Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain palkatonta vapaata, siis ilman palkkaa kokonaan, en saanut, mikä logiikka?

Vierailija
22.02.2022 |

Teen siis hyvin yksinkertaista, suorittavaa työtä, hyvin sitovassa vuorotyössä. Kotona oli monenlaista pientä kriisiä ja muuta säätöä, joten meilasin pomolle että haen kuukauden palkatonta.
Ja ”palkaton” tarkoittaa siis ilman palkkaa, ei kerrytä kesälomaa, ei mitään.
Tunteja asiaa mietittyään vastaus tulee, että myönnetä.
Niin sitä vaan ihmettelen että mikä logiikka siinä voi olla. Minun mitkä tahansa kulut jää talolle, pelkkää säästöä. Minulla on kaikki mahdolliset ikälisät, ja minun tilalle voi ottaa varmaan tonnin halvemman sijaisen.
Ja mainitsen vielä kerran että työ on yksinkertaista, tosin raskasta, perusduunia. Ei tod mitään muuten vaativaa.
No, jouduin hakemaan sairaslomaa: eli yhtiölle tuli lääkärilaskua, sitten mun sairaspäiviä, ja sen muutaman vuoron minkä tein, niin nekin oli rikkonaisia. Että en tiijä sitten.

Kommentit (230)

Vierailija
181/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivat sulle kun palaat töihin siltä saikultasi, jonka halusit palkattomaksi vapaaksi.

Esimiehiä haukutuaan, mutta tällainen osoittaa, että eivätpä ne kaikki työntekijätkään ole työpaikan tärkein voimavara.

Vierailija
182/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitäisi sinun työt tehdä. Mistä saadaan osaava työntekijä 1 kk ajaksi?

Mistä sen kuukauden palkallisen saikun ajaksi saadaan osaava työntekijä?

Ei ne työterveydessä anna mitään kuukauden pälliloma-saikkua noin vain. Ehkä viikon voivat antaa. Sen jälkeen ohjaavat jo jonnekin kallonkutistajalle, jos henkilö lisää saikkua haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Suomesta ei kyllä ihan kovin kauas pohjoiseen päin voi enää mennä, koska siellä tulee jäämeri vastaan.”

Hyvä pointti, todellakin naulan kantaan. Tosiaankin, kun otsikkoa ja keskustelun aihetta katselee, niin aivan olet Asian Ytimessä kyllä näin on. (Not).

Vierailija
184/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hait sairauslomaa vaikka et ole sairaana? Olet epärehellinen ihminen.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kun minulla oli hyvä pomo en ollut koskaan saikulla, kun sain paskan pomon niin jostain syystä alkoi saikkupäiviäkin tulemaan.

En ymmärrä, miten muutut työkyvyttömäksi oman tahtotilasi pohjalta. Mikä lääkäri tuollaisia saikkuja kirjoittelee.

No tästä taas nähdään, että ihan aiheesta saikuttelijoille taustalla nauretaan ja haukutaan.

Vierailija
185/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsopimuslain mukaan työntekijä saa olla pois töistä pakottavasta perhesyystä, joten aika heikoilla työnantaja on jos yrittää pakottaa työntekijän pysymään töissä.

Työntekijät tulee kertoa työnantajalle pakottavan perhesyyn perustelut ja tarvittaessa esittää todisteet asiasta. "Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta"

No ei kai kukaan ole huvikseen palkattomalla vapaalla? Kyllä siihen on painava syy.

No totta mooses on, minäkin olen ollut usein. Kun vaan on tuntunut, että nyt nopsaan johonkin muualle, niin palkatonta kuukausi pari ja reissuun.

Minäkin olen ottanut palkatonta ihan vaan lomailua varten. 

Sama. Olen pyytänyt (ja saanut) palkatonta lomaa mm. silloin kun uutena työntekijänä ei ole vielä kertynyt täyttä vuosilomaa.

Palkatonta lomaa voi pyytää ja saada ilman mitään syytä. Se on vain ylimääräistä lomaa, jonka ajalta ei makseta palkkaa. Tietysti lomatoiveen syytä voi halutessaan avata työnantajalle.

Osa näyttää sekoittavan palkattoman loman pakottavaan perhesyyhyn jonka perusteella voi hakea vapaata. Ne ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

AP:lla oli tällainen pakottava tarve saada vapaata töistä perhesyiden vuoksi. Osa näyttää sekoittavan tämän lomailuun.

Mutta olipa syy mikä tahansa niin joskus ihmiset haluaa tai tarvii palkatonta vapaata.

AP keroi hakeneensa palkatonta vapaata.

Hän kertoi myös että kotona on vaikeaa, mutta ei sanonut hakeneensa vapaasta pakottavista perhesyistä.

Nytkö hän sitten hakikin vapaata pakottavista perhesyistä? Vai keksitkö sen ihan itse?

Vierailija
186/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyllä harmillista puusilmäisyyttä työnantajalta. Kesätyönhaut on monella käynnissä, joten jos teillekin tulee kesätyöntekijöitä, hakijoista voisi tod.näk. helposti saada tekijän jo nyt. 

Ei se ihan niin mene eikä välttämättä edes saisi ottaa mitään uutta tekijää ap:n tilalle, jos ap on palkattomalla. Se työ revitään sitten muiden selkänahasta.

Miten niin ei saisi ottaa uutta? Jos haetaan kolmea kesätyöntekijää toukokuusta elokuun loppuun, niin ehdotetaan yhdelle, että työt alkaisi jo maaliskuun puolessa välissä. Hyvä syy määräaikaisuuteen minun nähdäkseni. 

Toki en tiedä apn työpaikan tilannetta. Tämä oli vain heitto perustuen työelämään yleisesti. Jos työ on suorittavaa työtä jossain tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, niin ellei kesä ole selvästi hiljaisempaa aikaa, on yleistä palkata kesätyöntekijöitä. 

Jos työnantajalle olisi joku hyvä syy, voisi kuvitella, että se kerrotaan aplle. Todennäköisimpänä pidän sitä, että esihenkil ajattelee, että jos yhdelle myöntää vapaata, niin kohta ovat kaikki sitä pyytämässä. Jos tällaista pelkää, pitäisi ehdottomasti lähteä tarkeastelemaan työpaikan tilannetta ja kuormitusta. 

Vierailija
187/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää ap saikulle.3kk voit olla saikulla täydellä palkalla.

Olen itse siivoojana ja teen just näin. 2-3kk saikkua joka vuosi +vuosiloma. Kun siitä laskee tuntipalkan tienaa paljon enemmön kuin normalisti

Vierailija
188/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse siivoojana ja teen just näin. 2-3kk saikkua joka vuosi +vuosiloma. Kun siitä laskee tuntipalkan tienaa paljon enemmön kuin normalisti

Veikkaan että sairausloman syy on selkärangan puute.

Vierailija
189/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kun minulla oli hyvä pomo en ollut koskaan saikulla, kun sain paskan pomon niin jostain syystä alkoi saikkupäiviäkin tulemaan.

En ymmärrä, miten muutut työkyvyttömäksi oman tahtotilasi pohjalta. Mikä lääkäri tuollaisia saikkuja kirjoittelee.

No tästä taas nähdään, että ihan aiheesta saikuttelijoille taustalla nauretaan ja haukutaan.

Olisiko ollut ihan stressi syynä.

Stressi yleensä lisää sairastelua ja heikentää vastustuskykyä. Pahimmillaan voi se voi johtaa pysyvään työkyvyn menettämiseen.

Siitä syystä työnantajan maksamat eläkemaksut nousevat ihan jokaisen työntekijän osalta jos työntekijöitä jää työkyvyttömyyseläkkeelle.

Mitä useampi menettää työkykynsä, sitä enemmänkin yrityksen maksut nousevat. Suurissa, paljon työvoimaa palkkaa osaa yrityksissä ne maksujen korotukset tuovat merkittäviä lisäkustannuksia.

Kyseinen lainsäädäntö on saanut työnantajat pitämään parempaa huolta työntekijöiden terveydestä ja suoraan työstä johtuvat työkyvyttömyydet on saatu vähenemään.

Toki muista syistä aiheutuviin työkyvyttömyyksiin niillä ei ole vaikutusta.

Vierailija
190/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ollut ihan stressi syynä.

Stressi yleensä lisää sairastelua ja heikentää vastustuskykyä. Pahimmillaan voi se voi johtaa pysyvään työkyvyn menettämiseen.

Siitä syystä työnantajan maksamat eläkemaksut nousevat ihan jokaisen työntekijän osalta jos työntekijöitä jää työkyvyttömyyseläkkeelle.

Mitä useampi menettää työkykynsä, sitä enemmänkin yrityksen maksut nousevat. Suurissa, paljon työvoimaa palkkaa osaa yrityksissä ne maksujen korotukset tuovat merkittäviä lisäkustannuksia.

Kyseinen lainsäädäntö on saanut työnantajat pitämään parempaa huolta työntekijöiden terveydestä ja suoraan työstä johtuvat työkyvyttömyydet on saatu vähenemään.

Toki muista syistä aiheutuviin työkyvyttömyyksiin niillä ei ole vaikutusta.

Työkyvyttömyyslienee hyvin liukuva käsite, osalle kynnys on hyvin korkea, osalla tätä kynnystä ei ole lainkaan.

Lääkäri 6 v koulutuksellaan kykenee vain kysymään, että paljonko laitetaan.

Saikuttelijat, älkää ihmetelkö jos vähän takanapäin puhutaan… ei hyvää,

Vierailija
191/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan pari viikkoa onnistunut? Ettepä taidakaan olla niin helposti korvattavia kuin pomo väittää.

Vierailija
192/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas pidän ylimääräistä (palkatonta) lomaa 2-3 kk joka vuosi.

Syynä lapsen krooninen sairaus. Hän tarvitsee niin paljon tukea ja apua, että omat voimat loppuisivat ilman ylimääräisiä lomia.

Paremmin tietysti tienaisin jos hakisin saikkua, mutta en jaksa mennä lääkäriin valittamaan. Helpommalla pääsen kun pyydän palkatonta vapaata. Varmaan sitten menisin lääkäriin jos palkatonta ei saisi.

Vierailija
193/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas pidän ylimääräistä (palkatonta) lomaa 2-3 kk joka vuosi.

Syynä lapsen krooninen sairaus. Hän tarvitsee niin paljon tukea ja apua, että omat voimat loppuisivat ilman ylimääräisiä lomia.

Paremmin tietysti tienaisin jos hakisin saikkua, mutta en jaksa mennä lääkäriin valittamaan. Helpommalla pääsen kun pyydän palkatonta vapaata. Varmaan sitten menisin lääkäriin jos palkatonta ei saisi.

Tietääkseni tuohon ei saa sairauslomaa, muttailmeisesti sitten nykyäänäitik8n tulee työkyvyttömäksi jos lapsi sairas.

Ilmeisesti vain hullut käy töissä ja aina kun vaan käveleelääkäriin, saa lupalapun.

Vierailija
194/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyit että mikä logiikka on kieltää palkaton loma.

Vastaus on yksinkertainen. Se on vain huonoa johtajuutta.

Hyvä johtaja olisi keskustellut kanssasi syistä, ihan molemmin puolin. Siitä miksi haluat palkatonta lomaa ja miksi hän ei ole sitä halukas sitä myöntämän.

Hän olisi saanut todennäköisesti tietää sairauslomariskistä jos lomaa ei myönnetä ja olisi saattanut päättyä myöntämän palkatonta lomaa.

Juuri noin. Ap:lle olisi voinut todeta, että älä kanna näistä stressiä, me otetaan joku sun tilalle ja jaetaan töitä sillä tavalla, että saadaan homma luistamaan. Olet toukokuun vuosilomalla siihen perään, niin saat tarpeeksi lepoa ja palaat sitten osa-aikaiseksi, niin jaksat paremmin.

Hyvä johtaja tietää, että firmaan tulee rahaa ulkopuolelta, joten kun joku ei viitsi tehdä töitä palkkansa eteen, niin hänet kannattaa siirtää tehtäviin, joissa ei tehdä tulosta, mutta ei tienatakaan.

Vierailija
195/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitäisi sinun työt tehdä. Mistä saadaan osaava työntekijä 1 kk ajaksi?

Mistä sen kuukauden palkallisen saikun ajaksi saadaan osaava työntekijä?

No saikulle ei voi mitään ja silloin on vain kärsittävä, mutta palkattoman vapaan voi kuitenkin estää. 

Sairauslomaa ei voi estää ja sillä on sama vaikutus työhön kuin palkattomalla. Turhaa tempoilua työnantajalta.

Eihän tässä työnantajalle mistään ilmennyt, että vaihtoehto on sairasloma. Siksi juuri näistä pitää keskustella, että mikä tilanne on ja miksi sitä tarvitaan. Tosin voihan silloinkin olla huono esimies, joka ei tajua.

Vierailija
196/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on oikeus kieltäytyä myöntämästä palkatonta vapaata. PISTE

Mitä siitä tulisi, jos kaikki tulisi töihin miten heille itselleen sattuisi sopimaan? Jos vapaa myönnetään yhdelle, se on myönnettävä myös toiselle.

Työnantajalle työntekijä on silloin helposti vaihdettavissa. Itse toimin asiantuntijaorganisaatioissa ja kyllä mielummin annetaan vapaata, jos henkilö sitä vapaata tarvitsee kuin että aloitetaan kallis ja aikaavievä rekryprosessi. 

Monella meistä on irtisanomisaika kaksi viikkoa eli sitten voi vaikka viimekädessä irtisanoa itsensä ja hakea sille kahdelle viikolle sairaslomaa. 

Missä asiantuntijaorganisaatiossa irtisanomisaika on kaksi viikkoa? Meidän asiantuntijaorganisaatiossamme se on työntekijän puolelta kaksi kuukautta. Työnantajan puolelta 3-6 kk, työsuhteen kestosta riippuen.

Mitä ihmeen sopimusta teillä noudatetaan? Skol-YTN työehtosopimuksessa alle 5v työsuhteessa irtisanomisaika on työntekijän puolelta 14 päivää ja pidemmissä 1 kuukausi. Työnantajan irtisanoessa 14 päivästä 6 kuukauteen.

Yrityksen johdolle ja keskijohdolle räätälöidään omat, henkilökohtaiset työsopimukset, joissa molemminpuolisella sopimuksella voidaan sopia muuta. Ei rividuunareille, jotka eivät ole ns. asiantuntijatehtävissä.

Vierailija
197/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, onpas ollut kiinnostava aihe.

Lienee syytä avata tätä omaa keissiä.

Teen raskasta, mutta yksinkertaista teollisuussiivousta yksikössä, joka on toiminnassa 24/7/365.Työvuorot on tehty pitkiksi ja intensiivisiksi, jotka sitten levätään pitkillä vapailla. Pohjakoulutusta ei oikeastaan ole ollenkaan vaatimuksena, meillä on väkeä ihan laidasta laitaan.

Minä olen erinnäisten yritysmyyntien ja -yhdistämisten jälkeen yli 50-vee vanhimmasta päästä, ellen jopa vanhin näissä hommissa. Samalla työnantajalla muistaakseni 16 vuotta.

Ja olen ollut opintovapaalla 6kk, sekä koronan pahimpaan aikaan muutaman kuukauden palkattomalla, koska matkustusrajoitukset.

Ja kyllä , kirjoitin ihan tilannettani auki johtajalle, enkä vaan ilmoitellut että ”haenpa palkatonta, heippa vaan sullekin”.

Mutta ei kait siinä. Näin se meni.

Jatkakaa vaan keskustelua, aiheesta ja sen vierestä.

En ole Suomessa, vaan kaukana pohjoisessa, missä liikutaan kolmen eri maan välillä ihan yleisesti.

Suomesta ei kyllä ihan kovin kauas pohjoiseen päin voi enää mennä, koska siellä tulee jäämeri vastaan.

Se on varmaan jossain Norjan kalanjalostamossa. 

Vierailija
198/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin isossa firmassa ulkomailla ja siellä oli periaate, että palkatonta vapaata ei myönnetä. Tämä siksi, että hyväpalkkaisilla olisi taloudellisesti mahdollista ottaa ylimääräisiä lomia vähän väliä.

Kai sielläkin olisi voinut keskustella mahdollisuudesta, jos oikeasti olisi suuria vaikeuksia elämässä. Mutta silloin kyllä sovittaisiin myös sijaisjärjestelyistä.

Vierailija
199/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmisiä yhtään hävetä toistuva sairaslomalle hakeutuminen? Kyllä siellä töissä jaksaa, kun vain alkaa asennoitua uudella tavalla ja muistaa aloittaa päivänsä aina hymyllä.

Trololoooooooo

Vierailija
200/230 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on oikeus kieltäytyä myöntämästä palkatonta vapaata. PISTE

Mitä siitä tulisi, jos kaikki tulisi töihin miten heille itselleen sattuisi sopimaan? Jos vapaa myönnetään yhdelle, se on myönnettävä myös toiselle.

Työnantajalle työntekijä on silloin helposti vaihdettavissa. Itse toimin asiantuntijaorganisaatioissa ja kyllä mielummin annetaan vapaata, jos henkilö sitä vapaata tarvitsee kuin että aloitetaan kallis ja aikaavievä rekryprosessi. 

Monella meistä on irtisanomisaika kaksi viikkoa eli sitten voi vaikka viimekädessä irtisanoa itsensä ja hakea sille kahdelle viikolle sairaslomaa. 

Missä asiantuntijaorganisaatiossa irtisanomisaika on kaksi viikkoa? Meidän asiantuntijaorganisaatiossamme se on työntekijän puolelta kaksi kuukautta. Työnantajan puolelta 3-6 kk, työsuhteen kestosta riippuen.

Mitä ihmeen sopimusta teillä noudatetaan? Skol-YTN työehtosopimuksessa alle 5v työsuhteessa irtisanomisaika on työntekijän puolelta 14 päivää ja pidemmissä 1 kuukausi. Työnantajan irtisanoessa 14 päivästä 6 kuukauteen.

Vaikuttaa siltä, että noudattavat työsopimuslakia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan