Romanttinen illallinen kahdelle. Mitä sinä tarjoaisit ruoaksi?
Alkuruoka:
Pääruoka:
Jälkiruoka:
Itse olen asia hieman hahmotellut ja ajatellut tarjota alkuun avokadomousseen kampasimpukoiden ja rapujen kera. Pääruoka hieman vielä vaiheessa, mutta ajatuksen tarjota 2 kalan rullia, voi-tillikastike ja uusia perunoita. Ja seuraksi vielä höyrytettyjä porkkanoita tms. Jälkkäriksi tarjoan sifonkikakkua, sitruunamousseen ja vadelmalmaista jotain.
Juomapuolena läpi aterian on makea kuohuviini. Jälkiruoan seurana kahvia liköörin kera.
Kommentit (71)
Nirson miehen vaimona sanoisin, että:
Alkuun: Toast Skagen
Pääruoka: Laadukas pihvi paahdetulla kasvislisukkeella ja punaviinikastikkeella
Jälkiruoka: Sitruunaposset vadelmamelballa
Tämän jälkeen sulattelua ja loppuillaksi vielä hyvä pieni juustotarjotin ja sopivaa kuoharia.
Jos nyt sellaisen järjestäisin, se olisi miehelleni, jolloin tietenkin tarjoaisin hänen suosikkejaan (niin hänkin puolestaan minulle). Alkuruoasta en osaa sanoa, mies ei oikein perusta. Ehkä jotain pientä tapas -tyylistä naposteltavaa. Pääruokana jotain pihviä ja lohkoperunoita sekä hyvää laadukasta olutta, jälkkärinä ehkä taas napostelukaavalla jotain suklaamansikoita tai joku raikas leivos. Romantiikka luodaan sitten tunnelmalla, meillä se syntyy toisen erityisellä huomioimisella helposti, eli juurikin vaikka toisen suosikkiruoilla ja juomilla ja kahdenkeskeisellä ajalla.
Kuulostaa hyvältä, mutta tuota juomapuolta miettisin uudestaan, ellet sitten tiedä, että ruokailijat rakastavat makeaa kuohuviiniä. Minulle se olisi ehdoton nou-nou, enkä välitä kuohuviinistä ruokajuomana. Alkossa on todella asiantunteva henkilökunta, siellä osataan kyllä suositella sopivia viinejä.
Itse en voi sietää kampasimpukoita, mutta jos osaat oikeasti ne hyvin valmistaa ja toinen niistä pitää, mikä ettei. Kala pääruokana kävisi minulle hyvin, pidän kalasta, mutta se kyllä taas jakaa vahvasti mielipiteitä.
Sen sijaan ei todellakaan makeaa kuohuviiniä ruokajuomana! Yök mitä makusotkua. Max. aperitiivina ja jälkiruoan kanssa! Ruokajuomaksi rieslingiä tai ehkä roseeta.
Missään tapauksessa EI makeaa kuohuviiniä ruuan kanssa. Jos et ole varma viineistä, niin tarjoa kivennäisvettä.
Ja jos seuralaisesi on mies, niin kahvin kanssa laadukas konjakki.
Olen koostanut tuota ateriaa meidän mieltymysten mukaan. Viimeksi oli punaviinikastiketta pihveineen. Leipää meillä ei syödä. Makea kuohari on molempien suosikki. Salaatti taas on niin tavan arkista ja jokapäiväistä meillä, että sille on siltä osin ehdoton ei.
Hyviä juttuja tullut. Laittaa muistiin ja miettii niitä sitten, kun on seuraava vastaava illallinen. Meillä on aika tasaisesti eli vähintään 1x kk näitä hemmotteluja ja illallisia.
Ja toki pitää unohtaa kaikki ne allergiat + mikä ei vaan uppoa muista syistä.
Kiitos
t. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:39"]
Ja jos seuralaisesi on mies, niin kahvin kanssa laadukas konjakki.
[/quote]Luin, että pihvin kanssa laadukas konjakki ja aattelin, että nyt on tosi uros kyseessä :D
Se on mousse, ei moussee.
genetiivi on moussen, ei *mousseen, joka on illatiivi
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:40"]
Makea kuohari on molempien suosikki.
Kiitos
t. Ap
[/quote]
Makunsa toki kullakin, eikä siinä mitään, mutta tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että ensin väkertää hirveästi ruoan eteen, ja peittää sen maun sitten jollain sokeriliemellä. Yhtä hyvin voisitte nappailla sidukkaa tai vaikka kokista.
Siis joku tarjoaa romanttisena illallisena ruuan kanssa jotain viskiä ruokajuomana.
Suurin osa ihmisistä ei osaa arvostaa hienoja ruokia.
Itse lähtisin siitä, että romantiikka saavutetaan kun tehdään jotain yhdessä. Ei ole pakko olla Michelin-tason ruokaa - tärkeämpää on ajatus ruuan takana. Tietenkin yksinkertainenkin voi olla maittavaa. Eli raaka-aineet kuntoon ja liika ajattelu sivuun.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:40"]Olen koostanut tuota ateriaa meidän mieltymysten mukaan. Viimeksi oli punaviinikastiketta pihveineen. Leipää meillä ei syödä. Makea kuohari on molempien suosikki. Salaatti taas on niin tavan arkista ja jokapäiväistä meillä, että sille on siltä osin ehdoton ei.
Hyviä juttuja tullut. Laittaa muistiin ja miettii niitä sitten, kun on seuraava vastaava illallinen. Meillä on aika tasaisesti eli vähintään 1x kk näitä hemmotteluja ja illallisia.
Ja toki pitää unohtaa kaikki ne allergiat + mikä ei vaan uppoa muista syistä.
Kiitos
t. Ap
[/quote]
Mua ärsyttää muutamat sanavalinnat. Aloituksessa kera... Tässä pihveineen, tavan ja toki
Meillä on pe romanttinen illallinen, ja meillä on:
Alkupalana etanoita aurajuustolla ja itsetehdyllä patongilla.
Pääruokana uusia perunoita tillillä sekä kuhaa.
Alkupalan kanssa mies ei yleensä halua viinaksia, vain kolaa. Pääruoan kanssa joku hyvä IPA. Jälkiruokia mies ei syö koskaan, joten itselleni varmaan ostan jotain tummaa laadukasta suklaata. Minä mielelläni kokeilen ravintoloissa kaikkea jännää, mutta mies tykkää yksinkertaisista mauista eikä ole kokeilunhaluinen, joten hänelle kokatessa pysyn perusasioissa.
Ei makeaa kuohuviiniä shampanjaa/ kuoharia ruoan kanssa! Tappaa maut. Eikä mitään viiniä sitruunaisen jälkiruuan kanssa, ellei sitten Sauternesiä tai vast., kysy Alkosta neuvoa.
En osaa nyt ehdottaa mitään, mutta kaksi moussea samalla aterialla vähän epäilyttää. Saatko rakenneltua joko alku- tai jälkiruuan aineksista annoksen, jossa vähemmän moussemainen rakenne ja suutuntuma?
Pääruoka vaikuttaa herkulliselta ja kesäiseltä (oli sää ulkona mikä tahansa). Hauskaa iltaa!
Ei illallisella tarjota enää kahvia. Tuo on päivällinen, josta puhut. Erittäin herkulliselta menulta kuitenkin kuulostaa.
Lihalörttönen
Nakkikastike ja muussi
Munkkirinkilä
En mitään , vaan raakaa panemista
Edotuksesi vaikuttaa liian monimutkaiselle.
Mousset ym epäilyttäviä ja sotkuisia. Samoin rullista tulee limainen fiilis. Jos vaan paistetut kampasimpukat jonkun yksinkertaisen höystön kanssa. KAuden kalaa paahdetuilla kasviksilla/kesäsalaatilla ja tuoreita mansikoita jonkun RAIKKAAN höystön kanssa.
Simppujen kanssa esim cavaa, kalan kanssa rieslingiä ja jälkiruoka.. hyvät konjakit? Likööri ällömakeaa.