Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menimme naimisiin ysärillä, eikä silloin tullut mieleenkään, että

Vierailija
09.07.2015 |

vieraiden pitäisi kustantaa häät... tai emme edes ajatelleet, että lahjaksi tulisi rahaa. Ei sitä paljoa tullutkaan. Kattiloita ja pyyhkeitä tuli, ja kaikista olimme onnellisia. Minä näitä ihmisiä nykyään oikein vaivaa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:38"]

Muotoillaan sitten näin, että en ainakaan toivoisi, että lapseni menisi tuon ikäisenä naimisiin. En myöskään haluaisi kustantaa kovin monia häitä, ja uskon että riski erolle pienenee, kun on enemmän ikää ja älliä :D Koulut ensin loppuun ja kunnon työpaikka.

Monella on jo lapsiakin tuossa iässä. Eikö naimisiin kannata mennä rakkaudesta, eikä tavan tai tavaran vuoksi?

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:32"]

Harvemmin 20-22-vuotias on kovin aikuinen..

[/quote]

Harvemmin 20-22-vuotias on holhouksessa, joten hän on vapaa menemään naimisiin vanhempien mielipiteestä huolimatta.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
42/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Harvemmin 20-22-vuotias on holhouksessa, joten hän on vapaa menemään naimisiin vanhempien mielipiteestä huolimatta.

[/quote]

Parikymppisenä on hyvä mennä naimisiin. Ehtii erota ennen kuin täyttää 25v ja sitten voi etsiä sitä oikeaa rakkautta, jonka kanssa ei tarvitse mennä yhteen saadakseen ne lapsuuden prinsessahääunelmat toteutettua. Kun se paine siitä haaveesta on pois alta, ehtii katsella miehiä sillä silmällä, että kenen kanssa voisi elää loppuelämän. Eka mieheksi otetaan se hölmö, joka suostuu kosimaan ja alkamaan siihen leikkiin matkaan piparin puutteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suunnittelemme nyt häitä vuoden päähän, ja aiomme pyytää lahjaksi rahaa. Summille on ihan sama, vaikka viisi euroa, jos siltä tuntuu. Tämä johtyu yksinkertaisesti siitä, että meillä ei ole mitenkään varaa lähteä häämatkalle edes naapurimaihin muuten. Eli käytännössä pyydämme lahjaksi matkaa. Olen pahoillani, jos se on jonkun teistä mielestä sietämätön ajatus, mutta hei, enhän minä teitä oöe häihini kutsumassakaan :)

Vierailija
44/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:05"]

Ajat on muuttuneet, kaikilla on jo kaikkea. Parit on asuneet vuosia yhdessä ja kaapit pursuaa jo valmiiksi. Ei ole järkeä pitää häitä ilman lahjalistaa. Meillä oli lahjalista jo ysärillä, puolet suvusta asui seudulla jossa sitä oli kätevä käyttää. Saatiin paljon astioita jne jotka on olleet kovassa käytössä häistä asti. Toisen puolen lahjoista suurin osa ei tullut koskaan käytetyksi koska hääparin ja lahjat ostavan sukupolven maut ei kohtaa. Käyttämättä jäi savusauna-aiheiset ruskeat seinäryijyt ja liidunvalkoiset satiiniröyhelö-tyynynpäälliset sohvatyynyihin.

[/quote]

Mutta ihmisillä on entistä vähemmän rahaa ja myöskin vähemmän halua jakaa sitä ympäriinsä. Ainakin minä käytin kuta kuinkin kaiken mitä sain häälahjaksi. 

[/quote]

Nykyajan nuoret ovat laatutietoisempia. Ennen vanhaan ihmiset asui vuokralla pikkuasunnoissa, kun meni naimisiin. Heille nyt kelpasi merkittömät kahvikupit ja eriparilakanat. Nykyään nuorilla on heti iso omakotitalo ja sinne ei sovi vääränväriset pyyhkeet ja rumat lakanat. Sukulaistyttöni esim. sai raivarit, kun sai punaisia pyyhkeitä lahjaksi, koska heidän sisustus on harmaa ja heille sopii vain harmaat pyyhkeet kylppärin sisustukseen. 

Ennen oli ihan sama, minkä värisellä vessapaperilla sen perseen pyyhki ja joiko aamukahvinsa " rakas isukki"-kupista. Nyt kun nuoriso on oppinut vaatimaan elintasoa elämäänsä, vessapaperin pitää olla sävysävyyn ja aamukahvi juodaan vain määrätyn merkkisistä kahvikupeista.

Maailma muuttuu

Vierailija
45/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:28"]

Minusta raha on hyvä lahja, jokainen voi käyttää sen miten itse parhaaksi näkee. Siinä vaiheessa kun todennäköisesti menen naimisiin olen ollut avopuolisoni kanssa yhdessä jo 10 vuotta. Tuossa ajassa meille on kyllä kertynyt kaikki tarpeellinen, nyt jo on niin paljon kaikkea turhaa krääsää että jotain on pakko myydä kirpparilla kun ei tänne kaksioon mahdu. Itse ainakin toivoisin häälahjana avustusta häämatkaan. N23

[/quote]

Jätä häät väliin ja maksa sillä summalla häämatka.

Vierailija
46/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjanantajan näkökulmasta: Olen jo lapsesta oppinut siihen, että antaminen kuuluu asiaan ja siitä voi saada paljon iloa. Jo lahjan suunnitteleminen tuo iloa, saajan ilahtumisen näkeminen tuo vielä lisäiloa, ja lisäksi anteliaisuus monesti kasvattaa anteliaisuutta, jolloin antelias ihminen on usein itsekin saamapuolella. Omassa tuttavapiirissäni lahja saatetaan antaa silloinkin kun ei pääsisi tulemaan juhliin - tai vaikka ei olisi edes saanut kutsua. Itsekin sain aikanaan häälahjoja sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät mahtuneet kutsuvieraslistallemme. Kun on kysymys minulle tärkeästä ihmisestä ja hänelle tärkeästä asiasta, tykkään antaa, ja siksi en mieti, onko lahjansaaja "oikeutettu lahjaan" (onko minut kutsuttu, ovatko nämä nyt varmasti vasta ensimmäiset häät, onko lahjansaaja riittävän varaton ja nöyrä (vertaa: "kuusikymppiset eivät tarvitse mitään, niillä on jo kaikkea", "röyhkeää toivoa rahaa, kuvittelevatko ne tosiaan että me maksamme niiden häämatkan")).

Mukavinta olisi antaa jotain konkreettista ja persoonallista, mutta valitettava tosiasia on, että useimmille ihmisille turhaa tavaraa on kertynyt muutenkin jo liiaksi. Itse tykkään lahjalistoista, koska ne antavat mahdollisuuden ostaa jotain sellaista tavaraa, joka todennäköisesti miellyttää ja tulee käyttöön. Ne eivät automaattisesti ole ahneutta ja kerjäämistä - eri asia, jos niillä on pelkästään hyvin kallista tavaraa ja vieraille ilmoitetaan painokkain sanankääntein, että listaa on noudatettava. Lahjakortitkin ovat mielestäni mukavampia kuin pelkkä raha, koska niissäkin on jonkinlaista henkilökohtaista ajatusta takana. Jos omat rahat ovat vähissä, lahjaksi voi antaa myös aikaansa ja kykyjään - esimerkiksi lähipiiriimme kuuluva valokuvaaja hoiti meidän hääkuvauksemme. Yritän miettiä jotain sellaista, joka ilahduttaisi ja joka sopisi juuri saajalleen mutta jossa mielellään olisi myös ripaus antajan persoonallisuutta.

Raha on mielestäni vähän tylsää ja persoonatonta, mutta ei minulla ole mitään periaatteellista estettä sen antamiseen ("rahan antaminen on mautonta", "en halua olla kustantamassa kenenkään häämatkaa" tai niin edelleen). Tämä on täysin makuasia, mutta mielestäni rahalahja on mukavinta antaa niin, että iso porukka kerää yhteisen kirjekuoren. Silloin lahjansaajan ei tarvitse avata suurta määrää kirjekuoria ja saada isoa nippua pieniä seteleitä. Yhteinen kirjekuori on myös siinä mielessä kätevä, että jokainen voi laittaa kuoreen sellaisen summan kuin pystyy, kukaan ei tiedä kuinka paljon joku toinen on antanut ja näin ollen kenenkään ei tarvitse hävetä sitä, ettei pystynyt antamaan enempää.

Hyväntekeväisyyslahjoja en oikein ymmärrä enkä sellaista antaisi, ellei sellaista erityisesti toivota. Tämä menee varmaan jonkun mielestä saivartelun puolelle, mutta minusta olisi esimerkiksi mukavampaa kuulla työnantajaltani: "Tänä vuonna emme anna joululahjoja työntekijöillemme vaan laitamme rahat Unicefille", kuin: "Hyvä työntekijä, tämän vuoden joululahjasi on vuohi Afrikkaan". Minulle on siis täysin ok, etten minä saa mitään vaan afrikkalaiset saavat vuohen, mutta vuohen kutsuminen lahjaksi minulle tuntuu vähän oudolta.

Vierailija
47/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:48"]

Me suunnittelemme nyt häitä vuoden päähän, ja aiomme pyytää lahjaksi rahaa. Summille on ihan sama, vaikka viisi euroa, jos siltä tuntuu. Tämä johtyu yksinkertaisesti siitä, että meillä ei ole mitenkään varaa lähteä häämatkalle edes naapurimaihin muuten. Eli käytännössä pyydämme lahjaksi matkaa. Olen pahoillani, jos se on jonkun teistä mielestä sietämätön ajatus, mutta hei, enhän minä teitä oöe häihini kutsumassakaan :)

[/quote]

Käykää maistraatissa vihillä ja menkää häämatkalle sillä summalla, mikä menee häihin. Paljon järkevämpää ja helpompaa sukulaisille ja tutuillekin, ettei tarvitse raahautua kesäviikonloppua pilaamaan jäykkää jöpötystä seurojentalolle

Vierailija
48/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lähes kaikilla on kippoja ja kattiloita ja muutakin tavaraa aivan liikaa. Ei niitä enää lisää nurkkiinsa halua kun säilytystilaa on varsin rajallisesti.
Vieraat kuitenkin kyselee mitä toivotaan lahjaksi eivätkä hyväksy 'ei mitään' vastaukseksi. Tuovat jotakin roinaa joka tapauksessa. Huom että hienot ja kalliit design-tuotteetkin ovat roinaa jos niille ei ole kotona tilaa.

Vierailija
49/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin totta! Onneks itselläni on poikalapsi, jonka todella toivon ymmärtävän, ettei ekan tyttöystävän kanssa mennä naimisiin :D

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:46"]

[/quote]

[/quote]

Parikymppisenä on hyvä mennä naimisiin. Ehtii erota ennen kuin täyttää 25v ja sitten voi etsiä sitä oikeaa rakkautta, jonka kanssa ei tarvitse mennä yhteen saadakseen ne lapsuuden prinsessahääunelmat toteutettua. Kun se paine siitä haaveesta on pois alta, ehtii katsella miehiä sillä silmällä, että kenen kanssa voisi elää loppuelämän. Eka mieheksi otetaan se hölmö, joka suostuu kosimaan ja alkamaan siihen leikkiin matkaan piparin puutteessa.

[/quote]

Vierailija
50/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkossa vihkiminen maksa, joten mielummin otan sen :D ja tilavuokra hurmaavasta vanhasta maatilasta on ilmainen, koska tunnen omistajan hyvin. Pidämme pienen budjetin häät, joihin olemme säästäneet jo hyvän tovin. Olemme molemmat kulttuurialan ihmisiä, joten osaamme tehdä paljon käsin ja bändikin saadaan ystävämuusikoista, se on kuulemma heidän häälahjansa :) joten kiitos ehdotuksesta, mutta ei kiitos. Juhlat ovat meille hyvin tärkeät.

Vierailija
51/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:48"]

[/quote]

Käykää maistraatissa vihillä ja menkää häämatkalle sillä summalla, mikä menee häihin. Paljon järkevämpää ja helpompaa sukulaisille ja tutuillekin, ettei tarvitse raahautua kesäviikonloppua pilaamaan jäykkää jöpötystä seurojentalolle

[/quote]

Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta kaikki häät eivät ole jäykkää jöpötystä ja monet ihmiset tykkäävät käydä häissä.

Vierailija
52/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:59"]

Tää on niin totta! Onneks itselläni on poikalapsi, jonka todella toivon ymmärtävän, ettei ekan tyttöystävän kanssa mennä naimisiin :D

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kerro sille pojalle totuus ekasta tyttöystävästä, joka hinkuu kihloihin

-ensin ollaan ihanaa ja odotetaan sitä erikoista kosintaa, jolla voidaan kehua tyttökavereille

-kun sormus on sormessa ja hääpäivä tiedossa, poika pannaan komeroon vuodeksi piiloon ja aletaan tyttökavereiden kanssa suunnitella morsiamen häitä

-poika otetaan komerosta hääpäivänä, että se mahdollistaa ne häät ja seisoo alttarilla ottamassa morsianta vastaan

-ollaan naimisissa, ei jakseta enää seksiä, kun ei ole enää syytä antaa ja alkaa valitus, kuinka mies on paska ja ei huomioi mua ja aletaan suunnitella eroa ja elämänsä miehen etsintää

Vierailija
53/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:52"]

Minusta raha on hyvä lahja, jokainen voi käyttää sen miten itse parhaaksi näkee. Siinä vaiheessa kun todennäköisesti menen naimisiin olen ollut avopuolisoni kanssa yhdessä jo 10 vuotta. Tuossa ajassa meille on kyllä kertynyt kaikki tarpeellinen, nyt jo on niin paljon kaikkea turhaa krääsää että jotain on pakko myydä kirpparilla kun ei tänne kaksioon mahdu. Itse ainakin toivoisin häälahjana avustusta häämatkaan. N23

[/quote]

[/quote]No miksi? Koska sillä samalla rahalla saa tavallaan kaksi hupia. Sekä kivat hääjuhlat ystävien ja sukulaisten kanssa ja myös sitten sen häämatkan niillä lahjarahoilla. Miksi tyytyä yhteen kivaan kun voi samalla saada kaksi . En siis ole tuo alkuperäinen kirjoittaja. Mutta ymmärrän kyllä ,että ihmiset haluaa juhlia naimisiin menoaan.

Vierailija
54/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin kutsuun jotenkin sen että on asuttu jo vuosia yhdessä. Tälllöin vieraat mitä todennäköisemmin osaisivat lukea rivien välistä että kippoja ja kuppeja ei kannata tuoda. Tosin pitäisin muutenkin sen verran pienet häät että osallistujat kyllä tietäsivät tilanteemme niin hyvin ettei mitään kattiloita tulisi :D. Rahaa en kehtaisi alkaa pyytämään, kyllä ihmiset tajuat ilmankin että sitä saa antaa jos haluaa, mutta mitään pakottavaa tarvetta sille ei ole.

Vierailija
55/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 10:05"]

Ajat on muuttuneet, kaikilla on jo kaikkea. Parit on asuneet vuosia yhdessä ja kaapit pursuaa jo valmiiksi. Ei ole järkeä pitää häitä ilman lahjalistaa. Meillä oli lahjalista jo ysärillä, puolet suvusta asui seudulla jossa sitä oli kätevä käyttää. Saatiin paljon astioita jne jotka on olleet kovassa käytössä häistä asti. Toisen puolen lahjoista suurin osa ei tullut koskaan käytetyksi koska hääparin ja lahjat ostavan sukupolven maut ei kohtaa. Käyttämättä jäi savusauna-aiheiset ruskeat seinäryijyt ja liidunvalkoiset satiiniröyhelö-tyynynpäälliset sohvatyynyihin.

[/quote]

Mutta ihmisillä on entistä vähemmän rahaa ja myöskin vähemmän halua jakaa sitä ympäriinsä. Ainakin minä käytin kuta kuinkin kaiken mitä sain häälahjaksi. 

[/quote]

Nykyajan nuoret ovat laatutietoisempia. Ennen vanhaan ihmiset asui vuokralla pikkuasunnoissa, kun meni naimisiin. Heille nyt kelpasi merkittömät kahvikupit ja eriparilakanat. Nykyään nuorilla on heti iso omakotitalo ja sinne ei sovi vääränväriset pyyhkeet ja rumat lakanat. Sukulaistyttöni esim. sai raivarit, kun sai punaisia pyyhkeitä lahjaksi, koska heidän sisustus on harmaa ja heille sopii vain harmaat pyyhkeet kylppärin sisustukseen. 

Ennen oli ihan sama, minkä värisellä vessapaperilla sen perseen pyyhki ja joiko aamukahvinsa " rakas isukki"-kupista. Nyt kun nuoriso on oppinut vaatimaan elintasoa elämäänsä, vessapaperin pitää olla sävysävyyn ja aamukahvi juodaan vain määrätyn merkkisistä kahvikupeista.

Maailma muuttuu

[/quote]

Missäköhän sä oikein asut ja elät.  Ainakin pk-seudulla opiskeleva nuori aikuinen asuu yhä soluissa ja säästää pennosia eikä niillä ole varaa mihinkään. 

Vierailija
56/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:16"]

Kerro sille pojalle totuus ekasta tyttöystävästä, joka hinkuu kihloihin

-ensin ollaan ihanaa ja odotetaan sitä erikoista kosintaa, jolla voidaan kehua tyttökavereille

-kun sormus on sormessa ja hääpäivä tiedossa, poika pannaan komeroon vuodeksi piiloon ja aletaan tyttökavereiden kanssa suunnitella morsiamen häitä

-poika otetaan komerosta hääpäivänä, että se mahdollistaa ne häät ja seisoo alttarilla ottamassa morsianta vastaan

-ollaan naimisissa, ei jakseta enää seksiä, kun ei ole enää syytä antaa ja alkaa valitus, kuinka mies on paska ja ei huomioi mua ja aletaan suunnitella eroa ja elämänsä miehen etsintää

[/quote]

Olitko itse 20-vuotiaana tuollainen? Ja onko sinulle ainoa syy "antaa" se, että pääsisit naimisiin?

Vierailija
57/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nykyään on "pakko se häämatka tehdä johonkin kaukomaille?jos mulla ei olisi varaa omalla rahalla kustantaa niin en menisi.no oikeestaan menisin itse mieluiten jonnekin kaupunkilomalle ja puolisoani ei voisi vähempää löhölomat kiinnostaa,edes häämatkalla. Mutta kukin tyylillään.
Ei ihme että nykyään on niin paljon talousongelmaisia kun kaikki ylimääräinen laitetaan luksukseen.sitte häämatkan jälkeen ihmetellään et mistä saatais rahat arjen pyöritykseen.

Vierailija
58/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:18"]

[/quote]

[/quote]No miksi? Koska sillä samalla rahalla saa tavallaan kaksi hupia. Sekä kivat hääjuhlat ystävien ja sukulaisten kanssa ja myös sitten sen häämatkan niillä lahjarahoilla. Miksi tyytyä yhteen kivaan kun voi samalla saada kaksi . En siis ole tuo alkuperäinen kirjoittaja. Mutta ymmärrän kyllä ,että ihmiset haluaa juhlia naimisiin menoaan.

[/quote]

Häihin olisi kyllä sinänsä kiva mennä, jos ne parit edes viitsisivät pysyä naimisissa pari vuotta. Mutta on mennyt maku, kun ero pannaan heti vireille sen vieraiden maksaman häämatkan jälkeen

Vierailija
59/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:34"]

Ilmeisesti nykyään on "pakko se häämatka tehdä johonkin kaukomaille?jos mulla ei olisi varaa omalla rahalla kustantaa niin en menisi.no oikeestaan menisin itse mieluiten jonnekin kaupunkilomalle ja puolisoani ei voisi vähempää löhölomat kiinnostaa,edes häämatkalla. Mutta kukin tyylillään. Ei ihme että nykyään on niin paljon talousongelmaisia kun kaikki ylimääräinen laitetaan luksukseen.sitte häämatkan jälkeen ihmetellään et mistä saatais rahat arjen pyöritykseen.

[/quote]

Siksi ne häämatkat ovat nykyään sellaisia, koska häät ja matkat ja muut ovat kilpavarustelua ja koko pakettiin kuuluu vielä se, kuka keksii eksoottisimman häämatkan, mistä saa ottaa selfietä ja romanttisia kuvia, että kaverit tulisi kateellisiksi.

Vierailija
60/64 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:45"]

Häihin olisi kyllä sinänsä kiva mennä, jos ne parit edes viitsisivät pysyä naimisissa pari vuotta. Mutta on mennyt maku, kun ero pannaan heti vireille sen vieraiden maksaman häämatkan jälkeen

[/quote]

Merkillinen ystäväpiiri sinulla. Tilastokeskuksen mukaan yli 75 % pareista on yhdessä vielä kymmenenkin vuoden jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi