Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
641/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia vihaan lapsettomia. minä minä minä minulla on oikeus, minä haluan

Entä ne viattomat lapset, jotka ovat hoidossa tai yksin näiden ilkeyttään joustamattomien takia?

Lapsiparat kun on tuollaisia vanhempia.

Vierailija
642/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kukaan lapseton tahtois edes lomailla lapsellisten aikoihin, kun kaikki on kallista ja joka paikas meluvia lapsia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on yksi asia, mikä pysyy: velojen ulina asiassa kuin asiassa.

Meillä loma-ajat järjestyvät yksinkertaisesti: silloin kun asiakasprojekteissa on loma, silloin kaikki lomailee.

Vierailija
644/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla ei lapsellisilla ole mitään vippaskonsteja etuilla loma-aikojen kanssa. Kaikilla on yhtäläinen oikeus lomailla.

Vierailija
645/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kukaan lapseton tahtois edes lomailla lapsellisten aikoihin, kun kaikki on kallista ja joka paikas meluvia lapsia..

No kun heillä on oikeus. Olen tätä lapsettomalta siskoltani kysellyt vuosia saamatta muuta selitystä.

Vierailija
646/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä kyllä hienoa porukkaa. Näitä kun lukee, niin tekee mieli ihan v***aan hakea lomaa juurikin hiihtoloma- ja syyslomaviikoille. Koska en tosissani halua lomailla noihin aikoihin, en kuitenkaan viitsi. Kesälomani sen sijaan pidän heinäkuussa ja joulun aikaankin olen lomalla joko aattoa edeltävän viikon, välipäivät tai uuden vuoden ja loppiaisen välin.

Ei auta, vaikka lapselliset täällä kuinka asiasta vänisee. Koska ette kai tosissanne kuvittele, että pystytte vaikuttamaan asiaan kitisemällä ja kiukuttelemalla. Mä joustan, jos mua kohtaan joustetaan, muuten en. Eli jos joudun aamulla tulemaan aikaisemmin, koska jonkun lapsi pitää viedä päiväkotiin tai huolehtia kouluun tai se olen minä, joka aina jää ylitöihin em. syistä, en todellakaan jousta loma-ajoissa. Minua ei hetkauta, että jonkun tuntemattoman mielestä olen itsekäs. Se, joka tulee tuollaisen mielipiteen sanomaan mulle, saa kyllä saman tasoisen vastauksen. Että buhuu vaan mammat.

Vierailija
647/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä ei ollut vielä lapsia, lomailimme erittäin mieluusti ihan muilla viikoilla kuin kuumimpiin koulujen lomasesonkeihin. Hotelleissa oli rauhallisempaa ja matkat olivat edullisempia.

En oikein ymmärrä tätä lapsettomien riehumista lomaviikoista.

Vierailija
648/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meillä ei ollut vielä lapsia, lomailimme erittäin mieluusti ihan muilla viikoilla kuin kuumimpiin koulujen lomasesonkeihin. Hotelleissa oli rauhallisempaa ja matkat olivat edullisempia.

No esimerkiksi yhtenä hiihtolomaviikkona vanhoilla vanhemmillani tuli muutto eteen ja ei, sitä voinut sopia muuhun kohtaan. Talo, jossa perhe oli asunut vuosikymmeniä, piti tyhjentää mahdollisimman pian ja vanhuksille saada oikeaa tavaraa mukaan. En mene yksityiskohtiin, mutta jokainen vähänkään empatiaa omaava ymmärtänee, että tilanne oli ikävä kaikin puolin muutoinkin.

Mä hain ja sain lomaa ja kamalat vihat mammoilta, koska juurikin oli itsekästä riehumista, että kerran tarvitsen sen saakurin viikon.

Kas kun kaikkia lomia elmässä ei voi käyttää hotellissa makaamiseen ja edullisiin matkoihin.

Vierailija
649/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni tuntuu varsin kummalliselta, että lapseton välttämättä haluaa lomansa koululaisten syys- tai hiihtolomaviikolle, kun ajattelee kuinka monta viikkoa syksyllä ja keväällä on mistä valita. Joulut ja muut pyhät toki ymmärrän. Juhlat kuuluvat myös lapsettomille. Kesälomakuukaudet reilusti kiertoon. Usein niistäkin voi neuvotella ja joku vaihtaa ihan mieluustikin vuoronsa.

Toki voi joku lapseton haluta matkustaa esim. kummilapsensa kanssa hiihtolomaviikolla. Sen verran toivoisi työkavereitaan kuitenkin ymmärrystä, että ensisijalla olisi perheelliset. Ajan kuva tuntuu vaan olevan välinpitämättömyys ja kyvyttömyys asettua toisen asemaan.

Vierailija
650/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun heillä on oikeus. Olen tätä lapsettomalta siskoltani kysellyt vuosia saamatta muuta selitystä.

Voin kertoa muutaman syyn: Haluan viettää joulun yhdessä vanhempieni ja sukulaislasten kanssa joita tapaan harvoin välimatkan takia. Heinäkuussa Suomessa on yleensä hyvät säät ja mukava ulkoilla, monet tutut ovat myös lomalla ja voidaan tehdä yhdessä vaikka pieni reissu. Mikään ei ole vielä ollut minulle heinäkuussa kalliimpaa kuin vaikkapa elokuussa. Lapsetkin saa olla ja elää ympärillä, ei ole vieraat lapset meluineen vielä yhtään kesälomaa pilanneet.

Voin joustaa ja olla vuorollani joulun tai juhannuksen töissä, jos lasten vanhemmat ovat valmiita joustamaan myös.

Vierailija
651/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi yhtenä hiihtolomaviikkona vanhoilla vanhemmillani tuli muutto eteen ja ei, sitä voinut sopia muuhun kohtaan. Talo, jossa perhe oli asunut vuosikymmeniä, piti tyhjentää mahdollisimman pian ja vanhuksille saada oikeaa tavaraa mukaan. En mene yksityiskohtiin, mutta jokainen vähänkään empatiaa omaava ymmärtänee, että tilanne oli ikävä kaikin puolin muutoinkin.

Mä hain ja sain lomaa ja kamalat vihat mammoilta, koska juurikin oli itsekästä riehumista, että kerran tarvitsen sen saakurin viikon.

Vanhat vanhempasi olisivat aivan hyvin voineet ostaa muuttoauton ja -henkilöt apuun niin aivan kaikki olisivat päässeet helpommalla.

Kas kun kaikkia lomia elmässä ei voi käyttää hotellissa makaamiseen ja edullisiin matkoihin.

Vierailija
652/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat vanhempasi olisivat aivan hyvin voineet ostaa muuttoauton ja -henkilöt apuun niin aivan kaikki olisivat päässeet helpommalla.

Vierailija
653/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se juuri niin on ja kuuluukin niin olla. Kunhan lapseni kasvavat ymmärrän hyvin että pienten lasten ja koululaisten vanhemmilla on etuoikeus olla lomalla koululaisten loma-aikoina. Niin se vain kuule menee!!!!! Ehkä ymmärrät sen vielä joskus itsekin.

Vierailija
654/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomailija kirjoitti:

Itsestäni tuntuu varsin kummalliselta, että lapseton välttämättä haluaa lomansa koululaisten syys- tai hiihtolomaviikolle, kun ajattelee kuinka monta viikkoa syksyllä ja keväällä on mistä valita. Joulut ja muut pyhät toki ymmärrän. Juhlat kuuluvat myös lapsettomille. Kesälomakuukaudet reilusti kiertoon. Usein niistäkin voi neuvotella ja joku vaihtaa ihan mieluustikin vuoronsa.

Toki voi joku lapseton haluta matkustaa esim. kummilapsensa kanssa hiihtolomaviikolla. Sen verran toivoisi työkavereitaan kuitenkin ymmärrystä, että ensisijalla olisi perheelliset. Ajan kuva tuntuu vaan olevan välinpitämättömyys ja kyvyttömyys asettua toisen asemaan.

Oletan, että hermot menee lähinnä joulu- ja kesälomien suhteen, ei niinkään yhden talvilomaviikon kohdalla.

Vierailija
655/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä ei ole loma-ajoista kyse vaan kilpailusta ja jostain valta taistelusta niin ettei lapsi perheellisiä saa asettaa etu sijalle. Kyllä on lapsellista ja lapseton jäänyt lapsen asteelle. 

Minä olen lapseton ja valinnut aina lomani ilolla muihin aikoihin kuin lapsien loma-aikoihin. Paras vuoden aika on elokuusta syksyyn kun illat pimenevät ja saa laittaa tunnelma valaistusta. En tykkää keväästä kun valo shokki väsyttää enkä keski kesän kamalasta kuivasta paahteesta kun koko ajan on UV- säteily päivisin huippulukemissa varsinkin heinäkuussa. Helle ja se voimakas UV-säteily on kaikkein kamalinta ja yleensä jo hellittää elokuussa. Enää en ole ulkona yhtään sen pahimman UV-säteilyn aikana sillä se teetättää iho syöpää mikä on nopeasti lisääntynyt nykyään ja kohta tulevaisuudessa tulee se kaikille otsonikerroksen ohentuessa. 

Vierailija
656/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se juuri niin on ja kuuluukin niin olla. Kunhan lapseni kasvavat ymmärrän hyvin että pienten lasten ja koululaisten vanhemmilla on etuoikeus olla lomalla koululaisten loma-aikoina. Niin se vain kuule menee!!!!! Ehkä ymmärrät sen vielä joskus itsekin.

Ei se niin mene vaikka muutamat niin kuvittelee

Vierailija
657/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään. Mulle oli tärkeää saada olla lomalla samaan aikaan, kuin lapset. Silloin, kun olivat pieniä. Nyt ovat lähes aikuisia ja voin vallan hyvin olla työssä, kun pienten lasten vanhemmat lomailee.

Muistan erääkin mukavan hiihtoloman. Lapset olivat keskenään kotona ja soittelivat mulle töihin. Perheetön läski työkaveri röhnötti kotona loman.

Vierailija
658/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lapsettomana olen ehdottomasti samaa mieltä ja mitä muut nillittävät niin ovat ressukoita jos eivät pysty lapsettomina loma-aikoja järjestämään muihin aikoihin. Lapsettomalla on valinnan varaa loma-ajoissa eikä tarvitse ottaa lapsia huomioon. Lapseton aikuinen ihminen eikä mikään lapsi enää mutta saattaa käyttäytyä kuin pieni lapsi. Joillain lapsettomilla on vaikeuksia ymmärtää että että lapset tarvitsevat vanhempiaan niin että voisiko lapseton luopua itsekkäistä loma ajoituksistaan ihan vaan sen takia kun on joku tasa-arvo tai joku muu oikeus. Minä voin ja pidin aina lomani muulloin kuin lapsi perheelliset. 

Vierailija
659/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun kaikkia lomia elmässä ei voi käyttää hotellissa makaamiseen ja edullisiin matkoihin.[/quote]

Vanhat vanhempasi olisivat aivan hyvin voineet ostaa muuttoauton ja -henkilöt apuun niin aivan kaikki olisivat päässeet helpommalla.[/quote]

En ole tuo joka kertoi vanhempiensa muutosta, mutta tuo lisäkomentti on todella törkeä. Vai olisi kaikki päässyt helpommalla?

Tosissasiko ehdotat, et jonkun mamman loma on tärkeämpi kuin vanhojen ihmisten muutto?

Jos mammojen asenne on oikeasti tuo, ni otampa jatkossa aina syys ja talvilomani koululaisten lomien kanssa yhtäaikaa. Jatkossa en kuuntele minkäänlaisia vastaväitteitä. Mammat saa olla koulujen lomaviikot töissä ja minä ja työparini lomailemme. Ennen olen aina joustanut, mutta tuo kommentti lopetti joustamisen.

Vierailija
660/1267 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pitää aina olla etusijalla ja jos lapseton ei siihen totu niin kovaa tulee olemaan elämä. Minä lapsettomana olen sen hyväksynyt että en ole lapsettomana tärkeä ihminen yhteiskunnassa ja ihan turhike loppujen lopuksi vaikka kuinka olisi raatanut ja veroja maksanut. Mutta ei meillä ole hoitajia täällä jos ei joku tekisi lapsia jotka hoitavat sitten meitä raihnaisia raatoja jos liian pitkään elää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä