Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä yksinhuoltajana ärsyttää yhden lapsettoman kitinä työpaikalla siitä, että mulle annetaan aina lomat lapsen lomien mukaan. Koska muuten mulla ei olisi mitään mahdollisuutta käydä töissä, jos ei joustettaisi. Millä mä sitten lapseni elättäisin? Ei ole tukiverkkoja, ei sukua, ei ketään auttamassa hoitamisessa, ja vaikka tienaankin aika hyvin niin mulla ei ole varaa hankkia hoitajaa moniksi viikoiksi. Ei vaan pysty! Onneksi työnantaja ja muut kollegat ovat solidaarisia mua kohtaan ja ymmärtävät tilanteen. Ei ole kyse siitä, että haluaisin tahallani kiusata ketään, vaan selviytyä.
Miksi kuvittelet että sinun elämänhallintavaikeutesi pitäisi kiinnostaa työkaveriasi, tai vielä pahempaa, vaikuttaa hänen lomiinsa?
Mä en osaa edes vastata tähän mitään. On niin ilkeä vastaus. Toivottavasti sulla on hyvä olla
Meillä ainakin lomat kiertävät, kesä-heinä-elokuu, oli lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä yksinhuoltajana ärsyttää yhden lapsettoman kitinä työpaikalla siitä, että mulle annetaan aina lomat lapsen lomien mukaan. Koska muuten mulla ei olisi mitään mahdollisuutta käydä töissä, jos ei joustettaisi. Millä mä sitten lapseni elättäisin? Ei ole tukiverkkoja, ei sukua, ei ketään auttamassa hoitamisessa, ja vaikka tienaankin aika hyvin niin mulla ei ole varaa hankkia hoitajaa moniksi viikoiksi. Ei vaan pysty! Onneksi työnantaja ja muut kollegat ovat solidaarisia mua kohtaan ja ymmärtävät tilanteen. Ei ole kyse siitä, että haluaisin tahallani kiusata ketään, vaan selviytyä.
Miksi kuvittelet että sinun elämänhallintavaikeutesi pitäisi kiinnostaa työkaveriasi, tai vielä pahempaa, vaikuttaa hänen lomiinsa?
Mä en osaa edes vastata tähän mitään. On niin ilkeä vastaus. Toivottavasti sulla on hyvä olla
Ilkeä oli myös kommenttisi kitisevästä työkaverista. Varsinkin kun ongelma on sinussa eikä hänessä.
Kiertävät lomat on ainoa oikea systeemi. Silloin perheellisilläkin on lomien ajankohdat tiedossa vuosia etukäteen, joten mikään vuosi ei tule yllätyksenä se, että ei saanutkaan lomaa heinäkuussa.
T. Kahden lapsen äiti
Esimiehelleni on kouluikäisiä lapsia, joten minä taas kärsin siitä, kun joudun aina pitämään lomat silloin, kun koulusta on vapaata. Tahtoisin pitää lomani silloin, kun ei ole ruuhkaa matkakohteissa. Mutta minkäs teet, pomo määrää milloin pulju on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kiertävät lomalistat olisi joka työpaikalle paras vaihtoehto.
Silloin olisi perheelliset ja perheettömät samalla viivalla ja ainahan kiertävissä lomissa voi työntekijät päikseen vaihtaa loman ajankohtaa sopimalla.Itse huomioin talvi- ja syyslomissa työpaikan perheelliset ja pidän omat lomat eri aikaan kuin koulujen lomat ja tämä on ok itselle.
Joulun aikaan taas lapsettomana perheeni on puolisoni, iäkkäät vanhempani, puolison vanhemmat ja sisarukset ja heidän lapsensa ja silloin haluan saada mahdollisuuden pitää joululomaa minun ainoan perheen kanssa joka ei ole ne omat lapset ja tämä minun perheeni ei asu samassa kaupungissa kanssani vaan joulunvietto vaatii matkustamista tuntitolkulla toisaalle.
Joulun aikaan arvostan joustoa työpaikalla myös toiseen suuntaan. Samassa työpaikassa nyt 6 vuotta ja yhtenäkään jouluna en ole saanut vapaata joulunpyhien yhteyteen, koska ei ole omia lapsia.Kesälomat myös aina joko kesäkuussa tai viimeisenä kesäloma kuukautena eli syyskuussa, jos haluan pitää sen 4 viikkoa lomaa kerralla. Elokuulle olen onnistunut samaan kerran loman, kun tyydyin kahden viikon lomaan ja jätin loput pari viikkoa pidettäväksi syyskuun lopussa.
Ymmärrän perheellisiä, mutta toisaalta en ymmärrä. Tilanteesta tekee kipeän ja vaikean lähinnä se, etten ole pystynyt saamaan omia lapsia ja hiljalleen alan ymmärtämään, että mikäli tilanne jatkuu nykyisellään työelämässä, niin en koskaan tule saamaan lomia kesäaikana haluamalleni ajankohdalle tai en koskaan tule olemaan lomalla niitä joulunpyhien välipäiviä.
Lapsettomana en koskaan tule olemaan työelämässä samanarvoinen kuin muut ellei muutosta tapahdu ja aleta näkyvämmin puoltamaan lapsettomien puolia työelämässä. Lapsettomuus työyhteisössä ei aina ole henkilön oma valinta, vaan se lapsettomuus saattaa olla usean vuoden yrittämisen ja hoitojen jälkeinen kipeä pakko tilanne. Näissä tilanteissa joka vuotinen taistelu kesälomista riipii hiljaa kipeitä arpia auki sydämessä ja muistaa oman vajaavaisuutensa vuodesta toiseen.
Sydämeen sattui, en voi kuin toivottaa tsemppiä. Muista ettet ole lapsettomana vajavainen.
Siihen on pakko tarttua, ettei sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä työpaikalla onko lapsettomuus tahatonta tai tahallista. Vapaaehtoisesti lapsettoman ei tarvitse joustaa yhtään sen enempää kuin tahattomasti lapsettomankaan. Jokainen voi tehdä valinnan olla lapseton. Jos valitsee toisin, pitää kantaa seuraukset eikä olettaa että muut hoitavat ja joustavat.
Aika aikaa kutakin! Kyllä minä mieluiten olin esim. jouluaatot kotona ja kesä- tai heinäkuussa lomalla, kun lapset oli pieniä. Nyt kun nuorin on 15, ei mitään väliä. Voin vuorostani tehdä enemmän juhlapyhiä. Viime jouluna tempaisin aattona 8 tunnin vuoron ja joulupäivänä 12 tuntia. Annoin vuorolisistä saadut rahat lapsille lahjaksi.
Ennen kuin lapsemme menivät kouluun, emme pitäneet yhtään päivää lomaa/vapaata silloin, kun oli koululaisten syys- tai talviloma. Kaikkialla on silloin ruuhkaa ja majoitus on kallista.
Nyt lasten kouluvuosina lomat on pakko ympätä yhteen. Kouluvuosien jälkeen palataan varmasti entiseen.
En siis ihan ymmärrä tätä taistelua loma-ajoista. Esim. joulu on toki erikseen, silloin kaikki haluaa olla lomalla. Mutta esim. pääsiäisen sijaan lomailisin ilman lapsia mieluummin ihan muuna aikana.
Vierailija kirjoitti:
Taaaaas tämä sama virsi.
Lapseton siskoni tappelee näistä jatkuvasti ja riehuu itselleen esim hiihtolomaviikon.
Kököttää sitten kotona, missä voisi ihan yhtä hyvin kököttää seuraavallakin viikolla.
Ja lomakohteet on täynnä lapsettomia jotka kitisee kun hinnat on silloin korkeammat kuin muuten.
Joo hinnat on korkeimmillaan ja paikat täynnä niitä lapsiperheitä. Ei taida olla ap älyn jättiläinen tai sitten ihan pelkkä kiusaaja. Niitä täällä piisaa.
Mun työpaikalla on kaikilla oikeus loma-aikoihin. Sehän säädetään vuosilomalaissa!!! Siis eikö joku saa lomaa, kuten on laissa ja työehtosopimuksissa määrätty? Kuulukaa ammattiliittoihin, hyvät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaaaas tämä sama virsi.
Lapseton siskoni tappelee näistä jatkuvasti ja riehuu itselleen esim hiihtolomaviikon.
Kököttää sitten kotona, missä voisi ihan yhtä hyvin kököttää seuraavallakin viikolla.
Ja lomakohteet on täynnä lapsettomia jotka kitisee kun hinnat on silloin korkeammat kuin muuten.
Joo hinnat on korkeimmillaan ja paikat täynnä niitä lapsiperheitä. Ei taida olla ap älyn jättiläinen tai sitten ihan pelkkä kiusaaja. Niitä täällä piisaa.
Ei kaikilla ole lomailu rahasta kiinni. Minä haluan lomailla silloin kun lomakohteissa on paljon muitakin ihmisiä, koska olen laumaeläin.
Kuka sinä olet sanelemaan milloin kenenkin on sopivaa haluta lomansa pitää, tai mitä siitä saa olla valmis maksamaan?
Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lomat kiertävät, kesä-heinä-elokuu, oli lapsia tai ei.
Meillä ei todellakaan kierrä lomat. Koko tehdas on kiinni johtajan määräämän ajan 4 viikkoa. Ei mua yhtään huvittaisi olla lomalla kalleimpana aikana. Jos lähtisi etelään toukokuun lopussa, se olisi kolmanneksen halvempaa kuin heinäkuun alussa. Talvilomaviikko on aina vko 8 tai 9. Silloin kaikki lomat maksaa tuplasti verrattuna tammikuun loppuun. Vaan minkäs teet, duunari ottaa mitä annetaan.
Työnantajalla on lain puitteissa oikeus määrätä, milloin pidät lomasi. Jos et ole tyytyväinen, eikä asia keskustelemalla korjaannu, vaihda työnantajaa.
Menisin reissuille kernaasti joinain muina aikoina kuin loma-aikoina. Hinnat on aina tapissa ja paikat täynnä turisteja. Lasten koulu rajaa aika paljon menemisiä. Niin se vain on. ´
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tässä on kyse siitä, että moni perheellinen kokee oikeudekseen vaatia tiettyjä lomia lasten takia. Sellainen ylemmyyden tunne, että eihän lapsettomalla mitään tärkeää voi olla esim jouluna kun kerran ei ole lapsia.
Onneksi nykyään harvempi työpaikka menee tähän mukaan, mutta täälläkin kommenteissa on näkynyt jo sitä ajatusmaailmaa, että totta kai lapsettomien tulee joustaa joska _lasten oikeudet_.
Meillä päätetään töissä lomaviikot kaikkien toiveiden mukaisesti. Koska meidän perheelliset osaavat kysyä kauniisti ja arvostavasti, että haittaisiko jos pitäisin loman heinäkuussa, koska päiväkoti on kiinni, niin totta kai sitä mielellään joustaa heidän takiaan, koska kokee että vanhemmat arvostavat myös minua ja vapaa-aikatoiveitani. Jos he taas heti alkuun löisivät nyrkin pöytään, että minähän olen sitten heinäkuun poissa, tehkää te muut mitä lystäätte, niin se olisi ongelma. Asennemuutostahan tässä apkin penää.
Ja apn asenneko on loistava? ”Mitäs lisääntyi, hoitakoon hommansa, minä lomailen silloin kun haluan, lapselliset vikisköön, kun ovat lapsensa halunneet”.
Valittajia ja itsekkäitä löytyy aina, ap yhdistää sen lapsiin. Näinhän se ei ole
Ap täällä hei. Enhän edes sanonut, että lomailen silloin kun haluaa! Minähän juuri valitan siitä että ei ole keskustelua ja oikeudenmukaisuutta näissä asioissa, kun yksi ryhmä vaatii ikuista joustoa. Täydellisin systeemi olisi vuorolomat, eli joka yoinen vuosi esim jouluna lomalla olleet ovat automaattisesti töissä seuraavana vuonna. Oikeudenmukaisuuttahan tässä haetaan, eikä sitä että joku saa lomailla koska haluaa.
Oikeasti tässä ei ole kyse siitä lomaviikosta vaan se että joku on lapsiperheellinen ärsyttää lapsetonta. Se on saatava jotenkin olla vastaan ihan periaatteesta, vaikka sitten lomailemalla koulujen loma-aikaan. Ihan vaan kun sulla on oltava siihen oikeus, vaikkei siinä mitään järkeä olisi, eikä kukaan olisi sulle edes sanonut ettet saa. On vaan saatava.
Et ole vissiin lukenut ketjun kommentteja. Näyttäisitkö edes yhden kommentin, jossa lapseton vaatimalla vaatii lomailun koulujen loma-aikaa vaan kiusaksi? Jokainen lapsettoman kommentti tässä ketjussa peräänkuuluttaa yhdenvertaisuutta, eli ylemmyyttä.
Juurihan tässä on kerrottu kuinka on saatava olla juuri sillä viikolla kun kouluilla on se loma. Se on yhden viikon verran. Jos sulla ei ole silloin omat lapset vapaalla niin sulla on monta viikkoa vaihtoehtona. On siis vain oltava juuri silloin, jotta saa olla hankala toiselle. Jotta se toinen ei vaan saa lomaansa sille haluamalleen viikolle (ja vielä lasten takia).
Missä kommentissa noin on sanottu? Lapsettomat ovat vain ottaneet esille sen, että heillä on ihan yhtäläinen oikeus heillä on olla vapaana tuo viikko. Toki jos ei ole suunnitelmia, niin varmasti voi joustaa, mutta se ei ole etuoikeus aina saada koulun lomaviikot vapaaksi. Tästä on kyse. Ei siitä, että se on pakko saada, vaan siitä, että kenelläkään ei ole enemmän oikeutta pyytää sitä viikkoa vapaaksi.
Juurihan on kerrottu ettei jousteta kun on oltava oikeus. Oikeus olla mahdollisimman hankala koska toisella on ne lapset. Miksi ne lapset on lapsettomalle ihmiselle aina tuollainen punainen vaate?
Ja mikä siinä on vaikea ymmärtää, että ne sinun pyllynyssykkäsi eivät ole minkään arvoisia kenellekään muulle kuin sinulle. Eli ketään muuta ei kiinnosta eikä huvita tehdä myönnytyksiä sinun kakaroidesi takia. Meillä on kaikilla oma elämä. Ja se, että muut eivät tanssi sinun perheaikataulujesi mukaan, ei ole hankaluutta. Piste.
Lastenpito on niin kallista, että kyllä perheelliset saavat valita lomat ekana.
Samaa mieltä kuin ap.
Lomat ja työvuorot pitäisi jakaa tasapuolisesti. Arpomalla tai sitten ihan vain tasapuolisella kierrolla, jossa kaikille tulee tasaisesti kaikkia vuoroja. Näin jokainen pääsee vuorollaan "hyville" loma-ajoille ja vastaavasti joutuu kokemaan "huonot" loma-ajat. Lasten hankinta on kuitenkin valinta ja kuten ap sanoi, on niillä lapsettomillakin omia perheitä ja sukulaisia, joita haluaisi tavata, voi olla vaikka kummilapsia, joiden kanssa haluaisi viettää joskus jonkun loman jne.
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt ihan suoraan vaikka tämä saa sata alapeukkua. Lapsuus on hyvin lyhyt aika ihmisen elämästä ja siksi perheaika koko perheen kesken on tärkeää lapsen kasvulle ja koko perheelle. Lapsena koetaan joulut, kivat lomat ja huolettomat kesäpäivät, joita sitten vanhanakin muistellaan. Nämä ajat vanhempien tulisi viettää lasten kanssa.
Perheettömillä on KAIKKI aika käsissään mennä lomille, viinidinnereille ja joogaretriiteille. Teidän tehtävänne on joustaa, koska te elätte käytännössä vain itseänne varten. Vanhat vanhemmat vielä ymmärrän, mutta ne eivät ole sama asia kuin lapsiperheen aika yhdessä.
Kyllä, juuri näin. Ja siksi on todella ihmeellistä, ettei se vanhempi itse ole tätä ymmärtänyt ja valinnut työpaikkaa, jossa yhteinen aika olisi mahdollista. Miten minä lapsettomana tämän ymmärtäisin, kun vanhempi itse ei asiaa tajua? Ei tulisi mieleenkään olla vuorotöissä, jos minulla olisi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Koska meidän lapset maksaa sinunkin eläkkeesi. Siksi.
Ja lapsettomana minä maksan sinunkin lapsesi koulutuksen ja jos lopulta koko lapsikatraasi istuu elämäntapatyöttömänä kortistossa, niin vielä leivänkin pöytään. Olen myös maksanut lastesi päivähoidosta, sinun äityislomistasi ja miehesi isyyslomista.
jollei tämä ole täällä jo sanottu: katoppas kun perheellisillä on perhe. Se tarkoittaa vaikka kakaroita. Kakarat käyvät koulua, jos ovat siinä iässä (meillä on oppivelvollisuus ja kuseen joutuu jollei vanhemmat sitä mahdollista). Koulusta on kesälomat ei vain silloin kun huvittaa vaan kesällä. Tarhassa on kai joskus joku lomakausi, en tiedä. Ota selvää jos vaivaa. Olen lapsettomassa parisuhteessa ja tajuan silti perheellisten motiivit ja intressit. Aavistan että kuukauden ulkomaan keikalle lähtö sujuu minulta helpommin kuin perheelliseltä, samaten voidaan muijan kanssa lomailla milloin vain, ei ainoastaan koulujen määrääminä. Mennään vaikka Joulusaarille juhannuksena ja vappuna Pääsiäissaarille. Tässä tarvitaan kyllä perheellisiltäkin joustoa, kyllä meillä firmassa kaikki ajattelee välillä vähän muitakin.