Poliisin pitäisi voida jättää pikkurikoksia tutkimatta, sanoo kokenut poliisi Jari Koski
https://yle.fi/uutiset/3-12322442
Tuossa halutaan laillistaa "pikku"rikokset. Jos esim. poliisi lopettaa kokonaan pyörävarkauksien tutkimisen niin se käytännössä laillistaa pyörävarkaudet.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuvaa hyvin poliisin nykytilaa:
Autoon murtauduttiin ja vietiin soitinta, kaiutinta jne. Poliisi sanoi suoraan etteivät tällaisia tutki mitenkään ellei ole jokun suurempi varkausketju tapahtunut.
Ohittaa rekkaa ohituskaistalla joka kaikista turvallisin paikka ohittaa, poliisi siellä ohituskaistan päässä kyttäämässä ja heti käteen sakko jostain 13km/h ylinopeudesta. Ohituskaistan pituus ei välttämättä riitä pitkän rekan ohittamiseen jos ajaa vain sallittua.
Raha ratkaisee ! Raha ja talous edellä , näillä mennään ja tuloksissa näkyy ja kaikessa elämisessä . Elämä tosin kärsii viattomilla ja voimattomilla ihmisillä .
No just. Pitäisi juuri puuttua niihin "pikkurikoksiin" vakavasti. Siitähän ne lähtee pikkuhiljaa pahenemaan. Kunnollistakin kansalaisista tulee rikollisia, kun viedään omat hankinnat eikä ole varaa kattaa varkaan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun pyörä varastetaan niin haluan että poliisit tutkii sitä asiaa. Se pitää olla mun oikeus veronmaksajana. Ei mua kiinnosta muiden ihmisten rikokset.
Ei se poliisi sitä käytännössä nykyäänkään tutki, vaikka kuinka haluaisia. Kirjoittaa päätöksen, että tutkinta keskeytetty, kun epäiltyä ei ole.
Meillä on yksinkertaisesti aivan liian vähän poliiseja siihen, että nuo tutkittaisiin kunnolla. Tätä on aivan turha kuvitella korjaavansa mitenkään muuten kuin poliisien määrää lisäämällä. Jos sitä ei haluta tehdä, sitten noita pyörävarkauksia yms. ei käytännössä tutkita.
Tyyppi myi mun maastopyörää Keltaisessa pörssissä. Hoidettiin asia itse kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin edustaja on joskus mediassa sanonut, että heillä on kokemus, että jos poistetaan jokin työtehtävä, poistetaan myös resurssi.
Eli jos joitain rikoksia jätetään tutkimatta, poistetaan vastaavalla tavalla poliiseja.
Poliiseja pitäisi lisätä, jotta rikolliset saataisiin paremmin kiinni.
Poliiseja lienee jo nyt aivan tarpeeksi, mutta he käyttävät aikansa vääriin asioihin. Tutkivat esimerkiksi tapauksia jossa joku on pahoittanut mielensä siitä mitä joku toinen on joskus sanonut tai kirjoittanut. Ylinopeuksia ja valottomia polkupyöriä valvotaan myös matalalla kynnyksellä.
Kannattaa muistaa, että poliisihan olisi jättänyt esim. Räsäsen sanomiset tutkimatta. Valtakunnansensori Raija Toiviainen on pakottanut nostamaan ne syytteet.
Vierailija kirjoitti:
Mun varastoon on murtauduttu kahdesti eikä kertaakaan Poliisi ole sen kummemmin tutkinut, kuin ottanut kuvat varastoista ja sen jälkeen lopettanut tutkinnan.
Eikös Amerikassa jossain päin mennyt niin, että jos varastaa alle 1000 dollarin edestä tavaraa niin sitä ei rangaista, niin nyt siellä ihmiset varastelee jatkuvasti?
Tais olla suvacki-Californiassa tuo tonnin sääntö. Kyllähän siinä tuntee houkutusta jo kuka tahansa, jos ihan luvan kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käyttäjät voitaisiin jättää rauhaa. Saisi poliisitkin etsiä isompia rikollisia, keistä on kansalle suurempaa haittaa.
Käyttörikos ei ole oikea rikos ja pari kasvia voitaisi sallia omaan käyttöön. Siinä vapautuisi heti poliisien resursseja oikeiden rikosten tutkimiseen.
Poliisi on nyt hakoteillä. Tiedän pyörävarkaan, jonka rikoksia, jos lähtisi tutkimaan, löytyisi vaikka mitä muita rikoksia: varkauksia, petoksia, vakavia pahoinpitelyitä, huumausainerikoksia jne. Olen tästä tyypistä poliisille rikosilmoituksenkin tehnyt ja toimittanut todisteita, mutta poliisi sanoi, etteivät he hoida kuin yhden rikoksen kerrallaan. Ennemmin kannattaisi hoitaa rikollinen kerrallaan, niin monessa tapauksessa selviäisi monta rikosta yhdellä kertaa. Ehkä jopa rikoskumppaneidenkin.
Poliisin intoa laskee se, ettei kaikista rikoksista anneta kunnon tuomioita. Ja oikeuden käsittämättömät paljousalennukset. Jättävät sitten ne rikokset tutkimatta. Nyt vaan haluavat virallisen luvan siihen.
Mä alan ihan oikeasti lyömään pyörävarkaita jos näen sellasen. Jos poliisia ei kiinnosta että jonku 1000 e pyörä varastetaan (se 1000 e on monelle 6kk säästöt) nii ei niitä varmaa kiinnosta jos otan oikeuden omaan käteen ja potkasen nistiltä hampaat kurkkuun?
Eikös näin jo käytännössä nyt tehdä. Mikä ero siinä sitten on että se pitäisi pystyä tekemään ns. virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin edustaja on joskus mediassa sanonut, että heillä on kokemus, että jos poistetaan jokin työtehtävä, poistetaan myös resurssi.
Eli jos joitain rikoksia jätetään tutkimatta, poistetaan vastaavalla tavalla poliiseja.
Poliiseja pitäisi lisätä, jotta rikolliset saataisiin paremmin kiinni.
Poliiseja lienee jo nyt aivan tarpeeksi, mutta he käyttävät aikansa vääriin asioihin. Tutkivat esimerkiksi tapauksia jossa joku on pahoittanut mielensä siitä mitä joku toinen on joskus sanonut tai kirjoittanut. Ylinopeuksia ja valottomia polkupyöriä valvotaan myös matalalla kynnyksellä.
Jjo kylä näe o jämpti hyvi sanotu pera ! lähteenä paras on aina toki oma mutu
Varas on uhri, samoin pahoinpitelijä/Ra IS kaaja. Katujengejä EI ole. Rikoksiin ovat syyllisiä rasistiset veronmaksajat.
Defund police. Poliisi on rasistinen!
T SDP, vihreät ja Vasemmistoliitto
(Vain vaaleissa voimme vaikuttaa!)
Vierailija kirjoitti:
Varas on uhri, samoin pahoinpitelijä/Ra IS kaaja. Katujengejä EI ole. Rikoksiin ovat syyllisiä rasistiset veronmaksajat.
Defund police. Poliisi on rasistinen!T SDP, vihreät ja Vasemmistoliitto
Eividdu sää oot tyhmä hahahaha
Karvaukkojen kepposteluja ei ole tutkittu enää pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Karvaukkojen kepposteluja ei ole tutkittu enää pitkään aikaan.
Kylä näe o jämpti serkun napuri töskemtelee pollisis sano etä li anterssoni kävi oma kätisesti kielttämäsä!
Vierailija kirjoitti:
Defund police. Poliisi on rasistinen!T SDP, vihreät ja Vasemmistoliitto
Me vihervasemmistolaiset näemme noiden ilmiöiden taustalla näköalattomuuden, rakenteellisen r a s i s m i n ja seksuaalisen hätätilan.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun pyörä varastetaan niin haluan että poliisit tutkii sitä asiaa. Se pitää olla mun oikeus veronmaksajana. Ei mua kiinnosta muiden ihmisten rikokset.
Jos tuntemattoman henkilön X pyörä varastetaan, niin montako tuntia tai päivää mielestäsi poliisin pitäisi siihen käyttää?
Koskeekohan tämä sama huumeidenkäyttörikosta, mikä on ainut uhriton rikos Suomessa. Polkupyörän kuitenkin omistaa joku ja siitä tulee ihan sivulliselle taloudellista haittaa, eli jos tuokin voidaan jättää tutkimatta niin miksi kuitenkin jahdataan sitten jotain huumeidenkäyttäjiä, joiden toiminnasta kärsii vain henkilö itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntemattoman henkilön X pyörä varastetaan, niin montako tuntia tai päivää mielestäsi poliisin pitäisi siihen käyttää?
No ainakin viedä asia eteenpäin jos uhri toimittaa todisteet myös poliisille, kuten monesti on tehty. On selvää valvontakameran kuvaa ja tori-ilmoituksia missä varas kaupittelee sitä pyörää eteenpäin, tähän asti poliisi ei ole näitäkään jaksanut katsoa läpi, vaikka joku on jo rikoksen selvittänyt poliisin puolesta.