2-vuotias hukkunut naapurin uima-altaaseen
Miksi 2-vuotias päästettii ulos ilman valvontaa? Vahtikaa lapsianne!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1436062863061.html
2-vuotias lapsi hukkui uima-altaaseen Torniossa
Lapin poliisin mukaan 2-vuotias lapsi löydettiin sunnuntaina elottomana uima-altaasta Torniossa.
Poliisi sai tiedotteen mukaan sunnuntaina iltapäivällä hätäkeskukselta tehtävän kadonneesta noin 2-vuotiaasta lapsesta. Poliisin saapuessa tapahtumapaikalle lapsi oli löydetty naapurin uima-altaasta.
Lapsen elvyttäminen aloitettiin välittömästi. Paikalle tulleen ambulanssin henkilökunta jatkoi elvyttämistä. Sen jälkeen lapsi kuljetettiin Länsi-Pohjan keskussairaalaan. Sieltä lapsi siirrettiin helikopterilla Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Oulussa lapsi todettiin kuolleeksi.
Poliisi jatkaa asian tutkimista kuolemansyyn selvittämisenä.
Kommentit (165)
Joopa joo ap.. toi on jo törkeetä :/ miten ei ihminen voi ees yrittää kunnioittaa toisen muistoa :(
Kamalaa itku tuli :/ itsellä samanikäinen lapsi ..en ikinä ikinä jättäisi vahtimatta että voisi päästä yksin johonkin livahtamaan. Voi pientä lasta :'(
Se vain kävi, pahin mahdollinen. Äiti laittoi ruokaa ja lapset leikkivät ja juoksentelivat ulkona ja sitten syömään ja yhtä lasta ei olekaan missään. No siellähän se altaassa olikin ja liian myöhään pelastettiin. sisarukset itkee, äiti ja isä itkee isovanhemmat itkee...
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:03"]
Meillä tuo on jokavuotinen ongelmapaikka. Naapurissa 200 m päässä asuu perhe, jonka lapsenlapset voivat aamuisin tehdä mitä tahansa eikä ole kerta eikä kaksi, kun on jouduttu heitä hätistämään pois. Meillä piha on aidattu, mutta kyllä ne aina keinot keksii ja pyrkii uimaan lampeemme. Isovanhemmille sanottu, että vahtisivat, mutta nämä vetoavat siihen, että lapsenlapset on vilkkaita ja uiminen kivaa. Ja kun me ollaan kuitenkin kotona ja vahditaan!
[/quote]
Soitatte sosiaalipäivystyseen, hakevat lapset pois eikä ole enää teidän ongelmana. Sanotte vaan että olette sanoneet asiasta monta kerrtaa mutta lapsista ei huolehdita.
[/quote]
Maalla ei ole kesällä sosiaalipäivystystä kuin akuutissa vaarassa oleville lapsille eli jos isä tappaa äidin, sosiaalipäivystys tulee paikalle, mutta muuten soitto 112 ja sieltä sanotaan, että ei anna aihetta käyntiin, koska ei ole väkivallalla uhkaamista, paikalla on aikuisia selvin päin eikä lapsilla ole vaaraa. Neuvotaan ottamaan yhteys puhelinaikana (1 tunti/pv) päivystävään sosiaalityöntekijään, joka toteaa, että mitään ei voi tehdä, koska nyt on arki ja lapset on jo lähteneet koteihinsa tai siellä on eri lapset kuin edellisellä viikolla. Neuvotaan puhumaan isovanhemmille ja tyhjentämään lampi, jotta lapsille ei satu mitään.
Kenellä on Torniossa uima-allas?
Meillä on lapsilla sellainen vähän isompi uima-allas pihalla. Periaatteessa sitä ei tarvis joka päivä tyhjentää vaan samoilla vesillä vois uida pari päivää. Mä kuitenkin tyhjennän sen joka ilta kun sitä käytetään. Meillä nukutaan lomilla myöhään ja periaatteessa tuo naapurin parivuotias vois sinne altaaseen päästä ja hukkua niin ettei kukaan näe. Ja sitä mä en halua, mieluummin maksan vedestä ja täytän sen altaan joka päivä. Ja olen itse paikalla vahtimassa altaan käyttöä. Samalla tietty vesi pysyy varmasti puhtaana eli on siitä senkin hyöty. Eikä ikinä löydä naapurin lasta hukkuneena altaasta. Kaikkia altaita ei toki voi tyhjentää, mutta nekin voinee peittää ja siten pienentää riskiä. Enkä nyt sano, että tää homma on naapurin vika, ei ole, mutta itse haluan oman mielenrauhani takia minimoida riskit.
Meillä on 5 m3 allas pihalla ja vettä ei vaihdeta kesän aikana välttämättä kertaakaan, jos kloori on pitänyt veden puhtaana.
Altaassa on öisin kansi, ettei mene roskia, eläimiä tai naapurin lapsia. Ei ole naapureilla muutenkaan asiaa meidän pihallemme.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 22:18"]Itselläni katosi kaksivuotias viime viikolla hetkeksi. Olimme sisällä ja minä menin yläkertaan vessaan. Vessassa ollessani kuulin kuinka ulko-ovi pamahti. Oven piti olla lukossa mutta mieheni oli tavaraa kantaessaan laittanutkin Lukon kielen alas ja unohtanut sen. Kauheassa paniikissa juoksin pihalle ja löysin tytön pikkuhoususillaan hiekkalaatikosta. Vahinko tapahtuu niin helposti. Syyllistäminen ei auta. Voimia pienokaisensa menettäneille ja muille empatiakykyä. [/quote] Jos olisi jäänyt auton alle tuona paskalla istumisen aiksns, niin luulenpa, että moni syyttäisi sinua huolimattomuudestasi. Itse otan 2-vuotiaani mukaan vessaan kanssani. Jos joudun tekemään jotain muuta, enkä pysty katsomaan perään joka sekunnin aikana, niin laitan lapsen syöttötuoliin katsomaan lastenohjelmia. [/quote] Ja jos lapsesi putoaa syöttötuolista päälleen ja vammautuu, luulenpa, että moni syyttäisi sinua hulimattomuudestasi. [/quote] itse olin ainakin niin pelokas, etten uskaltanut 2 vuotiasta koskaan jättää alakertaan yksin. Mutta olinkin kai ylihuolehtiva äiti [/quote] Mielestäni tuossa ei ole mitään ylihuolehtivaisuutta, vaan ihan perusmaalaisjärkeä. Ei 2-vuotiasta voi jättää yksin hetkeksikään, ellei hän sitten ole esim. valjailla kytkettynä syöttötuoliin tai jonkinlaisessa aitauksessa, mistä ei osaa pois. Toki lapsi voi leikkiessään lyödä päänsä ihan lattiaan ja kuolla siihen. Sitä ei voi oikein estää. Jos noin tapahtuu, niin tapahtuu. Mutta se, että vanhempi menee vessaan jättäen lapsen vartioimatta, ja tämä pääsee ulos talosta sinä aikana on silkkaa huolimattomuutta ja varomattomuutta. Saa syyttää itseään, jos jotain käy. Meidän 2v. on äärettömän temperamenttinen ja aktiivinen, hetkeksikään ei voi jättää vahtimatta.
[/quote]
No ainakin minua syytettiin ylihuolehtivaiseksi. Meillä on useampi lapsi ja olin aina hiukan hermona, ettei vain satu mitään. Mielessäni näin aina, miten parivuotias voi vaikka kiivetä johonkin ja tipahtaa, jos menen kauemmas tms. Ulkonakin kyttäsin kuin haukka ja uimaan en päästänyt yksin, ennen kuin ikää oli 10v ja uimamaisterin tutkinto suoritettu.
Ystävät haukkuivat, etteivät lapseni koskaan itsenäisty, kun en päästänyt niitä yksin ulos, vaan ulkoilin aina heidän kanssaan. Pienimmät lapset istui vessan lattialla, kun kävin aamukakilla ja ruoan valmistuksen aloitin yleensä aina aamulla heräämällä aiemmin, kuin lapset. Oli perunat kuorittu valmiiksi ja kastike tehtynä, kun heräsivät.
Näin jälkeen päin ajattelen, että ehkä hieman liikaa stressasin, mutta olen ollut aina sellainen, että olen pelännyt, että jotain sattuu.
[/quote]
Tiesitkö, että tuollainen voi tehdä todella pahaa lapsen itsetunnon kehitykselle? Jokainen äiti varmasti sydän syrjällään käy kaikki kauhuskenaariot läpi, kun lapsi oppii ajamaan ilman apurattaita ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa, mutta ei silloin mennä pitämään kiinni pyöränsarvesta asenteella, että "kaadut kuitenkin". Silloin vedetään ylpeä hymy kasvoille ja kannustetaan kauempaa - annetaan lapsen onnistua itse.
Hommaisin kannen, en poistaisi vettä päivittäin jos olisi allas.
Naapurin vika ei tämä ole vähimmässäkään määrin toivottavasti osapuolet tajuavat tämän.
Australiassahan on altaiden aitaamis pakko juuri tälläsen onnettomuuksien takia, kun sielä on olluy niitä useampikin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:19"]
Se vain kävi, pahin mahdollinen. Äiti laittoi ruokaa ja lapset leikkivät ja juoksentelivat ulkona ja sitten syömään ja yhtä lasta ei olekaan missään. No siellähän se altaassa olikin ja liian myöhään pelastettiin. sisarukset itkee, äiti ja isä itkee isovanhemmat itkee...
[/quote]
Puhut siis tästä tapauksesta. Miksi isä ei vahtinut lapsia kun äiti kokkasi? Puhut sisaruksista.
Onko kyseessä lestadiolaisperhe?
Lapsikuolleisuus on Suomessa aivan älyttömän alhainen. Vielä 70-luvulla lapsia kuoli tapaturmaisesti joka päivä, nykyisin vuodessa vain kourallinen. En olii kauhean huolissani.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:25"]
Meillä on 5 m3 allas pihalla ja vettä ei vaihdeta kesän aikana välttämättä kertaakaan, jos kloori on pitänyt veden puhtaana.
Altaassa on öisin kansi, ettei mene roskia, eläimiä tai naapurin lapsia. Ei ole naapureilla muutenkaan asiaa meidän pihallemme.
[/quote]
meillä oli tuollaisessa pata-altaassa päällä pressu... Parivuotias menee pressun kanssa pohjaan ja sotkeutuu siihen. Nykyisin on tikkaat yötäpäivää altaassa, niin pääsee ne naapurin kakrut sieltä sitten poiskin jos sekaan molskahtavat.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:19"]
[/quote]
Puhut siis tästä tapauksesta. Miksi isä ei vahtinut lapsia kun äiti kokkasi? Puhut sisaruksista.
Onko kyseessä lestadiolaisperhe?
[/quote]
no minusta he ovat uskontokunnaltaan pingispalloja.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:33"]
Lapsikuolleisuus on Suomessa aivan älyttömän alhainen. Vielä 70-luvulla lapsia kuoli tapaturmaisesti joka päivä, nykyisin vuodessa vain kourallinen. En olii kauhean huolissani.
[/quote]
Yksikin turha kuolonuhri on mielestäni liikaa myös silloin kun kyse ei ole omasta läheisestä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:34"]
Toivottavasti naapuri laskuttaa veden vaihtamisesta.
[/quote]
Et ole tosissasi.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:33"]Lapsikuolleisuus on Suomessa aivan älyttömän alhainen. Vielä 70-luvulla lapsia kuoli tapaturmaisesti joka päivä, nykyisin vuodessa vain kourallinen. En olii kauhean huolissani.
[/quote]
Lapsien määräkin on vähentynyt sitten 70-luvun...
Kyllä hän elää vielä, ei ole todistettu kuolleen.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:34"]
Toivottavasti naapuri laskuttaa veden vaihtamisesta.
[/quote]
Kuka sanoi että altaassa oli vettä?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:08"]
Lapsista jotka toistamiseen karkaavat naapurin lampeen uimaan voi tehdä myös lastensuojeluilmoituksen. Jos kerran ovat usein mummolassa hoidossa ja vaaratilanteita on usein.
[/quote]
Tämä olisi lasten edun mukaista. Todella tärkeä kommentti. Muille joilla samoja ongelmia niin toimikaa ennen kuin tulee lisää ruumiita. Ei ole oiken että lapset jätetään heitteille olipa uskonnollinen suuntaus mikä tahansa.