14 000 marjanpoimijaa ulkomailta, missä suomalaiset?
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:02"]No niin. Sieltä tulevat ne kyvykkäät marjanpoimijat Suomeen, jolla on taskussa reikä. Parin kuukauden panoksella voidaan kääriä hyvät massit Thaimaassa elämiseen. Tuskin on täysin kattava läpileikkaus heistä. Lisäksi emme kuule pajoa epäonnistuneiden turvasta. Heille tarjotaan varmaan kylmää todellisuutta.
Pitäisikö Suomessa työttömille sitten suoda talvella työnhaku Thaimaassa?
[/quote]
Kuulehan nyt. Jokainen saa vapaasti hakea töitä mistä päin maailmaa haluaa. Se on ihan sallittua. Ihan samalla tavalla ne thaimaalaista säästää ja ottaa lainaa lentolippuihin kun tulevat tänne. Suomalainen työtön saa ihan itse talvella hakea töitä Thaimaasta ja mennäkin sinne. Ei sitä kukaan kiellä. Thaimaan työlakikin on helppo.
Mä luulin että enää Suomeen ei tarvita marjanpoimijoita kun Rinne, Bäckström, Raanta, Ortio, Niemi ja co poimii ne kaikki.
Varmasti ei ole ainuttakaan somalia poimimassa marjoja, se jos mikä on varmaa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 07:52"]
Kaikki terveet tukia nostavat marjametsään!
[/quote]
Ei kai kukaan suomalainen ole niin vitun tyhmä, että suostuu poimimaan marjoja jollekin firmalle. Paljon kannattavampaa on poimia marjat ihan omiin nimiinsä ja myydä ne itse.
Suomalaiset keräävät varmaan omiin tarpeisiin.
Tuo marjanpioiminta on käytännössä orjatyötä. Saadakseen noin puolentoista kuukauden ajalta 2000 euron nettopalkan poimijan on kerättävä 40-50 kiloa eli 80 - 100 litraa marjoja päivässä. Jokainen marjoja kerännyt tietää minkälaista ponnistusta tuo vaatii, vaikka marjoja olisi runsaastikin. Kerääjien kotimaassa tuo 2000 euroa on varmasti iso summa, mutta ei täällä Suomessa, jossa on saatavissa tuolta ajalta saman tasoiset sosiaalituet.
Tein laskelmia marjojen määristä: en kykene tuohon suoritukseen fyysisesti ja henkisesti, mitä he tekevät.
Itse olenkin koordination suhteen täysi surkimus. Lisäksi oma periaatteeni on, että materiaa ei tarvitse tavoitella.
Hienoa, että jotkut voivat ansaita auton ja oman talon halutessaan. Minulla ei ole omaa taloa, eikä koskaan ole ollut autoakaan. Autosta en edes välitä.
Thaikut lienevät fyysisesti oikearakenteisia tuohon hommaan.
Tämä esimerkki ei ole marjanpoiminnasta, mutta samantapaista työtä. Tunnen puutarha-alan yrittäjiä, jotka kertovat yrittäneensä vuosia työllistää kesäksi suomalaisia työttömiä. Eivät kuulemma yritä enää, vaan ottavat ulkomaalaisia: aasialaisia, virolaisia, puolalaisia. Ja huom: nämä yrittäjät noudattavat työlakeja ja maksavat verot. Taukoja saa pitää ja lomat on.
Syynä on se, että suomalaiset eivät jaksa tehdä työtä. Ensimmäiset kolme päivää ovat työssä ja saattaa mennä hyvinkin, mutta sitten alkaa tahti hidastua. Eivät jaksa enää kumartua eikä nostaa. Parin viikon sisään jäädään sairaslomalle rasitusvammojen takia. Sieltä tullessa on mukana lääkärin lappunen: ei toistuvia liikkeitä, ei painavien siirtelyä eikä seisomatyötä. Lopun kesää työntekijä seisoskelee ja kuljettelee esineitä yksi kerrallaan kädessä paikasta toiseen, ja yrittäjä itse painaa 16 tuntia päivässä ja nostaa yksin kaikki painavat, ruukuttaa taimet jne.
Ei se ole työntekijän itsensä vika. Suurin osa suomalaisista eivät vaan ole ruumiilliseen työhön tottuneita. Ulkomaalaiset on tottuneita ja jaksaa hyvällä tuulella painaa aamusta iltaan.
Mikä ihmeen itseisarvo se on, että ne yrittäjien marjat poimii suomalaiset? Eivät ne itsekään halua sinne suomalaisia, jotka tietävät mikä on kunnon palkka ja mikä ei. Että turha tässä syyllistää työttömiä asiasta. Jos kaukoidästä tulee lasti ihmisiä tienaamaan sesongin aikana ympäripyöreitä päiviä, niin ilmeisesti se on heidän kotimaassaan hyvä palkka, jolla sikäläiseen hintatasoon nähden on osto- ja kulutusvoimaa. Mutta Suomen hinnoilla on kyse nälkäpalkoista.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 01:31"]
Eikö tästä ollut aihe aiemmin ettei saisi riipiä lehtiä metsästä ilman maanomistajan lupaa?
[/quote]
Ei saa, ei! Tätähän minä olen aina ihmetellyt, että miksi ulkomaalaiset saavat haravoida lehdetkin, mutta suomalainen ei saa.
Täällä on yksi työtön marjanpoimija ja käpyjenkerääjä, joka on parhaina päivinään tehnyt hyvän tilin molemmilla. Nyt on vaan terveys sen verran heikompi, että hyvä kun itselleen ja jollekin kaverille saa myytäväksi marjoja.
Moni suomalainen tosiaan myy marjat jollekin tutulle, eli ne eivät näy missään tilastossa. Marjanmyyntitulot ovat verottomia, mutta ei niiden poimintakuluista voi tehdä vähennyksiäkään. Siksi eivät näy myöskään tulotiedoissa, eikä edes sossun asiakkaan tarvitse mainita käteisellä myymistään marjoista saatua tuloa.
Oikeasti ennen saattoi suomalainen saada kohtuullisen helposti marjoilla kuukauden ylimääräisen tulon, ehkä enemmänkin. Tiedän, kun minäkin sain ja niillä rahoilla sain ostetuksi mm. uudet huonekalut. Nyt thaimaalainen voi hankkia kesässä VUODEN tulot, eli heillä hyöty on paljon suurempi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:28"]
Varmasti ei ole ainuttakaan somalia poimimassa marjoja, se jos mikä on varmaa.
[/quote]
Ei, mutta kyllä takavuosina Aasiasta venepakolaisina tulleet poimivat marjoja tosissaan! Kouluttivat lapsensa lääkäriksi eivätkä vetelehtineet paikallisessa ostoskeskuksessa - jota ei tosin silloin vielä ollutkaan.
Me ostetaan joka kesä 100 litraa mustikoita pakkaseen, huudellaan ympäri kyliä josko joku haluaisi meille poimia ja myydä. Eipä paljon suomalaisia poimijoita löydy... Onneksi löydettiin paikallinen thaitaustainen ihminen joka hoitaa meille aina tuon tarvittavan määrän.
Kuinka moni teistä kirjoittajista poimii edes perheen talven marjat itse? Mummoikäiset poimivat itselleen ja lastensa perheillekin marjat, kun terveet keski-ikäiset ja nuoret eivät kykene tai jaksa lähteä rämpimään metsiin.
Asuin 80-luvulla Lapissa ja siellä silloin vielä nuoriso kävi poimimassa hillat ja puolukat soilta ja metsistä ja tienasi mukavat rahat, joilla saattoin hankkia seuraavan vuoden koulukirjat lukioon sekä uusia vaatteita. Ja sitä rahaa riitti vielä talven pikkuisiin mielitekoihinkin, jos nätisti rahoja käytteli.
Jo siihen aikaan Etelä-Suomessa oli vaikea saada nuorisoa metsiin. Oli niin rasittävaa ja hidasta hommaa, sanoivat. Kuitenkin puolukan poimiminen poimurilla käy varsin sutjakkaasti. Ja siihen aikaan poimittiin yleensä kypsiä marjoja, mitä nyt ahneimmat muijat kypsyttelivät marjoja kotona ennen myyntiin viemistä. Nämä vierasmaalaiset poimijat eivät tunne meidän merjojamme ennestään ja heidän on vaikea ymmärtää, milloin marja on todella kypsä ja herkullinen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 07:52"]
Kaikki terveet tukia nostavat marjametsään!
[/quote]
Totta kai, mutta myyn marjat omaan laskuuni, enkä mene minkään riistoyrittäjän leipiin.
Tietääkö kukaan mitä työehtoja ulkomaalaisille tarjotaan nykyään?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 01:27"]
Suomalaiset on nääs "liian hyviä" tommosiin paskahommiin.
...ja sitten ne samat ihmiset itkevät kun joku muu tulee tänne ja vie niiltä työpaikat ;p
[/quote]
Ja peukutukset.... ei saatana! :)
Tukia rajusti alas ja äkkiä, ei meillä ole tähän pelleilyyn varaa. Kreikan kohtalo siintää edessä jos loisiminen jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:55"]
Me ostetaan joka kesä 100 litraa mustikoita pakkaseen, huudellaan ympäri kyliä josko joku haluaisi meille poimia ja myydä. Eipä paljon suomalaisia poimijoita löydy... Onneksi löydettiin paikallinen thaitaustainen ihminen joka hoitaa meille aina tuon tarvittavan määrän.
[/quote]
huono tuuri. Äitini ja minä ostamme hillat ja mustikat suoraan poimijoilta. Tiedän monta ihmistä, jotka poimivat suoraan ostajille marjat. Täällä, missä minä asun, on monta työtöntä naista, jotka poimii ihan päähommikseen loppukesän ja syksyn. Varsinkin hillalla tienaavat tosi hyvin, jos hillaa tulee. Äitini asuinpaikalla hänen suosikkipoimijansa on työtön mies, joka myös kalastaa ja myy kalaa suoraan ostajille.
Äitinikin isän kanssa, kun vielä kykenivät, keräsivät marjat myyntiin. Eivät he firmoille myyneet, vaan suoraan kauppoihin. Edelleen täälläpäin ainakin kaupat ostavat marjoja ja sinne ne myydään. Isä ja äiti eläkkeellä ollessa tienasivat aina syksyllä talveksi ulkomaanmatkarahat ja lähtivät kolmeksi kuukaudeksi aina lämpimään.
Itse en ehtinyt koskaan noin paljon poimia myyntiin, mutta ennen lapsia kyllä sen verran poimin, että markoissa aina jonkun satasen ylimääräistä sain. Mutta kun kulki vuorotyössä, ei niin ehtinyt tuhansien markkojen edestä tienata.
Nykyään ostan siis marjat suoraan, koska elämä on niin hektistä, että poimin vain piirakkamarjat ihan sen takia, että metsässä sielu lepää.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 02:04"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 01:59"]
Arvatkaa, onko noita paikkoja edes tarjottu suomalaisille? Ei ole.
[/quote]
Joku syy tähänkin varmasti on?
[/quote]
No on tietenkin: Suomalaiselle kesätyöntekijälle kun pitää maksaa oikeaa palkkaa ja pitää kiinni työajoista. Thaikku-raukat varmsan kymmenen sentin tuntipalkalla poimivat marjoja 12 tuntia päivässä.