Järkyttävä viikko appivanhemmilla tiedossa (IBS-asiaa)
Olen menossa (joutumassa) koko ensi viikoksi miehen vanhempien luokse kylään. Asuvat niin kaukana, että on kai kohtuullista, että edes joskus olemme siellä pidempään. Olen tavannutkin nämä appivanhemmat vain muutaman kerran nopeasti, suhteemme on melko tuore.
Ei tuossa muuta ongelmaa ole kuin se, että kärsin ärtyvästä suolesta, ja juuri nyt on huonompi jakso meneillään. Kyläilyjännitys tulee pahentamaan asiaa, niin on aina ollut. Tällä hetkellä pahimpiin oireisiin kuuluvat ripuli ja ilmavaivat, jotka ovat pahimmillaan aamuisin ja jokaisen aterian jälkeen. Käytännössä vessaan on päästävä heti, muuta vaihtoehtoa ei ole. Kivutkin ovat kovat.
Appivanhemmilla on kaksi vessaa, joista toinen on remontissa. Ainoana vaihtoehtona on siis pikkuinen vessakoppi keittiön yhteydessä. Käytännössä keittiössä on koko ajan joku, ellei jopa koko porukka. Ei ole mahdollista, että käyttäisin tuota vessaa. Ja vessaan olisi päästävä usein, jopa 5-6 kertaa päivässä. Jos pystyn jättämään tarpeesta huolimatta vessakäynnin väliin, alkaa vastassani sellainen mölykonsertti että mieluummin kuolen kuin olen kenenkään seurassa silloin. Ja nämä ovat tietenkin sellaista perhettä, että aikaa pitäisi viettää istuen sohvalla hiljaa keskustellen.
Ahdistaa todella kovasti lähteä tuonne. Mitään vinkkejä, miten tästä selviäisi?
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:49"]
Mikäli ehdit käydä vielä lääkärillä niin monella auttaa ibs:ääni librax niminen lääke. Ilmavaivoihin saa myös apteekista lääkettä. Kannattaa olla avoin tästä ongelmasta appivanhemmille. Kyseessä on sairaus siinä missä muutkin. Ja olisiko teillä esim matkaradiota tai muuta jonka voisi laittaa vessaan? Häivyträisi hieman ääniä molempiin suuntiin mikäli se auttaisi?
[/quote]
Librax on tuttu lääke, samoin kuin apteekin ilmavaivalääkkeet. Tavallisena arkena noista onkin hyötyä, mutta jos pitää asua ja nukkua toisten nurkissa, niin ei auta mikään :( Imodium plussaa aion silti ottaa mukaan.
ap
Harvinaisen urpoja vastauksia olet saanut, ap!
Mulla oli vastaavanlaisia ongelmia silloin, kun vasta aloimme seurustella nyk. aviomieheni kanssa. IBS on vitun mälsä vaiva. Olen sitä mieltä, että jos sulla on nyt huonompi vaihe menossa, on aivan normaalia jäädä pois vierailulta. Jos ihminen on huonovointinen, on luonnollista jättää kyläilyt väliin. Ehkä sun mies ei vielä tässä vaiheessa ole sisäistänyt IBS:n syvintä olemusta ja se luulee, että sua vaan ei "huvita" lähteä. Mutta kyllä se vielä oppii ymmärtämään!
Jos susta tuntuu siltä, että vierailu on yhtä tuskaa, älä mene. Ehtii sinne anoppilaan myöhemminkin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:49"]
Mikäli ehdit käydä vielä lääkärillä niin monella auttaa ibs:ääni librax niminen lääke. Ilmavaivoihin saa myös apteekista lääkettä. Kannattaa olla avoin tästä ongelmasta appivanhemmille. Kyseessä on sairaus siinä missä muutkin. Ja olisiko teillä esim matkaradiota tai muuta jonka voisi laittaa vessaan? Häivyträisi hieman ääniä molempiin suuntiin mikäli se auttaisi?
[/quote]
Librax on tuttu lääke, samoin kuin apteekin ilmavaivalääkkeet. Tavallisena arkena noista onkin hyötyä, mutta jos pitää asua ja nukkua toisten nurkissa, niin ei auta mikään :( Imodium plussaa aion silti ottaa mukaan.
ap
[/quote]
Tämä nyt ei ehdi enää auttaa tähän matkaan mutta aloita syömään kookosöljyä. Aloita hyvin pienistä määristä ja lisää pikku hiljaa kunnes syöt sitä 1-2rkl päivässä. Vie 3-4kk aikaa toimia mutta toimii! Tosiaan kannattaa aloittaa pienestä koska muuten sekoittaa mahan pahemmin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:49"]
[/quote]
ap
[/quote]
Tämä nyt ei ehdi enää auttaa tähän matkaan mutta aloita syömään kookosöljyä. Aloita hyvin pienistä määristä ja lisää pikku hiljaa kunnes syöt sitä 1-2rkl päivässä. Vie 3-4kk aikaa toimia mutta toimii! Tosiaan kannattaa aloittaa pienestä koska muuten sekoittaa mahan pahemmin.
[/quote]
Luulisi öljyjen saavan tavaran lentämään entistä herkemmin?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:59"]
Jankkaajalle, mun appivanhemmilla on tosi vanha maalaistalo, jossa pieni wc on avokeittiön yhteydessä. (Ja yläkerrassa heillä on sitten toinen wc). Myös minun vanhempieni 2000-luvulla rakennetussa talossa pikkuwc on keittiön vieressä. (Sekä yläkerrassa että kylpyhuoneen yhteydessä)
[/quote]
Edelleen odottelen niitä linkkejä pohjapiirroksiin, joissa noin on. Luulisi lötyvän, kun niin kovin moni kertoo, että heillä on keittiössä wc.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:49"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Luulisi öljyjen saavan tavaran lentämään entistä herkemmin?
[/quote]
Samaa epäilin minäkin ennen kuin kokeilin. Jostain syystä kookosöljy toimii. Pitää vaan aloittaa maltillisesti. Ainiin ja sekoita sitä johonkin kun syöt esim jugurttiin
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:11"]
Jankkaajalle, mun appivanhemmilla on tosi vanha maalaistalo, jossa pieni wc on avokeittiön yhteydessä. (Ja yläkerrassa heillä on sitten toinen wc). Myös minun vanhempieni 2000-luvulla rakennetussa talossa pikkuwc on keittiön vieressä. (Sekä yläkerrassa että kylpyhuoneen yhteydessä)
[/quote]
Edelleen odottelen niitä linkkejä pohjapiirroksiin, joissa noin on. Luulisi lötyvän, kun niin kovin moni kertoo, että heillä on keittiössä wc.
[/quote]
Miksi kukaan haluaisi tässä vaiheessa edes nähdä sitä vaivaa että etsisi sinulle pohjapiirroksia aiheesta? Ei tämän ketjun aiheena ole sinun vakuuttamisesi siitä että vessan ovi voi sijaita keittiössä. Lopeta jo ja häivy häiritsemästä keskustelua, jossa puhutaan oikeasti vaikeasta ja monia koskettavasta aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:59"]
[/quote]
[/quote]
En ole ap mutta painu vittuun ja vedä pää pois perseestäsi. Ketään ei kiinnosta sinulle todistaa yhtään mitään. Vaikka vessa olisi toisella puolella pihaa oleva satavuotta vanha ulkohyyskä niin ibs on hankala vaiva ja monesti saa kärsivän noloksi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:59"] Jankkaajalle, mun appivanhemmilla on tosi vanha maalaistalo, jossa pieni wc on avokeittiön yhteydessä. (Ja yläkerrassa heillä on sitten toinen wc). Myös minun vanhempieni 2000-luvulla rakennetussa talossa pikkuwc on keittiön vieressä. (Sekä yläkerrassa että kylpyhuoneen yhteydessä) [/quote] Edelleen odottelen niitä linkkejä pohjapiirroksiin, joissa noin on. Luulisi lötyvän, kun niin kovin moni kertoo, että heillä on keittiössä wc. [/quote] En ole ap mutta painu vittuun ja vedä pää pois perseestäsi. Ketään ei kiinnosta sinulle todistaa yhtään mitään. Vaikka vessa olisi toisella puolella pihaa oleva satavuotta vanha ulkohyyskä niin ibs on hankala vaiva ja monesti saa kärsivän noloksi.
[/quote]
Minusta tällä palstalla on parasta se, että kaltaisesi tuntemattomat haistattelevat ja käskevät painumaan vittuun siinä vaiheessa, kun selviää, että ei niitä vessoja keittiössä olekaan ihan helppo myytävistä kohteista löytää. Ensin intetään, että se on ihan tavallinen asia, että keittiöön on tehty vessa, mutta kun pyytää linkkejä, saa vastauksen, että haista jne.
Eikö olisi sinullekin helpompaa ihan vaan laittaa linkkiä pohjapiirrokseen?
[/quote]
[/quote]
Miksi kukaan haluaisi tässä vaiheessa edes nähdä sitä vaivaa että etsisi sinulle pohjapiirroksia aiheesta? Ei tämän ketjun aiheena ole sinun vakuuttamisesi siitä että vessan ovi voi sijaita keittiössä. Lopeta jo ja häivy häiritsemästä keskustelua, jossa puhutaan oikeasti vaikeasta ja monia koskettavasta aiheesta.
[/quote]
Jos niitä vessallisia keittiöitä olisi niin paljon kuin väitetään, olisit tämän kommentin sijaan laittanut linkkejä ja osoittanut olevasi oikeassa. Mutta koska niitä linkkejä on vaikea löytää, tyydyt komentelemaan minua kuvitellen, että siten olisin väärässä.
Trollaaminen ja provoilu kosketavat todella monia. Jos huonoon provoon tarttuu (kuten sinä), niin osoittaa vain tyhmyytensä.
Me kaikkihan kutsumme miniän käymään, kun talossa ravaa vessaremonttimiehiä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:59"] Jankkaajalle, mun appivanhemmilla on tosi vanha maalaistalo, jossa pieni wc on avokeittiön yhteydessä. (Ja yläkerrassa heillä on sitten toinen wc). Myös minun vanhempieni 2000-luvulla rakennetussa talossa pikkuwc on keittiön vieressä. (Sekä yläkerrassa että kylpyhuoneen yhteydessä) [/quote] Edelleen odottelen niitä linkkejä pohjapiirroksiin, joissa noin on. Luulisi lötyvän, kun niin kovin moni kertoo, että heillä on keittiössä wc. [/quote] En ole ap mutta painu vittuun ja vedä pää pois perseestäsi. Ketään ei kiinnosta sinulle todistaa yhtään mitään. Vaikka vessa olisi toisella puolella pihaa oleva satavuotta vanha ulkohyyskä niin ibs on hankala vaiva ja monesti saa kärsivän noloksi.
[/quote]
Minusta tällä palstalla on parasta se, että kaltaisesi tuntemattomat haistattelevat ja käskevät painumaan vittuun siinä vaiheessa, kun selviää, että ei niitä vessoja keittiössä olekaan ihan helppo myytävistä kohteista löytää. Ensin intetään, että se on ihan tavallinen asia, että keittiöön on tehty vessa, mutta kun pyytää linkkejä, saa vastauksen, että haista jne.
[/quote]Voi hyvänen aika, jospa ne talot eivät ole myynnissä? :D Sinä nyt ihan turhaan jankkaat tässä ketjussa. Halusit ilmeisesti kääntää keskustelun sille tolalle, ettei ap tahtoisi vierailla miehensä vanhempien luona, mutta kun kyse ei ole siitä, vaan hänen vatsavaivoistaan, jotka hän kokee kiusallisiksi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:14"]
[/quote]
[/quote]
Mee vaikka tekee voileipä ittelles. Heippa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:22"]
[/quote]
[/quote]
Tavallinen asia tai ei, niin voisitko nyt kertoa että oletko sitä mieltä, että YHDESSÄKÄÄN talossa ei tuollaista ratkaisua ole tehty, ellei asiaa sinulle varta vasten todisteta? Ketään ei edelleenkään KIINNOSTA todistaa sitä sinulle. Perusta asialle vaikka oma ketju. Ansaitset kaikki haistattelut joita sinulle on tarjottu, miten kehtaat riehua tuolla tavalla täysin mitättömästä aiheesta ketjussa, jossa joku pyytää apua vakavaan ongelmaan?
Otsikko on harhaajohtava, sillä järkyttävyys koettelee aloittajaa, ei appivanhempia. Ei minua vieraitten suolistovaivat häiritse, elleivät ole tarttuvaa lajia.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos niitä vessallisia keittiöitä olisi niin paljon kuin väitetään, olisit tämän kommentin sijaan laittanut linkkejä ja osoittanut olevasi oikeassa. Mutta koska niitä linkkejä on vaikea löytää, tyydyt komentelemaan minua kuvitellen, että siten olisin väärässä.
Trollaaminen ja provoilu kosketavat todella monia. Jos huonoon provoon tarttuu (kuten sinä), niin osoittaa vain tyhmyytensä.
Me kaikkihan kutsumme miniän käymään, kun talossa ravaa vessaremonttimiehiä.
[/quote]
Mistä sinä tiedät vaikka tekisivät sinä remonttia ihan itse?? Ja eikö jo tarpeeksi monta kertaa tullut ilmi että loma-ajat ovat tämän vierailuajankohdan syynä???
Jankkaajalle. Vaikka aloitus jostain syystä provo olisikin, niin monilla tämä vaiva on. lähtöasetelmaa voidaan pitää esimerkkiasetelmana ja neuvoa siihen mitä toimintatapoja olisi helpottaakseen vessassa käyntiä vaivan kanssa hankalassa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:45"]Vessassa käynti on ihan normaaliasia ihmisille. Ei tuossa ole mitään hävettävää eikä tressattavaa. Kerro heille että sulla on nyt tällänen vaiva ja siitä seuraa sitä ja tätä. Näin anoppisi osaa ottaa vaivasi huomioon ruokavaihtoehtoja ajatellessaan. Ja saattaa jopa enemmän elämänkokemusta omaavana tietää jopa jotain oloasi helpottavaakin.
Jos sinä teet asiasta liian ison numeron niin siitä tulee vain sulle tressiä ja väärinkäsitykisä. Ota siis luonnollinen asia luonnollisesti ja kerro heille asiasta.
[/quote]Mistäs päättelet, että juuri anoppi tekee ruoat? Koska on nainen?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:59"]
[/quote]
[/quote] Voi helevata, mikä tyyppi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:00"]
Olet tavannut nämä appivanhemmat muutaman kerran nopeasti, suhteenne on melko tuore (mutta olette silti naimisissa?) ja olet kuitenkin jopa käynyt appivanhemmilla aika kaukana kotoa.
Voisitko ystävällisesti kertoa, miten yhtälö on mahdollinen: muutaman kerran nopeasti tavattu ja silti olet käynyt jo vessatilanteensa tarkistamassa.
Ja miksi kukaan haluaa miniän käymään vessaremontin aikaan?
Ai niin, ne asuu Porvoossa!
[/quote]
Emme ole naimisissa, missä kohtaa niin sanoin?
Olen tavannut miehen vanhemmat kerran heidän kotonaan ja muutaman kerran omassa kotikaupungissani.
Minä en haluaisi vieraita kotiini oman remonttini aikana, mutta näin nyt vain kävi, kun minulla ja miehellä sattuu olemaan kesälomat tähän aikaan.
Löytyykö lisää kuulustelukysymyksiä? Miksi ihmeessä kukaan kirjoittaisi tällaista provoa, aika huono mielikuvitus saisi olla. Itse ainakin keksisin jotain paljon lennokkaampaa kuin vatsavaivat.
ap
[/quote]
Miten ne voi olla sun appivanhemmat, jos ette ole naimisissa?
Ja miksi olette käyneet appivanhemmilla vain nopeasti, siis suunnilleen tervehtimisen verran? Joku yhteinen kahvittelu kun ei ole mikään nopea tapaaminen!
[/quote]
Anteeksi suora puhe, mutta vaikutat aika sekopäältä. Jos uskot tämän olevan provo, niin sulje ketju ja lue jotain muuta.
[/quote] Tällä palstalla logiikan käyttäminen tulkitaan aina sekopäisyydeksi.
Peukuttakaapa nyt kaikki te, jotka kutsutte puolitutun kaverin kylään viikoksi juuri silloin, kun teillä on vessa- tai putkiremontti. Silloin saamme tietää, miten moni on valmis jakamaan tukalan tilanteen sen sijaan että yrittäisi minimoida hankaluudet.
[/quote]
En sinun tuttavapiiristäsi tiedä, mutta meillä ei pidetä omia lapsia ja heidän puolisoitaan puolituttuina. He ovat sukulaisia, jopa perheen jäseniä. Meillä ei myöskään kaikilla ole vapaata vuodet läpeensä, vaan tosiaankin kesässä saattaa olla vain se yksi viikko, jolloin lomien kannalta pidempi vierailu on mahdollista. Meillä myös saa puhua appivanhemmista, kun tarkoittaa avopuolisonsa vanhempia. Meillä ne omien lasten avopuolisotkin ovat miniöitä ja vävyjä.