Miksi monet todella älykkäät vaikuttaa päällepäin tyhmiltä?
Esimerkiksi professorit on hajamielisiä ja vähän pihalla, matemaattisesti lahjakkaimmat on arkielämässä ihan kädettömiä jne.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena ainakin joutuu leikkimään miesseurassa yksinkertaisempaa, kuin mitä oikeasti on. Miehiä pelottaa älykäs nainen, näin minulle on muistettu kertoa. Varsinkin kun on valmistunut siltä kovimmalta teoreettiselta alalta sekä kovien materiaalien kädentaidoista, jotka mielletään miehisiksi aloiksi. Täytyy aina ensisijaisesti korostaa niitä naismaisia harrastuksiaan, jotka hyväksytään helpommin. Muutenkin on parempi pitää ajatuksensa ominaan, jotta ei tule koppavan tai muuten kahelin leimaa. Itse vain huomaa, kuinka eri tavalla ja syvemmin ajattelee monestakin ns. totutusta asiasta. Sitä vain on todennut, että pärjää parhaiten ihmisten kanssa, jos heittäytyy harmittomaksi hölmöksi.
Tämä.
Olen ammatiltani yliopistotutkija, mutta olen oppinut esittämään tarkoituksellisesti typerää, koska se on strategisesti toimivaa ja aseistariisuvaa. Sillä tavoin saan paljon tietoa ihmisistä ilman, että joudun paljastamaan omia korttejani. Ja eritoten miesten egoa pitää säästää heiltä itseltään.
Eli olet valtion töissä ja elät pätkää pätkän perään toivot, että saisit apuraha-almuja tietyn väliajoin?
En väittänyt olevani yliopistotutkija suomalaisessa yliopistossa. :-)
Tottakai. Olet Harvardissa, MIT:ssa jne.
Yksi syy on varmaan se, että älykkäät ottaa huomioon ison osan asioita, joita muut ei huomaa ollenkaan. Siksi heillä saattaa kestää kauan asioiden funtsaaminen ja muut pitää tyhmänä.
Vierailija kirjoitti:
Asia on mysteeri itsellenikin, sillä olen ammatissa jossa on pakko olla aika älykäs ja olen väitellyt tohtoriksi yleisesti ottaen vaikeasta aiheesta. Koulussa ja opinnoissa menestyin erittäin hyvin, samoin työssäni.
Mutta sitten yllättäen olen monissa asioissa ja tilanteissa aivan idiootti, ja sitten aina mietin että olenko todellisuudessa keskivertoa huomattavasti tyhmempi.
Minäkin välillä ajattelen, että menneisyyden maatalousyhteiskunnassa minua olisi varmaan pidetty ihan vajaaälyisenä, jos mitään mahdollisuutta opiskeluun ei olisi ollut. Siltä minusta usein tuntuu nykymaailmassakin, kun joudun tekemisiin vannoutuneiden käytännön ihmisten kanssa, etenkin jos he tykkäävät keskustella urheilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset ihmiset eivät ymmärrä älykkäitä tai edes asioita seuraavaa ihmistä. Suomessa on todella paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät edes tiedä, kuka on pääministeri tällä hetkellä. Kiinnostuksen kohteet älykkäillä ja tyhmemmillä eroavat melkoisen paljon. Älykäs saattaa perjantai-iltaisin laskea mekaniikan harjoitustehtäviä harrastuksena, kun se tyhmempi ravaa baareissa.
Tai sitten se älykäs ymmärtää, että opiskeluaikana kannataa joskus ravata baarissa, jos meinaa löytää parisuhteen, hankkia kontakteja ja elää nuoruutta täysillä ennen työelämään siirtymistä. Nuoruus on vain kerran ja jos meinaa hauskoja kokemuksia samanikäisten kanssa hankkia ne on hankittava nuorena. Mekaniikan harjoitustehtäviä voi tehdä perjantai-iltaisin vanhana.
Käytännössä kaikki, jotka tiedän väitelleen tai vähintään valmistuneet yliopistosta, ovat kyllä nuorena käyneet baareissa ja festareilla. Eikä yksikään heistä ole edes erityisen introvertti. Päinvastoin. Olivat vaihtareina, bilettivät, kavereita löytyi. Hyvät välit siskoksiin ja harrastivat joko kontaktilajeja tai joukkueurheilua. Monet jopa korkealla tasolla.Ravintolat ovat oma lukunsa, mutta älykäs ihminen tietää alkoholin olevan hermomyrkky.
Älykäs ihminen tietää myös, että tätä myrkkyä voi suhteellisen vaarattomasti nauttia kunkin yksilöllisen sietokyvyn puitteissa. Ja että kyseinen myrkyllinen nautintoaine kohtuullisissa määrin helpottaa sosiaalista kanssakäymistä vaikutustensa vuoksi. Älykkäällä ei myöskään tarvitse loputtomiin toistella itsestäänselvyyksiä alkoholin vaaroista, sillä älykkäällä riittää kun on kerran selvittänyt mitä aihe on ja kuinka se toimii.
Pyydän anteeksi. Tarkoitukseni oli provosoida tietäen, että saan tuon kaltaisen vastauksen. Tätä juuri tarkoitan sillä, että ajattelen arkisista asioista toisin kuin suurin osa muista ihmisistä lajissa "niin on aina ennenkin tehty." Olen päättänyt helpottaa sosiaalista kanssakäymistä harrastamalla hyvin erilaisia asioita tutustuen hyvin monenlaisiin ihmisiin. Siten tulen toimeen useimpien ihmisten kanssa niissäkin tilanteissa, joissa alkoholin käyttö ei ole mahdollista esim. töissä. Alkoholi ei siis ratkaise ongelmaa, se vain turruttaa aisteja ja alentaa arviointikykyä ollen näennäisesti sosiaalisia tilanteita helpottava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Aidosti älykkäät ihmiset eivät ole vauvalla todistelemassa älykkyyttään, vaan tekevät jotain aidosti kehittävää.
Olisi hienoa, jos älykkäät ihmiset jaksaisivat aina tehdä vain älykkäitä asioita, mutta niin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena ainakin joutuu leikkimään miesseurassa yksinkertaisempaa, kuin mitä oikeasti on. Miehiä pelottaa älykäs nainen, näin minulle on muistettu kertoa. Varsinkin kun on valmistunut siltä kovimmalta teoreettiselta alalta sekä kovien materiaalien kädentaidoista, jotka mielletään miehisiksi aloiksi. Täytyy aina ensisijaisesti korostaa niitä naismaisia harrastuksiaan, jotka hyväksytään helpommin. Muutenkin on parempi pitää ajatuksensa ominaan, jotta ei tule koppavan tai muuten kahelin leimaa. Itse vain huomaa, kuinka eri tavalla ja syvemmin ajattelee monestakin ns. totutusta asiasta. Sitä vain on todennut, että pärjää parhaiten ihmisten kanssa, jos heittäytyy harmittomaksi hölmöksi.
Tämä.
Olen ammatiltani yliopistotutkija, mutta olen oppinut esittämään tarkoituksellisesti typerää, koska se on strategisesti toimivaa ja aseistariisuvaa. Sillä tavoin saan paljon tietoa ihmisistä ilman, että joudun paljastamaan omia korttejani. Ja eritoten miesten egoa pitää säästää heiltä itseltään.
Ymmärrän pointin ja näen tilanteet. Silti mielestäni tämä pitäisi lopettaa. Ihan vaan siksi, koska tämän takia naisia pidetään tyhmänä ja työt, palkat ym on huonompia. En minä ainakaan suostu olemaan vastuussa miesten egoista eikä pitäisi kenenkään muunkaan.
Seuraavaksi kun leikit tyhmää, mieti mikä karhunpalvelus se on kaikille muillekin naisille, onko teillä tyttäriä?!
Ekonomi N38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ymmärrän pointin ja näen tilanteet. Silti mielestäni tämä pitäisi lopettaa. Ihan vaan siksi, koska tämän takia naisia pidetään tyhmänä ja työt, palkat ym on huonompia. En minä ainakaan suostu olemaan vastuussa miesten egoista eikä pitäisi kenenkään muunkaan.
Seuraavaksi kun leikit tyhmää, mieti mikä karhunpalvelus se on kaikille muillekin naisille, onko teillä tyttäriä?!
Täysin samaa mieltä. Ja näetkö ”tarkoituksellisesti typerää esittävää naista” kovilla, pätevillä paikoilla. Et näe. Eli onko älykästä? Ja miten miesten egonsäästäminen kuuluu mitenkään älykkyyteen?
Koska usein nämä ihmiset käyttävät vain hyvin rajatun alueen vahvuuksia kehittyäkseen ja jättävät muiden elämän alueiden perusasiat sisäistämättä, sillä nuo asiat eivät ehkä yksinkertaisesti kiinnosta heitä ja näkevät esim. sosiaalisen elämän tunnetaidot aivan toissijaisina paljon tärkeämpinä pitämiensä asioiden rinnalla.
Itse en ajattele jonkin tietyn alan läpikotaisin tuntevan "älykkään", mutta sosiaalisesti äärimmäisen kömpelön ihmisen olevan lainkaan sosiaalisesti taitavaa ihmistä fiksumpi.
Älykkyys ilmenee niin monin eri tavoin. Kirjaviisaus ja teoreettinen lahjakkuus ovat vain yhdenlaisia älykkyyden muotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä varmasti vaikutan tyhmältä monen ihmisen mielestä koska ihmisten ilmoilla olen yleensä iloinen ja sosiaalinen ja vähän höppänä ja hassutteleva. Monet ei tiedä että tiedän tosi monista ajankohtaisista asioista, seuraan kaikkia uutisia, katson dokumentteja, luen tutkimustuloksia ja kaksi kertaa ala- ja yläasteen aikana mulla oli paras keskiarvo. Nauran kaikille tyhmille asioille ja käyn baareissa levittämässä tätä höpsää ilosanomaa. Mut ei haittaa, parhaat ystäväni tietävät millainen olen kahdenkesken 😄
Hei sä kuulostat minulta 😃 Mua pidetään usein vähä-älyisenä, koska olen kauhee höpöttäjä ja hymyilen aina kaikille. ÄO siellä käyrän oikeassa ääripäässä.
Siitähän täälläkin puhetta, että sellainen tilannetaju ja sosiaalinen hienosäätö puuttuu usein älykkäiltä. Ei voi olla kaikessa erinomainen eikä edes hyvä.
Olen juuri tällainen: ÄO yli Mensan rajan, pitkän matikan L jne. Kuitenkin käytännön asioissa hidas ja sählä, lisäksi ihmisten käyttäytymisen tulkinta on välillä vaikeaa. Työkaverit näyttävät yllättyvän, kun ratkaisen tekniset ongelmat noin vain napsis.
Olen tullut siihen tulokseen, että aivojeni osat ovat jotenkin heikommin yhteydessä toisiinsa kuin ihmisillä keskimäärin. Siksi pystyn ajattelemaan jotain asiaa kirkkaasti ja olennaiseen keskittyen, mutta en huomaa kaikkea asiaan liittyvää. Saatan sopia esim. päällekkäisiä menoja, jos aiheet eivät liity toisiinsa.
Elämäni on onneksi hyvin järjestyksessä. Minuun psykologinen vaikuttaminen tehoaa heikosti, kun katson luonnostaan asioita aika rationaalisesti. En esim. jonota ämpäritarjouksia: uusi ämpärihän maksaa kaupassa noin kaksi euroa; paljonko kannattaa käyttää aikaansa kahden euron takia? Niinpä raha-asiat ovat kunnossa, perhesuhteet tärkeysjärjestyksessä korkealla jne.
No en sanoisi, että tyhmältä, mutta yleisesti ottaen kirjoja lukeneet/korkeasti kouluttautuneet ihmiset eivät ole lahjakkaita välttämättä käytännön asioissa. Poikkeuksiakin on. Sitten taas tavalliset duunarit omaavat käytännön älykkyyttä ja loogisuutta jopa enemmän.
Älykkyydessä on monia muotoja ja erikseen on sitten elämänviisaus ja sydämen sivistys.
- Älykäs ihminen oppii nopeasti muualta saatua tietoa, eli muisti ja tiedon omaksuminen toimii hyvin. He reagoivat nopeasti, mutta eivät välttämättä harkituin sanoin. He eivät niinkään osaa itse tehdä loogisia päätelmiä, vaan he tarvitsevat tietoa muualta, kuten netistä tai kirjoista. Muiden ihmisten neuvoja he eivät yleensä halua kuulla, koska he arvostavat painettua ja virallisesti tutkittua tietoa enemmän. Toki ammatti-ihmisiä he kuuntelevat, enemmän kuin jonkun muun itsehankittua viisautta.
- Viisas ihminen miettii, pohdiskelee ja päättelee itse loogisesti asioita ja yleensä ei tee samoja virheitä uudelleen. Viisas harkitsee, mitä sanoo ääneen ja kenelle sanoo. Viisas osaa neuvoa hyviä elämänohjeita, mutta tyhmä tai kirjanoppinut ei niitä neuvoja kuuntele, koska ne eivät tule kirjoista, vaan viisaan omasta elämänkokemuksesta ja -näkemyksestä. Suurimmat nerot maailmassa ovat näitä viisaita, joiden oma päänsisäinen 'tehdas' raksuttaa ja tuottaa omaa luovaa tuotantoa.
- Sydämensivistys on hyvää moraalia ja toisen ihmisen kunnioittamista. Sydämensivistystä voi olla kouluttamattomilla ihmisillä jopa enemmän kuin koulutetuilla ja menestyneillä ihmisillä. Sydämensivistystä omaavat ihmiset ovat usein uskovia, joiden henkilökohtainen usko Jeesukseen vahvistaa näitä luontaisia ominaisuuksia. He ammentavat viisautta Jumalan opetuksista ja pitävät sitä korkeimpana viisautena, vaikka itsekin olisivat viisaita. Sydämensivistynyt ihminen arvottaa elämässä erilaisia asioita kuin älykkäät/kirjanoppineet ihmiset, joille menestys ja materia ovat tärkeintä. Ehkä siksi Raamattu sanoo, että tuomiopäivänä 'monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja monet viimeiset ensimmäisiksi'. Ensimmäisillä tarkoitetaan kai maailmassa menestyneitä ihmisiä ja viimeisillä vähemmän ulkoisesti menestyneitä, joilla on vilpitön usko.
Ekonomi N38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Olen eri, mutta omalla kohdallani olen todennut olevani niin teoreetikko p, etten tarvitse pieniä kopionpuolikkaita itsestäni. Täytyisi kai olla erinomaisempi, jotta näkisi syyn lisääntyä. Lisäksi teoreetikkona kun katsoo useampia tilastoja, niin ei tulevaisuus lupaa hyvää lapsenlapsien sukupolvelle. Yritän kuitenkin parantaa tapani ja jättää leikkimiset vähemmälle itselle koituvista ikävistä seurauksista huolimatta.
Tosin kyllä harrastuksissa ajatteluni poikkeavuus näkyy väistämättä. Teen automaattisesti riskianalyysit jokaiselle vaiheelle ja eliminoin niitä parhaani mukaan etukäteen miettien, kuinka yksi eliminointi vaikuttaa seuraavaan vaiheeseen. Ongelmanratkaisu tuottaa mielihyvää ja siksi en ole ensimmäiseksi kysymässä ohjaajalta, mitä teen seuraavaksi. Tuntien työskentelyjärjestys varasuunnitelmineen ovat päässä mietittynä muutaman minuutin tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Aidosti älykkäät ihmiset eivät ole vauvalla todistelemassa älykkyyttään, vaan tekevät jotain aidosti kehittävää.
Me älykötkin tarvitsemme taukoja kvanttimekaniikan aaltofunktioiden pohtimisen lomassa.
On psykologisesti tosi mielenkiintoista lukea erilaisten ihmisten kommentteja erilaisista aiheista. Näillä nimettömillä palstoilla oppii myös asioista, joista ei omalla nimellä kehdata puhua. Toki jätän välistä kaikki tv-sarjoja vatvovat ketjut jne.
En kyllä muista, että olisin koskaan tavannut tyhmältä vaikuttavaa älykästä ihmistä.
Eli en ole samaa mieltä AP:n kanssa ylipäätään tuosta, että älykkäät vaikuttaisivat tyhmältä.
Vai onko AP niitä rasittavia ”maalaisjärjen” paukuttajia joiden mielestä kaikki jotka eivät ole todella käytännöllisiä ja rivakan reippaita puuhastelijoita, ovat jotain kirjaviisaita hönttejä jotka eivät pärjää arkisissa tilanteissa jne.?
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten se älykäs ymmärtää, että opiskeluaikana kannataa joskus ravata baarissa, jos meinaa löytää parisuhteen, hankkia kontakteja ja elää nuoruutta täysillä ennen työelämään siirtymistä. Nuoruus on vain kerran ja jos meinaa hauskoja kokemuksia samanikäisten kanssa hankkia ne on hankittava nuorena. Mekaniikan harjoitustehtäviä voi tehdä perjantai-iltaisin vanhana.
Käytännössä kaikki, jotka tiedän väitelleen tai vähintään valmistuneet yliopistosta, ovat kyllä nuorena käyneet baareissa ja festareilla. Eikä yksikään heistä ole edes erityisen introvertti. Päinvastoin. Olivat vaihtareina, bilettivät, kavereita löytyi. Hyvät välit siskoksiin ja harrastivat joko kontaktilajeja tai joukkueurheilua. Monet jopa korkealla tasolla.
Parisuhteen löytämisessä vaikuttaa sekin millaista seuraa etsii. Jos rauhallinen absolutisti kaipaa kaltaistaan, hänen ei varmaan ole järkevää etsiä sitä baarista ja rymyporukoista. Tietenkään ei voida olettaa että joku tulisi tuosta noin vain soittamaan sen mekaniikan tehtäviä tekevän ovikelloa ja pyytämään treffeille, mutta jos omat intressit ovat lähempänä tuollaista pohdiskelutyötä kuin biletystä, niin sitten kannattaa panostaa siihen minkä uskoo hyödyllisimmäksi pitkällä tähtäimellä. Tuollainen kaveri ei kuitenkaan löytäisi baareista sen enempää mielekästä seuraa kuin tulevaa työuraansa edistävää stimulaatiota.
Omana opiskeluaikanani kävin kyllä jonkin verran ainejärjestön bileissä, mutta en juonut alkoholia, vaan keskityin mieluummin rauhalliseen hengailuun ja rupatteluun kaverien kanssa. Puolisoni olen löytänyt aivan muista merkeistä.
Nero Patti kirjoitti:
Kovin on lyhyt sallittu viestin pituus, eikä näköjään kappalejakokaan toimi vaikka enteriä hakkasin. Tämmöisä me nerot ollaan, tosi päteviä :D
Mikäli haluatte käyttää tällä sivustolla kappalejakoa niin suosittelen toimimaan jotenkin näin
*
Huomaatteko?
Uniapneaa sairastava voi vaikuttaa aika torspolta sekopäältä silloin jos hänellä ei ole hengitys maskia ollenkaan käytössä.
Miksi monet tämän palstan aloitukset vaikuttavat todella yksinkertaisen ihmisen tekemiltä?
Tämä aloitus on malliesimerkki hyvin tyhmän oloisesta kirjoittajasta.
Vierailija kirjoitti:
Keskivertotallaajasta voi tuntua ihmeelliseltä, jos joku poikkeaa normeista ja ei esim. arvosta materiaa, tai elää totutusta poikkeavasti, joten oletuksena on, että toinen ns. tyhmä.
Hienosti kiteytetty!
Usein nämä keskivertotallaajat itse ovat ehkä vähän liian kritiikittömiä mm. uutisten ym. valtavirtakuvaston suhteen niellen kaiken sellaisenaan eivätkä tule ajatelleeksi, että ihan tarkoituksella monet tahot (Mediatalot) haluavat mm. sinun pelkäävän kaikkea, jotta et uskaltaisi elää omaa rikasta elämääsi vaan kyyhöttäisit kotonasi lukien yhä uudestaan pelkoon perustuvia uutisia.
Ja uskottelet näin itsellesi?