Järkyttävä viikko appivanhemmilla tiedossa (IBS-asiaa)
Olen menossa (joutumassa) koko ensi viikoksi miehen vanhempien luokse kylään. Asuvat niin kaukana, että on kai kohtuullista, että edes joskus olemme siellä pidempään. Olen tavannutkin nämä appivanhemmat vain muutaman kerran nopeasti, suhteemme on melko tuore.
Ei tuossa muuta ongelmaa ole kuin se, että kärsin ärtyvästä suolesta, ja juuri nyt on huonompi jakso meneillään. Kyläilyjännitys tulee pahentamaan asiaa, niin on aina ollut. Tällä hetkellä pahimpiin oireisiin kuuluvat ripuli ja ilmavaivat, jotka ovat pahimmillaan aamuisin ja jokaisen aterian jälkeen. Käytännössä vessaan on päästävä heti, muuta vaihtoehtoa ei ole. Kivutkin ovat kovat.
Appivanhemmilla on kaksi vessaa, joista toinen on remontissa. Ainoana vaihtoehtona on siis pikkuinen vessakoppi keittiön yhteydessä. Käytännössä keittiössä on koko ajan joku, ellei jopa koko porukka. Ei ole mahdollista, että käyttäisin tuota vessaa. Ja vessaan olisi päästävä usein, jopa 5-6 kertaa päivässä. Jos pystyn jättämään tarpeesta huolimatta vessakäynnin väliin, alkaa vastassani sellainen mölykonsertti että mieluummin kuolen kuin olen kenenkään seurassa silloin. Ja nämä ovat tietenkin sellaista perhettä, että aikaa pitäisi viettää istuen sohvalla hiljaa keskustellen.
Ahdistaa todella kovasti lähteä tuonne. Mitään vinkkejä, miten tästä selviäisi?
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:46"]Sä tiedät todella tarkasti appivanhempien tilanteen, vaikka olette tavanneet vain pari kertaa ohimennen. Ilman muuta vieraisille pitää mennä vessaremontin aikaan ja on ihan normaalia, että keittiön yhteydessä on wc. Olen eläissäni joutunut työtehtävissä käymän noin 500 eri talossa eikä niistä yhdessäkään ole wc ollut keittiön yhteydessä! Yksi seinä on voinut olla vasten keittiön seinää, mutta silloinkin vessaan on menty eteisestä tai pienestä käytävästä, joka yhdistää keittiön ja eteisen. Kerrostaloissakin yhdistetyssä kodinhoitohuone wc:ssä keittiöstä mennään siihen kodinhoitohuoneeseen ja wc on etäämpänä. [/quote]Olet outo. Kyllä vessoja on usein keittiön yhteydessä. Meilläkin mentiin uudessa rivariss suoran keittiöstä vessaan.
[/quote]
Katsoin huvikseni oikotieltä pohjapiirustuksia eikä osunut silmiin yhtäkään sellaista vessaa, jonne mennään keittiöstä. Pari kodinhoitohuone-pesuhuone-wc-yhdistelmää oli, mutta niissäkin se pytty oli sijoitettu kauas ovesta.
Ja huomaa - ap:lla se on nimenomaan pikkuinen vessakoppi, ei mikään yhdistelmätila.
[/quote]No sitten ap kyllä valehtelee, sinä kumminkin tarkistit asian Oikotieltä.
[/quote]
Ap kirjoittaa appivanhemmista, vaikka ei ole naimisissa. Suhde on vielä aika tuore.
Ap kirjoittaa tavanneensa appivanhemmat muutaman kerran nopeasti. Yllättäen hän on myös vieraillut näiden luona, siis nopeasti!
Ap on kutsuttu kylään kesken vessaremontin, viikoksi. Ihan tavallista kutsua itselleen tuntematon ihminen käymään juuri silloin, kun elämä on kotona muutenkin hankalaa.
Ap pystyy matkustamaan tuonne kauas appelaan, matkalla vatsavaiva ei tunnu olevan ongelma.
Mitä muita epäloogisuuksia löydät?
[/quote]
Kyllä, pystyn matkustamaan tuonne kauas. Matkalla kun voi jopa pysähtyä tarvittaessa tien poskeen ja loikkia metsään jos on pakko! Ja abc-asemia tulee vähän väliä vastaan kuitenkin.
Juuri tämän remontin aikana menemme kylään, koska kuin ihmeen kaupalla kaikilla on samaan aikaan lomaa. Tilaisuus jota ei kannata hukata.
Olen käynyt todellakin nopeasti heidän luonaan aiemminkin, kun olimme ajomatkalla Lappiin ja poikkesimme sitä kautta.
Appivanhemmat on helppo tapa ilmaista keistä on kyse, vaikka naimisissa emme olekaan.
Menipä jännäksi jankkaamiseksi, en edelleenkään ymmärrä miksi kukaan provoaisi tällaisesta aiheesta. Taidat itse olla provo, en keksi muuta selitystä asialle.
ap
[/quote]
Niin, tienposkessahan voit kykkiä pitkäänkin, taudikuvaasihan kuuluu se, että vessassa kuluu pitkä aika :)
Ja outoa, että vatsasi ilmoittaa itsestään aina ennen ABC:ta, jos se muuten voi toimia koska tahansa ja silloin on kiire.
Mutta jatka ihmeessä tarinointia. Minä odottelen niitä pohjapiirroksia, joissa keittiön yhteydessä on pikkuinen vessa. Eipä ole vielä kukaan linkitellyt.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:59"]Selitä minulle ja muille yksinkertaisille, millä tavalla toisten ihmisen keittiössä oleminen voi estää sinun vessassa käymisen.
Ymmärrän hyvin, että olet nuori ja ujo, mutta juuri nyt on oikein hyvä aika aikuistua. Aloita se vessakäynneistä, eli menet sinne juuri silloin, kun sinulla on tarve, kenenkään estämättä.
[/quote]
Moni ihminen (kuten minäkin) on sen verran vieraskorea ettei halua etenkään ensitapaamisella piereskellä ja ravata äänekkäällä ripulilla. Itselläni on muutama tuttu, jotka piereskelevät estoitta tilanteessa missä hyvänsä ja onhan se nyt todella moukkamaista.
Ap, en menisi. Itselläni on keliakia ja ennen oikeaa hoitoa kärsin samaan tapaan ilmavaivoista, kipeästä vatsasta ja jopa vesilasillisen juominen saattoi käynnistää tuskallisen ripulin. En halunnut mennä minnekään vapaa-ajalla.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:46"]Sä tiedät todella tarkasti appivanhempien tilanteen, vaikka olette tavanneet vain pari kertaa ohimennen. Ilman muuta vieraisille pitää mennä vessaremontin aikaan ja on ihan normaalia, että keittiön yhteydessä on wc. Olen eläissäni joutunut työtehtävissä käymän noin 500 eri talossa eikä niistä yhdessäkään ole wc ollut keittiön yhteydessä! Yksi seinä on voinut olla vasten keittiön seinää, mutta silloinkin vessaan on menty eteisestä tai pienestä käytävästä, joka yhdistää keittiön ja eteisen. Kerrostaloissakin yhdistetyssä kodinhoitohuone wc:ssä keittiöstä mennään siihen kodinhoitohuoneeseen ja wc on etäämpänä. [/quote]Olet outo. Kyllä vessoja on usein keittiön yhteydessä. Meilläkin mentiin uudessa rivariss suoran keittiöstä vessaan.
[/quote]
Katsoin huvikseni oikotieltä pohjapiirustuksia eikä osunut silmiin yhtäkään sellaista vessaa, jonne mennään keittiöstä. Pari kodinhoitohuone-pesuhuone-wc-yhdistelmää oli, mutta niissäkin se pytty oli sijoitettu kauas ovesta.
Ja huomaa - ap:lla se on nimenomaan pikkuinen vessakoppi, ei mikään yhdistelmätila.
[/quote]No sitten ap kyllä valehtelee, sinä kumminkin tarkistit asian Oikotieltä.
[/quote]
Ap kirjoittaa appivanhemmista, vaikka ei ole naimisissa. Suhde on vielä aika tuore.
Ap kirjoittaa tavanneensa appivanhemmat muutaman kerran nopeasti. Yllättäen hän on myös vieraillut näiden luona, siis nopeasti!
Ap on kutsuttu kylään kesken vessaremontin, viikoksi. Ihan tavallista kutsua itselleen tuntematon ihminen käymään juuri silloin, kun elämä on kotona muutenkin hankalaa.
Ap pystyy matkustamaan tuonne kauas appelaan, matkalla vatsavaiva ei tunnu olevan ongelma.
Mitä muita epäloogisuuksia löydät?
[/quote]
Sinulla taitaa olla tylsä elämä?
Jankkaajalle en vastaa enää, kuin hakkaisi päätä seinään...
Imodiumia on ehdottomasti otettava mukaan, vaikka ilmavaivoihin se ei minulla auta yhtään. Olen muuten kiitollinen jokaiselle joka neuvoo jäämään kotiin, olen nimittäin tottunut kuulemaan vähättelyä ja syyttelyä siitä, että otan asian liian vakavasti. Kyseessä on sairaus, miten kukaan ulkopuolinen voi sanoa ettei siinä nyt mitään stressattavaa ole! :(
ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:01"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:58"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:47"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:46"]Sä tiedät todella tarkasti appivanhempien tilanteen, vaikka olette tavanneet vain pari kertaa ohimennen. Ilman muuta vieraisille pitää mennä vessaremontin aikaan ja on ihan normaalia, että keittiön yhteydessä on wc. Olen eläissäni joutunut työtehtävissä käymän noin 500 eri talossa eikä niistä yhdessäkään ole wc ollut keittiön yhteydessä! Yksi seinä on voinut olla vasten keittiön seinää, mutta silloinkin vessaan on menty eteisestä tai pienestä käytävästä, joka yhdistää keittiön ja eteisen. Kerrostaloissakin yhdistetyssä kodinhoitohuone wc:ssä keittiöstä mennään siihen kodinhoitohuoneeseen ja wc on etäämpänä. [/quote]Olet outo. Kyllä vessoja on usein keittiön yhteydessä. Meilläkin mentiin uudessa rivariss suoran keittiöstä vessaan. [/quote] Katsoin huvikseni oikotieltä pohjapiirustuksia eikä osunut silmiin yhtäkään sellaista vessaa, jonne mennään keittiöstä. Pari kodinhoitohuone-pesuhuone-wc-yhdistelmää oli, mutta niissäkin se pytty oli sijoitettu kauas ovesta. Ja huomaa - ap:lla se on nimenomaan pikkuinen vessakoppi, ei mikään yhdistelmätila. [/quote]No sitten ap kyllä valehtelee, sinä kumminkin tarkistit asian Oikotieltä. [/quote] Ap kirjoittaa appivanhemmista, vaikka ei ole naimisissa. Suhde on vielä aika tuore. Ap kirjoittaa tavanneensa appivanhemmat muutaman kerran nopeasti. Yllättäen hän on myös vieraillut näiden luona, siis nopeasti! Ap on kutsuttu kylään kesken vessaremontin, viikoksi. Ihan tavallista kutsua itselleen tuntematon ihminen käymään juuri silloin, kun elämä on kotona muutenkin hankalaa. Ap pystyy matkustamaan tuonne kauas appelaan, matkalla vatsavaiva ei tunnu olevan ongelma. Mitä muita epäloogisuuksia löydät? [/quote] Sinulla taitaa olla tylsä elämä?
[/quote]
Ainakaan en keksi juttuja, jotka ovat täynnä virheitä. Miten voi vastata asiallisesti sellaiseen kysymykseen, jonka jo vasemmalla korvalla huomaa keksityksi?
Vuokratkaa matkailuauto ja hoida tarpeesi siellä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:16"]
En, neiti Marple minussa herää aina, kun joku kirjoittaa appivanhemmista ja vatsavaivoista. Jostain syystä tällä palstalla on hurja määrä porukkaa, joiden suolisto kestää kaiken muun paitsi vierailun puolison luona.
[/quote] Tämä nyt ei kuitenkaan vissiin ollut mikään murhamysteeri?
Ja tähän; vessa keittiössä keskusteluun oma korteni.
Meillä kaksikerroksinen rivari. Alakerrassa pikkuvessa, yläkerrassa saunallinen kylppäri vessalla.
Ovesta sisään astuessa heti oikealla puolella on wc:n ovi ja vasemmalla puolella avokeittiö, eteenpäin mentäessä eteinen, jossa yksi seinä eteisenkaappia varten ja avoin olohuone.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:28"]Jankkaajalle en vastaa enää, kuin hakkaisi päätä seinään...
Imodiumia on ehdottomasti otettava mukaan, vaikka ilmavaivoihin se ei minulla auta yhtään. Olen muuten kiitollinen jokaiselle joka neuvoo jäämään kotiin, olen nimittäin tottunut kuulemaan vähättelyä ja syyttelyä siitä, että otan asian liian vakavasti. Kyseessä on sairaus, miten kukaan ulkopuolinen voi sanoa ettei siinä nyt mitään stressattavaa ole! :(
ap
[/quote]
Imodium PLUS hillitsee ilmavaivoja. Liitä siihen maitohappobakteerikapselit kuten sanottu niin on takaluukku hiljaa muutaman tunnin. IBS täälläkin :)
Kerro appivanhemmille, että sinulla on paskatauti, jonka ansiosta piereskelet järkyttävällä jyminällä ja paskot vessan seinät täyteen ripulia. Sano, että olisi kiva nähdä, mutta koska olet juuri nyt vakavasti sairas, on tapaaminen mahdotonta. Muista kertoa, että sairaus on perinnöllinen.
He ymmärtävät kyllä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:01"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:58"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:47"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:46"]Sä tiedät todella tarkasti appivanhempien tilanteen, vaikka olette tavanneet vain pari kertaa ohimennen. Ilman muuta vieraisille pitää mennä vessaremontin aikaan ja on ihan normaalia, että keittiön yhteydessä on wc. Olen eläissäni joutunut työtehtävissä käymän noin 500 eri talossa eikä niistä yhdessäkään ole wc ollut keittiön yhteydessä! Yksi seinä on voinut olla vasten keittiön seinää, mutta silloinkin vessaan on menty eteisestä tai pienestä käytävästä, joka yhdistää keittiön ja eteisen. Kerrostaloissakin yhdistetyssä kodinhoitohuone wc:ssä keittiöstä mennään siihen kodinhoitohuoneeseen ja wc on etäämpänä. [/quote]Olet outo. Kyllä vessoja on usein keittiön yhteydessä. Meilläkin mentiin uudessa rivariss suoran keittiöstä vessaan. [/quote] Katsoin huvikseni oikotieltä pohjapiirustuksia eikä osunut silmiin yhtäkään sellaista vessaa, jonne mennään keittiöstä. Pari kodinhoitohuone-pesuhuone-wc-yhdistelmää oli, mutta niissäkin se pytty oli sijoitettu kauas ovesta. Ja huomaa - ap:lla se on nimenomaan pikkuinen vessakoppi, ei mikään yhdistelmätila. [/quote]No sitten ap kyllä valehtelee, sinä kumminkin tarkistit asian Oikotieltä. [/quote] Ap kirjoittaa appivanhemmista, vaikka ei ole naimisissa. Suhde on vielä aika tuore. Ap kirjoittaa tavanneensa appivanhemmat muutaman kerran nopeasti. Yllättäen hän on myös vieraillut näiden luona, siis nopeasti! Ap on kutsuttu kylään kesken vessaremontin, viikoksi. Ihan tavallista kutsua itselleen tuntematon ihminen käymään juuri silloin, kun elämä on kotona muutenkin hankalaa. Ap pystyy matkustamaan tuonne kauas appelaan, matkalla vatsavaiva ei tunnu olevan ongelma. Mitä muita epäloogisuuksia löydät? [/quote] Sinulla taitaa olla tylsä elämä?
[/quote]
Ainakaan en keksi juttuja, jotka ovat täynnä virheitä. Miten voi vastata asiallisesti sellaiseen kysymykseen, jonka jo vasemmalla korvalla huomaa keksityksi?
[/quote]
Tuota, kärsitkö useinkin vainoharhaisista oireista?
Minunkin anoppilassa vessa on keittiön yhteydessä. Talo on jostain 1800-luvun lopulta, ja vessa on tehty tietysti joskus paljon myöhemmin. Oletan, että paikka on valikoitunut putkiston takia, en ole perehtynyt asiaan tietenkään. Heillä on vain tämä yksi vessa. Jos talossa on yksi toimiva vessa, on mielestäni ihan yhdentekevää, onko toinen remontissa. Sehän ei välttämättä aiheuta mitään riesaa kenellekään. Kyllä neljä ihmistä voi käyttää yhtä vessaa, ei se ole mikään este kylään kutsumiselle.
Olen keliakiaa sairastava ja maha pyörähtää ja kipuilee dieetistä huolimatta etenkin matkoilla. Kun kerran reissuun olette lähdössä, vuokraisin tosiaan matkailuauton siksi ajaksi. Olen huono nukkumaan toisten nurkissa, joten tuo auto palvelisi omaa rauhaa siinäkin mielessä. Lisäksi roppakaupalla mahalääkkeitä, jotta pärjää. Ei tilapäinen lääkitys haittaa.
Voi ap mä niin tiedän miltä susta tuntuu! Mulla on myös IBS ja välillä on kyllä kauheita hetkiä ollut. Mulla se menee vain yleensä niin, että pidätän, kun en kehtaa mennä vessaan appivanhempieni luona (no me satumme olemaan naimisissa, mutta käytin kyllä tätä termiä jo ennen kuin olimme naimisissa). Ja heidän kaksi vessaansa ovat MOLEMMAT keittiön yhteydessä, hersyygäre sentään! Siellä se vessassakäynti on joskus sula mahdottomuus, kun äänieristyksiä ei ole ja mahan tilanne paha. Minulla yleisin oire on siis ilmavaivat ja ummetus, jonka jälkeen tulee sitten sairas ripuli moneksi päiväksi. Ummetusvaiheessa en voi mennä vessaan oudossa paikassa, koska silloin tulisi n. 100 pierua per vessareissu kun yrittäisi saada kakkaa ulos ängettyä. Joudun sitten pidättämään sitä ummetuskakkaa ja maha tulee tosi kipeäksi ja sitten alkaa ne kamalat äänet.
No meillä tämä ei ole enää iso ongelma, kun käymme nykyään enää max yhden yön reissuja heillä. Eli nyt selviän, vaikka joka kerta kotona onkin sitten ripulikausi päällä. Mutta jotkut työhöni liittyvät kouluttautumisreissut on järkyttäviä, viimeksikin olin vain 1 yön hotellissa työkaverin kanssa ja iski se ummetus päälle ja kauheat kivut ja murinat koko ajan. Pakko oli työkaverille selittää, että on mahavaivoja. Nyt onkin edessä sitten kolme yötä syksyllä, en varmaan selviä hengissä siitä.
Mutta joo, I feel you! Ja tosiaan niitä vessoja voi olla montakin siinä keittiön yhteydessä (appivanhemmillani pesuhuone lähtee keittiöstä niin siellä yksi pönttö ja sitten eteinen on keittiön vieressä niin siinä tavallinen vessa).
Sinuna joko jäisin kotiin tai sitten jos et voi olla menemättä, niin kertoisin sairauteni ja selittäisin, että oikeasti sitten tulee ääntä ja et voi sille mitään. Kyllä ihmiset ymmärtää, viimeistään sitten kun ne kuulee sinut siellä vessassa! Ensin voivat ajatella että mitäs tyttö turhia stressaa, mutta huomaavat kyllä että se on sairaus. Mun mieskin on oppinut tämän asian melko nopeasti, esimerkiksi kun pitää juosta kotiin leffateatterista kun erehtyi syömään poppareita ja kotona sitten pönttö raikaa :D
Voisitteko olla yötä jossain muualla, saisit edes aamuisin käytyä rauhassa? Ja olisiko mahdollista käydä ulkona syömässä, ravintoloissa sentään yleensä on vessat vähän kauempana ruokatiloista (onneksi). Rahaahaan noihin tietysti menee ja appivanhemmmat voivat ihmetellä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:16"]
En, neiti Marple minussa herää aina, kun joku kirjoittaa appivanhemmista ja vatsavaivoista. Jostain syystä tällä palstalla on hurja määrä porukkaa, joiden suolisto kestää kaiken muun paitsi vierailun puolison luona.
[/quote] Tämä nyt ei kuitenkaan vissiin ollut mikään murhamysteeri?
[/quote]
Tämä on paskamysteeri!
Kärsin itse samasta vaivasta. Kun oireet ovat pahimmillaan ja tuo kylästressi saa ainakin itselläni jo muutenkin pahat oireet pahenemaan aivan hurjasti niin ainoana vaihtoehtona näkisin, etten lähtisi kyläilemään tuossa tilanteessa. Eli ystävällisesti pyydät miestäsi kertomaan, että olet sairas etkä pääse nyt paikalle.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:42"]En missään nimessä haluaisikaan lähteä, mutta mies on odottanut tätä niin kauan, samoin vanhempansa, että pääsisivät tutustumaan minuun paremmin. Todella vaikea ja kamala tilanne :(
ap
[/quote]Sano miten asia on, itselläni sama vaiva ollut ja ymmärrän sua täysin. Ei ole ihan hiljaista puuhaa vessassa käynti tuon sairauden kanssa. Eka vastaaja.
[/quote]
Juuri noin. Ihmiset ei oikein ymmärrä millainen vaiva on. Itsekin saatan käydä 5 kertaa tunnin sisällä hädällä. Ja vessaan on mentävä puolijuoksua. Meteli voi olla kova ja haju sitäkin mahtavampi. Minulla on kyllä aina mukana pieni raikastin koska välillä hävettää varsinkin töissä. Jos menisit sinne vain iltapäivästä. Aamun pahin vaihe on ohi. Hotelliin vaikka? Sitten voit kyläillä siellä aamutoimien jälkeen?
Mikäli ehdit käydä vielä lääkärillä niin monella auttaa ibs:ääni librax niminen lääke. Ilmavaivoihin saa myös apteekista lääkettä. Kannattaa olla avoin tästä ongelmasta appivanhemmille. Kyseessä on sairaus siinä missä muutkin. Ja olisiko teillä esim matkaradiota tai muuta jonka voisi laittaa vessaan? Häivyträisi hieman ääniä molempiin suuntiin mikäli se auttaisi?
Sä kerrot niille tuosta sun jutusta tai pyydät miestäsi kertomaan. Ihan varmasti ymmärtävät ja haluavat tehdä olosi kotoisaksi.