienten lasten vanhempien on pakko pitää lomansa silloin kun esimerkiksi päiväkodit ovat kiinni. Tai kun kouluista on lomat, sillä pienet koululaiset eivät pärjää yksin, eikä yhteiskunnalla ole mitään muuta keinoa järjestää heidän hoitoa. Halusit tai et, yhteiskunta tarvitsee uusia veronmaksajia ja näiden tulevien veronmaksajien hoito on jollain keinoin järjestettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vaan ei toimi. Ei ainakaan niissä paikoissa, joissa olin itse nuorempana. Koskaan ei tullut minun vuoroni lapsettomana, kun uusia lapsia tuli, työkaverit vaihtuivat ja heillä myös lapsia,jotka piti ottaa huomioon.
Tällainen toimii vain, kun kaikki työntekijät pysyvät samassa työpaikassa vuosikausia ja jokaiselle tulee oma vuoronsa. Ei vaan ole oikeassa elämäss tapahdu.
Huonoa johtamista sitten. Oletko ottanut epäkohdan esiin esimiehen kanssa? Täytyy pitää puolensa!
En tiedä mihin laitan 7-vuotiaan vilkkaan lapseni viikoksi, kun isovanhempia tms. hoitajia ei ole. Koko viikoksi 10 tunniksi yksin kotiin? Hyvä loma. Tekeekö naapuri lasun? Entä jos lapsi lähtee karkuteille ja eksyy? Kuka on vastuussa, jos jotain tapahtuu?