Onko joku rakentanut avaimet käteen -periaatteella?
Mikä talomalli, hauku tai kehu, mitä lopulta jouduitte tekemään itse? Ollaan täystumpeloita miehen kanssa, joku maalaaminen ja tapetointi korkeintaan onnistuu, eikä suvussakaan ole ketään, kenestä olisi apua, joten tältä pohjalta lähdetään. Ollaan nyt miettimässä sellaista asuntoa, jossa ollaan siihen asti kunnes koittaa palvelutalon aika.
Kommentit (6)
Ollaan me varmasti ahkeria ja pihatyöt ei ole ongelma, mutta meillä kummallakaan ei ole kädentaitoja. Ei oikein löydy sopivaa hyväkuntoista taloa mieluisalta alueelta budjettiimme sopivana. Suurin osa on liian isoja tarpeisiimme nähden ja rintamamiestaloa emme halua.
Enpä osaa muuta sanoa kuin että varautua kuitenkin että vaatii voimia vuosien ajaksi kun taloprojektiin alkaa. Hyvä olisi kuitenkin olla niitä kädentaitojakin varsinkin jos ei satu tuntemaan ketään joka auttaisi tarvittaessa. Meillä mies on yli innokas kaiken rakentamisen ym fyysisen työn suhteen ja ahkera. Silti ei se helppoa ole ollut kun muutakin elämää on vaikka sitä taloa rakennetaankin mm. työ ja lepoakin tarvitaan välillä. Miettikää. Itse kallistuisin rakennettuun valmiiseen suht uuteen taloon jos vain suinkin sopiva hinnaltaan löytyisi. T. jukka talon rakentaneet
Tuttavat rakensivat Design-talon avaimetkäteen periaatteella. Itse tekivät ainoastaan ulkomaalauksen ja pieniä istutushommia. Ovat olleet tyytyväisiä, mutta sanoivat, että hirmu kallista oli loppujen lopuksi ja tarkkana piti olla vaatimassa, että hommat etenivät sovitusti. Lopputulemana olisivat ehkä ostaneet valmiin talon, jos olisivat tienneet paljonko rahaa hommaan sittenkin lopulta upposi ja se stressin määrä (olivat kuitenkin ihan yrittäneet ottaa kaikki maksut huomioon ja laskea yläkanttiin, niin siltikin loppusumma oli hieman yllättänyt)
Lähes jokaiselta parilta kuulee suusta, että oli työläämpi mitä kuvitteli eikö toiste lähde vastaavaan juttuun. Oli sitten valmistalo tahi pitkästä tavarasta.
Avaimet käteen on kallis, tosin rakentaminen on muutenkin kallista. esim. Kastelli , Teijo talot ja Design talojen sivuilta saat tarkat avaimet käteen hinnat. Usein perustus ei sis. Hintaan. Esim. kastellilla vain tietyt talomallit tarjolla avaimet käteen, EI kaikki mallit. Älvsby varmasti halvin edelleen avaimet käteen. Tosin tuo tosi pieni talo saattaa olla ongelma. Voi olla ettei sellaista ole siis tarjolla.
Ollaan rakennettu jukka talo. Ulkoseinät katto tulivat valmiina. Mies rakensi sisältä kaiken muun ja oli sukulainen apuna joka ammattilainen. Autokatos alusta loppuun itse. Suosittelen ostamaan valmiin talon jossa esim. Asuttu vasta vuosi-pari jos ette muuta kuin tapetin seinään laiton osaatte itse. Pihatyöt istutukset ym vievät vielä pitkän aikaa vaikka talo olisikin valmis. Maalaus ym myös jos talon kahteen kertaan maalaatte kuten me tehtiin. Vaatii joka tapauksessa ahkeruutta ja suurta vaivannäköä vaikka avaimet käteen tulisikin. En suosittele yhtään perheille joissa edes toinen vanhemmista ei ole luonteeltaan ahkera ja tykkää fyysisestä työstä.