Kasvissyöjien tulisi ottaa sekasyöjät huomioon tarjotessaan ruokaa
Sekasyöjätkin ottavat kasvissyöjät huomioon ruokaa tarjotessaan, joten on oikein, että kasvissyöjät ottavat sekasyöjät huomioon ja tarjoavat myös lihaa.
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:07"]
C'mon. Onko täällä nyt yksikään kasvissyöjä kertonut olevansa valmis laittamaan liharuokaa vierailleen? "Kyllä meidän ruoat on aina kelvanneet" -perustelulla mennään, vaikka teitä varten isännät ja emännät joutuvat miettimään omat menut ja kokkaamaan omat ruoat.
Joo, ap ei ehkä tuonut viestiänsä esiin kovin asiallisesti, mutta miksi juuri kasvissyöjillä olisi oikeus syödä haluaamansa ruokaa, ja olla tekemättä muiden haluamaa ruokaa? Kyllä kaikki tuntemani sekasyöjät kunnioittavat kasvissyöjien ruokavaliota ja ottavat sen huomioon illanistujaisissa, vaikka muille vieraille olisikin tarjolla liharuokia.
[/quote]
Haloo. Ai miksi on oikeus? No siksi, että kasvissyöntiin liittyy usein _eettisiä_ perusteita, ei vain allergisia tai tykkään/en tykkää -perusteita. Jos on kasvissyöjä eettisistä syistä, ei luonnollisestikaan halua ostaa lihaa ja valmistaa sitä ruoaksi. Kai nyt sentään ymmärrät eron etiikan ja nirsouden välillä?
[/quote]
Miten _eettinen_ kasvissyöjä voi hyvillä mielin tarjota orjatyövoimalla kerätystä soijasta valmistettua soijarouhelasagnea? Eettisyyttä on näköjään monenlaista.
[/quote]
Suurin osa siitä soijasta tosin syötetään niille sinun syömillesi eläimille...
[/quote]
Ai jaa. Sinun mielestäsi on eettistä syödä lapsiorjien keräämää soijaa, koska sitä samaa soijaa syötetään myös eläimille? Tiesitkö, että eläimet eivät soijaa söisi elleivät ihmiset siihen pakottaisi? Onko sinun ajattelussasi jotain mahdollisesti vinksallaan?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:29"]Ihan mielenkiinnosta mitä kasvissyöjä tarjoaisit minulle ruoaksi jos tulisin kylään? Olen allerginen perunalle, porkkanalle, sellerille, palsternakalle, pavuille, herneille, omenoille, kiiwille, soijalle, valkopippurille, sinapille, currylle ja minulla on keliakia, maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi. [/quote] Kurkku-kesäkurpitsa-valkosipulisalaatti alkuruoaksi. Bataatti-sipulimuhennosta ja korvasieniä, tomaatti-punasipuli-paprikasalsa sekä jälkkäriksi mansikoita ja mustikoita sokeri/likööriliemessä. Lasiin kevyt valkoviini (esim. valkoviinimarja-kuusenkerkkä) ja joku raparperishotti päälle.
[/quote]
Missä proteiini ja rasvat?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:01"]
En tiedä muista kasvissyöjistä, mutta minä en ainakaan osaa valmistaa lihasta mitään. En myöskään kehtaisi tarjota herkullisen itse valmistetun ruuan rinnalla mikrossa lämmitettyjä eineslihapullia tai leikkelehyllystä napattuja kinkkusiivuja.
[/quote]
No opettele. Et kai halua olla huono kokki? Googlesta ja blogeista löydät helposti ohjeita erilaisten liharuokien valmistukseen :)
[/quote]
En opettele.
[/quote]
Älä sitten vaadi ketään muutakaan opettelemaan juuri sinulle kelpaavien kasvisruokien valmistusta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:27"]
C'mon. Onko täällä nyt yksikään kasvissyöjä kertonut olevansa valmis laittamaan liharuokaa vierailleen? "Kyllä meidän ruoat on aina kelvanneet" -perustelulla mennään, vaikka teitä varten isännät ja emännät joutuvat miettimään omat menut ja kokkaamaan omat ruoat.
Joo, ap ei ehkä tuonut viestiänsä esiin kovin asiallisesti, mutta miksi juuri kasvissyöjillä olisi oikeus syödä haluaamansa ruokaa, ja olla tekemättä muiden haluamaa ruokaa? Kyllä kaikki tuntemani sekasyöjät kunnioittavat kasvissyöjien ruokavaliota ja ottavat sen huomioon illanistujaisissa, vaikka muille vieraille olisikin tarjolla liharuokia.
[/quote]
Haloo. Ai miksi on oikeus? No siksi, että kasvissyöntiin liittyy usein _eettisiä_ perusteita, ei vain allergisia tai tykkään/en tykkää -perusteita. Jos on kasvissyöjä eettisistä syistä, ei luonnollisestikaan halua ostaa lihaa ja valmistaa sitä ruoaksi. Kai nyt sentään ymmärrät eron etiikan ja nirsouden välillä?
[/quote]
Miten _eettinen_ kasvissyöjä voi hyvillä mielin tarjota orjatyövoimalla kerätystä soijasta valmistettua soijarouhelasagnea? Eettisyyttä on näköjään monenlaista.
[/quote]
[/quote]
Ai jaa. Sinun mielestäsi on eettistä syödä lapsiorjien keräämää soijaa, koska sitä samaa soijaa syötetään myös eläimille? Tiesitkö, että eläimet eivät soijaa söisi elleivät ihmiset siihen pakottaisi? Onko sinun ajattelussasi jotain mahdollisesti vinksallaan?
[/quote]
Tiesitkö, että ne eläimet ei sitä soijaa söisi, ellei ihmiset siihen niitä pakottaisi, koska sun on pakko saada syödä lehmää? Idiootti.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:18"]
Väännetäänpäs taas rautalangasta:
kaikki sekasyöjät syövät kasviksia --> voivat siis hyvin syödä myös kasvisruokaa
kukaan kasvissyöjä ei syö lihaa --> eivät siis voi* syödä liharuokaa
Kumpaa ruokaa siis kannattaa tarjota, kun paikalla on molempien edustajia? No sitä kasvisruokaa.
*(joo, fyysisesti useimmat voivat, mutta ei ole hyvien tapojen mukaista pakottaa toista tekemään vakaumuksensa vastaisia asioita)
[/quote]
Kasvisruokaan on hyvin usein lisätty palkokasveja ja pähkinöitä, joita eivät kaikki sekasyöjät voi syödä, allergioiden tai vatsavaivojen vuoksi.
[/quote]
... joo olen tuo, jolle vastasit ja siis olen kasvissyöjä ja pähkinöille allerginen. Tässä oli nyt kyse itse tarjotusta ruuasta, niin eiköhän ruuanlaittaja voi selvittää vieraidensa allergiat. Sama ongelmahan se on liharuokaa laitettaessa, pitäähän sille lihallekin olla lisuketta, kastiketta plus jotain salaattia yms ja niillekin voi joku vieras olla allerginen.
[/quote]
Minä halusin korjata väitettäsi, että kaikki sekasyöjät voivat syödä kasvisruokaa. Eivät voi, jos se kasvisruoka sisältää palkokasveja tai pähkinöitä ja ne aiheuttavat oireita sekasyöjälle. Jotkut sekasyöjät välttelevät muuten terveydellisistä syistä siemenöljyjä ja siinäkin on yksi syy miksi kaikki sekasyöjät eivät voi syödä kasvisruokaa. Jotkut sekasyöjät eivät eettisistä ja ekologisista syistä halua syödä erilaisia monikansallisten suuryritysten valmistamia ruoankorvikkeita, kuten esim. palmuöljyä sisältävää margariinia. Siinäkin yksi syy miksi kasvisruoka ei käy kaikille sekasyöjille.
Äläpä siis yleistä, että mikä tahansa kasvisruoka käy kenelle tahansa sekasyöjälle.
[/quote]
Mä pidän kasvisruokana kaikkea ruokaa, missä ei ole lihaa. Sulla on selvästi paljon kapeampi käsitys kasvisruoasta: usko pois, ruokaa voi valmistaa alusta alkaen kotimaisista raaka-aineista (ja erityisen helppoa se on varsinkin jos ei ole vegaani, eli käyttää siis maitotuotteita) ei ole mikään pakko käyttää niitä ekokauppojen valmisaterioita tms. Esimerkiksi aiemmin mainittu kesäkeitto, perinteinen suomalainen keittoruoka, on kasvisruokaa.
[/quote]
Tältä palstalta on tullut se käsitys, että kasvisruoka on nimenomaan vegaanista. Maito ei minun mielestäni ole kasvis.
[/quote]
Kasvisruoka voi olla vegetaristista tai vegaanista, ihan sama mitä tällä palstalla sanotaan. Maito ei ole myöskään lihaa, mutta käytetäänpä sitä liharuoissakin...
[/quote]
On se jännä miten aina väännetään sekasyönti pelkäksi lihan mättämiseksi. Tietämättömyyttä vai puhdasta idiotismia, en osaa sanoa.
[/quote]
Joillain se tuntuu olevan pelkkää lihan mättämistä, kun kerran itketään että kasvissosekeiton lisäksikin pitäisi tarjota jauhelihakastiketta ja että kasvissyöjien tulisi opetella kokkaamaan lihasta ettei vaan sekasyöjän edes kyläreissulla tarvitsisi olla aterialla ilman lihaa. Ihan älytöntä. En sekasyöjänä voi käsittää tuollaista asennetta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:01"]
En tiedä muista kasvissyöjistä, mutta minä en ainakaan osaa valmistaa lihasta mitään. En myöskään kehtaisi tarjota herkullisen itse valmistetun ruuan rinnalla mikrossa lämmitettyjä eineslihapullia tai leikkelehyllystä napattuja kinkkusiivuja.
[/quote]
No opettele. Et kai halua olla huono kokki? Googlesta ja blogeista löydät helposti ohjeita erilaisten liharuokien valmistukseen :)
[/quote]
En opettele.
[/quote]
Älä sitten vaadi ketään muutakaan opettelemaan juuri sinulle kelpaavien kasvisruokien valmistusta.
[/quote]
Huoli pois, en vaadi. Pärjään tarvittaessa pelkällä salaatilla, jos muuta ei löydy. Harvan sekasyöjän tarjoiluissa jokainen ruokalaji sisältää lihaa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 04:54"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 02:38"] No itseasiassa tätini koko perhe on keliaakikkoja ja tarjoaa kyllä vieraillensa gluteenista, pitäen omansa vain visusti erillään. Tuossa tilanteessa kyllä ymmärretävää vaikka olisikin gluteenitonta kun keliakia on niin herkkä ja vakava allergia. Mutta se kasvissyöjä ei kuole tai edes oirehdi muutenkuin mielellisesti vaikka käsittelisikin lihaa. Ihme perseilyä. Ja ihan samallalailla koen itsekkääksi ja laiskaksi jos sekasyöjä ei viitsi paneutua kasvissyöjän ruokaan jos sellaisen vieraakseen kutsuu.
[/quote]
Ainoa syy, miksi voisin kuvitella jonkun keliaakikon laittavan vierailleen erikseen gluteiinillista ruokaa on hinta.
Ei siinä ole mistään perseilystä kyse, vaan maalaisjärjestä. Järkevintä on koota se ateria niistä aineksista jotka sopivat kaikille.
Tosissasiko ehdotat, että jos itse sekasyöjänä kutsun syömään vegaanin, laktoosi-intoleranssista kärsivän pescovegetaristin, lakto-ovo-vegetaristin ja keliaakikon, niin paistan itselleni pihvin, yhdelle kuhaa, toiselle kasvispihvejä ja kolmannelle munakkaan ja kahviiin on kauramaitoa, laktoositonta maitoa ja tavallista maitoa ja tietysti sivussa leivät ja leivonnaiset gluteenilla ja ilman?
Älä nyt viitsi. Jokainen täysipäinen alkaa miettiä niitä yhteisiä tekijöitä. Ainakin suurimman osan tarjottavista pitäisi sopia kaikille.
Sekasyöjä ei tarvitse joka aterialla lihaa eikä myöskään ole allerginen kasviksille. Päinvastoin sekasyönnin etuna on se, että voi syödä mitä vaan. Helppo vieras, kaikki käy. Tuollainen "yhyhyhyy kyllä se kasvissyöjä nyt voi mulle pihvin paistaa" on säälittävää ja lapsellista pelleilyä. Eri asia jos olisi puhe puhtaasti lihansyöjästä, joka ei kasviksia voisi syödä ollenkaan.
Argumenttisi on oikeasti samaa tasoa, kuin joku kiukuttelesi kun aina ei tehdä hänelle erikseen hänen lempiruokaansa. "Kaveri kehtasi tarjota minulle samaa burgundinpataa kuin muillekin, vaikka tietää ihan hyvin että tykkään enemmän karjalanpaistista! Itsekäs ja laiska paska!" Noloa.
[/quote]
Tättärää :D No ehkä toin nolon pointtini väärin esille, mietin vain lähinnä että MIKSI EI? Miksi pitää ruveta ällöttelemään sitä lihaa ja sanomaan ettei voisi edes miettiä näkevänsä vaivaa? Rehellisesti sanottuna itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa kuka mitäkin tarjoaa, rupesi vain aivoja särkemään nuo kiihkoilut kuinka EI MEIDÄN KEITTIÖSSÄ EDES PUHUTA KUOLLEISTA LEHMÄRAASUISTA TAI JOUDUTAAN HAKEMAAN PAPPI SIUNAAMAAN KOKO KÄMPPÄ. Ja lähinnä halusin tuoda tuon luomuliha/riista pointin esiin. Kun kasvissyöjät nyt tuntuivat jankkaamaan kuinka eivät voi tukea tehotuotantoa eivätkä edes osaa paistaa lihaa, eli suoraan sanottuna eivät jaksa nähdä vaivaa asian eteen. Onhan se nyt perseilyä ja itsekästä kun kuitenki heidän eteensä pitäisi nähdä vaivaa ja loihtia kaikkea hyvää. Että ei mua tuo itse tarjoiluhomma mutta se asenne.
Karmea asenne joillain. Itse menisin innoissani illalliselle kasvissyöjän luo. Sehän olisi vain ihanaa ja jännittävää nähdä, mitä kasvisherkkuja tarjolla on. Vaikka itsekin laitamme välillä kasvisruokaa, olisi todennäköistä, että vegetaristiystävä osaisi loihtia siitä jotain meille uusia hyviä herkkuja. En todellakaan odottaisi saavani lihaa, ja miksi sitä edes kaipaisin? Paljon mieluummin söisin sitä ruokaa mitä emäntä/isäntä osaa hyvin laittaa kuin lihaa, jota he yrittävät velvollisuudentunnosta räpeltää syömäkelpoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:29"]
Ihan mielenkiinnosta mitä kasvissyöjä tarjoaisit minulle ruoaksi jos tulisin kylään? Olen allerginen perunalle, porkkanalle, sellerille, palsternakalle, pavuille, herneille, omenoille, kiiwille, soijalle, valkopippurille, sinapille, currylle ja minulla on keliakia, maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi.
[/quote]
Alkuruoaksi tekisin salaatin, jossa olisi rukolaa ja banaania.
Pääruoaksi joko tattaripastaa tai kinoaa, johon tekisin kastikkeen jossa esim. kookosmaitokermaa ja pähkinöitä ja kesäkurpitsaa, maustaisin yrteillä.
Pääruoan kanssa tarjoaisin valkosipulissa wokattua vesipinaattia tai muuta vihanneshöystöä.
Jälkiruoaksi voisi olla esim. R-ice vaniljajäätelö ja siihen tuoreita marjoja, mangoa pakastevadelmien kera tai guavanektaria riisimaidon kanssa.
Juomat (alkoholittomat): tervetuliaisdrinkkinä lehtikuohu. Ruoan kanssa kivennäisvettä, joka maustettu limetillä. Jälkiruoan kanssa luomukahvi tai tee sen mukaan mikä sopii ruokaan.
PS. Currylle ei voi muuten olla allerginen, koska se ei ole yksittäinen mauste vaan maustesekoitus, jossa on useita mausteita, jotka vähän vaihtelevat valmistajan mukaan. Jos tietäisi mille mausteelle olet allerginen voisit ostaa sopivaa curryä tai tehdä oman sekoituksesi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tiesitkö, että ne eläimet ei sitä soijaa söisi, ellei ihmiset siihen niitä pakottaisi, koska sun on pakko saada syödä lehmää? Idiootti.
[/quote]
Tiesitkö, että Suomessa soijan osuus eläinten rehussa on noin 5%? Et tietenkään, koska sinua ei oikeasti kiinnosta pätkääkään mitä eläimet syövät. Sinä uskot sinisilmäisesti kaiken mitä vegaaniliitto sinun aivoihisi tunkee. Tarkistamatta faktoja levität valheitasi eteenpäin, koska olet vegaaniliitolle hyödyllinen idiootti.
Sen vähäisen soijamäärän lisäksi lehmät syövät Suomessa nurmirehua, josta ne muokkaavat todella hyvällä hyötysuhteella ihmiselle ravintoa. Tajuatko, että ihminen ei voi syödä nurmirehua? et tietenkään, koska olet idiootti.
Ei jumalauta tää keskustelu on yhtä suurta sotkua.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että kaikki kasvissyöjät syövät soijaa? :)
[/quote]
Näillä lihapakkomielteisillä on vähän rajoittunut maailmankuva:kaikki kasvissyöjät ovat jotain fanaattisia soijaa syöviä maailmanparantajia,jotka tuputtavat omaa ruokavaliotaan muille eivätkä kunnioita lihansyöjien oikeutta ja tarvetta syödä lihaa elämänsä jokaisella aterialla.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:29"]
Ihan mielenkiinnosta mitä kasvissyöjä tarjoaisit minulle ruoaksi jos tulisin kylään? Olen allerginen perunalle, porkkanalle, sellerille, palsternakalle, pavuille, herneille, omenoille, kiiwille, soijalle, valkopippurille, sinapille, currylle ja minulla on keliakia, maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi.
[/quote]
Alkuruoaksi tekisin salaatin, jossa olisi rukolaa ja banaania.
Pääruoaksi joko tattaripastaa tai kinoaa, johon tekisin kastikkeen jossa esim. kookosmaitokermaa ja pähkinöitä ja kesäkurpitsaa, maustaisin yrteillä.
Pääruoan kanssa tarjoaisin valkosipulissa wokattua vesipinaattia tai muuta vihanneshöystöä.
Jälkiruoaksi voisi olla esim. R-ice vaniljajäätelö ja siihen tuoreita marjoja, mangoa pakastevadelmien kera tai guavanektaria riisimaidon kanssa.
Juomat (alkoholittomat): tervetuliaisdrinkkinä lehtikuohu. Ruoan kanssa kivennäisvettä, joka maustettu limetillä. Jälkiruoan kanssa luomukahvi tai tee sen mukaan mikä sopii ruokaan.
PS. Currylle ei voi muuten olla allerginen, koska se ei ole yksittäinen mauste vaan maustesekoitus, jossa on useita mausteita, jotka vähän vaihtelevat valmistajan mukaan. Jos tietäisi mille mausteelle olet allerginen voisit ostaa sopivaa curryä tai tehdä oman sekoituksesi.
[/quote]
Aika heikoksi jää proteiinit, pelkästään tattarista, ei mee läpi. Kai te veget osaatte laskea optimaalisen aminohapposaannin eri kasviksista, kun niitä ravitsemustieteen guruja kuulemma olette. Etkö osannut päättää tarjoaisitko kookosmaitoa vai -kermaa ja siksi tuo sekasotku?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:31"]Sori mutta mulle tulee teistä palstan sekasyöjäriehujista mieleen jotkut possunpotkaa heiluttavat luolamiehet joiden on pakko saada lihaa 24/7. Tai siis, kai teillä on jotain sen lihan kanssa tarjolla? Syöttekö ikinä esim. sosekeittoja?
[/quote]
Sosekeitot on pahoja.
En yleensä valita ruoasta, mutta kieltämättä ystäväni (tai ainakin luukin häntä sellaiseksi) vegaanihäissä (ystäväni on vegetaristi, mutta hänen miehensä on vegaani) pöydästä ei löytynyt minulle mitään, mitä olisin voinut syödä. Kuitenkin olin huomioinut hänen ruokavalionsa omissa häissäni. Kyllä ihmisten pitäisi olla kohteliaita ja ymmärtää muiden syitä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:31"]Sori mutta mulle tulee teistä palstan sekasyöjäriehujista mieleen jotkut possunpotkaa heiluttavat luolamiehet joiden on pakko saada lihaa 24/7. Tai siis, kai teillä on jotain sen lihan kanssa tarjolla? Syöttekö ikinä esim. sosekeittoja? [/quote] Sosekeitot on pahoja.
[/quote]
Se ei tainnut olla edellisen kommentin pointti vaan se että ihminen ei ole lihansyöjä vaan sekaravinnonsyöjä.Onko teillä fanaatikoilla siis lihan lisukkeena lihaa vai pystyttekö syömään kasviksia?Onko lihaa joka aterialla vai mahdollisesti joskus lihatonta ruokaa josta kasvissosekeitto oli vain yksi esimerkki?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:33"]Nyt kun ketjussa ilmeisesti on kasvissyöjiä, niin kertokaa pliis mulle, mistä löytää sellaisia papuja, joita EI ole tuotettu Kiinasta? Olen tätä usein kysynyt useassa eri ketjussa, mutta en saa selvää vastausta. Joten auttakaa mahdollista tulevaa kasvissyöjää mäessä. Eli toistan, proteiininlähteitä, jotka on tuotettu mahdollisimman lähellä koto Suomea, mahdollisesti kauampanakin, mutta ei missään tapauksessa Kiinassa. Kiitos etukäteen. Ai niin ja soijaa se ei saa olla missään tapauksessa.
[/quote]
Mulla on kaapissa pussillinen kotimaisia härkäpapuja, ihan citymarketista ostettu. Mutta et sä mun vastausta tahdo, mä olen sekasyöjä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että kaikki kasvissyöjät syövät soijaa? :)
[/quote]
Näillä lihapakkomielteisillä on vähän rajoittunut maailmankuva:kaikki kasvissyöjät ovat jotain fanaattisia soijaa syöviä maailmanparantajia,jotka tuputtavat omaa ruokavaliotaan muille eivätkä kunnioita lihansyöjien oikeutta ja tarvetta syödä lihaa elämänsä jokaisella aterialla.
[/quote]
Johtuisko kasvisruokaketjuista? Soijarouhetta sinne ja tänne lihankorvikkeeksi, kukaan ei muka huomaa lällällää. Maito on lehmän eritettä, yök. Juokaa soijamaitoa, se on hyvää varsinkin se suklaaversio, nam.
Minun silmiini ei ole osunut yhtään sellaista viestiä, joissa vaadittaisiin lihaa elämän jokaisella aterialla. Useita tuollaisia sinun viestejäsi kylläkin. Joissa sinä kuvittelet nähneesi vaatimuksia lihasta jokaisella aterialla. Sujuvasti sinä kyllä sotket kaiken eläinperäisen ravinnon pelkäksi lihansyönniksi ja unohdat ne muut. Olisko aika tarkistaa sun lääkitys?
Jos tarjotaan pelkkää kasvisruokaa niin jätän syömättä. Aina voi tilata vaikka pizzan kotiinkuljetuksella.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:18"]
Väännetäänpäs taas rautalangasta:
kaikki sekasyöjät syövät kasviksia --> voivat siis hyvin syödä myös kasvisruokaa
kukaan kasvissyöjä ei syö lihaa --> eivät siis voi* syödä liharuokaa
Kumpaa ruokaa siis kannattaa tarjota, kun paikalla on molempien edustajia? No sitä kasvisruokaa.
*(joo, fyysisesti useimmat voivat, mutta ei ole hyvien tapojen mukaista pakottaa toista tekemään vakaumuksensa vastaisia asioita)
[/quote]
Kasvisruokaan on hyvin usein lisätty palkokasveja ja pähkinöitä, joita eivät kaikki sekasyöjät voi syödä, allergioiden tai vatsavaivojen vuoksi.
[/quote]
... joo olen tuo, jolle vastasit ja siis olen kasvissyöjä ja pähkinöille allerginen. Tässä oli nyt kyse itse tarjotusta ruuasta, niin eiköhän ruuanlaittaja voi selvittää vieraidensa allergiat. Sama ongelmahan se on liharuokaa laitettaessa, pitäähän sille lihallekin olla lisuketta, kastiketta plus jotain salaattia yms ja niillekin voi joku vieras olla allerginen.
[/quote]
Minä halusin korjata väitettäsi, että kaikki sekasyöjät voivat syödä kasvisruokaa. Eivät voi, jos se kasvisruoka sisältää palkokasveja tai pähkinöitä ja ne aiheuttavat oireita sekasyöjälle. Jotkut sekasyöjät välttelevät muuten terveydellisistä syistä siemenöljyjä ja siinäkin on yksi syy miksi kaikki sekasyöjät eivät voi syödä kasvisruokaa. Jotkut sekasyöjät eivät eettisistä ja ekologisista syistä halua syödä erilaisia monikansallisten suuryritysten valmistamia ruoankorvikkeita, kuten esim. palmuöljyä sisältävää margariinia. Siinäkin yksi syy miksi kasvisruoka ei käy kaikille sekasyöjille.
Äläpä siis yleistä, että mikä tahansa kasvisruoka käy kenelle tahansa sekasyöjälle.
[/quote]
Mä pidän kasvisruokana kaikkea ruokaa, missä ei ole lihaa. Sulla on selvästi paljon kapeampi käsitys kasvisruoasta: usko pois, ruokaa voi valmistaa alusta alkaen kotimaisista raaka-aineista (ja erityisen helppoa se on varsinkin jos ei ole vegaani, eli käyttää siis maitotuotteita) ei ole mikään pakko käyttää niitä ekokauppojen valmisaterioita tms. Esimerkiksi aiemmin mainittu kesäkeitto, perinteinen suomalainen keittoruoka, on kasvisruokaa.
[/quote]
Tältä palstalta on tullut se käsitys, että kasvisruoka on nimenomaan vegaanista. Maito ei minun mielestäni ole kasvis.
[/quote]
Kasvisruoka voi olla vegetaristista tai vegaanista, ihan sama mitä tällä palstalla sanotaan. Maito ei ole myöskään lihaa, mutta käytetäänpä sitä liharuoissakin...
[/quote]
On se jännä miten aina väännetään sekasyönti pelkäksi lihan mättämiseksi. Tietämättömyyttä vai puhdasta idiotismia, en osaa sanoa.