Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti omaa lapsuuttasi. Olisitko ottanut kotona olevat vanhemmat vai töissä olevat vanhemmat?
Vinkki, kotona olevat vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä kasvattavat empaattisempia lapsia joille toisten etu ei ole itseltä pois.
Totta kai, mutta se ei ole lapsettomien selkänahadta otettava. Voi ihan itse selvittää itselleen tilanteen, jossa pystyy pitää lapsia kotona jos on ne hankkinut. Ei se tarkoita, että on oikeus syrjiä lapsettomiabja vastia heiltä joustoa omista suunnitelmista vaan koska sinä olet lisääntynyt.
Tuossa Ikea-ketjussa olikin hyvä esimerkki. 19v nainen kaikki joulut töissä jotta työpaikan mammat voivat olla lastensa kanssa joulun. Mieti sitä sitten kun itse mietit miksi omat lapsesi eivät ole viettänert yhtään joulua kanssasi sen jälkeen kun muuttavat omilleen. Miksi? No katsos he ovat kaikki joulut töissä jotta mammat pääsee kotiin lastensa luo. Eli ethän sitten valita jos joulusita puuttuu se perheenjäsen?
Ne mammat on hyvin voineet itse olla 19 vuotiaina töissä, kun ei vielä ollut lapsia. Sitten kun on lapsia, on kai järkevää, että joku ne hoitaa? Jos ei äiti hoitaisi lastaan vaan olisi aina töissä, siitä tulisi suuri haloo, toisaalta myös siitä että äidit ”makoilevat” työttöminä hoitaakseen lapsiaan. Se on helppo kohde se nainen, joka ”meni tekemään lapsia”…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokohan tälläkin palstalla hyväksytään että ei suomessa lapsia vihata vaan niitä itsekeskeisiä ja omahyväisiä vanhempia jotka vaativat että kaikki muut ja koko yhteiskunta pitäisi pyöriä heidän vaatimusten mukaan ja heitä varten käyttäen lapsia hyväkseen mutta itse ei suostu tekemään mitään muiden hyväksi
Mutta vaativatko he muka?
Millä muulla sanalla kuvailisit tilannetta, jossa työntekijä ilmoittaa ehdottomasti haluavansa lomat juuri tähän aikaan, koska lapset? Mikään muu ei sovi, missään nimessä ei voi asiasta keskustella koska tämä on ihan pakko tai arki ei pyöri ja lapset jäävät heitteille. Toki ehkä kiristäminen voisi olla toinen sopiva sana🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokohan tälläkin palstalla hyväksytään että ei suomessa lapsia vihata vaan niitä itsekeskeisiä ja omahyväisiä vanhempia jotka vaativat että kaikki muut ja koko yhteiskunta pitäisi pyöriä heidän vaatimusten mukaan ja heitä varten käyttäen lapsia hyväkseen mutta itse ei suostu tekemään mitään muiden hyväksi
Jos se, että vuoro- ja lomatoiveensa esittää, on vaatimista, niin niin kai sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin ihan jokaisessa työpaikassa missä itse olen ollut. Ja muutenkin katsoo esimerkiksi tv tarjontaa, päivällä ei saa tulla mitään jännempää eikä saa puhua rumia kun vanhemmat alkavat välittömästi kiukuttelemaan että onko tuo nyt muka sopivaa katsottavaa lapsille. Joka asia on muutenkin järjestettävä niin että vanhemmat pääsevät lapsien kanssa
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin laitan 7-vuotiaan vilkkaan lapseni viikoksi, kun isovanhempia tms. hoitajia ei ole. Koko viikoksi 10 tunniksi yksin kotiin? Hyvä loma. Tekeekö naapuri lasun? Entä jos lapsi lähtee karkuteille ja eksyy? Kuka on vastuussa, jos jotain tapahtuu?
Olisikohan tätä pitänyt miettiä silloin reilut 7 vuotta sitten?? Muutkin joutuvat arvioimaan rahkeidensa riittävyyttä elämässä.
Mikä siinä onkin, että jos sinulla ei ole elämänhallintaa, niin oletat vielä muiden, paremmin asiansa hoitaneiden, paikkaavan sinun mokaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin ekana kesänä kesälomaa yhden perheellisen äidin kanssa, koska hän sanoi, että lapsellakin on silloin lomaa. Selvisi, että lapsi olikin jo 18 ja oli ollut koko kesän interreilaamassa.
Kyllä myös 18-vuotiaan kanssa haluaa lomailla. Parhaillaan vietän hiihtolomaa senikäisen kanssa😂
Haluta lomailla ja vaatia työpaikalla lapsen takia lomaa on kaksi ihan eri asiaa🙄
Kyllähän joku Levi tästä seuraavat kolme viikkoa on oikea helvetin esikartano kun siellä on joka paikka täynnä huutavia ja kiljuvia kakaroita ja imbesillejä vanhempia joiden ainoa tehtävä on loistaa ylpeydestä kun on osattu hieroa pissavehkeitä vastakkain muttei ole osattu ehkäistä 🤮
Varsinaista mukavaa lomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se, että vuoro- ja lomatoiveensa esittää, on vaatimista, niin niin kai sit.
Se on vaatimista siinä vaiheessa kun nousee hirveä haloo jos ei toiveet toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla sanalla kuvailisit tilannetta, jossa työntekijä ilmoittaa ehdottomasti haluavansa lomat juuri tähän aikaan, koska lapset? Mikään muu ei sovi, missään nimessä ei voi asiasta keskustella koska tämä on ihan pakko tai arki ei pyöri ja lapset jäävät heitteille. Toki ehkä kiristäminen voisi olla toinen sopiva sana🤔
Ilmoittaa kelle? Työkavereille vai työnantajalle? Jos työnantajalle, hänellä on keinonsa ja perusteet evätä pyyntö. Jos työkavereille, miksi loukkaantua? Tuo on yksittäisen ihmisen jääräpäisyyttä, ei kuvaus perheellisten vaatimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työpaikalla huomioidaan jopa työpäivän aloitus lapsiperheillä siten, että muut tulevat aikaisemmin pääsääntöisesti töihin jos lapsiperheen edustaja toivoo myöhempää aamua, jotta ehtii viemään tarhaan yms. Mitä jos heräisi aikaisemmin ja toimisi nopeammin aamulla? Jos taas lapsettomana pyydöt myöhempiä aamuja, ne menee kuuroille korville ”no, ei me kellekään muullekaan täällä…”
Tämä taas on yhteiskunnan mahdollistama asia, kuten työajan lyhennyskin. Se on perheelle kuuluva oikeus.
Tuota, jos työpäivä alkaa kello 8.00 normaalisti ja tarha avaa ovensa jo seiskalta, niin miten tämä on perheelle kuuluva oikeus pyytää 10 työvuoroa?
Lapsi joka menee tarhaan käy nukkumaan sen verran ajoissa iltaisin, että on takuulla klo 06 hereillä jo aamuisin viimeistään. Jos aikuinen sen sijaan itse on saamaton aamuisin toimimaan, miksi muiden töissä pitää tästä kärsiä?
Työpäiväänsä on oikeus lyhentää alku- tai loppupäästä tai tehdä vajaata työviikkoa. Itsekin ottaisin aamusta vapaita tunteja ennemmin kuin iltapäivästä.
Ei ole kyse lyhentämisestä vaan vuoron siirtämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että se voi aidosti näyttää siltä,jos itsellä ei ole lapsia. Monet asiat näyttävät itsekkäiltä, kun ei tiedetä tai ymmärretä syitä taustalla. Esim ”ai sun kuusivuotias olisi joutunut olla yksin kerrostaloasunnossa 7:30-17:45 joka päivä ja pelkää käyttää mikroa, no mut hei sanot sille vaan ettei tarvii pelätä!”
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole ikuisesti pieniä. Jos on nyt lapseton, voi olla että onkin itse muutaman vuoden kuluttua siinä tilanteessa että onkin niitä lapsia. Itse en sellaisessa työpaikassa kauaa olisi missä ei olisi ymmärretty asiaa. Nyt lapset ovat teinejä ja niillä entisillä lapsettomilla nuorilla on niitä pieniä korona. Ja nyt joustan minä vuorostani.
Niin. ei se yksi lapsi, mutta työpaikalla tuppaa vaihtumaan väki ja olemaan aina niitä lapsiperheitä. Miksi minä joustaisin koko työurani? Ja en ole hankkimassa lapsia. Ylikansoitetulla pallolla on riittävästi tallustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään työpaikassa perheelliset ei ole valinnu ensin. Onko tämä jossain ongelma?
On, niiden perheellisten päässä, joiden mukaan heillä tulisi olla tämä oikeus. Jotka valittavat siitä miten epäreilua on että he joutuvat töihin jouluna vaikka lapseton Liisa saa olla lomalla. Jotka itkupotkuraivaroivat jos työvuoroja ei suostuta vaihtamaan kun pikku-Maijalla on kevätesitys kerhossa. Jotka vaativat, että heinäkuu on automaattisesti lomaa heille ja jos ei onnistu, niin kitisevät siitä ja tekevät kaikille selväksi kuinka rankkaa heidän elämä nyt on. Kyse ei ole kaikista perheellisistä. Ongelma on niissä jotka kokevat oikeudekseen vaatia enemmän kuin muut siitä syystä, että ovat päättäneet hankkia lapsia.
Mikä siinä on niin vaikeaa auttaa jos jonkun täytyy päästä lapsensa esitykseen?
Olen itsekin ihan perheellisenäkin auttanut näissä tapauksissa.
Toki, mutta ei viikottain ja vuositolkulla ja niin, että jos kerran pyydän itse vuoronvaihtoa tai lomaa heinäkuussa niin vastauksena ei olisi aina kauhistus siitä miten julkeankin ehdottaa tällaista!
Ei niitä esityksiå viikottain ole.
Ja se kouluikäisten kanssa lomien sumplimonen loppuu kun lapset kasvaa. Minun on jo teinejä ja me pantiin mökkikin vuokralle koska ollaan nykyään kesät kaupungissa koska teinit on kesätöissä.
Miksi takerrut tuohon yhden esityksen esimerkkiin? Kommentissa oli monia muitakin esimerkkejä. Tottakai yksi esitys kerran vuodessa on ihan fine, mutta se ei muuta noita muita asioita jotka sopivasti jätit omasta kommentistasi pois😊
Kevätesitys ja heinäkuu.
Kummallekin löytyy ihan asialliset perusteet.
Vanhemmat ei halua päiväkoti-ikäistään väliaikaiseen keräilyhoitoon joka on ainoa mitä heinäkuussa on tarjolla. Koululaisille ei ole leirejä heinäkuussa kuten on kesä- ja elokuussa. Lapsen etu.
Kevätesitykset on ainutlaatuisia ja lapsille tärkeitä. Lapsen etu.
Riittääkö?
Lapsen etua näissä ajatellaan aina.
Jos vanhempi ajattelisi vain omaa etuaan, hän pitäisi lomat silloin kun lapsi on hoidossa/koulussa ja nukkuisi yksin hiljaisessa asunnossa sillä välin kotonaan kaljaa juoden. Se kuulostaa sitä paitsi enemmän lomalta kuin paasata lapsia aamusta iltaan kauheassa metelissä kotitöitä tehden ja sitäkö muka pitäisi kutsua lomaviikoksi. :D Eri
Se on juuri sellainen lomaviikko, minkä olet omilla valinnoillasi hankkinut. :D
Eli nautippa valinnoistasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheitä tuetaan jo aivan liikaa kaikenlaisilla vapailla jotka kuormittavat muita ei sen varjolla voi vielä lisäksi alkaa syrjiä lapsettomia, sinkkuja jne. Jos tällaista havaitsisin niin saikuttaisin koko kesän ja työnantaja saisi selvitä miten parhaakseen näkee
Vain hyvin yksinkertainen ihminen on kateellinen asioista, jotka ovat vain erilaisia valintoja.
Ei se ole kateutta jos lapsettomia rangaistaan suuremmilla maksuilla ja veroilla vain sen takia että jotkut eivät osaa käyttää ehkäisyä ja tekee lapsia siinäkin tilanteessa kun omat varat ei riitä kasvattamiseen ja elättämiseen että tarvitaan valtio elättämään ja kasvattamaan tukien muodossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin ekana kesänä kesälomaa yhden perheellisen äidin kanssa, koska hän sanoi, että lapsellakin on silloin lomaa. Selvisi, että lapsi olikin jo 18 ja oli ollut koko kesän interreilaamassa.
Kyllä myös 18-vuotiaan kanssa haluaa lomailla. Parhaillaan vietän hiihtolomaa senikäisen kanssa😂
Haluta lomailla ja vaatia työpaikalla lapsen takia lomaa on kaksi ihan eri asiaa🙄
Miten se vaatiminen siis ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI joku lapseton haluaisi talvilomansa hiihtolomaviikolla tai syyslomaviikolla?
Joulun ymmärrän, mutta ei sekään kaikilla mitään ihmeellistä ole.
Heinäkuu on täysin yliarvostettu.
Haluaa lomailla esim. sisaren perheen kanssa? Kavereilla on loma silloin ja ollaan suunniteltu yhteistä reissua? Puolison lapset on just silloin myös lomalla ja halutaan viettää aikaa yhdessä? Hiihtolomaviikolle osuu omat synttärit ja tykkäisi viettää synttäriviikon lomalla? Hotellilahjakortti menee vanhaksi juuri silloin ja pitää saada käytettyä? Kyseisellä viikolla on joku erityinen merkitys itselle ja haluaa siksi olla vapaalla silloin?
Huomaatko nyt miten eri asioista puhutaan? Perheellisetkin haluaisivat kaiken tuon, mutta heidän loma-aikansa sopivat parhaiten sen mukaan miten lapset ovat koulussa tai päiväkodeissa. Haluaisitko itse aina heinäkuun vaikka sun synttärit on elokuussa? Haluaisitko aina hiihtoloman vaikka sun poikaystävän ja sun vuosipäivä osuu viikolle 11 ja ois kiva reissata?
Varmasti, mutta perheellinen on tehnyt sen päätöksen, että lapsi on noita tärkeämpi. On monia asioita, joita perheellinen ei enää voi samalla tavalla tehdä lapsen hankinnan jälkeen, mutta miten se liittyy tähän? Lapseton ei kuulu silti olla se maksumies toisen päätöksistä.
Muista sitten tämä kun kinuat maksumiestä kun olet vanha. Ei kuulu kuule meidän lapsille sun vanhuutes.
Kyllä kuuluu. Lapsettomien verovaroista on teidän lapsille kustannettu neuvoloita, päivähoitoa, kouluja, kaikenlaisia pelkästään perheellisiä hyödyttäviä yhteiskunnan tukiverkkoja. Tuppaa unohtumaan, kun olet ollut pelkästään saamapuolella ja olet vastikkeettomasti etuoikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaa kelle? Työkavereille vai työnantajalle? Jos työnantajalle, hänellä on keinonsa ja perusteet evätä pyyntö. Jos työkavereille, miksi loukkaantua? Tuo on yksittäisen ihmisen jääräpäisyyttä, ei kuvaus perheellisten vaatimuksista.
Mutta kivempi on syyttää kaikki perheellisiä, he kun saavat huimat muutaman sata € tukia kotona ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI joku lapseton haluaisi talvilomansa hiihtolomaviikolla tai syyslomaviikolla?
Joulun ymmärrän, mutta ei sekään kaikilla mitään ihmeellistä ole.
Heinäkuu on täysin yliarvostettu.
Haluaa lomailla esim. sisaren perheen kanssa? Kavereilla on loma silloin ja ollaan suunniteltu yhteistä reissua? Puolison lapset on just silloin myös lomalla ja halutaan viettää aikaa yhdessä? Hiihtolomaviikolle osuu omat synttärit ja tykkäisi viettää synttäriviikon lomalla? Hotellilahjakortti menee vanhaksi juuri silloin ja pitää saada käytettyä? Kyseisellä viikolla on joku erityinen merkitys itselle ja haluaa siksi olla vapaalla silloin?
Huomaatko nyt miten eri asioista puhutaan? Perheellisetkin haluaisivat kaiken tuon, mutta heidän loma-aikansa sopivat parhaiten sen mukaan miten lapset ovat koulussa tai päiväkodeissa. Haluaisitko itse aina heinäkuun vaikka sun synttärit on elokuussa? Haluaisitko aina hiihtoloman vaikka sun poikaystävän ja sun vuosipäivä osuu viikolle 11 ja ois kiva reissata?
Varmasti, mutta perheellinen on tehnyt sen päätöksen, että lapsi on noita tärkeämpi. On monia asioita, joita perheellinen ei enää voi samalla tavalla tehdä lapsen hankinnan jälkeen, mutta miten se liittyy tähän? Lapseton ei kuulu silti olla se maksumies toisen päätöksistä.
Muista sitten tämä kun kinuat maksumiestä kun olet vanha. Ei kuulu kuule meidän lapsille sun vanhuutes.
Kyllä kuuluu. Lapsettomien verovaroista on teidän lapsille kustannettu neuvoloita, päivähoitoa, kouluja, kaikenlaisia pelkästään perheellisiä hyödyttäviä yhteiskunnan tukiverkkoja. Tuppaa unohtumaan, kun olet ollut pelkästään saamapuolella ja olet vastikkeettomasti etuoikeutettu.
Aika suuret luulot sulla on tuloistasi suhteessa perheiden tuista ja palveluista. Mutta ei se mitään kuule, ymmärrän, että harmittaa oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että se voi aidosti näyttää siltä,jos itsellä ei ole lapsia. Monet asiat näyttävät itsekkäiltä, kun ei tiedetä tai ymmärretä syitä taustalla. Esim ”ai sun kuusivuotias olisi joutunut olla yksin kerrostaloasunnossa 7:30-17:45 joka päivä ja pelkää käyttää mikroa, no mut hei sanot sille vaan ettei tarvii pelätä!”
Ymmärrän oikeasti tosi hyvin, ettei ole sen lapsen edun mukaista, että hän on pitkiä aikoja yksin. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että jos työntekijä ilmoittaa, että hänen on PAKKO saada päättää omat lomansa ja työvuoronsa, vaikka se tarkottaisi, että kaikki muut joutuvat joustamaan, niin silloin se silti on vaatimista.
Itse samaisessa tilanteessa joustan mielelläni, mutta olisi kiva, jos perheelliset huomioisivat tämän. Välillä kiittäisi, että kiva kun aina suostut ottamaan ne lomaviikot jotka jää muiden jälkeen jäljelle, niin että saadaan mitä halutaan. Kiitos kun teet ylitöitä kun jouduin lähtemään etuajassa kun lapsi oli kipeä. Totta kai vaihdan tällä kertaa kanssasi vuoroa, jotta sinä kerrankin saat toivomasi vapaapäivän.
Tästäkin ketjusta paistaa se etuoikeuttu fiilis, mikä monella lapsellisella on. Että totta kai muiden kuuluu joustaa, ilman muuta heillä on oikeus valita lomat ensin tms. Se satuttaa, etteivät he pysty sen vertaa pysähtymään ja huomaamaan, että aika moni tekee kompromisseja, jotta heidän lapsilla olisi hyvä olla. Koska itse viimeksi kiitit työkaveria joustosta?
Onneksi meillä on koko firma jouluaattona kiinni. Ja muut lomat pidetään silloin kun huvittaa sen sijaan että kenelläkään olisi pakkomielle 5 viikkoa juhannuksesta. En tiedä kenenkään edes pitäneen 5 viikkoa lomaa putkeen; mieluummin ne jaetaan eri lomiksi niin on lomia pitkin vuotta.