14 000 marjanpoimijaa ulkomailta, missä suomalaiset?
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:07"]1400€ makaamalla kotona? Miten ihmeessä? Tai sitten on isolla haarukalla otettu "noin summat".
Terkuin alle 800€ tukia saava työtön, jonka tuista meneekin jo puolet vuokraan.
[/quote]
Minä saan työkyvyttömyyseläkettä ja lapsilisää 1400€ kuussa. Muita tukia meille ei sitten maksetakaan. Enkä makaa kotona, käyn koulua tuen avulla.
Ja aion mennä töihin jos vain enää koskaan ikinä pääsen, vaikka saisin palkkaa käteen sata euroa enemmän kuin nyt. Arvostan sitä jo itsessään niin paljon, että olen osa yhteiskuntaa. Kunpa työllistyisin... ihmisten arvot on niin kovat, ettei minun cv:lläni paljoa hurrata.
On ihan eriasia poimia mansikoita jopa sen 150kg/pv kuin mustikoita tai puolukoita saati hillaa. METSÄmarjojen poiminnassa tulee äkkiä itku jos tuollaisia määriä pitäis kerätä.
65:lle:
ierailija 08.07.2015 klo 08:39
"Tuo marjanpioiminta on käytännössä orjatyötä. Saadakseen noin puolentoista kuukauden ajalta 2000 euron nettopalkan poimijan on kerättävä 40-50 kiloa eli 80 - 100 litraa marjoja päivässä. Jokainen marjoja kerännyt tietää minkälaista ponnistusta tuo vaatii, vaikka marjoja olisi runsaastikin. Kerääjien kotimaassa tuo 2000 euroa on varmasti iso summa, mutta ei täällä Suomessa, jossa on saatavissa tuolta ajalta saman tasoiset sosiaalituet."
Tarkoitin edellä mainitulla metsämarjoja eli mustikkaa, puolukkaa ja hillaa. Ja tuon 40-50 kilon kerääminen ei taatusti ole kevyttä työtä joka päivä puolentoistakuukauden ajan.
Mä kerkesin silloin joskus nuorena hyvinä kesinä kolme koppaa tunnissa, mutta en ollut kovin nopea poimija, vaan hitaimmasta päästä, vaikka olin monena kesänä. En yhtään muista, paljonko siihen koppaan meni, sellaisia sinisiä muovikoppia. mutta luulen, että n. 3kiloa. Elikäs se tekisi, kun n. 8 tunnin päiviä tehtiin, kahvitauot oli yleensä lyhyitä, 8*3*3 eli 70 kiloa. 100 kiloa nopealta poimijalta ei ole mikään ihme siis päivän aikana ja 40 kiloa on tosiaan kohtalaisen vähän.
Ne kopat olivat sellaisia sinisiä ja palkka maksettiin kopan mukaan. Oli taskussa sellaisia lappuja, jotka laitettiin kopan päälle, jokaisella oma naula ja päivän päätteeksi laskettiin lapun naulasta. Erikseen oli palkattu yleensä poikia, jotka keräsivät niitä koppia sieltä. Ihana tilanne kun oli kaksi koppaa täynnä ja kerääjä ei ehtinyt kohdalle, että pääsi itse viemään ja jaloittelemaan. Mä taisin olla aika kiltti ja kerätä sen kopan tunnollisesti täyteen, mutta osa huijasi ja pojat olivat muutamie kavereita, kummasti kaverit keräsivät samalla vauhdilla isomman määrän kuin minä. Mutta joku ne jossain vaiheessa käräytti.
Muutama vuosi sitten olin työtön ja olin jo menossa poimimaan marjoja, oli paikkain tiedossa. Kyllä olin onnellinen, kun tieto pitempiaikaisesta työpaikasta tuli niin että alkaa siinä samoin tein. En yhtään tiedä, miten kroppani enää pystyy siihen. Poiminnan lisäksi olin istuttamassa sekä kitkemässä ja selkäni oli aivan rikki loppukesästä. Vaikka olin hidas, sama isäntä pyysi minut aina uudestaan, koska en valittanut ja olin luotettava. Mutta valitin kyllä siitäkin edestä vanhemmilleni kotona.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:41"]On ihan eriasia poimia mansikoita jopa sen 150kg/pv kuin mustikoita tai puolukoita saati hillaa. METSÄmarjojen poiminnassa tulee äkkiä itku jos tuollaisia määriä pitäis kerätä.
[/quote]
Mutta metsämarjoista saadun tuoton saat verottomana käteen. Ei tipu tuetkaan, kun niitä ei tarvi ilmoitella kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:34"]
Tämä esimerkki ei ole marjanpoiminnasta, mutta samantapaista työtä. Tunnen puutarha-alan yrittäjiä, jotka kertovat yrittäneensä vuosia työllistää kesäksi suomalaisia työttömiä. Eivät kuulemma yritä enää, vaan ottavat ulkomaalaisia: aasialaisia, virolaisia, puolalaisia. Ja huom: nämä yrittäjät noudattavat työlakeja ja maksavat verot. Taukoja saa pitää ja lomat on.
Syynä on se, että suomalaiset eivät jaksa tehdä työtä. Ensimmäiset kolme päivää ovat työssä ja saattaa mennä hyvinkin, mutta sitten alkaa tahti hidastua. Eivät jaksa enää kumartua eikä nostaa. Parin viikon sisään jäädään sairaslomalle rasitusvammojen takia. Sieltä tullessa on mukana lääkärin lappunen: ei toistuvia liikkeitä, ei painavien siirtelyä eikä seisomatyötä. Lopun kesää työntekijä seisoskelee ja kuljettelee esineitä yksi kerrallaan kädessä paikasta toiseen, ja yrittäjä itse painaa 16 tuntia päivässä ja nostaa yksin kaikki painavat, ruukuttaa taimet jne.
Ei se ole työntekijän itsensä vika. Suurin osa suomalaisista eivät vaan ole ruumiilliseen työhön tottuneita. Ulkomaalaiset on tottuneita ja jaksaa hyvällä tuulella painaa aamusta iltaan.
[/quote]
Tulee heti mieleen kaksi puutarhuria, jotka ottaa kaikki puutarhatyöt vastaan, mutta niitä ei ole tarjolla. Molemmat tekee sekalaisia hanttihommia useimmin kuin puutarhahommia. Molemmille kaikki puutarhaan liittyvät työt on intohimo. Molemmat valittaa, että työt menee nuorille ja ulkomaalaisille.
Jos katsotaan myytävän marjan kilohintaa. Siinä pitäisi olla viljelijän, kerääjän, pakkauksen, kuljetuksen ja kaupan katteet. Ei voi olettaa, että se olisi loisto bisnes kennellekään.
Itse tykkään marjastamisesta, mutta se ei vain ole helppoa. Ei niitä marjoja löydä, ellei tiedä mistä etsiä. Ei sinne metsäänkään niin vaan pääse. Minulle se on helppoa silloin kun menen sellaisen kanssa joka tietää missä marjat kasvaa ja hänellä on auto. Ja Aina sanotaan, että metsät on täynnä marjoja. Se joka sanoon, niin ei varmaa ole koskaan tarponut metsässä kahden täyden marjaämpärin kanssa. Ne on paras kerätä metsäteiden lähettyviltä. Niitä ei kovin kaukaa korvesta haeta.
Thaimaalaiset on ahkeraa porukkaa. Heitä pitäis ottaa lisää, eikä mitään somaleja.
Ei tossa mitään. Ei niitä suomalaisia kuitenkaan saa tuota määrää noilla palkoilla. Tuleehan noilta yrityksiltä verot kuitenkin suomeen joten ei sen puolen kait mittään. Ihan hyvä paikka toi olisi kyllä kesätöitä etsiville jotka joka vuosi ilman paikkaa jäävät(niin paljon niitä on)
Luulisi, että jotakuta noista 400 000 kiinnostaisi, mutta ei sitten varmaan. On varmaan niin masentuneita, kun suomessa huonot edut.
Ja monet, esim. minä poimii marjat perheelleen koko talveksi siinä työn ohessa. On hyvää liikuntaa, saa ilmaiset marjat ja terveellistä syötävää. Vielä jää kaikkien yritysten jälkeen iso osa marjoista metsäänkin vaikka mitä tekisi.
Suomalaiset on nääs "liian hyviä" tommosiin paskahommiin.
...ja sitten ne samat ihmiset itkevät kun joku muu tulee tänne ja vie niiltä työpaikat ;p
Onneksi kerkesin ennen marjanpoimijoita viimevuonna keräämään omat mustikat. Valikoin enkä ottanut paintbol alueen virestä kun olivat kovin sotkuisia värikuulien väristä, eipä näyttänyt haittaavan kaupallisia poimijoita, olivat tehokkaasti riipineet lehdetkin mennessään.
Ja sitten kysymykseesi jos thaimaalainen ja suomalainen saavat saman palkan arvaappa kumpi hyötyy kotimaassaan enemmän siitä? Lasketaan hintoja thaimaan tasolle mutta pidetään mustikan hinta samana niin löytyy suomalais poimijoitakin ja kelpaa roskaiset ja raakileetkin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 01:29"]
Onneksi kerkesin ennen marjanpoimijoita viimevuonna keräämään omat mustikat. Valikoin enkä ottanut paintbol alueen virestä kun olivat kovin sotkuisia värikuulien väristä, eipä näyttänyt haittaavan kaupallisia poimijoita, olivat tehokkaasti riipineet lehdetkin mennessään.
Ja sitten kysymykseesi jos thaimaalainen ja suomalainen saavat saman palkan arvaappa kumpi hyötyy kotimaassaan enemmän siitä? Lasketaan hintoja thaimaan tasolle mutta pidetään mustikan hinta samana niin löytyy suomalais poimijoitakin ja kelpaa roskaiset ja raakileetkin.
[/quote]
Eikö tästä ollut aihe aiemmin ettei saisi riipiä lehtiä metsästä ilman maanomistajan lupaa?
Thaimaassa ne euromääräiset ansiot on reaaliarvoltaan vähän eri kuin täällä!
Missä suomalaiset?
500 pomoa, 2 keskusliikkeen ostajaa ja yksi Li Anderssonin tapainen vassari vihreä, joka päättää päästä eduskuntaan tai EU-vaaleissa läpi rupeamalla pyytämättä puolustamaan poimijoita, joita riistetään.
Suomalaisilla on heikko fysiikka. Koulut pilaneet nuorten vartalot. Kouluissa istutaan päivät pitkät ja kotona istuvat lisää kun pitää tehdä kotitehtäviä. Ei ihme että on niin olematon työkunto Suomen koneisto tuottaa näitä selkävammaisia maahamme. Olen tavannut murrosikäisiä joilla on heikko selkä. Sen lisäksi on heikko tahto ja ikävien olosuhteiden sietokyky. Hermot pettävät helposti. Liikaa mukavuuksia nuorisolla.
Aasiassa istutaan maassa tai lattialla. Länsimainen istumajärjestelmä on hyvin haitallinen terveydelle.
-Puutarhuri
Ei suomalaisen yhteiskunnan tuilla elävän kannata ottaa mitään hommia vastaan, missä ei makseta vähintään 3000 euroa kuussa. Tukiaiset nimittäin vähenevät saadun palkan mukaan ja erotus työnteon ja loikoilun välillä on niin vähäinen, ettei kannata sohvalta nousta. Verotushan syö Suomessa noin puolet ansion noususta ja sekin on otettava huomioon.
Tämän ilmiön nimi on "kannustinloukku". Työnteko ei kannusta, jos siitä ei saa yli 3000 euroa kuussa (ja silloin pitää tehdä 37,5 tuntia viikossa töitä) verrattuna siihen, että makoilee sohvalla joka päivä ja saa asunto- ym. tukineen noin 1400 euroa ja tekee nolla tuntia kuussa. Jos 1400 euroa yhteiskunnan tukia tienaava saa nettona noin 1300 euroa ja 3000 tienaava nettona noin 2400 euroa, on tuntipalkka työnteosta noin 6-7 euroa. Kannattaako sillä nostaa persettä sohvalta????
Nämä ovat noin-summia. Tähän voi vastata joku, jolla on täsmällisemmät summat hallussa ilman Li Anderson - propagandaa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:55"]
Ei suomalaisen yhteiskunnan tuilla elävän kannata ottaa mitään hommia vastaan, missä ei makseta vähintään 3000 euroa kuussa. Tukiaiset nimittäin vähenevät saadun palkan mukaan ja erotus työnteon ja loikoilun välillä on niin vähäinen, ettei kannata sohvalta nousta. Verotushan syö Suomessa noin puolet ansion noususta ja sekin on otettava huomioon.
Tämän ilmiön nimi on "kannustinloukku". Työnteko ei kannusta, jos siitä ei saa yli 3000 euroa kuussa (ja silloin pitää tehdä 37,5 tuntia viikossa töitä) verrattuna siihen, että makoilee sohvalla joka päivä ja saa asunto- ym. tukineen noin 1400 euroa ja tekee nolla tuntia kuussa. Jos 1400 euroa yhteiskunnan tukia tienaava saa nettona noin 1300 euroa ja 3000 tienaava nettona noin 2400 euroa, on tuntipalkka työnteosta noin 6-7 euroa. Kannattaako sillä nostaa persettä sohvalta????
Nämä ovat noin-summia. Tähän voi vastata joku, jolla on täsmällisemmät summat hallussa ilman Li Anderson - propagandaa.
[/quote]
1400€ makaamalla kotona? Miten ihmeessä? Tai sitten on isolla haarukalla otettu "noin summat".
Terkuin alle 800€ tukia saava työtön, jonka tuista meneekin jo puolet vuokraan.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:00"]
Suomalaisia ei kiinnosta marjanpoiminta. Joka vuosi metsät täynnä marjoja ja marjat homehtuu sinne.
[/quote]
Marjat on eläinten ruokaa. Ei niitä pidäkkään kaikkia poimia , höpsö !