Tunnetko jonkun, joka ajattelee AMK:ta korkeakouluna?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:09"] [quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:05"] [quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:03"] Joku ei tainnut päästä opiskelemaan? :D Noh, ensi vuonna uudestaan. Kyllä se siitä. :) [/quote] Huti meni. Mulla on oikea korkeakoulututkinto [/quote] Ja silti noin kade muille? [/quote] Kade? Joo oon kauhean kateellinen pilipalitutkinnosta :D [/quote] Mistä tuo sun asenne kumpuaa? Mikä saa sut arvostelemaan noin rumasti muita tutkintoja? Kyllä sille joku syy on ja KORKEAkoulutettuna osaat sen varmasti päätellä, että miksi. Eikö sun mielestä siis tarvita muita kuin yliopistotutkintoja? Miten ajattelit, että yhteiskunta sitten toimisi? Vai haluatko vain tuntea olosi muita paremmaksi?
[/quote]
Tarvitaan tietysti suorittavia henkilöitä ja näiden tutkintoja. AMK-uudistuksesta en ole ihan varma. Mikä vika niissä opistoissa oli? En vain voi vakavalla naamalla ottaa sitä, että joku tradenomi kuvittelee olevansa korkeakoulutettu :D
[/quote]
Sun kannaltas vaan harmi ettei sun mielipiteellä ole tässä asiassa merkitystä. Tradenomi kun on korkeakoulutettu.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:09"] [quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:05"] [quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:03"] Joku ei tainnut päästä opiskelemaan? :D Noh, ensi vuonna uudestaan. Kyllä se siitä. :) [/quote] Huti meni. Mulla on oikea korkeakoulututkinto [/quote] Ja silti noin kade muille? [/quote] Kade? Joo oon kauhean kateellinen pilipalitutkinnosta :D [/quote] Mistä tuo sun asenne kumpuaa? Mikä saa sut arvostelemaan noin rumasti muita tutkintoja? Kyllä sille joku syy on ja KORKEAkoulutettuna osaat sen varmasti päätellä, että miksi. Eikö sun mielestä siis tarvita muita kuin yliopistotutkintoja? Miten ajattelit, että yhteiskunta sitten toimisi? Vai haluatko vain tuntea olosi muita paremmaksi?
[/quote]
Tarvitaan tietysti suorittavia henkilöitä ja näiden tutkintoja. AMK-uudistuksesta en ole ihan varma. Mikä vika niissä opistoissa oli? En vain voi vakavalla naamalla ottaa sitä, että joku tradenomi kuvittelee olevansa korkeakoulutettu :D
[/quote]
Vaikka sinun yleissivistys ei riitäkään asiaa ymmärtämään, niin se tradenomi on korkeakoulutettu. Tiedätkö kuinka moni muu ei voi vakavalla naamalla ottaa vajaan yleistiedon omaavia itseään pönkittäviä yksilöitä?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:03"]
Kuka ajattelee, että koulutus on ihmisen mitta? Tunnen ihmisiä, jotka ovat peruskoulun käyneet ja äärimmäisen fiksuja monella elämän saralla ja tunnen myös korkeakoulutettuka, jotka on täysiä tolloja.
[/quote]
Onko kukaan tässä keskustelussa väittänyt tällaista? Itse pidän yliopistoa parempana koulutusvaihtoehtona kuin amk:ta, mutta yliopiston käynyt ihminen ei ole sen parempi kuin amk:n käynyt.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:05"]
Joku ei tainnut päästä opiskelemaan? :D
Noh, ensi vuonna uudestaan. Kyllä se siitä. :)
[/quote]
Huti meni. Mulla on oikea korkeakoulututkinto
[/quote] Ja silti noin kade muille?
[/quote]
Kade? Joo oon kauhean kateellinen pilipalitutkinnosta :D
[/quote]
No tyhmä sä ainakin oot.
T. Amis
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:13"]
Miten tyhmä täytyy olla, jos ei pidä ammattiKORKEAkoulua korkeakouluna?
[/quote]
Yhtä tyhmä kuin se, joka ei pidä ketunleipää leipänä
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:13"]
Miten tyhmä täytyy olla, jos ei pidä ammattiKORKEAkoulua korkeakouluna?
[/quote]
Yhtä tyhmä kuin se, joka ei pidä ketunleipää leipänä
[/quote]
Tai tiiliaitaa itana... Eiku... Mutta mä olen OIKEA korkeakoulutettu :D
Itselleni kävi niin, että 90-luvun lopussa hankittu yliopistotutkinto ei enää työllistänyt kuin pätkähommiin (yt:eissä tuli lähtö vakituisesta työstä, kuten monelle muullekin). Lähdinpä sitten opiskelemaan amk:uun hyvin työllistävää alaa. Valmistuin pari vuotta sitten, ja nyt on taas vakituinen työ, kiitos amk-tutkinnon.
Mitä opintoihin tulee, toki amk-opiskelu oli käytännönläheisempää ja vähemmän tieteellistä. Työelämäprojektit ja harjoittelut koin erittäin antoisiksi, ja niiden kautta myös työllustyin (kuten moni muu). Opettajissamme oli kuitenkin myös yliopistolla opettavia/opettaneita.
No mikä se sitten on? Kyllä se mun mielestä on nimensä mukaisesti korkeakoulu.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:05"]
Joku ei tainnut päästä opiskelemaan? :D
Noh, ensi vuonna uudestaan. Kyllä se siitä. :)
[/quote]
Huti meni. Mulla on oikea korkeakoulututkinto
[/quote] Ja silti noin kade muille?
[/quote]
Kade? Joo oon kauhean kateellinen pilipalitutkinnosta :D
[/quote] Ja vielä enemmän näkee ettet tiedä mistä puhut.
Tää oli nyt surkeimpia provoja täällä! Ei jatkoon!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:51"]Väsynyttä, niin väsynyttä...
[/quote]
Niinpä!
Yliopistomaailmassa taidetaan jo korostaa yliopisto-sanaa korkeakoulun sijaan. AMK:t ovat tosin kaappaamassa tätäkin sanaa itselleen englanninkielisissä nimissään.
Itsellä on kaksi amk-tutkintoa, mutta en kyllä keskustelupalstojen ulkopuolelta tiedä ketään, vaan kaikki sanoo entinen opisto. Poikakin opiskelee amk-insinööriksi ja toinen samaa alaa yliopistossa, ei tämä amk-opiskelija ole koskaan väittänyt olevansa korkeakouluopiskelija. PS. toiseen keskusteluun viitaten Amk-opiskelija puhuu koulusta, teknillisen yliopiston opiskelija puhuu "lähden yliopistolle". Lapsena pojat ovat yhtä arvokkaita ja olen hyvilläni, että kumpikin opiskelee ja pärjää opinnoissaan.
Mitähän entistä opistoa mä olen tradenomina käynyt? Äläkä väitä että kauppaopisto, koska olen käynyt senkin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:12"]
Mitähän entistä opistoa mä olen tradenomina käynyt? Äläkä väitä että kauppaopisto, koska olen käynyt senkin.
[/quote]
Mulle se on täydennyskoulutus kauppaopistoon. Minäkin olen siis käynyt molemmat joten tiedämme molemmat, että yli puolet oli kertausta. Toki taloushallinnon asiaa tuli paljon syvemmälti ja mm. tilintarkastusta ei kauppaopistossa ollut. Matikassa esim. ei mitään eroa.
Huvittavaa, kun nykyään AMK-tutkinto on lain mukaan korkeakoulututkinto, niin työantajat joutuvat kiertämään lakia laittamalla työpaikkailmoituksiin mm. seuraavanlaisia kohtia:
"... yliopistossa tai teknillisessä korkeakoulussa suoritettu virkaan soveltuva korkeakoulututkinto"
"... tehtävän edellyttämä koulutus ja soveltuva erikoistumiskoulutus ja perehtyneisyys alaan. Erikoistumiskoulutus ovat yliopistossa suoritetut opinnot"
"... soveltuva tiedekorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto"
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:18"]
Yliopistomaailmassa taidetaan jo korostaa yliopisto-sanaa korkeakoulun sijaan. AMK:t ovat tosin kaappaamassa tätäkin sanaa itselleen englanninkielisissä nimissään.
[/quote]
Niinpä, keksisivät jotain omaa. Nyt tosiaan varastavat yliopistolta nimen ja opiskelijalakit. Kohta varmaan kutsuvat ekan vuoden amk-opiskelijoita fukseiksi
Voi että. Taisi jäädä aloittajalla koulutuspaikka saamatta tänä vuonna? Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista, ja silleen....