Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimo omii rahat

Vierailija
10.07.2015 |

Onko muilla tälläistä?

Vaimo on kotona kotihoidontuella kahden lapsemme kanssa ja minä käyn töissä. Rahaa ei ole kovin paljoa ja vaimo omii kelan maksamia etuuksia itselleen(kotihoidon tuki ja lapsilisät), vuokraa on noin 1000€ /kk ja vaimo haluaisi antaa siihen satasen/kaksi jotta loput jäisi hänelle. Asumistukea saadaan lisäksi 40€/kk, se menee vuokraan. Kaupassa käynnit maksan minä. Minulla ei ole mitään omaa menoa mihin rahaa tarvisin, koska silloin rahat ei riittäisi enään ruokaan! Olen ehdottanut, että antaa ainakin tuon lapsilisän vuokraan/kauppaan. Ihan 50/50 jakoa ei tarvi tai voikkaan olla, kun minulla on suuremmat tulot, mutta jotenkin tasaisemmin tämä täytyisi saada menemään. Joskun juuri ennen tiliä on rahat niin vähissä että olen joutunut lainaamaan vanhemmiltani, kun vaimo on tuhlannut omansa johonkin, yleensä johonkin krääsään tai liian pieniin vaatteisiin(joita ei sitten voi pitää kun ovat liian pieniä).

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaimolla joku kehonkuvahäiriö jos käyttää kaiken tukensa liian pieniin vaatteisiin. Oisko terapia mitään? Tää on niin vitsi koko aloitus.

Vierailija
82/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:03"]

En ymmärrä ollenkaan että on sun rahat ja mun rahat jos yhdessä ollaan ja lapsiakin on. Lasketaan kuiteista menoja, voi piip. Laittakaa kaikki teille tuleva raha yhteen. Siitä pakolliset menot, laskut jne. Ylijäävän rahan jaatte sitten "omaksi rahaksi".

[/quote]

Tämä olisi mielestäni myös järkevä ratkaisu; molemmilla yhtä paljon "omaa rahaa", jonka sitten saisi käyttää haluamallaan tavalla. Minusta kuitenkin vaikuttaa AP:n kertoman mukaan, että puoliso kokee jotenkin niin että koska miehellä on tuloja hän vastaa menoista, joka on johtanut tilanteeseen, jossa AP:llä on kaikki menot minkä seurauksena hänen palkastaan ei jää mitään jäljelle. Samalla vähäisillä tuloilla elävä puoliso käyttää omat vähäiset tulonsa vapaasti miten tahtoo. Tällainen on varmasti omiaan kiristämään tunnelmaa.

[/quote]

Minä taas en ihan usko kaikkea ap:n sanomaa. En vain usko esim. sitä ettei vaimo ostaisi mitään lapsille, ei sellaista äitiä olekaan. Minä koen, että mies tässä on kuppaamassa vaimon ja lasten pikkuruisia tukirahoja. Jotenkin en vain usko tätä, että vaimolle jäisi tässä perheessä enemmän rahaa kuin miehelle. Jos näin todella on, niin sitten tasa-arvoa tulonjakoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:18"]

Miksi asutte noin kalliissa vuokra-asunnossa? Ja tuolla summalla jo lyhentäis lainaa. Nythän se summa menee vuokranantajalle.

[/quote]

Ongelma oli käsittääkseni puolison holtiton ja epätasa-arvoinen rahankäyttö eikä suuri vuokra. Mutta eihän niin saa sanoa, naisella on oikeus ostaa ylimääräisiä mekkoja ja sisustustyynyjä ym. muuta paskaa.
[/quote]

Kyllä mutta perussyy siihen että rahat eivät riitä, on hillitön vuokra ja sen jälkeen vasta se syynäys
mihin vaimo käyttää rahaa.

[/quote]

Paskat. Ongelma on siinä ettei toinen halua elää tulojen mukaan. Tonnin vuokra ei pk-seudulla ole mitenkään tavaton

Vierailija
84/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyshys ei tämmöttiä saa puhua, maammmat suuttuu

Vierailija
85/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ajattelisitte, että ei ole sun tulot ja mun tulot, vaan perheen tulot, jotka muodostuu vaimon saamista tuista ja sun palkasta. Sitten yhdessä mietitte, miten ne tulot saadaan riittämään perheen menoihin.

Vierailija
86/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän nykyisin naiset kutsuvat "itsenäiseksi naiseksi". Se, että otta itse vastuu toimeentulosta on vanhanaikaista ja ei-muodikasta!

Vierailija
87/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 07:54"]

Mitä jos ajattelisitte, että ei ole sun tulot ja mun tulot, vaan perheen tulot, jotka muodostuu vaimon saamista tuista ja sun palkasta. Sitten yhdessä mietitte, miten ne tulot saadaan riittämään perheen menoihin.

[/quote]

Tätähän siis on yritetty, mutta kun ei käy. Silloin kun vaimo kävi töissä, meni menot ihan kivasti tasan, mutta nyt on tullut tälläinen hillitön tarve "omalla"rahalla ostaa kaikkea turhaa. Eniten ärsyttää että se on just sitä turhaa. Plus sitten huolettaa ettei riitä rahat ruokaan.

-AP

Vierailija
88/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaimon tulot tippuu hoitovapaat takia, se ei voi tarkoittaa sitä, että vaimon käytettävissä olevat rahat vähenee, vaan koko perheen käytettävissä olevat rahat vähenee. Lapsi kun on myös sinun ja siitä aiheutuvat kustannukset kuuluu kummallekin. Jos vaimo tuhlaa turhuuteen, keskustelkaa rahan käytöstä ja siitä, mikä on teille tarpeellista ja mikä ei. Huolehtiiko vaimo lapsen vaatteet, vaipat ym tarpeelliset asiat? Huomioi, että niihinkin kuluu rahaa.

Vierailija
89/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta on köyhille ihmisille liikaa. Olisitte tyytyneet vain yhteen lapseen.

Vierailija
90/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 08:03"]

Kun vaimon tulot tippuu hoitovapaat takia, se ei voi tarkoittaa sitä, että vaimon käytettävissä olevat rahat vähenee, vaan koko perheen käytettävissä olevat rahat vähenee. Lapsi kun on myös sinun ja siitä aiheutuvat kustannukset kuuluu kummallekin. Jos vaimo tuhlaa turhuuteen, keskustelkaa rahan käytöstä ja siitä, mikä on teille tarpeellista ja mikä ei. Huolehtiiko vaimo lapsen vaatteet, vaipat ym tarpeelliset asiat? Huomioi, että niihinkin kuluu rahaa.

[/quote]

Niinkuin kirjoitin avausviestissä, minä maksan kaupassa käynnit ja sieltä kaupasta ostetaan ruuat ja vaipat ja lasten vaatteet yms.

-AP

Vierailija
91/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun palkan käyttö on yksin sun päätettävissä, on luonnollista, että vaimo haluaa myös päättää itse omista vähäisistä tuloistaan. Mietittekö ja suunnittelitteko ennen hoitovapaalle jäämistä, miten eläminen sen aikana kustannetaan? Mitä silloin sovitte? Onko teillä ylipäänsä tällä hetkellä riittävät tulot? Pitäisikö vaimon töihin paluuta aikaistaa?

Vierailija
92/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tälläiseen keskusteluun saada apua vaikka neuvolasta?

Vierailija
93/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 08:10"]

Jos sun palkan käyttö on yksin sun päätettävissä, on luonnollista, että vaimo haluaa myös päättää itse omista vähäisistä tuloistaan. Mietittekö ja suunnittelitteko ennen hoitovapaalle jäämistä, miten eläminen sen aikana kustannetaan? Mitä silloin sovitte? Onko teillä ylipäänsä tällä hetkellä riittävät tulot? Pitäisikö vaimon töihin paluuta aikaistaa?

[/quote]

Luitko tuota ekaa viestiä?

Vierailija
94/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole onnellinen kun kyse on vain kotihoidontuesta, se on kuitenkin väliaikainen vaihe elämässä. Eikö vaimo todella tajua, että jos toisen tulot puuttuu lähes kokonaan, silloin sitä rahaa ei ole yksinkertaisesti mihinkään muuhun kuin aivan välttämättömään.

Vierailija
95/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaimolla ei ole omia laskuja paljon, on todella hassua, että hän omii kelan rahat. Riippuu tietty missä asutte, mutta jos kotihoidon tuki on noin 250 euroa ja lapsilisät 100 ja 120 euroa, niin saahan vaimo kelalta kuussa 470 euroa! Tämä siis verojen jälkeen jäävä osuus. Mitä omaa menoa vaimolla on melkein 500 euron edestä? Varsinkin tilanteen ollessa Se, että olette vähävaraisia ja nuo rahat tarvitaan oikeasti elämiseen! Lapsilisät on tarkoitettu lapsille! Heidän hankintoihinsa ja menoihinsa. Meillä minä olen kotona ja mies töissä. Myös kaksi lasta. Teen kuukaudessa muutaman työpäivän ja saan nuo samat tuet. Kyllä minä osallistun kuitenkin kodin kuluihin, vaikka mieheni on hyvätuloinen! Minä esim käytän lapsilisät vaippoihin, lasten vaatteisiin jne. Minulla itselläni on laskuja parin sadan euron edestä (puhelin, opintolaina, vakuutukset mm.), noiden lisäksi saatan maksaa esim sähkölaskun, vesilaskun, jätehuoltomaksut tai jotain muuta, vaikka mieheni ei sitä vaadi. En kehtaisi käyttäytyä noin niinkuin vaimosi! Miten muuten tuo teidän vuokra? Kuulostaa kalliilta, mikäli asutte muualla kuin pk-seudulla. En tiedä olitko vastannut jo tähän, mutta jos vaimolla on kova rahantarve ja halu "omiin rahoihin" miksei hän palaa töihin? Vai onko hänellä koulutusta tai edes työtä mihin palata? Perhe ja lapset tulee aina ensin, jos on ylimääräistä sitten sen voi hassata itseensä!

Vierailija
96/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
97/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä ettei vaimolla ole varaa hoitovapaaseen. Jos pitää kuluttaa entiseen malliin niin vaimo töihin.

Vierailija
98/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 08:12"]

[/quote]

Luitko tuota ekaa viestiä?

[/quote]

Jos teillä on täysin erilliset omat tilit ja sulle tulee sinne palkkaa kuitenkin vähintään 2000 kuussa ja vaimolla ei ole mitään pääsyä niihin rahoihin, vaikka perheen hyväksi ne käytätkin, niin on ihan luonnollista, että vaimo haluaa jättää rahaa myös itselleen. Hän ei halua tarpeen tullen pyytää rahaa sinulta. Ei kukaan halua selitellä jokaista tamponin tai hiivalääkkeen ostoa tai pyydellä siihen lupaa.

jos vaimo tuhlaa turhiin vaatteisiin, joilla ei ole käyttöä, teidän on keskusteltava asiasta ja luotava pelisäännöt rahan käytölle.

Vierailija
99/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 08:03"]

[/quote]

Niinkuin kirjoitin avausviestissä, minä maksan kaupassa käynnit ja sieltä kaupasta ostetaan ruuat ja vaipat ja lasten vaatteet yms.

-AP

[/quote]

Vaikea kuvitella, että kotona oleva äiti ei koskaan kävisi ruokakaupassa ilman, että sä olet maksamassa ostoksia. Tai ei koskaan käyttäisi lapsia lääkärissä ja ostaisi lääkkeitä tms.

Vierailija
100/121 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustakaa yhteinen taloustili, jolta ostetaan kaikki lapsien tarvitsemat asiat ja ruoat ja laskut. Sinä töissä käyvänä siirrät sinne hieman enemmän rahaa ja vaimo siirtää myös? Vaikeita tällaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä