Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
121/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhempien on pakko pitää lomansa silloin kun esimerkiksi päiväkodit ovat kiinni. Tai kun kouluista on lomat, sillä pienet koululaiset eivät pärjää yksin, eikä yhteiskunnalla ole mitään muuta keinoa järjestää heidän hoitoa. Halusit tai et, yhteiskunta tarvitsee uusia veronmaksajia ja näiden tulevien veronmaksajien hoito on jollain keinoin järjestettävä.

Jos lapsella on 2 vanhempaa, niin voivat vuorotella lomien pitämisessä.

Niin 90 prosenttia tekeekin ja siksi juuri esim siellä työpaikalla ei sitten ole kauheasti varaa enää joustaa jos se puolison loma on tiettyyn aikaan.

Meillä 2 lasta ja ollaan vuoroteltu lomat miehen kanssa. Joskus ollaan satuttu olemaan myös samaan aikaan. Ei mitään ongelmaa kollegoiden kanssa. Tiedän kyllä sen itsekkään ihmistyypin, joka haluaa lomansa aina samaan kohtaan, kuin se kumppani, että pääsevät perheen kanssa reissuun ja kuinkas ollakaan se loma on aina heinäkuussa, kun mies lomailee silloin... Sama juttu syys-, joulu-, hiihto- ja pääsiäislomien kanssa. Ymmärrän, että yksinhuoltajalla voi olla haastetta näissä asioissa, mutta esimerkiksi meidän työpaikalla ei ole yhtään tällaista yh:ta, vaan eronneetkin vanhemmat vuorottelee lasten loma-ajankohdissa...

Vierailija
122/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mihin laitan 7-vuotiaan vilkkaan lapseni viikoksi, kun isovanhempia tms. hoitajia ei ole. Koko viikoksi 10 tunniksi yksin kotiin? Hyvä loma. Tekeekö naapuri lasun? Entä jos lapsi lähtee karkuteille ja eksyy? Kuka on vastuussa, jos jotain tapahtuu?

Sinä. Sinä olet vastuussa. Ei työpaikkasi, ei esimiehesi, ei työvuorosuunnittelija, ei lapseton työkaveri. Palkkaa hoitaja, pyydä MLL apua, diakoniasta jne. Lapsesi hoito ei ole muiden ongelma. Hyvällä tuurilla kaikki joustaa vuoksesi, mutta et voi vaatia joustoa.

No sitten otan sairaslomaa tai lopputilin enkä varmana jätä lastani yksin kotiin viikoksi vastentahtoisesti. Lapseni on tärkeämpi kuin yksikään työpaikka joustamattomine työkavereineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta koulujen loma-ajat noin muuten, mutta en ala pitämään kesälomaa syyskuussa sen vuoksi, että joku mamma on puskenut tussustaan mukulan.

Eipä ole sitä riskiä kun ethän sinä ole edes töissä. Me maksamme kaikki sinun tukesi ja koko elämäsi.

Taidat nyt puhua itsestäsi. Onneksi nykyisillä kollegoilla ei ole pikkulapsia.

Vierailija
124/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tässä on kyse siitä, että moni perheellinen kokee oikeudekseen vaatia tiettyjä lomia lasten takia. Sellainen ylemmyyden tunne, että eihän lapsettomalla mitään tärkeää voi olla esim jouluna kun kerran ei ole lapsia.

Onneksi nykyään harvempi työpaikka menee tähän mukaan, mutta täälläkin kommenteissa on näkynyt jo sitä ajatusmaailmaa, että totta kai lapsettomien tulee joustaa joska _lasten oikeudet_.

Meillä päätetään töissä lomaviikot kaikkien toiveiden mukaisesti. Koska meidän perheelliset osaavat kysyä kauniisti ja arvostavasti, että haittaisiko jos pitäisin loman heinäkuussa, koska päiväkoti on kiinni, niin totta kai sitä mielellään joustaa heidän takiaan, koska kokee että vanhemmat arvostavat myös minua ja vapaa-aikatoiveitani. Jos he taas heti alkuun löisivät nyrkin pöytään, että minähän olen sitten heinäkuun poissa, tehkää te muut mitä lystäätte, niin se olisi ongelma. Asennemuutostahan tässä apkin penää.

Ja apn asenneko on loistava? ”Mitäs lisääntyi, hoitakoon hommansa, minä lomailen silloin kun haluan, lapselliset vikisköön, kun ovat lapsensa halunneet”.

Valittajia ja itsekkäitä löytyy aina, ap yhdistää sen lapsiin. Näinhän se ei ole

Ap täällä hei. Enhän edes sanonut, että lomailen silloin kun haluaa! Minähän juuri valitan siitä että ei ole keskustelua ja oikeudenmukaisuutta näissä asioissa, kun yksi ryhmä vaatii ikuista joustoa. Täydellisin systeemi olisi vuorolomat, eli joka yoinen vuosi esim jouluna lomalla olleet ovat automaattisesti töissä seuraavana vuonna. Oikeudenmukaisuuttahan tässä haetaan, eikä sitä että joku saa lomailla koska haluaa.

Oikeasti tässä ei ole kyse siitä lomaviikosta vaan se että joku on lapsiperheellinen ärsyttää lapsetonta. Se on saatava jotenkin olla vastaan ihan periaatteesta, vaikka sitten lomailemalla koulujen loma-aikaan. Ihan vaan kun sulla on oltava siihen oikeus, vaikkei siinä mitään järkeä olisi, eikä kukaan olisi sulle edes sanonut ettet saa. On vaan saatava.

Et ole vissiin lukenut ketjun kommentteja. Näyttäisitkö edes yhden kommentin, jossa lapseton vaatimalla vaatii lomailun koulujen loma-aikaa vaan kiusaksi? Jokainen lapsettoman kommentti tässä ketjussa peräänkuuluttaa yhdenvertaisuutta, eli ylemmyyttä.

Juurihan tässä on kerrottu kuinka on saatava olla juuri sillä viikolla kun kouluilla on se loma. Se on yhden viikon verran. Jos sulla ei ole silloin omat lapset vapaalla niin sulla on monta viikkoa vaihtoehtona. On siis vain oltava juuri silloin, jotta saa olla hankala toiselle. Jotta se toinen ei vaan saa lomaansa sille haluamalleen viikolle (ja vielä lasten takia).

Missä kommentissa noin on sanottu? Lapsettomat ovat vain ottaneet esille sen, että heillä on ihan yhtäläinen oikeus heillä on olla vapaana tuo viikko. Toki jos ei ole suunnitelmia, niin varmasti voi joustaa, mutta se ei ole etuoikeus aina saada koulun lomaviikot vapaaksi. Tästä on kyse. Ei siitä, että se on pakko saada, vaan siitä, että kenelläkään ei ole enemmän oikeutta pyytää sitä viikkoa vapaaksi.

Juurihan on kerrottu ettei jousteta kun on oltava oikeus. Oikeus olla mahdollisimman hankala koska toisella on ne lapset. Miksi ne lapset on lapsettomalle ihmiselle aina tuollainen punainen vaate?

Miten tämä voi olla niin vaikeaa ymmärtää? Oikeus lomaan ei tarkoita, että loma on pakko silloin pitää. Oikeus tarkoittaa, että saat halutessasi ihan yhtä isolla luvalla pyytää sitä viikkoa vapaaksi kun perheellinen. Sitten esimies tms päättää kumpi pitää. Oikeus yhdenvertaisuuteen, oikeus mahdollisuuteen pitää lomia myös koulujen loma-aikana. Oikeus siihen, ettei jonkun lapsiluku liity siihen, että työntekijä ei koskaan saa jotain tiettyä viikkoa vapaaksi. Oikeus olla vaikka heinäkuussa vapaana, ilman että perheelliset katsovat sinua vihaisesti ja kutsuvat lapsenvihaajaksi.

Lapset eivät ole minulle punainen vaate. Mutta ei ole reilua, että muiden lasten takia minä en saisi pyytää lomaa esimerkiksi heinäkuussa. Siihen pitää kaikilla olla yhtenäinen oikeus.

Onko sua oikeasti joku estänyt pyytämästä lomaa heinäkuussa?

Ne neljä tiimini perheellistännaista, jotka kokevat oikeudekseen olla aina heinäkuun lomalla ja olettavat, että olen aina töissä silloin heidän takia. Jos en suostu, alkaa kitinä, selän takana juoruilu, kyräily, mykkäkoulu ja kauhistelu siitä, enkö yhtään ajattele lapsia. Itse asiassa ajattelen. Niitä siskoni lapsia, joiden kanssa haluaisi heinäkuussa viettää aikaa perheen mökillä. Mutta eihän se ole tärkeää, kun en itse niitä synnyttänyt. Onneksi esimies on reilu ja lomat jaetaan tasan. Olisi vaan kiva, ettei työkaverit käyttäytyisi kun olisin maailman pahin hirviö kun kehtaan pyytää lomaa kun he sitä haluavat.

Vierailija
125/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI joku lapseton haluaisi talvilomansa hiihtolomaviikolla tai syyslomaviikolla?

Joulun ymmärrän, mutta ei sekään kaikilla mitään ihmeellistä ole.

Heinäkuu on täysin yliarvostettu.

Haluaa lomailla esim. sisaren perheen kanssa? Kavereilla on loma silloin ja ollaan suunniteltu yhteistä reissua? Puolison lapset on just silloin myös lomalla ja halutaan viettää aikaa yhdessä? Hiihtolomaviikolle osuu omat synttärit ja tykkäisi viettää synttäriviikon lomalla? Hotellilahjakortti menee vanhaksi juuri silloin ja pitää saada käytettyä? Kyseisellä viikolla on joku erityinen merkitys itselle ja haluaa siksi olla vapaalla silloin?

Huomaatko nyt miten eri asioista puhutaan? Perheellisetkin haluaisivat kaiken tuon, mutta heidän loma-aikansa sopivat parhaiten sen mukaan miten lapset ovat koulussa tai päiväkodeissa. Haluaisitko itse aina heinäkuun vaikka sun synttärit on elokuussa? Haluaisitko aina hiihtoloman vaikka sun poikaystävän ja sun vuosipäivä osuu viikolle 11 ja ois kiva reissata?

Varmasti, mutta perheellinen on tehnyt sen päätöksen, että lapsi on noita tärkeämpi. On monia asioita, joita perheellinen ei enää voi samalla tavalla tehdä lapsen hankinnan jälkeen, mutta miten se liittyy tähän? Lapseton ei kuulu silti olla se maksumies toisen päätöksistä.

Voi kuule, perheellinen saa kaiken tuon, usko pois, nyt oli kyse vain lomista kaiken tuon aikana. Sitähän sä halusit. Nyt oli puhe lomien ”pakottamisesta” tiettyyn aikaan yhteiskunnan järjestelmien vuoksi, ei siitä ettäkö perheellinen jäisi paitsi jostakin tekemisestä. Millä tavalla lapseton on maksumies?

Vierailija
126/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kollega joka on viimeiset yli 20 vuotta pitänyt lomansa juuri silloin kun on halunnut. Esimiehet eivät ole halunneet aiheuttaa enempää konfliktia joten ensin tämä mamma piti 4 viikkoa heinäkuussa, viikko syksyllä, 1,5 viikkoa joulun ympärillä, ja viikko talvella + kaikki helatorstait ym. koska lapset, ja nyt sama jatkuu koska sukulaiset ja lapsenlapset. Se että lapseton joustaa kollegan pikkulapsiajan ei todellakaan läheskään aina johda siihen, että myöhemmin olisi hänen vuoronsa...

Mulla oli myös yhdessä työpaikassa vastaava tapaus. Laskin, että hän oli vapailla yhteensä 8-9 viikkoa vuodesta plus sairauslomat päälle. Piti palkattomana nuo joulut, pääsiäisviikot sun muut pyhät. Minä en saanut koskaan ajoittaa lomiani noihin aikoihin kun piti tuurata. Eikä puhettakaan että minä olisin saanut pitää palkattomia vapaita kun olen lapseton eikä minulla voi olla mitään tarvetta sellaiselle.

Vierailija
127/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tässä on kyse siitä, että moni perheellinen kokee oikeudekseen vaatia tiettyjä lomia lasten takia. Sellainen ylemmyyden tunne, että eihän lapsettomalla mitään tärkeää voi olla esim jouluna kun kerran ei ole lapsia.

Onneksi nykyään harvempi työpaikka menee tähän mukaan, mutta täälläkin kommenteissa on näkynyt jo sitä ajatusmaailmaa, että totta kai lapsettomien tulee joustaa joska _lasten oikeudet_.

Meillä päätetään töissä lomaviikot kaikkien toiveiden mukaisesti. Koska meidän perheelliset osaavat kysyä kauniisti ja arvostavasti, että haittaisiko jos pitäisin loman heinäkuussa, koska päiväkoti on kiinni, niin totta kai sitä mielellään joustaa heidän takiaan, koska kokee että vanhemmat arvostavat myös minua ja vapaa-aikatoiveitani. Jos he taas heti alkuun löisivät nyrkin pöytään, että minähän olen sitten heinäkuun poissa, tehkää te muut mitä lystäätte, niin se olisi ongelma. Asennemuutostahan tässä apkin penää.

Ja apn asenneko on loistava? ”Mitäs lisääntyi, hoitakoon hommansa, minä lomailen silloin kun haluan, lapselliset vikisköön, kun ovat lapsensa halunneet”.

Valittajia ja itsekkäitä löytyy aina, ap yhdistää sen lapsiin. Näinhän se ei ole

Ap täällä hei. Enhän edes sanonut, että lomailen silloin kun haluaa! Minähän juuri valitan siitä että ei ole keskustelua ja oikeudenmukaisuutta näissä asioissa, kun yksi ryhmä vaatii ikuista joustoa. Täydellisin systeemi olisi vuorolomat, eli joka yoinen vuosi esim jouluna lomalla olleet ovat automaattisesti töissä seuraavana vuonna. Oikeudenmukaisuuttahan tässä haetaan, eikä sitä että joku saa lomailla koska haluaa.

Oikeasti tässä ei ole kyse siitä lomaviikosta vaan se että joku on lapsiperheellinen ärsyttää lapsetonta. Se on saatava jotenkin olla vastaan ihan periaatteesta, vaikka sitten lomailemalla koulujen loma-aikaan. Ihan vaan kun sulla on oltava siihen oikeus, vaikkei siinä mitään järkeä olisi, eikä kukaan olisi sulle edes sanonut ettet saa. On vaan saatava.

Et ole vissiin lukenut ketjun kommentteja. Näyttäisitkö edes yhden kommentin, jossa lapseton vaatimalla vaatii lomailun koulujen loma-aikaa vaan kiusaksi? Jokainen lapsettoman kommentti tässä ketjussa peräänkuuluttaa yhdenvertaisuutta, eli ylemmyyttä.

Juurihan tässä on kerrottu kuinka on saatava olla juuri sillä viikolla kun kouluilla on se loma. Se on yhden viikon verran. Jos sulla ei ole silloin omat lapset vapaalla niin sulla on monta viikkoa vaihtoehtona. On siis vain oltava juuri silloin, jotta saa olla hankala toiselle. Jotta se toinen ei vaan saa lomaansa sille haluamalleen viikolle (ja vielä lasten takia).

Missä kommentissa noin on sanottu? Lapsettomat ovat vain ottaneet esille sen, että heillä on ihan yhtäläinen oikeus heillä on olla vapaana tuo viikko. Toki jos ei ole suunnitelmia, niin varmasti voi joustaa, mutta se ei ole etuoikeus aina saada koulun lomaviikot vapaaksi. Tästä on kyse. Ei siitä, että se on pakko saada, vaan siitä, että kenelläkään ei ole enemmän oikeutta pyytää sitä viikkoa vapaaksi.

Juurihan on kerrottu ettei jousteta kun on oltava oikeus. Oikeus olla mahdollisimman hankala koska toisella on ne lapset. Miksi ne lapset on lapsettomalle ihmiselle aina tuollainen punainen vaate?

Miten tämä voi olla niin vaikeaa ymmärtää? Oikeus lomaan ei tarkoita, että loma on pakko silloin pitää. Oikeus tarkoittaa, että saat halutessasi ihan yhtä isolla luvalla pyytää sitä viikkoa vapaaksi kun perheellinen. Sitten esimies tms päättää kumpi pitää. Oikeus yhdenvertaisuuteen, oikeus mahdollisuuteen pitää lomia myös koulujen loma-aikana. Oikeus siihen, ettei jonkun lapsiluku liity siihen, että työntekijä ei koskaan saa jotain tiettyä viikkoa vapaaksi. Oikeus olla vaikka heinäkuussa vapaana, ilman että perheelliset katsovat sinua vihaisesti ja kutsuvat lapsenvihaajaksi.

Lapset eivät ole minulle punainen vaate. Mutta ei ole reilua, että muiden lasten takia minä en saisi pyytää lomaa esimerkiksi heinäkuussa. Siihen pitää kaikilla olla yhtenäinen oikeus.

Onko sua oikeasti joku estänyt pyytämästä lomaa heinäkuussa?

Ne neljä tiimini perheellistännaista, jotka kokevat oikeudekseen olla aina heinäkuun lomalla ja olettavat, että olen aina töissä silloin heidän takia. Jos en suostu, alkaa kitinä, selän takana juoruilu, kyräily, mykkäkoulu ja kauhistelu siitä, enkö yhtään ajattele lapsia. Itse asiassa ajattelen. Niitä siskoni lapsia, joiden kanssa haluaisi heinäkuussa viettää aikaa perheen mökillä. Mutta eihän se ole tärkeää, kun en itse niitä synnyttänyt. Onneksi esimies on reilu ja lomat jaetaan tasan. Olisi vaan kiva, ettei työkaverit käyttäytyisi kun olisin maailman pahin hirviö kun kehtaan pyytää lomaa kun he sitä haluavat.

Meitä on moneen junaan joo, sulle osunut ikävän monta valittajaa työkavereiksi. Mutta kaikki me voidaan ottaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
128/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta pyörii parhaiten niin, että lasten ollessa pieniä, vanhempien lomat osuu usein heinäkuulle, kouluikäisillä lisäksi koulujen lomien kohtaan. Se on sinunkin etusi. Sekin aika tulee, kun vanhemmat kollegat pitävät lasten ollessa isompia lomia muulloin, että nuoret voivat pitää lomansa heinäkuussa, jälleen yhteiskunta kiittää. Tuo on luonnollinen asia, ei henk.koht. loukkaus.

Tuo on yleinen harhaluulo. Että ole sinä nyt vain töissä kaikki loma-ajat, niin kyllä se palkitsee sitten 15 vuoden kuluttua kun kollegan lapset ovat isompia! Työpaikat vaihtuu, lapsia tulee lisää, kollegat vaihtuu jne. On väärin ajatella, että jos lapseton nyt joustaa niin kyllä hänet siitä myöhemmin palkitaan. Se ei ole yhdenvertaista. Kaikille samat oikeudet, miksi se on jonkun mielestä niin väärin? Ja mielellään kuulisin, miten on minunkin etuni että perheelliset lomailevat koulun loma-aikoina?

No vaihda työpaikkaa sellaiseen missä heinäkuut ollaan lomalla.

Miksi se perheellinen ei tällaiseen mene jos hänellä se ongelma on että heinäkuun on pakko olla vapaa? Etkä kyllä vastannut kysymykseeni siitä, mitä vikaa siinä on että haluaa kaikille työntekijöille samat oikeudet?

Ei kai tuo koske kuin pieniä kouluikäisiä? Päiväkotihoito järjestyy jossain muussa päiväkodissa ha teinit viihtyvät yksin.

Olen perheellinen ja en tekisi toimistotyöaikaa mistään hinnasta. Sen ainoa hyvä puoli on vain silloin kun päiväkodit ovat kiinni. Siksi en halua vaihtaa vuorotyötäni, koska muutama vuosi on lyhyt aika ihmiselämästä johon kuuluu n. 50 vuotta työelämää. Voin sitten olla ne 47 kesää heinäkuussa töissä. :D

Vierailija
129/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja vanhempien yhdessä oleminen nyt vaan on tärkeämpää kuin sinkkujen perseenkaivelu.

Vierailija
130/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lasten vanhemmilla on etuoikeus koululaisten lomiin. Puistattavan itsekästä olla toista mieltä.

Vierailija
131/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloite, siirretään koulujen hiihtolomat viikoille 6-7 niin lapsettomat saavat välillä lomailla viikoilla 8-9?

Vierailija
132/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta koulujen loma-ajat noin muuten, mutta en ala pitämään kesälomaa syyskuussa sen vuoksi, että joku mamma on puskenut tussustaan mukulan.

Eipä ole sitä riskiä kun ethän sinä ole edes töissä. Me maksamme kaikki sinun tukesi ja koko elämäsi.

Et mitään parempaa keksinyt? No toisaalta en ihmettele, taidat itse olla joku tukia nostava mamma.

Vierailija
133/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lasten vanhemmilla on etuoikeus koululaisten lomiin. Puistattavan itsekästä olla toista mieltä.

Harva lapseton edes haluaa lomailla syys- tai hiihtolomien aikana, MUTTA juhannusviikko, heinäkuu, joululoma/uuden vuoden viikko ei saa olla mikään perheellisten etuoikeus. Ja kyllä minä olen myös perheellinen.

Vierailija
134/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mihin laitan 7-vuotiaan vilkkaan lapseni viikoksi, kun isovanhempia tms. hoitajia ei ole. Koko viikoksi 10 tunniksi yksin kotiin? Hyvä loma. Tekeekö naapuri lasun? Entä jos lapsi lähtee karkuteille ja eksyy? Kuka on vastuussa, jos jotain tapahtuu?

Sinä. Sinä olet vastuussa. Ei työpaikkasi, ei esimiehesi, ei työvuorosuunnittelija, ei lapseton työkaveri. Palkkaa hoitaja, pyydä MLL apua, diakoniasta jne. Lapsesi hoito ei ole muiden ongelma. Hyvällä tuurilla kaikki joustaa vuoksesi, mutta et voi vaatia joustoa.

Eikä sekään, että sinä et ole kiinnostunut joustamaan. Hyvä työnantaja ymmärtää ihan jokaisen erityistarpeet. Sinun lapsettoman menosi eivät ole kenenkään muun ongelma, järjestä asiasi niin, että saat ihmissuhteesi hoidettua. Miksi pitää olla niin asenteellinen?

Vaatimus, että lapseton joustaa ei ole minun ongelma. Sinunhan se on, sillä jos en jousta, olet ongelmissa, minä taas lomalla.

On tosi omituista, että nähdään asenteellisena se, että kaikki olisivat samanvertaisia samoilla oikeuksilla.

Ihan se oikeus on molemmilla, lomista päättäjillä sit taas saattaa olla oikeasti jokin arvoasteikko ja se ei ole sit enää sun tai kollegasi päätettävissä. Vai väitätkö, että lapseton ei saa edes anoa lomaa heinäkuuksi? Jos näin on, sit voit valittaa.

Vierailija
135/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työpaikalla huomioidaan jopa työpäivän aloitus lapsiperheillä siten, että muut tulevat aikaisemmin pääsääntöisesti töihin jos lapsiperheen edustaja toivoo myöhempää aamua, jotta ehtii viemään tarhaan yms. Mitä jos heräisi aikaisemmin ja toimisi nopeammin aamulla? Jos taas lapsettomana pyydöt myöhempiä aamuja, ne menee kuuroille korville ”no, ei me kellekään muullekaan täällä…”

Vierailija
136/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei kyllä lapsettomana ollut mitään väliä onko kesälomani kesä/heinä- vai elokuussa… nyt kun lasten päiväkoti on heinäkuun kiinni niin on vähän pakko olla se heinäkuu.

Se että sulla ei ollut lapsettomana elämää ei tarkoita etteikö muilla olisi.

Vierailija
137/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et mitään parempaa keksinyt? No toisaalta en ihmettele, taidat itse olla joku tukia nostava mamma.

Ala-arvoista kielenkäyttöä.

Vierailija
138/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat voisivat pitää iltistä heinäkuun niin vanhemmat voi olla töissä.

Nykyään iltis on vain Juhannukseen asti.

Vierailija
139/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei kyllä lapsettomana ollut mitään väliä onko kesälomani kesä/heinä- vai elokuussa… nyt kun lasten päiväkoti on heinäkuun kiinni niin on vähän pakko olla se heinäkuu.

Se että sulla ei ollut lapsettomana elämää ei tarkoita etteikö muilla olisi.

Tuskin kuollutkaan oli, kun täällä nyt kirjoittelee.

Vierailija
140/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikalla huomioidaan jopa työpäivän aloitus lapsiperheillä siten, että muut tulevat aikaisemmin pääsääntöisesti töihin jos lapsiperheen edustaja toivoo myöhempää aamua, jotta ehtii viemään tarhaan yms. Mitä jos heräisi aikaisemmin ja toimisi nopeammin aamulla? Jos taas lapsettomana pyydöt myöhempiä aamuja, ne menee kuuroille korville ”no, ei me kellekään muullekaan täällä…”

Mä en tiedä itkiskö vai nauraisko tälle sun tyhmyydelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme