Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien näkeminen kuluttaa enemmän kuin antaa – onko muilla tällaista?

Vierailija
21.02.2022 |

Kysymys otsikossa. Perheeseemme kuuluu meidän kolmekymppisten vanhempien lisäksi pieni taapero. Ollaan tämän reilun vuoden aikana käyty isovanhempien luona (pitkän välimatkan takia harvakseltaan) ja isovanhemmat ovat välillä käyneet meillä. Isovanhemmat ovat terveitä ja virkeitä eläkeläisiä, jotka harrastavat paljon liikuntaa, marjastavat yms eli ovat hyvässä kunnossa.

Näennäisesti isovanhempien näkeminen sujuu: isovanhemmat ihastelevat lasta, sylittelevät sekä ottavat lapsesta paljon kuvia ja videoita, joita kuulemma katsovat paljon kotonaan. On haluttu alusta asti antaa kaikille isovanhemmille tilaa luoda välit ainoan lapsenlapsen kanssa. Henkisesti nämä tapaamiset isovanhempien kanssa kuluttavat. Isovanhemmat tietävät, että pikkulapsiperheessä on paljon hommaa ja pienellä lapsella päivärutiinit, jotta arki rullaa. Kyläillessä arjen asioissa ei haluttaisi auttaa, vaan tullaan kestittäväksi ja kysellään, voisiko ruoka olla heille valmiina klo 13.30, kun se on heidän ruoka-aikansa. Meidän vanhempien asioista ei olla kiinnostuneita, ei kysytä miten me jaksetaan ja jos kerrotaan itse, niin keskustelua ei jatketa. Meillä isovanhemmat eivät tunnu ymmärtävän noita lapsen rutiineja, vaan haluaisivat arjen pyörivät isovanhempien aikataulun mukaan (milloin isovanhempi haluaa herätä, syödä, mennä nukkumaan yms). Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan on aivan vieras ajatus isovanhemmille. Asioiden pitäisi tapahtua heidän tavallaan myös kylässä ollessa. Omat vanhempani tuovat meille tullessaan jopa kotoaan tietyn kahvipaketin itselleen, koska meillä ”juodaan väärää merkkiä”.

Isovanhemmilla saattaa olla kova hinku ”auttaa” lapsenlapsen kanssa, mutta kärsivällisyyttä auttamiseen ei riitä, jos tulee pienikin haaste lapsen kanssa. Kun lapsemme oli vielä vauva, kehottivat vanhempani minua lähtemään lenkille ja ottamaan omaa aikaa. 10 minuuttia myöhemmin äiti soitti minulle ja pyysi tulemaan lenkiltä takaisin kotiin, kun eivät saaneet vauvaa lopettamaan itkemästä. Viimeksi kehottivat minua ja miestäni menemään rauhassa saunaan lapsen nukahdettua ja he voisivat käydä rauhoittelemassa lasta, jos lapsi heräisi saunomisen aikana. Saunomisesta ei tullut mitään, sillä jouduin tulemaan saunasta viidesti rauhoittelemaan herännyttä lasta, kun isovanhemmat eivät saaneet pientä rauhoittumaan. Isovanhemmat tarjoavat meille vanhemmille lepoa ja lupaavat huolehtia lapsesta, mutta lupaukset peruuntuvat ja se harmittaa. Enää en jaksa edes toivoa pientä lapsivapaata hetkeä isovanhempien vierailun aikana, kun sitä ei järjesty kuitenkaan.

Isovanhempien näkeminen kuluttaa enemmän kuin antaa. Tuntuu, että isovanhempien näkemisen jälkeen on vain entistä väsyneempi, kun on saanut hoitaa lapsen asioiden lisäksi isovanhempien kestitsemistä ja elää isovanhempien aikataulun mukaan. Isovanhempien lähtiessä huokaisee, kun saa taas palata oman perheen rytmiin ja lapsikin rauhoittuu.

Onko muilla tällaista ja miten olette jaksaneet tilanteen kanssa? Miten jaksaa, kun haluaisi antaa isovanhemmille tilaa muodostaa suhteen lapsenlapsen kanssa, mutta samalla nuo vierailut kuormittavat?

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä tavalla tuttua, että joka asiaa pitää ihmetellä, töllistellä ja kommentoida. Tuntuu, että kaikki todellisuudentaju on kadonnut sen jälkeen kun heidän omat lapsensa, eli me, oli pieniä. Vaikea uskoa, että koskaan ei kukaan meistä olisi huutanut tai valvonut sängyssä, mutta isovanhempia tuntuu kovasti ihmetyttävän jos vaikkq vauva tai taapero kiukuttelee tai itkee sängyssä tai ei kiltisti ja temppuilematta syö koko annostaan, tai herää keskellä yötä 🙄

Kyllä, hermo on mennyt satoja kertoja, ja on tullut sanottua joskus melko kipakasti.

Vierailija
42/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä raskaista isovanhemmista valittajia.

Jos kuka tahansa vie enemmän kuin tuo, niin hajurakoa isommaksi ja kaikki passaaminen seis.

Aikuiset ihmiset! Päätätte ja määräätte itse omasta elämästänne ja silti annatte jonkun mummon ja papparaisen passauttaa ja hyppyyttää - ja sitten valitatte, että on raskasta🙄

Mikään ei ole tarpeeksi hyvää ja oikein😂

Aina kun on kyse isovanhempien roolista lastenlasten elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä PITI pitää anopin 70v juhlat, kun enemmän tilaa. Vaatimalla suku vaati ja mieskin, vaikka meillä oli nuorin taapero. (Mies on iltatähti).

No minä passaan, siivon, leivon, hoidan lapsia samalla, en muista juhlista muuta kun sen, että nuorin HUUSI varmaan tunnin omassa huoneessa kun normaalisti nukahtaa päiväunille melko ongelmitta ja anopin ystävät naama norsun v kun lapsi ei TAJUA nukahtaa kesken hänelle oudon kiireen, ihmisruuhkan ja metelin. Ja mua varmaan odotettiin myös paikalle takaisin passaamaan lisää!

Että otti kaaliin. Toisaalta anoppi on ok ITSE kyllä, mutta olisi toi muuten pitänyt hoitaa.

Vierailija
44/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sillä tavalla tuttua, että joka asiaa pitää ihmetellä, töllistellä ja kommentoida. Tuntuu, että kaikki todellisuudentaju on kadonnut sen jälkeen kun heidän omat lapsensa, eli me, oli pieniä. Vaikea uskoa, että koskaan ei kukaan meistä olisi huutanut tai valvonut sängyssä, mutta isovanhempia tuntuu kovasti ihmetyttävän jos vaikkq vauva tai taapero kiukuttelee tai itkee sängyssä tai ei kiltisti ja temppuilematta syö koko annostaan, tai herää keskellä yötä 🙄

Kyllä, hermo on mennyt satoja kertoja, ja on tullut sanottua joskus melko kipakasti.

Tämä! Meillä viimeksi lapsen mummo kritisoi vierailun aikana useampaan kertaan sitä, miksi meillä ei ole keittiössä kierrätysastiaa asialle X. Meillä siis kierrätetään kaikki muut jätteet, paitsi tuo yksi, kun ei ole saatu aikaiseksi tehdä sille omaa keräysastiaa. Kyllä V"%&/%a, kun elämä on jo valmiiksi täynnä sata juoksevaa asiaa lapsen kanssa ja sitten tullaan marmattamaan jostain kierrättämisestä. Napakasti tuli sanottua tuossa tilanteessa, kun toinen vaan useampaan kertaan jankutti samasta asiasta.

Vierailija
45/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällä palstalla aina halutaan isovanhempia ja haukut saa paljon ylänuolia

Terveisin teinien äiti ja toki toivon joskus itse olevani isovanhempi.

Isovanhempia on monenlaisia. Eihän tämä tarkoita, että kaikki isovanhemmat käyttäytyisivät samalla tavalla. Minusta on hyvä, että on anonyymi palsta, jossa voi kysyä vertaistukea ja purkaa kokemuksiaan. Mielestäni muidenkin on hyvä tietää, millaisia erilaisia kokemuksia ihmisillä voi olla.

Vierailija
46/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on korona, voi aina vähän köhiä puhelimeen ja miettiä, että josko sieltä labran jonosta sai nyt sen kuolemantaudin. Ei tarvitse nähdä lapsenlapsia saati ryhtyä niitä hoitamaan. Tämä on varmaan elämäni onnellisinta aikaa! Kukaan ei tule kotiini kiljumaan, kiukkuamaan tai riitelemään vain siksi, että tuollaisia ihmiset ovat.

Vierailija
47/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on korona, voi aina vähän köhiä puhelimeen ja miettiä, että josko sieltä labran jonosta sai nyt sen kuolemantaudin. Ei tarvitse nähdä lapsenlapsia saati ryhtyä niitä hoitamaan. Tämä on varmaan elämäni onnellisinta aikaa! Kukaan ei tule kotiini kiljumaan, kiukkuamaan tai riitelemään vain siksi, että tuollaisia ihmiset ovat.

Odotahan sitä aikaa, kun olet vanha ja vaipoissa, eikä nuo lapsenlapset tule sinua hoitamaan, kun olet heille ihan ventovieras :)

Vierailija
48/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et istuisi alas omien vanhempiesi kanssa keskustelemaan näistä fiiliksistäsi? Tai kirjoita kirje jos puhuminen on liian vaikeaa. He ovat sinun vanhempiasi kuitenkin ja rakastavat sinua/teitä vilpittömästi.

Miehesi saa itse hoitaa omansa, se ei ole sinun hommasi.

Vierailija
49/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotahan sitä aikaa, kun olet vanha ja vaipoissa, eikä nuo lapsenlapset tule sinua hoitamaan, kun olet heille ihan ventovieras :)

Tää on kyllä niin humoristinen "uhkaus", että naurattaa.

Ei ne kuule lapsenlapset tule eikä aina vaipoissa olevien vanhusten ikääntyvät omatkaan lapset, vaikka kuinka olisi yrittänyt jälkikasvuaan auttaa. Tiedän koska olen pienehkön paikkakunnan vanhainkodissa töissä, ja joo... surullista kyllä niin ne vaipoissa olevat vanhukset unohtuu omien kiireiden vuoksi. Että sen toivossa ei tosiaan kannata lapsenlapsiaan käydä hoitamassa, jos muuten homma ei sillä hetkellä miellytä. Onhan meitä jotka tulee toimeen lastensa ja lastenlastensa kanssa ja tykkää hoitaa lapsenlapsia, mulla on mukavat tyttäret ja mukavat vävyt. Mutta jos ei tule jälkipolven kanssa toimeen ja tuntee itsensä yrmityksi teki mitä teki, niin eipä tosiaan kannata elämäänsä sen toivossa haaskata ja mieltään pahoittaa, että sitten ne tulevat käymään kun olen vaipoissa. Ehei.

Vierailija
50/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et istuisi alas omien vanhempiesi kanssa keskustelemaan näistä fiiliksistäsi? Tai kirjoita kirje jos puhuminen on liian vaikeaa. He ovat sinun vanhempiasi kuitenkin ja rakastavat sinua/teitä vilpittömästi.

Miehesi saa itse hoitaa omansa, se ei ole sinun hommasi.

Keskustelu ei kaikkien ihmisten kanssa auta. 

Nimimerkillä minulla on marttyyriäiti, joka ei koskaan myönnä tehneensä ikävästi ja heittäytyy surkuttelemaan, kuinka ilkeitä muut hänelle ovat täysin syyttä. Hänessä itsessään ei ole koskaan vikaa.

Vierailija
51/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Olemme yrittäneet nähdä isovanhempia 1-2 kk välein. Välimatka on niin pitkä, että kyläillessä on melkein pakko olla pari yötä. Matkustamiseen yhteen suuntaan menee jo puoli päivää, joten päiväkyläily ei ole vaihtoehto.

Ap

Aivan liian usein. Alatte pidentää kyläilyvälejä.

Vierailija
52/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullista, että jollakin muulla on tällaiset vanhemmat. :D

Meillä kävi juuri omat vanhempani kylässä ja oli niin kuluttava viikonloppu. Ennen vanhempien vierailua pitää ostaa heille juuri tietynmerkkiset jogurtit, juustot, maidot yms, joita he kotonakin käyttävät. Itse tuovat kotoa mukanaan leipää, kurkkua, tomaattia ja kahvia. Haluavat siis syödä kotonani tismalleen samoja ruokia kuin omassa kodissaan syövät. Joo, minäkin syön mielellään tuttuja juttuja, mutta jossakin käydessäni minulle käy ne tuotteet, mitä siellä nyt satutaan syömään.

Rassaa tällaiset ylimääräiset vaivannäöt, kun lapsen kanssa on muutenkin hommaa ihan riittämiin.

Vierailija
53/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo todella itsekästä. Omilla lapsillani ei vielä ole lapsia, mutta kun vierailen heidän luonaan, ei tulisi mieleenkään vaatia mitään kestitsemistä. Päinvastoin. Tarjoudun maksamaan ruuat sekä kaupassa että tilattaessa ja osallistun kotitöihin jne.

Vierailija
54/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ja heidän loputon itsekkyys. Keskity omaan perheeseesi ja unohda moiset vierailut.

Vierailija
55/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan on taloudellisesti mahdollista, niin isovanhemmat hotelliin yöpymään vierailujen ajaksi. Asuimme pari vuotta ulkomailla, ja ensimmäiset vierailukerrat isovanhemmat majoittuivat meillä kotona. Hyvin nopeasti tulimme yhteisymmärrykseen siitä, että paras vaihtoehto kaikkien kannalta on se, että isovanhemmat viettävät päivisin aikaa perheemme seurassa, mutta kaikki pääsevät omaan rauhaansa yöksi.

Vierailija
56/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli kyllä aika surullinen olo viestistäsi. Bo, itsehän siinä menetät jos et halua lapsenlapsiisi minkäänlaista suhdetta.

Ja jos tämä oli jonkinlainen kistokommentti, niin aika lapsellista. Sitä aina kuvittelee että ikä ja elämänkokemus toisi jonkinlaista viisautta.

Vierailija
57/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Olemme yrittäneet nähdä isovanhempia 1-2 kk välein. Välimatka on niin pitkä, että kyläillessä on melkein pakko olla pari yötä. Matkustamiseen yhteen suuntaan menee jo puoli päivää, joten päiväkyläily ei ole vaihtoehto.

Ap

Aivan liian usein. Alatte pidentää kyläilyvälejä.

Itse en jaksaisi ajella ilman lapsiakaan kuukauden välein puolen päivän matkan päähän kyläilemään.

Vierailija
58/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, meillä PITI pitää anopin 70v juhlat, kun enemmän tilaa. Vaatimalla suku vaati ja mieskin, vaikka meillä oli nuorin taapero. (Mies on iltatähti).

No minä passaan, siivon, leivon, hoidan lapsia samalla, en muista juhlista muuta kun sen, että nuorin HUUSI varmaan tunnin omassa huoneessa kun normaalisti nukahtaa päiväunille melko ongelmitta ja anopin ystävät naama norsun v kun lapsi ei TAJUA nukahtaa kesken hänelle oudon kiireen, ihmisruuhkan ja metelin. Ja mua varmaan odotettiin myös paikalle takaisin passaamaan lisää!

Että otti kaaliin. Toisaalta anoppi on ok ITSE kyllä, mutta olisi toi muuten pitänyt hoitaa.

Miksi se mies ja suku ei siivonnut ja leiponut? Eihän tuollaiseen tarvitse suostua

Vierailija
59/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vielä sanonut, mutta nostan sulle hattua, ap! Vaikkei ole kiva tilanne, niin haluatte silti antaa lapselle mahdollisuuden muodostaa välit isovanhempiinsa. Hienoa!<3 

Vierailija
60/137 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista teatteria isovanhempien taholta. Tuollaisen shown keskellä sinä yrität elää normaalia arkea. Kyllähän se kuluttaa.

Aäa jätä lasta isovanhemmille hoidettavaksi, tai jos jätät, asennoidu siihen, että he ovat lapsen luona vain siksi, että ilmoittavat sinulle, milloin pitää tulla lasta hoitamaan. Eli jos jätät isovanhemmat "hoitamaan" lastasi, tee sillä aikaa jotain sellaista, minkä voit keskeyttää hetkellä millä hyvänsä, jos hälytys tulee.

Yksi ratkaisu tapaamisten suhteen voisi olla sellainen, että tapaisitte ns. puolueettomalla maaperällä. Esim. jossain paikassa, mihin molemmilla on sama matka. Tilanne pitäisi suunnitella niin, että kaikki voisivat keskittyä vain siihen tapaamiseen ja yhdessäoloon.