Hain palkatonta vapaata, siis ilman palkkaa kokonaan, en saanut, mikä logiikka?
Teen siis hyvin yksinkertaista, suorittavaa työtä, hyvin sitovassa vuorotyössä. Kotona oli monenlaista pientä kriisiä ja muuta säätöä, joten meilasin pomolle että haen kuukauden palkatonta.
Ja ”palkaton” tarkoittaa siis ilman palkkaa, ei kerrytä kesälomaa, ei mitään.
Tunteja asiaa mietittyään vastaus tulee, että myönnetä.
Niin sitä vaan ihmettelen että mikä logiikka siinä voi olla. Minun mitkä tahansa kulut jää talolle, pelkkää säästöä. Minulla on kaikki mahdolliset ikälisät, ja minun tilalle voi ottaa varmaan tonnin halvemman sijaisen.
Ja mainitsen vielä kerran että työ on yksinkertaista, tosin raskasta, perusduunia. Ei tod mitään muuten vaativaa.
No, jouduin hakemaan sairaslomaa: eli yhtiölle tuli lääkärilaskua, sitten mun sairaspäiviä, ja sen muutaman vuoron minkä tein, niin nekin oli rikkonaisia. Että en tiijä sitten.
Kommentit (230)
Ne kesälomapäivät, jotka olin valmis häviämään palkattomalla ollessani, tulen käyttämään tarkkaan ja huolellisesti suunnitellen siten, että muutamalla lomapäivällä sopivasti työvuorojen mukaan sovitettuna sasm maksimaslisesti vapaata. Plus sairastumiset. Nähdään elokuussa.
Koska sinun työpanoksesi tarvitaan. Ei ihmisiä huvin vuoksi pidetä palkkalistoilla. Miksi ihmiset kuvittelee, että palkattomat lomat on ihan merkityksettömiä työnantajalle? Jos ne on, niin silloin itseasiassa firma pärjäisi ilman ko. työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinun työpanoksesi tarvitaan. Ei ihmisiä huvin vuoksi pidetä palkkalistoilla. Miksi ihmiset kuvittelee, että palkattomat lomat on ihan merkityksettömiä työnantajalle? Jos ne on, niin silloin itseasiassa firma pärjäisi ilman ko. työntekijää.
Ihan alussa mainittiin että ko työ on yksinkertaista, suorittavaa hommaa, johon saa jonkun sijaistamaan vaikka suoraan Itäkeskuksen raitilta!
Että jos minä arvokkaana duunarina olen vapaaehtoisesti valmis jäämään ilman palkkaa ja tienaamasta myöskään palkallisia lomapäiviä, niin mikä tässä nyt voi olla niin helvatan vaikeaa??
Teettäähän se suuren homman työnantajalle hankkia kuukaudeksi sijainen. Ja sitten sama oikeus pitäisi olla kaikilla muilla työntekijöillä. Mitä siitä sitten tulisi? Voithan sanoutua irti tai jos olet sairas niin sitten sairastat.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, onpas ollut kiinnostava aihe.
Lienee syytä avata tätä omaa keissiä.
Teen raskasta, mutta yksinkertaista teollisuussiivousta yksikössä, joka on toiminnassa 24/7/365.Työvuorot on tehty pitkiksi ja intensiivisiksi, jotka sitten levätään pitkillä vapailla. Pohjakoulutusta ei oikeastaan ole ollenkaan vaatimuksena, meillä on väkeä ihan laidasta laitaan.
Minä olen erinnäisten yritysmyyntien ja -yhdistämisten jälkeen yli 50-vee vanhimmasta päästä, ellen jopa vanhin näissä hommissa. Samalla työnantajalla muistaakseni 16 vuotta.
Ja olen ollut opintovapaalla 6kk, sekä koronan pahimpaan aikaan muutaman kuukauden palkattomalla, koska matkustusrajoitukset.
Ja kyllä , kirjoitin ihan tilannettani auki johtajalle, enkä vaan ilmoitellut että ”haenpa palkatonta, heippa vaan sullekin”.
Mutta ei kait siinä. Näin se meni.
Jatkakaa vaan keskustelua, aiheesta ja sen vierestä.
En ole Suomessa, vaan kaukana pohjoisessa, missä liikutaan kolmen eri maan välillä ihan yleisesti.
Taas ollaan takaisin sorvin ääressä. Kesäkaudelle käytin kaikki mahdolliset kertyneet ylityötunnit ja vapaat. Nyt on taas työvuorot alkaneet pyörimään normaalisti. Tämä on vaan niin raskasta työtä jo minun ikäiselle, etten tosiaankaan taida jaksaa enää pitkään.
Tässä huomaat, että sinun tekemästäsi työstä hyötyy joku muu, enemmän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Ne kesälomapäivät, jotka olin valmis häviämään palkattomalla ollessani, tulen käyttämään tarkkaan ja huolellisesti suunnitellen siten, että muutamalla lomapäivällä sopivasti työvuorojen mukaan sovitettuna sasm maksimaslisesti vapaata. Plus sairastumiset. Nähdään elokuussa.
Mulla tulee tässä keväämmällä sama. Maksimivapaat millä keinolla tahansa.
Se on työelämän paradoksi. Jos pyydät lisää palkkaa tai vapaata, niin esimies on vahvasti sitä mieltä että sinut voidaan korvata vaikka 10 sekunnissa eikä uutta tarvi edes kouluttaa. Mutta heti kun olet lomalla tai saikulla, niin yhtäkkiä oletkin hyvin korvaamaton ja koko lafka on kaatumassa jos kaikki kädet eivät ole pitämässä sitä pystyssä.
Nyt olen tehnyt pari työvuoroa ja vielä huhtikuun voin olla vahvuudessa. Toukokuu ei oikein hyvältä näytä. Sitten onkin kesäloma 2,5kk.