Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien näkeminen kuluttaa enemmän kuin antaa – onko muilla tällaista?

Vierailija
21.02.2022 |

Kysymys otsikossa. Perheeseemme kuuluu meidän kolmekymppisten vanhempien lisäksi pieni taapero. Ollaan tämän reilun vuoden aikana käyty isovanhempien luona (pitkän välimatkan takia harvakseltaan) ja isovanhemmat ovat välillä käyneet meillä. Isovanhemmat ovat terveitä ja virkeitä eläkeläisiä, jotka harrastavat paljon liikuntaa, marjastavat yms eli ovat hyvässä kunnossa.

Näennäisesti isovanhempien näkeminen sujuu: isovanhemmat ihastelevat lasta, sylittelevät sekä ottavat lapsesta paljon kuvia ja videoita, joita kuulemma katsovat paljon kotonaan. On haluttu alusta asti antaa kaikille isovanhemmille tilaa luoda välit ainoan lapsenlapsen kanssa. Henkisesti nämä tapaamiset isovanhempien kanssa kuluttavat. Isovanhemmat tietävät, että pikkulapsiperheessä on paljon hommaa ja pienellä lapsella päivärutiinit, jotta arki rullaa. Kyläillessä arjen asioissa ei haluttaisi auttaa, vaan tullaan kestittäväksi ja kysellään, voisiko ruoka olla heille valmiina klo 13.30, kun se on heidän ruoka-aikansa. Meidän vanhempien asioista ei olla kiinnostuneita, ei kysytä miten me jaksetaan ja jos kerrotaan itse, niin keskustelua ei jatketa. Meillä isovanhemmat eivät tunnu ymmärtävän noita lapsen rutiineja, vaan haluaisivat arjen pyörivät isovanhempien aikataulun mukaan (milloin isovanhempi haluaa herätä, syödä, mennä nukkumaan yms). Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan on aivan vieras ajatus isovanhemmille. Asioiden pitäisi tapahtua heidän tavallaan myös kylässä ollessa. Omat vanhempani tuovat meille tullessaan jopa kotoaan tietyn kahvipaketin itselleen, koska meillä ”juodaan väärää merkkiä”.

Isovanhemmilla saattaa olla kova hinku ”auttaa” lapsenlapsen kanssa, mutta kärsivällisyyttä auttamiseen ei riitä, jos tulee pienikin haaste lapsen kanssa. Kun lapsemme oli vielä vauva, kehottivat vanhempani minua lähtemään lenkille ja ottamaan omaa aikaa. 10 minuuttia myöhemmin äiti soitti minulle ja pyysi tulemaan lenkiltä takaisin kotiin, kun eivät saaneet vauvaa lopettamaan itkemästä. Viimeksi kehottivat minua ja miestäni menemään rauhassa saunaan lapsen nukahdettua ja he voisivat käydä rauhoittelemassa lasta, jos lapsi heräisi saunomisen aikana. Saunomisesta ei tullut mitään, sillä jouduin tulemaan saunasta viidesti rauhoittelemaan herännyttä lasta, kun isovanhemmat eivät saaneet pientä rauhoittumaan. Isovanhemmat tarjoavat meille vanhemmille lepoa ja lupaavat huolehtia lapsesta, mutta lupaukset peruuntuvat ja se harmittaa. Enää en jaksa edes toivoa pientä lapsivapaata hetkeä isovanhempien vierailun aikana, kun sitä ei järjesty kuitenkaan.

Isovanhempien näkeminen kuluttaa enemmän kuin antaa. Tuntuu, että isovanhempien näkemisen jälkeen on vain entistä väsyneempi, kun on saanut hoitaa lapsen asioiden lisäksi isovanhempien kestitsemistä ja elää isovanhempien aikataulun mukaan. Isovanhempien lähtiessä huokaisee, kun saa taas palata oman perheen rytmiin ja lapsikin rauhoittuu.

Onko muilla tällaista ja miten olette jaksaneet tilanteen kanssa? Miten jaksaa, kun haluaisi antaa isovanhemmille tilaa muodostaa suhteen lapsenlapsen kanssa, mutta samalla nuo vierailut kuormittavat?

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rusinat pullasta isovanhempia.

kuvat ja videot kelpaa. voi esitellä mummokavereille kuinka hyvä ja osallistuva isovanhempi on.

Vierailija
2/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko nähdä ketään, jonka seura rasittaa.

Ei noin pieni lapsi edes muista pitkälle taaksepäin. Pari kertaa vuodessa jos näätte niin riittää. Ei tarvitse joka viikko tai kuukausi olla näkemässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäkää kyläilyjä, jos on noin rankkaa.

Vierailija
4/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko noihin isovanhempien oikutteluihin suostua? Teidät koti, teidän tavat. Jos ei kelpaa, niin ei tarvitse tulla.

Vierailija
5/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Tulee mieleen tilanne, kun lapsi oli n. vuoden. Mummo lupasi hoitaa, että pääsette kerrankin ulos syömään yhdessä miehen kanssa. Menimme lähimpään ruokapaikkaan, matkaan meni 5 minuuttia. Emme olleet edes saaneet ruokia eteemme, kun mummo jo soitti ja kysyi milloin tulemme, lapsi ei rauhoitu. Kakka tilanne, ruoka jo maksettu etukäteen. No sitten mummo totesi, että nyt se lapsi rauhoittui, jatkakaa siellä. Ruuat tuli syötyä, mutta ikävä maku jäi. Monta esimerrkkiä vastaavasta olisi. Ja myös tuo sama, että aina isovanhempien aikataululla pitäisi mennä, se on heistä ihme ja kumma, kun lapsi ei nukahda sillä sekuntilla päiväunille, saati yöunille, kun he haluasivat rauhaa ja hiljaisuutta silloin harvoin siellä käymme tai he meillä.

Vierailija
6/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla kun tulevat sanokaa että syökää kotona.Ei meidän ruoka-aika ole silloin. 

Vierailija
7/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tuttua, pitäkää puolenne. Toimitte niin kuin on lapselle ja teidän perheen omalle jaksamiselle parasta.

Vierailija
8/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että myös isovanhemmat kokevat rasittumista. Tuntevat, että heidän pitää tavata jne. Ei ole helppoo kellään nykyajan vanhempien ja lasten kanssa.

Vierailija
9/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraan pikkulapsen hoitaminen ei isovanhemmillekaan ole helppoa. Lapsi ei rauhoitu jne kun ei olla päivittäin tekemisissä eikä niin tuttuja vaikka sukulaisia ollaankin. 

Omia lapsiani isovanhemmat eivät hoitaneeet, mutta nyt kun lapset ovat teinejä heillä on läheiset välit.

Pikkulapsivaiheessa perhe on aika kaukana "aikuisten elämästä", sekä siitä mitä teillä oli ennen lapsia että lapsien jälkeen. Sitä vain on vaikea nähdä kun on myrskyn silmässä.

Vierailija
10/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun tulevat, älkää suostuko heidän vaatimiin ruokailu- ym. aikoihin vaan ilmoittakaa, että meillä ruoka-aika on silloin kuin se on normaalistikin. Ja jos ei teidän kahvi kelpaa heille, niin se on heidän oma häpeänsä.

Jos isovanhemmat tarjoavat apuaan lapsen hoidossa, lähtekää miehen kanssa johonkin ja "unohtakaa" puhelimet kotiin tai äänettömälle.  

Jos isovanhemmilta tulee sanomista, niin muituttakaa todellakin siitä "talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan".

Vierailija
11/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selvästi stressaantunut. Silloin ei jaksa vieraita omassa kodissaan. Ehkä olisi hyvä pitää vaikka vuoden tauko isovanhempien näkemiseen. Äidin hyvinvointi on tärkeintä teidän perheelle nyt. Lapsi oppii silti vielä tuntemaan heidät,vuodenkaan tauko ei haittaa mitään. ♥️

Vierailija
12/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pikkuisen ymmärrän isovanhempiakin, en kyllä noissa ruoka-aikavaatimuksissa tms. Mutta tuo, että mielellään haluaa antaa vanhemmille omaa aikaa, mutta entä jos lapsi alkaa itkeä eikä rauhoitu millään? Voin kuvitella, että siinä hätääntyy. Siis vaikka olisi lapsia tietysti aiemmin hoitanut, mutta vieras lapsi on kuitenkin aina vieras. Omat lapseni olivat sellaisia, että eivät ihan helposti tyyntyneet, monet lapset tyyntyvät kun saavat tutin suuhun. Eli vähän ymmärrystä näinkin päin.

Vierailija
13/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein siis näitä vierailuja on? Ja kuinka pitkät ne pitkät välimatkat ovat?

On vain realiteetti, että jotkut vauvat eivät rauhoitu isovanhemman hoidossa, mikään muu ei kelpaa kuin oma äiti tai joskus myös oma isä. Olen yleensä hyvä vauvojen kanssa, mutta puolison kuudesta lapsenlapsesta yksi oli tällainen vahvasti äitiinsä kiinnittynyt vauva - mahdollisesti toinenkin olisi ollut, mutta ei tullut edes tilaisuutta kokeilla, kun äitinsä ei suin surminkaan jättänyt häntä minnekään hoitoon alle puolitoistavuotiaana. Myös oma veljenpoikani oli tämmöinen joka ei rauhoittunut sitten millään; ei varmasti kukaan rakastava vanhempi silloin haluakaan kiduttaa lasta erolla vaan mieluummin hoitaa lapsensa itse kunnes hän on riittävän vanha olemaan hetken erossa.

Isovanhempisuhteita voi hoitaa muutenkin kuin tiheillä vierailuilla. On hyvä jos kotona on kuvia isovanhemmista, nykyään myös videopuheluita voi soitella, jolloin lapsi ja isovanhempi näkevät ja kuulevat toisensa. Te olette nyt teidän perheen aikuiset ja teidän vastuulla on ihan itse päättää mikä on sopiva ja mikä epäsopiva määrä vierailuja, kulkemisia ja muuta arjesta poikkeavia tilanteita.

Ja rusinat pullasta -kommenttiin toteaisin, että minusta isovanhemmat saavat mielellään ottaa isovanhemmuudessa rusinat pullasta. Näen omien lasteni kohdalla, miten tärkeitä lapset ja isovanhemmat ovat toisilleen. On minun asiani lasteni vanhempana hoitaa se arki, toivottavasti olen joskus myös se isovanhempi, joka saa ne rusinat pullasta, elämän herkullisen jälkiruoan.

Vierailija
14/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vauva-aikana odottanut, että aina menisi ne lapsenvahtihommat putkeen. Eli minun mielestäni on ihan normaalia soitella vanhemmille, jos pieni vauva ei rauhoitu. Tätä jopa itse toivoisin.

Mutta muuten kyllä kuulostaa oudolta, että pikkulapsiperheen pitäisi elää yhtään kenenkään muun rytmin mukaan. Vauvaperheessä vauvan unirytmi määrittää elämän rytmiä ja vieraat tilatkoot woltilla ruokaa koko porukalle, jos eri aikaan haluavat syödä.

Vierailija
15/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaapa Ap mitä oma äitini sanoi viimeksi meillä käydessään?

Äiti nukkui sängyssäni, minä patjalla lattialla ja vauva pinnasängyssä. Olin yöllä joutunut ravaamaan huutaneen vauvan luona alle tunnin välein, enkä saanut nukuttua ehjää pätkää koko yönä. Aamulla olin rättiväsynyt. Eiköhän äitini ihan ääneen hehkuttanut, miten kiva on, kun mummona saa kirsikat kakun päältä eikä tarvitse valvoa, kun syötti puuroa vauvalle. Ei lämmittänyt mieltä tuo kommentti, kun olen jo liki vuoden nukkunut huonosti. Ei ole äitini tehtävä valvoa vauvan kanssa, mutta ei tarvitse hieroa väsyneen äidin naamaan tuota asiaa.

Vierailija
16/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne isovanhemmat on saaneet aikoinaan omat lapsensa kasvatettua jos eivät osaa rauhoittaa lasta? 

Vierailija
17/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Olemme yrittäneet nähdä isovanhempia 1-2 kk välein. Välimatka on niin pitkä, että kyläillessä on melkein pakko olla pari yötä. Matkustamiseen yhteen suuntaan menee jo puoli päivää, joten päiväkyläily ei ole vaihtoehto.

Ap

Vierailija
18/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niiden isovanhempien pillin mukaan tarvitse hyppiä.

Olkoot tulematta jollei talon tavat kelpaa.

Ja syömättä, jolleivat itse saa ruokaa eteensä.

Vierailija
19/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmat välit.

Hotelli.

Vierailija
20/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n äiti kuulostaa samalta kuin omani.

Äitini on aina ollut haastava persoona. Koko perheen elämä on aina mennyt äidin aikataulujen ympärillä. Ruoka-ajat ja muut menivät sen mukaan, mitä äitini halusi. Suuttui, jos ei saanut ruokaa sitä halutessaan. Ei voinut ottaa esim. leipää ruokaa odottaessaan. Meille syntyi vauva viime vuonna ja äiti jatkaa yhä samalla linjalla. Ei tajua, että minä en esimerkiksi pääse syömään juuri sillä sekunnilla, kun äiti haluaisi. Minun tehtävä on huolehtia vauvasta ja elämä menee vauvan aikataulujen mukaan. Minä syön sitten, kun vauvan aikataulu antaa myöten. Iltaisin valittaa siitä, kun vauvani ei mene tarpeeksi aikaisin nukkumaan ja hän haluaisi, että illalla olisi aiemmin hiljaista.🙄