Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Miksi ihmeessä lapsettoman pitäisi jotenkin tosi vakuuttavasti perustella lomatoiveensa? Jos minä haluan edes joskus pitää heinäkuussa kesälomaa, en todella aio esittää loma-anomukseni perusteluiksi mitään esseetä kenellekään.
En aio pitää lomiani hiihtolomaviikolla tai pyhinä, vaikka mulla on lapsi. Aion ottaa hänet töihin mukaan jos koulu tai päiväkoti on kiinni. Saa sitten työkaverit nauttia lapseni seurasta koko työvuoron ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomailija kirjoitti:
Itsestäni tuntuu varsin kummalliselta, että lapseton välttämättä haluaa lomansa koululaisten syys- tai hiihtolomaviikolle, kun ajattelee kuinka monta viikkoa syksyllä ja keväällä on mistä valita. Joulut ja muut pyhät toki ymmärrän. Juhlat kuuluvat myös lapsettomille. Kesälomakuukaudet reilusti kiertoon. Usein niistäkin voi neuvotella ja joku vaihtaa ihan mieluustikin vuoronsa.
Toki voi joku lapseton haluta matkustaa esim. kummilapsensa kanssa hiihtolomaviikolla. Sen verran toivoisi työkavereitaan kuitenkin ymmärrystä, että ensisijalla olisi perheelliset. Ajan kuva tuntuu vaan olevan välinpitämättömyys ja kyvyttömyys asettua toisen asemaan.Työkaverini on lapseton. Hänen puolisonsa työpaikka on aina talvella kiinni vk 8. Kaikki pitävät talviloman silloin. Oletko oikeasti sitä mieltä, että työkaverillani ei ole oikeutta olla lomalla samaan aikaan kuin hänen puolisonsa?
Me olemme lapsettomia ja yhdessä 34v koskaan ei ole ollut lomia samaan aikaan paitsi silloin kun alussa kun kävimme etelän matkoilla katsomassa minkälaista se oli eikä olen sen koommin kiinnostanut kumpaakaan ja aloimme rakentamaan taloa. Meille riittää että ollaan yhdessä kaikki arjet ja viikonloput eikä välttämättä tarvita mitään yhteistä kokopäiväistä loma-aikaa vaan päinvastoin nautin yksinolosta kun puolisoni menee lomalla sukulaisiinsa kyläilemään ja saan olla yksin. Lapsettomilla on enemmän kahdenkeskistä aikaa kuin lapsi perheellisillä ja sitä ihmettelen lapsettomien vaatimuksena että juuri kahdenkeskistä aikaa pitää olla tiettyinä aikoina ja samoina aikoina lapsi perheellisien lomien kanssa.
Te ette halua olla samaan aikaan lomalla puolison kanssa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että joku muu ei halua. Se joku muu haluaa olla LOMALLA samaan aikaan puolison kanssa. Arki ei ole lomaa. Jos puolison loma on pakotetusti koulun lomien aikaan, niin kyllä lapsettomalla on yhtäläinen oikeus olla lomalla silloin.
Niinpä niin, kaikilla ei ole avioliitossa on ongelmia ja haluta olla erillään lomalla. Jotkut oikeasti viihtyy puolisonsa seurassa lomalla ja halutaan matkustella.
Ihan turha tulla jeesustelemaan kuinka joku muu haluaa kököttää lomansa kotona yksin.
Jokainen voi viettää lomansa miten haluaa, minä en elämääni kuitenkaan järjestele vieraiden lasten mukaan. Ihan yks sama mitä siitä ollaan mieltä.
Muusta en taistele, mutta heinäkuu osuu minulla lomakuukaudeksi ihan yhtä usein kuin kenellä tahansa perheen kokoonpanosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä lapsettoman pitäisi jotenkin tosi vakuuttavasti perustella lomatoiveensa? Jos minä haluan edes joskus pitää heinäkuussa kesälomaa, en todella aio esittää loma-anomukseni perusteluiksi mitään esseetä kenellekään.
Tässä on kylläkin viimeksi ihmetelty miksi esim. hiihtolomaviikko pitää lomailla ilman perhettä. Toki kaikille kuuluu kesälomakuukaudet ja mieluiten kiertävästi.
On vaan niin outoa tuo ajatustapa, että juuri vuoden kaikista viikoista pidän lomani silloin, kun kolme perheellistäkin sen haluaisi.
Miksi haluat loman just silloin kun kaikki on kalliimpaa. Pääse paljon halvemmalla kun reissaa ei suosittuun aikaan. Ja ei ole porukkaa tunkemassa joka suunnalta. On ilo kun ei tartte olla lomalla silloin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat loman just silloin kun kaikki on kalliimpaa. Pääse paljon halvemmalla kun reissaa ei suosittuun aikaan. Ja ei ole porukkaa tunkemassa joka suunnalta. On ilo kun ei tartte olla lomalla silloin.
Mä haluan maata kotona lomalla just lasten hiihtolomaviikolla ilman lapsia, jotka on leirillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan maata kotona lomalla just lasten hiihtolomaviikolla ilman lapsia, jotka on leirillä.
Vuoden äiti titteli on jaettu. Kyllä lapset tykkäisi jos vanhemmat niiden kanssa tekee yhdessä jotain. Ihania muistoja lapsilla vain leireistä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meillä ei ollut vielä lapsia, lomailimme erittäin mieluusti ihan muilla viikoilla kuin kuumimpiin koulujen lomasesonkeihin. Hotelleissa oli rauhallisempaa ja matkat olivat edullisempia.
En oikein ymmärrä tätä lapsettomien riehumista lomaviikoista.No esimerkiksi yhtenä hiihtolomaviikkona vanhoilla vanhemmillani tuli muutto eteen ja ei, sitä voinut sopia muuhun kohtaan. Talo, jossa perhe oli asunut vuosikymmeniä, piti tyhjentää mahdollisimman pian ja vanhuksille saada oikeaa tavaraa mukaan. En mene yksityiskohtiin, mutta jokainen vähänkään empatiaa omaava ymmärtänee, että tilanne oli ikävä kaikin puolin muutoinkin.
Mä hain ja sain lomaa ja kamalat vihat mammoilta, koska juurikin oli itsekästä riehumista, että kerran tarvitsen sen saakurin viikon.
Kas kun kaikkia lomia elmässä ei voi käyttää hotellissa makaamiseen ja edullisiin matkoihin.
Vanhat vanhempasi olisivat aivan hyvin voineet ostaa muuttoauton ja -henkilöt apuun niin aivan kaikki olisivat päässeet helpommalla.
No eivät todellakaan voineet. Ja muutenkin: miksi minun vanhempani isoissa vaikeuksissa ovat vähemmän tärkeitä kuin sinun lastesi Lapin loma?
Vanhemmillani oli todellinen hätä kädessä, sinun lapsesi olivat menossa vain huvittelemaan.
Jos tässä nyt näin halutaan ilkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden äiti titteli on jaettu. Kyllä lapset tykkäisi jos vanhemmat niiden kanssa tekee yhdessä jotain. Ihania muistoja lapsilla vain leireistä .
Ohi meni, olen isä.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi yhtenä hiihtolomaviikkona vanhoilla vanhemmillani tuli muutto eteen ja ei, sitä voinut sopia muuhun kohtaan. Talo, jossa perhe oli asunut vuosikymmeniä, piti tyhjentää mahdollisimman pian ja vanhuksille saada oikeaa tavaraa mukaan. En mene yksityiskohtiin, mutta jokainen vähänkään empatiaa omaava ymmärtänee, että tilanne oli ikävä kaikin puolin muutoinkin.
Mä hain ja sain lomaa ja kamalat vihat mammoilta, koska juurikin oli itsekästä riehumista, että kerran tarvitsen sen saakurin viikon.
Kas kun kaikkia lomia elmässä ei voi käyttää hotellissa makaamiseen ja edullisiin matkoihin.
Vanhat vanhempasi olisivat aivan hyvin voineet ostaa muuttoauton ja -henkilöt apuun niin aivan kaikki olisivat päässeet helpommalla.
En ole tuo joka kertoi vanhempiensa muutosta, mutta tuo lisäkomentti on todella törkeä. Vai olisi kaikki päässyt helpommalla?
Tosissasiko ehdotat, et jonkun mamman loma on tärkeämpi kuin vanhojen ihmisten muutto?
Jos mammojen asenne on oikeasti tuo, ni otampa jatkossa aina syys ja talvilomani koululaisten lomien kanssa yhtäaikaa. Jatkossa en kuuntele minkäänlaisia vastaväitteitä. Mammat saa olla koulujen lomaviikot töissä ja minä ja työparini lomailemme. Ennen olen aina joustanut, mutta tuo kommentti lopetti joustamisen.
Täysin turha vetää hernettä keuhkoon tästä. Ammatti-ihmiset hoitaa muuton kerta kaikkiaan niin paljon tehokkaammin, että on typerää ruveta itse keräilemään ja pakkailemaan banaanilaatikoita ja voivottelemaan vanhojen muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi yhtenä hiihtolomaviikkona vanhoilla vanhemmillani tuli muutto eteen ja ei, sitä voinut sopia muuhun kohtaan. Talo, jossa perhe oli asunut vuosikymmeniä, piti tyhjentää mahdollisimman pian ja vanhuksille saada oikeaa tavaraa mukaan. En mene yksityiskohtiin, mutta jokainen vähänkään empatiaa omaava ymmärtänee, että tilanne oli ikävä kaikin puolin muutoinkin.
En ole tuo joka kertoi vanhempiensa muutosta, mutta tuo lisäkomentti on todella törkeä. Vai olisi kaikki päässyt helpommalla?
Tosissasiko ehdotat, et jonkun mamman loma on tärkeämpi kuin vanhojen ihmisten muutto?
Jos mammojen asenne on oikeasti tuo, ni otampa jatkossa aina syys ja talvilomani koululaisten lomien kanssa yhtäaikaa. Jatkossa en kuuntele minkäänlaisia vastaväitteitä. Mammat saa olla koulujen lomaviikot töissä ja minä ja työparini lomailemme. Ennen olen aina joustanut, mutta tuo kommentti lopetti joustamisen.
Täysin turha vetää hernettä keuhkoon tästä. Ammatti-ihmiset hoitaa muuton kerta kaikkiaan niin paljon tehokkaammin, että on typerää ruveta itse keräilemään ja pakkailemaan banaanilaatikoita ja voivottelemaan vanhojen muutosta.
Eri. Oletpa törkeä. Mutta kyllä sunkin kakarat ammatti-ihmiset hoitaa kerta kaikkiaan niin paljon paremmin, turhaan sinä heidän takiaan lomaa pidät ja ympärillään hössäät.
Ostat vaan ammattiapua ja pysyt töissä, kun ei ole sun vuorosi taas lomaviikkoa valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun et yhtään tiedä, mitä tapahtui, kannattaisi olla nolaamatta itseään näillä kommenteilla.
Kyllä mun oli sinne mentävä, ikinä en olisi antanut itselleni anteeksi, jos olisin siinä tilanteessa ventovieraat sinne maksanut pakkailemaan.
Mutta joo, voisit säkin käyttää enemmän vierasta apua, vaikka lastenvahteja. Tuli vaan mieleen, kyllä maksusta joku sunkin lapsia loma-ajan hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Siksi; että niiden perheellisten lapset hoitavat eräänä päivänä sinutkin, jolla ei omia ole.
Tuo ei ole kyllä yhtään varmaa.
On se varmaa sillä kyllä jonkun perheellisen lapsi hoitaa minuakin hoitokodissa sillä eihän minua heitteillekkään voida jättää.
Ihminen ei välttämättä koskaan joudu hoitokotiin.
Mistäs sen etukäteen tietää. Ennustajako olet.
En ole ennustaja. Päinvastoin yritän sanoa, ettei etukäteen tiedä, joutuuko hoitokotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi meni, olen isä.
Vuoden isä titteli sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lapset kuule on koko maailma ja tulee perheellisen työntekijän kanssa samassa paketissa. Hän on vastuussa lapsen elämästä ja tämä on täysin riippuvainen äidistään ja isästään. Ei niitä vanhempia kuule kiinnosta välttämättä niitä lomia silloin pitää vaan ne on järjestettävä niin että se lapsi tulee hoidettua. Sitä on porrastettava ja kikkailtava lomittain niin, että ne päiväkotien ja koulujen loma-ajat tulee hoidettua. Mene esimiehelle kitisemään, mutta hän taitaakin ymmärtää tilanteen olemalla empaattinen perheellisiä kohtaan...Ei ne lapset kellään montaa vuotta pieniä ole
Kyllä on jossain vikaa jos ei koululainen pärjää yksin kotona. Kai on koulupäivän jälkeenkin pärjättävä?
Tuo ensimmäinen virkkeesi on se, jota en nykyään uskalla sanoa ääneen. Pikkukoululaiset menevät nykyään koulun jälkeen iltapäiväkerhoon tyhjän kodin sijaan. Siitä voisi keskustella, onko tämä oikeasti hyvä asia.
Ennen kuin sain lapsia, olin mielellään töissä juhlapyhät, eikä muutenkaan mitään tarvetta lomailla silloin kuin ”kaikki muutkin”. Muilla viikoilla kuin etelän koulujen lomaviikot saa rauhassa ja paljon edullisemmin matkustaa ja lomailla. Nyt kun lapset alakoululaisia niin pakko yrittää pitää edes jokunen päivä lomia koulujen loma-aikaan, liian pitkät ajat lapsille olla keskenään, kukaan ei tee ruokaa jne. Reissuun jos mennään, mennään kuitenkin muina aikoina. Parin kolmen vuoden päästä pärjäävät hienosti itse, niin eipä tarvi taas päätä vaivata tälläkään asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lapset kuule on koko maailma ja tulee perheellisen työntekijän kanssa samassa paketissa. Hän on vastuussa lapsen elämästä ja tämä on täysin riippuvainen äidistään ja isästään. Ei niitä vanhempia kuule kiinnosta välttämättä niitä lomia silloin pitää vaan ne on järjestettävä niin että se lapsi tulee hoidettua. Sitä on porrastettava ja kikkailtava lomittain niin, että ne päiväkotien ja koulujen loma-ajat tulee hoidettua. Mene esimiehelle kitisemään, mutta hän taitaakin ymmärtää tilanteen olemalla empaattinen perheellisiä kohtaan...Ei ne lapset kellään montaa vuotta pieniä ole
Kyllä on jossain vikaa jos ei koululainen pärjää yksin kotona. Kai on koulupäivän jälkeenkin pärjättävä?
Tuo ensimmäinen virkkeesi on se, jota en nykyään uskalla sanoa ääneen. Pikkukoululaiset menevät nykyään koulun jälkeen iltapäiväkerhoon tyhjän kodin sijaan. Siitä voisi keskustella, onko tämä oikeasti hyvä asia.
Joo ja eihän se ketään haittaa, että vanhemmat (yleensä äidit) hyppivät yksi toisensa jälkeen pois kokouksesta, kun puhelin soi aamulla ja iltapäivällä koko ajan vähän isompien kanssa. Eihän se haittaa, vaikka kokous aina keskeytyy sen 10-15 min kun setvitään, mitä ne lapset saa tehdä tai mitä niiden pitää tehdä.
Joka päivä, eli ilmeisesti mitään ei voida sopia lasten kanssa tai pitää sovittuna, vaan joka päivä sama puhelinrumba.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin sain lapsia, olin mielellään töissä juhlapyhät, eikä muutenkaan mitään tarvetta lomailla silloin kuin ”kaikki muutkin”. Muilla viikoilla kuin etelän koulujen lomaviikot saa rauhassa ja paljon edullisemmin matkustaa ja lomailla. Nyt kun lapset alakoululaisia niin pakko yrittää pitää edes jokunen päivä lomia koulujen loma-aikaan, liian pitkät ajat lapsille olla keskenään, kukaan ei tee ruokaa jne. Reissuun jos mennään, mennään kuitenkin muina aikoina. Parin kolmen vuoden päästä pärjäävät hienosti itse, niin eipä tarvi taas päätä vaivata tälläkään asialla.
Ei mitään tarvetta lomailla sen vuoksi, että kaikki muutkin, mutta sen sijaan omassa elämässä voi olla tilanteita ja tapahtumia, jotka nyt vain sattuvat samaan aikaan kuin kaikki muutkin lomailee.
Joille ei voi mitään, mutta ei niitä halua missata sen vuoksi, että ilkeän työkaverin (joita moni täällä tuntuu edustavan) laoset on pois koulusta tai päivähoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja eihän se ketään haittaa, että vanhemmat (yleensä äidit) hyppivät yksi toisensa jälkeen pois kokouksesta, kun puhelin soi aamulla ja iltapäivällä koko ajan vähän isompien kanssa. Eihän se haittaa, vaikka kokous aina keskeytyy sen 10-15 min kun setvitään, mitä ne lapset saa tehdä tai mitä niiden pitää tehdä.
Joka päivä, eli ilmeisesti mitään ei voida sopia lasten kanssa tai pitää sovittuna, vaan joka päivä sama puhelinrumba.
Mitenhän se onnistui ennen, kun kännyköitä ei ollut?
Tämäpä juuri kertoo taas sen minä, minä ja minä. Huolehdin vain omista asioistani ja omasta hyvinvoinnistani. Muista viis välitän.
Ennen omia lapsia ei todellakaan tullut mieleeni pitää lomaa lasten syys-ja hiihtoloma-aikaan. Pelkkää kiusantekoa olisi ollut mielestäni. Enkä todeakaan ollut ainoa, joka näin menetteli. Ajat ovat näemmä muuttuneet.