Vaimo omii rahat
Onko muilla tälläistä?
Vaimo on kotona kotihoidontuella kahden lapsemme kanssa ja minä käyn töissä. Rahaa ei ole kovin paljoa ja vaimo omii kelan maksamia etuuksia itselleen(kotihoidon tuki ja lapsilisät), vuokraa on noin 1000€ /kk ja vaimo haluaisi antaa siihen satasen/kaksi jotta loput jäisi hänelle. Asumistukea saadaan lisäksi 40€/kk, se menee vuokraan. Kaupassa käynnit maksan minä. Minulla ei ole mitään omaa menoa mihin rahaa tarvisin, koska silloin rahat ei riittäisi enään ruokaan! Olen ehdottanut, että antaa ainakin tuon lapsilisän vuokraan/kauppaan. Ihan 50/50 jakoa ei tarvi tai voikkaan olla, kun minulla on suuremmat tulot, mutta jotenkin tasaisemmin tämä täytyisi saada menemään. Joskun juuri ennen tiliä on rahat niin vähissä että olen joutunut lainaamaan vanhemmiltani, kun vaimo on tuhlannut omansa johonkin, yleensä johonkin krääsään tai liian pieniin vaatteisiin(joita ei sitten voi pitää kun ovat liian pieniä).
Kommentit (121)
Ensin ajattelin, että provohan tämä, mutta aloituksen luettuani tuli mieleen, että taidan tuntea vaimosi.
Rahan ollessa vähissä, myös sinun on joustettava, syö siis vähemmän, niin ruokarahaa riittää kaikkien syömisiin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:20"]Perussyy on se korkea vuokra.
[/quote]
Perussyy on itseasiassa se, että herran vaimo on idiootti
Rohkeasti keskustelua asiasta. Jos pikkuvaimoa nyt pelottaa ettei hänellä ole rahaa käyttöön ja joutuu pyytämään, niin pistäkää tosiaan yhteinen tili pystyyn. Kuitenkin vaimon olisi syytä älytä, ettei hänellä ole mitään mystistä etuoikeutta tuhlata ilman vastuuta.
Ps. Jätä se sika
Meillä on yhteinen taloustili ja yhteinen vuokranmaksutili. Taloustilille siirrän sen rahan mitä vuokrasta jää jäljelle. Vaimo siirtää sen mitä milloinkin katsoo pystyvänsä ja viimeaikoina se on ollut todella vähän. Tuntuu että vaimo saa kokoajan jostain ulkopuolelta "viestiä" että omaa rahaa pitää olla ja että siitä ei ole tilivelvollinen minulle. Eikä tietenkään olekkaan, mutta sittenhän minäkin saisin käyttää omat "omarahani" miten haluan ja sitten vuokra jäis maksamatta,
Vuokra on kallis, pk-seudulla asutaan.
Tästä on keskusteltu paljon, umpikujassa ollaan. Suurin huoli on se että jo jätän osan vuokrasta odottamaan vaimon "tiliä", niin en voi olla varma että se sitten tulee sitten maksettua. Mielestäni olis reilua että lapsilisät menisi vuokranmaksu tilille + 100€ vaimolta ja sitten koitettaisiin ostokset hoitaa yhdessä. Kuulostaisiko reilulta teistä?
-AP
OSta ruokaa vaan itselle ja lapsille ja sano, että vaimo voi olla ilman jos ei rahaa voi siihen käyttää.
Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa?
Ja tuolla summalla jo lyhentäis lainaa.
Nythän se summa menee vuokranantajalle.
Meillä jaetaan prosenteissa, minä laitan asumiseen tuloistani 25% ja vaimo tekee saman. Ei ole vaikeaa, ainoa vaikeus on ottaa tuo asia puheeksi.
Olishan sen vaimon hyvä hillitä shoppailujaan nyt, kun on tuilla.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]
Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa? Ja tuolla summalla jo lyhentäis lainaa. Nythän se summa menee vuokranantajalle.
[/quote]
Ongelma oli käsittääkseni puolison holtiton ja epätasa-arvoinen rahankäyttö eikä suuri vuokra. Mutta eihän niin saa sanoa, naisella on oikeus ostaa ylimääräisiä mekkoja ja sisustustyynyjä ym. muuta paskaa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]
Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa? Ja tuolla summalla jo lyhentäis lainaa. Nythän se summa menee vuokranantajalle.
[/quote]
Ongelma oli käsittääkseni puolison holtiton ja epätasa-arvoinen rahankäyttö eikä suuri vuokra. Mutta eihän niin saa sanoa, naisella on oikeus ostaa ylimääräisiä mekkoja ja sisustustyynyjä ym. muuta paskaa.
[/quote]
Kyllä mutta perussyy siihen että rahat eivät riitä, on hillitön vuokra ja sen jälkeen vasta se syynäys
mihin vaimo käyttää rahaa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa?
[/quote]
Otappa tuollaisen vaimon kanssa vielä iso asuntolaina :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:15"]
Meillä on yhteinen taloustili ja yhteinen vuokranmaksutili. Taloustilille siirrän sen rahan mitä vuokrasta jää jäljelle. Vaimo siirtää sen mitä milloinkin katsoo pystyvänsä ja viimeaikoina se on ollut todella vähän. Tuntuu että vaimo saa kokoajan jostain ulkopuolelta "viestiä" että omaa rahaa pitää olla ja että siitä ei ole tilivelvollinen minulle. Eikä tietenkään olekkaan, mutta sittenhän minäkin saisin käyttää omat "omarahani" miten haluan ja sitten vuokra jäis maksamatta, Vuokra on kallis, pk-seudulla asutaan. Tästä on keskusteltu paljon, umpikujassa ollaan. Suurin huoli on se että jo jätän osan vuokrasta odottamaan vaimon "tiliä", niin en voi olla varma että se sitten tulee sitten maksettua. Mielestäni olis reilua että lapsilisät menisi vuokranmaksu tilille + 100€ vaimolta ja sitten koitettaisiin ostokset hoitaa yhdessä. Kuulostaisiko reilulta teistä? -AP
[/quote]
Onko taloudellisten vaikeuksienne syy se, että vaimo tuhlaa rahaa johonkin turhaan tai panttaa sitä itsellään vai se, että teillä on liian iso vuokra suhteessa tuloihin? Sanot, että joudut lainaamaan rahaa. Olisiko tältä vältytty, jos vaimo käyttäisi rahaa toisin?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mutta perussyy siihen että rahat eivät riitä, on hillitön vuokra ja sen jälkeen vasta se syynäys
mihin vaimo käyttää rahaa.
[/quote]
Ei PKseudulta neli henkiselle perheelle paljoa alle 1000€/KK vuokraa löydy. Kaupungin asuntoihin on hillittömät jonot ja jonon ohi pääsee aina kaikenmaailman pummit (sori vaan).
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa?
[/quote]
Otappa tuollaisen vaimon kanssa vielä iso asuntolaina :)
[/quote]
Samalla summalla maksaa lainaa eikä välttämättä tarvii maksaa lainaa kuukaudessa lähellekään 1000 euroa.
Sukulaiseni osti paritalon ja lainanlyhennys on n. 500 euroa kuussa.
Yksi ratkaisu on että annat tilipussin vaimolle ja sanot: "Tässä rahat, maksat vuokran, laskut ja käyt kaupassa. Kuukauden päästä tulee lisää." Siperia opettaa...
Vaimosi on tyypillinen lompakkoloinen. Vaimo töihin, tai sitten mononkuva loiselle perseeseen.
En kuuna päivänä olis noin kalliissa VUOKRA-asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 07:54"]
Mitä jos ajattelisitte, että ei ole sun tulot ja mun tulot, vaan perheen tulot, jotka muodostuu vaimon saamista tuista ja sun palkasta. Sitten yhdessä mietitte, miten ne tulot saadaan riittämään perheen menoihin.
[/quote]
Tätähän siis on yritetty, mutta kun ei käy. Silloin kun vaimo kävi töissä, meni menot ihan kivasti tasan, mutta nyt on tullut tälläinen hillitön tarve "omalla"rahalla ostaa kaikkea turhaa. Eniten ärsyttää että se on just sitä turhaa. Plus sitten huolettaa ettei riitä rahat ruokaan.
-AP
[/quote]
Kellä voi olla noin iso vuokra?
Samalla ja jo pienemmälläkin summalla maksaisitte lainaa!