Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

M itä, jos naiset HALUAVAT pitää pitkät perhevapaat, onko kukaan miettinyt tätä?

Vierailija
21.02.2022 |

HS:ssa tänään otsikko, että pitkät perhevapaat kasautuvat yhä naisille. Mutta entä jos onkin niin, että monet naiset haluavat tietoisesti pitää pitkät perhevapaat? Itse työskentelen opettajana. Vaikka pidän työstäni, oli minulle selvä, että haluan pitää raskaasta työstä taukoa ja hoitaa omaa lastani kotona niin paljon kuin mahdollista.

Lapsen isä taas ilmoitti itse, että ei ole halukas pitämään mitään perhevapaita. Hänellä on myös paremmin palkattu ja vähemmän stressaava työ, jossa työajat ovat joustavammat.

Mitä olen tuttavien kanssa jutellut niin ihan on ollut naisten oma, tietoinen päätös, että haluavat hoitaa pienet lapset itse kotona. Ja arvostavat sitä enemmän kuin työtä. Tunnen kyllä lähipiiristä kaksi poikkeustakin, perheitä, joissa miehet pitäneet pidemmät perhevapaat kuin naiset. Näissä tapauksissa nainen on joko jatkanut opiskelua tai luonut tietoisesti uraa.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan osa haluaakin, mutta tämän maksavat sitten ne naiset, jotka eivät halua sillä, että heitä ei palkata vakituisiin työsuhteisiin jne Vaikka mulla on kaksi lasta, en ole koskaan halunnut jäädä pelkästään heitä kotiin hoitamaan. Minusta ei vain ole siihen.

Vierailija
2/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Putte

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kotihoidon tuki voisi olla parempi. Ei kai se voi keneltäkään olla pois, jos joku haluaa olla hieman pitempään hoitamassa lastaan kotona? 

On ymmärrettävää, jos nainen haluaa olla kotona. Sen pitäisi kuitenkin olla aito vaihtoehto - kaikilta osiltaan. Myös miehen tulisi ottaa vastuuta lapsensa hoitamisesta kotona.

En näkisi tyhmänä tai pahana, jos joku nainen haluaisi olla kotona lasta hoitamassa, mikäli esimerkiksi työ, johon pitäisi palata, ei miellytä.

Vierailija
4/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhevapaiden pakkojako on tapa tasata isän ja äidin työnantajille koituvia kustannuksia ja harmeja. Siksi kannatan sitä. Samalla se on askel tasavertaisempaan vanhemmuuteen. Molemmat saavat muodostettua syvemmän suhteen tulokkaaseen.

Kun systeemi on ollut voimassa vaikka 25 vuotta niin nuori nainen vs. nuori mies on työnantajalle yhtä iso riski. Arvioidaan sitten oliko hyöty suurempi kuin haitta.

Vierailija
5/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole kansantaloudellisesti järkevää, että siihen kannustetaan rahalla, joten minun veronmaksaja-näkökulmasta pitäkööt vaikka 20v kunhan puolisonsa kustantavat sen.

Vierailija
6/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän monet naiset haluavatkin olla mahdollisimman pitkään pois töistä ja elää miehen tienaamilla rahoilla. Harva nainen oikeasti haluaa että mies jättäytyy pois töistä ja nainen joutuu elättämään miehen

Vierailija
7/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIelestäni ei ole mitään outoa jos mies tai nainen pitää pitkät vauvavapaat. Pääasia, että joku läheinen vauvaa hoitaa, oli se isä tai äiti. 

Vierailija
8/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kotihoidon tuki voisi olla parempi. Ei kai se voi keneltäkään olla pois, jos joku haluaa olla hieman pitempään hoitamassa lastaan kotona? 

On ymmärrettävää, jos nainen haluaa olla kotona. Sen pitäisi kuitenkin olla aito vaihtoehto - kaikilta osiltaan. Myös miehen tulisi ottaa vastuuta lapsensa hoitamisesta kotona.

En näkisi tyhmänä tai pahana, jos joku nainen haluaisi olla kotona lasta hoitamassa, mikäli esimerkiksi työ, johon pitäisi palata, ei miellytä.

Eikös se pitäisi olla myös miehelle vapaaehtoista niin kuin naiselle? Jos nainen haluaa olla kotona niin se suotakoon hänelle mutta jos nainen ei halua niin miestäkään ei pitäisi pakottaa olemaan jos ei halua

Vierailija
9/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että monet haluavat. Minä en halua. Minuun sitten suhdaututaan työelämässä kuin missä tahansa vaiheessa pesimään alkavaan emolintuun.

Tuntemistani ne jotka ovat halunneet, ovat päätöstään katuneet, kun todellisuus on läjähtänyt päin näköä.

Vierailija
10/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa haluaa. Se on vain luonnollista.

Vierailija
11/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se pitäisi olla myös miehelle vapaaehtoista niin kuin naiselle? Jos nainen haluaa olla kotona niin se suotakoon hänelle mutta jos nainen ei halua niin miestäkään ei pitäisi pakottaa olemaan jos ei halua

Jos on lapsi,  niin silloin on kyllä vaatimus olla 50 % siitä ajasta kotona, jota lapsi ei selviä päiväkodissa tms. En tiedä onko se nyt esim. vuosi vai mikä? Jos kumpikaan ei halua jäädä kotiin niin sitten molemmat ovat 6 kk ja laittavat piltin päiväkotiin.

Vierailija
12/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs luonnollista tässä nyky-yhteiskunnassa on? Luonnollista on myös tappaa ikävä naapuri ja paskantaa katukiveykselle.

Vierailija
13/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan osa haluaakin, mutta tämän maksavat sitten ne naiset, jotka eivät halua sillä, että heitä ei palkata vakituisiin työsuhteisiin jne Vaikka mulla on kaksi lasta, en ole koskaan halunnut jäädä pelkästään heitä kotiin hoitamaan. Minusta ei vain ole siihen.

Onko ratkaisu sitten se, että kielletään äideiltä pitkät perhevapaat? Ei saa hoitaa vauvaa vaikka tahtoisi.

Kenenkään ei ole pakko pitää pitkiä perhevapaita.

Omat lapseni ovat jo aikuisia ja jo heidän vauva-aikanaan oli mahdollista valita kumpi vanhempi jää kotiin hoitamaan vauvaa 4 kk äitiysloma jälkeen. Se loppuaika lomasta oli perhevapaata.

Vierailija
14/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D Historiassa on kautta aikain ollut monenlaisia järjestelyjä. Mitenkäs luonnollinen elämäntyylisi näin muuten on? Miksi käytät internettiä?

Vierailija
15/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ratkaisu sitten se, että kielletään äideiltä pitkät perhevapaat? Ei saa hoitaa vauvaa vaikka tahtoisi.

Kenenkään ei ole pakko pitää pitkiä perhevapaita.

Omat lapseni ovat jo aikuisia ja jo heidän vauva-aikanaan oli mahdollista valita kumpi vanhempi jää kotiin hoitamaan vauvaa 4 kk äitiysloma jälkeen. Se loppuaika lomasta oli perhevapaata.

Olisi hyvä kannustaa isiä pitämään enemmän vapaita.

Vierailija
16/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Nykyään pidetään outona, jos nainen haluaa lapsia tai, herranen aika sentään, hoitaa niitä jopa itse. Ennen se oli ihan normaalia.

Vierailija
17/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin toi on osa sitä kulttuuria, että isä on toissijainen ja huonompi vanhempi.

Kaikki ne äidit, jotka ihan tavallisissa (ei ero-) perheissä ”omivat” vauvan jne, tekevät sen alkuaan ihan rakkaudesta lapseen, mutta isä jää aina kakkosvanhemmaksi.

Kannatan ajallisesti ja kustannuksilta jaettuja perhevapaita useista syistä. Tämä isien nostaminen tasavertaisiksi vanhemmiksi on yksi.

Vierailija
18/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotona lapsen kanssa työttömyystuella. Ei ollut työtä, johon palata, koska en ikinä päässyt muuhun kuin määräaikaisiin, koska saattaisin lisääntyä. Aloin hakea töitä lapsen ollessa muutaman kuukauden, mutta tässä ollaan edelleen, vaikka lapsi on jo pari vuotta.

Vierailija
19/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän monet naiset haluavatkin olla mahdollisimman pitkään pois töistä ja elää miehen tienaamilla rahoilla. Harva nainen oikeasti haluaa että mies jättäytyy pois töistä ja nainen joutuu elättämään miehen

Miksi edes osallistut keskusteluun kun et edes tajua mistä puhutaan?

Vierailija
20/112 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Nykyään pidetään outona, jos nainen haluaa lapsia tai, herranen aika sentään, hoitaa niitä jopa itse. Ennen se oli ihan normaalia.

Ennen oli normaalia myös paskantaa pihan perällä olevaan ulkohuussiin, piilottaa kehitysvammaiset lapset kellariin ja ampua kanssasuomalainen jos kuului väärään politiiseen mielipiteeseen. Herrajumala, kun nyt pidetään outona.

Pointtina, että "tämä oli ennen normaalia" ei ole mikään peruste yhtään millekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä