Belgiassa myönnetty armokuolema 24-vuotiaalle masennuksesta kärsivälle:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015070319967983_ul.shtml
Mitä mietteitä herättää?
Kommentit (234)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:14"]
Tuli mieleen se ohjelma, jossa "väsynyt" seniori otti itselleen armokuoleman. Se hirvittävä kuolemanenkeli hymyillen jakoi myrkkyjuomaa. Minusta se oli niin hirveä ohjelma, että vieläkin puistattaa. Pitää olla vinksahtanut luonne, joka työkseen tuota tekee. Kuka haluaa toisten ihmisten kuolemia vastuulleen ottaa?
[/quote]
Tämä on ainoa terveydenhuollon tehtävä, jota tekisin mielelläni.
[/quote] Vai vielä "terveydenhuollon" oikein !
Taidat kuule olla vain sellaista .´.mukavaa´ Mengele-ainesta.
Onneksi sellaiset nykyisissä yhteiskuntaoloissa kuitenkin pysyvät ,niin sanotusti, ´pinnan alla´!
Nyt pääsit pulpahtamaan täällä hetkeksi pintaan ja esille , sinut on tunnistettu joten: painuhan vaan takaisin!
Vanhustenhuollossa ikäni työskenneenä voin sanoa, että suurempi ongelma oikeasti on se, että omaiset kieltävät kipulääkityksen loppuvaiheessa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun sen morfiiniannoksen uskaltaa antaa vasta vierailuajan päätyttyä. Jostain syystä vanhat omaiset sitä pelkäävät?
Nuoruuden kehitys jatkuu vielä 25-vuotiaaksi, aivot vielä kasvavat siihen asti...aika karulta kuulostaa noin nuoren ihmisen julistaminen parantumattomasti sairaaksi.
Ei. Ihmisille ei saa antaa lupaa tappaa ketään missään tilanteessa. Jos joku haluaa itsemurhan tehdä niin hän tehköön sen ihan itse.
Minusta tämä on äärimmäisen surullista :( Toivottavasti he eivät heti viikon päästä anna myrkkyjuomaa, vaan ainakin vuoden harkinta-aika ja sillä ajalla kaikki mahdollinen apu hänelle. Tytön mieli saattaisi muuttua vielä kun tietää että kuolema on tulossa ja nyt ei tarvitsisi stressata siitä vaan voi olla pelottomin mielin lopun elämäänsä. Jos on pitkään kaivannut vaan kuolemaa ja nyt se on luvattu niin se on raskas taakka pois harteilta. Toivottavasti hänen mieli kuitenkin muuttuu ja pystyisi jossain vaiheessa jatkamaan elämäänsä ja saisi jotain iloa ja hyvää sisältöä elämäänsä.
Tuo antaa tosi huonon viestin muillekkin masentuneille. Sellaisen, että mitään toivoa ei ole, sama kuolla pois. Masennus ei ole parantumaton sairaus vaikka voi kestää vuosia. En todellakaan pidä armokuolemaa enkä itsemurhaa ratkaisuna masennukseen.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:00"]
Jokasella ihmisellä on oikeus omaan kehoonsa.
[/quote]
Jokainen on vapaa tappamaan itsensä. Mutta tämä Laura ei oikeasti halua kuolla, koska ei ole onnistunut itsereissaan.
En hyväksy lainkaan eutanasian käyttämistä tällaisen pelleilyyn. Ihmisen aivotkin kehittyvät vielä tuonikäisenä. Eurooppa on läpikotaisin sairas kun hyväksyy tällaisen ja samaan aikaan tekopyhästi päästää vapaalle jalalle moninkertaisia murhaajia.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:09"]
Eutanasi ei ole niin yksinkertainen asia kuin mutkat suoraksi vetämällä voisi kuvitella. Ei ole sattumaa, että valtaosa lääkäreistä vastustaa eutanasiaa, vaikka ymmärtää erittäin hyvin, kuinka vaikeita elämän loppuhetket voivat olla.
[/quote]Ei pidä paikkaansa. Enemmistö lääkäreistä kannattaa potilaan oikeutta saada kuolinapua.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:20"]
Toivottavasti hänen mieli kuitenkin muuttuu ja pystyisi jossain vaiheessa jatkamaan elämäänsä ja saisi jotain iloa ja hyvää sisältöä elämäänsä.
[/quote]Miksi ihmeessä toivot tällaista?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:53"]Minusta Laura pitäis laittaa asumaan luonnon keskelle, kylvämään perunaa ja porkkanaa, laittamaan itse ruokansa alusta loppuun ja lämmittämään tupansa. Taistelemaan elämästä. Jos saa kaiken valmiiksi annosteltuna ei elämä maistu millekään. Kauniiseen järvimaisemaan toki.
[/quote] Vakava masennus on aivokemiallinen häiriötila, ei siinä perunapellot auta. Lievempiin tapauksiin ehkä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:12"]Saako kysyä, että miten sä olet itsaria sitten koittanut kolme kertaa? Kai siinä nyt onnistuu jos tosiasiallista tahtoa on (junan alle, rekkaa päin, muuntajaan kiipeäminen, ampuminen, hirttäminen ym.)
Onko se esimerkiksi edes yritys, jos syö jotain pillereitä, mutta tuleekin heti katumapäälle ja soittaa yksykskakkoseen?
[/quote]
Ensimmäisellä kerralla yritin hirttäytyä, toisella kerralla hukuttautua ja kolmannella kerralla otin 1,5 purkkia unilääkkeitä. Joka kerralla taju lähti ja olisin varmaan kuollutkin jos minua ei olisi löydetty "liian aikaisin". Varmasti olisin onnistunut jos olisin ollut yksinäinen yksin asuva ihminen jonka luona ei kukaan käy tai olisin kävellyt suoraan rekan tai junan alle (mutta sitä en voisi tehdä koska tiedän mitä se aiheuttaa kuljettajalle). Kahdella ensimmäisellä kerralla olin alaikäinen. T. 19&22
[/quote]
Häkämyrkytyksestä aina varoitetaan. Miksei laita takkaan tulta, peltejä kiinni ja istahda nojatuoliin?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:46"]
Mä olen jotenkin ajatellut eutanasiaa vain vanhuksille ja kuolemansairaille. Musta se ei sovi tälläiseen.
[/quote]Minusta sinun ei pidä elää. Sallitko minulle oikeuden päättää sinun elämästäsi, vai päätätkö siitä mieluummin itse? Jos päätät mieluummin itse, miksi sinusta Lauran elämästä päättäminen kuuluu muille kuin hänelle itselleen?
[/quote]
Siis mä en nyt ymmärrä kysymystä. Laura saa ihan itse päättää elämästä päättämällä itse päivänsä jos siltä tuntuu, eikä voi velvoittaa jotain muuta tekemään sitä. Masennus on monimutkainen tauti, tiedetään, mutta tässä ei ole kysymys mistään sellasesta että joutuu elämään koko loppuelämänsä suuressa fyysisessä tuskassa ja vain odottamaan varmaa kuolemaa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:51"]
Vakavasta masennuksesta on vaikea parantua ja se helposti uusiutuu kerta toisensa jälkeen.
[/quote]
Ihmeellistä saada täysin faktoja sisältävään kommenttiin moiset alapeukut :D Jos ette usko, niin hakekaa tietoa. Masennus uusiutuu hyvin helposti.
Miten ihmeessä noin vakavasti masentunut voi edes olla "oikeustoimikelpoinen" päättämään tuollaista asiaa?
Joo, totta kai jokainen saa itsensä hengiltä niin halutessaan. Mutta eihän eutanasian pitänyt olla mikään helppo tapa päästä vajaakuntoisista eroon, eihän? Minun käsittääkseni eutanasiaa on markkinoitu ainoana ulospääsytienä niille, joilla ei oikeasti ole mitään toivoa paranemisesta. Jos ennuste on lyhyt ja loppuelämä täynnä kärsimystä, en näe mitään syytä vastustaa eutanasiaa.
Mutta eikö tässä anneta juuri sellaista mielikuvaa, että vakavasti masentuneella ei ole mitään toivoa? Miksi helvetissä mikään yhteiskunta haluaisi KANNUSTAA psyykkisesti sairaita kuolemaan? Ja vielä kolmen vuoden hoidon jälkeen? Kolme vuotta ei ole nuoren ihmisen elämässä vielä mitään.
Sori, mutta tämä pistää todellakin vihaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:00"]
Jokasella ihmisellä on oikeus omaan kehoonsa.
[/quote]
Toki, mutta surmatkoon itsensä omin keinoin, jos haluaa. Tosin en usko hetkeäkään, että oikeasti haluaa. Vakavaakin masennusta voidaan hoitaa, se vaatii vain kärsivällisyyttä, että ne juuri tietylle potilaalle tehokkaimmat löytyy. Erilaiset taide/musiikki/eläin/luontoterapiat yhdistettynä terapeuttikäynteihin ja sopivaan lääkkeeseen (jonka löytäminen voi viedä kauankin) yleensä tepsii tehokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:47"]
Järkyttävää! Täysin vastuutonta. Juuri tuollaisen takia sitä ei saa laillistaa eikä hyväksyä. Sitä käytettäisiin kuitenkin väärin.
[/quote]
Tämä on loogisesti järjetön argumentti. Periaattessahan mitä tahansa asiaa voi käyttää väärinkin. Pitäisikö kaikki sellaiset kieltää lailla?
Jokaiselle liene tuttua alkoholin väärinkäyttö. Tulisiko siis alkoholin myyminen ja ostaminen kieltää tyystin, koska sitä voi käyttää väärin?
Entäpä työnteko, oikeus työhön? Hieno asia, eikö? Silti ihmiset sairstutavat sekä itsensä että läheisensä liiallisella työnteolla. Sitäkin siis voi käyttää väärin, joten ehkä kiellämme työnteon kokonaan?
Mutta sananvapaus, jota mekin täällä kokoajan harjoitamme, vasta onkin hyvä ja hieno asia! Vai onko? Sitäkin voi käyttää väärin, loukkaamistarkoituksessa. Sananvapauden varjolla voi jopa loukata toisen ihmisen kunniaa ja tuhota hänen maineensa. Tulisiko siis sananvapaus kieltää ja siirtyä ennakkosensuurin valtaan?
Mitenkäs noi lemmikkieläimet? Suomessakin hylätään vuosittain tuhansia kissoja ja koiria. Pitäisikö lailla kieltää lemmikkien hankkiminen ja pito kaikilta siksi, että jotkut hylkäävät ja kaltoinkohtelevat lemmikkejään?
Jos alkoholin myyntiä ei tarvitse täysin kieltää, vaan riittää että sitä rajoitetaan lailla, miksi sama ei sopisi eutanasiaankin? Hyvin tarkkaanhan sitäkin rajoittamassa kuitenkin ostaisiin, ei tänne kukaan puuhaa täysin vapata ja mielivaltaista eutanasialainsäädäntöä. Jos työntekoa ei tarvitse kieltää, vaan riittää että viikkotyöaikaa ja ylitöiden määrää säädellään laissa, miksi sama ei onnistuisi eutanasiankin kanssa? Jos sananvapautta ei tarvitse poistaa, vaan riittää että laisa säädetään rangaistus sen rikkomisesta, miksi sama ei pätisi eutanasiankin kohdalla?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:12"]Saako kysyä, että miten sä olet itsaria sitten koittanut kolme kertaa? Kai siinä nyt onnistuu jos tosiasiallista tahtoa on (junan alle, rekkaa päin, muuntajaan kiipeäminen, ampuminen, hirttäminen ym.)
Onko se esimerkiksi edes yritys, jos syö jotain pillereitä, mutta tuleekin heti katumapäälle ja soittaa yksykskakkoseen?
[/quote]
Ensimmäisellä kerralla yritin hirttäytyä, toisella kerralla hukuttautua ja kolmannella kerralla otin 1,5 purkkia unilääkkeitä. Joka kerralla taju lähti ja olisin varmaan kuollutkin jos minua ei olisi löydetty "liian aikaisin". Varmasti olisin onnistunut jos olisin ollut yksinäinen yksin asuva ihminen jonka luona ei kukaan käy tai olisin kävellyt suoraan rekan tai junan alle (mutta sitä en voisi tehdä koska tiedän mitä se aiheuttaa kuljettajalle). Kahdella ensimmäisellä kerralla olin alaikäinen. T. 19&22
[/quote]
Häkämyrkytyksestä aina varoitetaan. Miksei laita takkaan tulta, peltejä kiinni ja istahda nojatuoliin?
[/quote]
Tampio, luuletko, että kaikilla on takka?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:53"]
Minusta Laura pitäis laittaa asumaan luonnon keskelle, kylvämään perunaa ja porkkanaa, laittamaan itse ruokansa alusta loppuun ja lämmittämään tupansa. Taistelemaan elämästä. Jos saa kaiken valmiiksi annosteltuna ei elämä maistu millekään. Kauniiseen järvimaisemaan toki.
[/quote]
minusta sinä voisit painua yksinäsi sinne metsään viisastelemaan. Söisit käpyjä ja nauttisit omasta älykkäästä seurastasi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:53"]
Minusta Laura pitäis laittaa asumaan luonnon keskelle, kylvämään perunaa ja porkkanaa, laittamaan itse ruokansa alusta loppuun ja lämmittämään tupansa. Taistelemaan elämästä. Jos saa kaiken valmiiksi annosteltuna ei elämä maistu millekään. Kauniiseen järvimaisemaan toki.
[/quote]
minusta sinä voisit painua yksinäsi sinne metsään viisastelemaan. Söisit käpyjä ja nauttisit omasta älykkäästä seurastasi.
[/quote]
En ole tuo kirjoittaja, mutta on mielenkiintoista, ettei totaalista ympäristön ja rutiinien vaihdosta useammin yritetä hoitokeinona. On nimittäin ihan tutkittua, että uusi ympäristö muuttaa aivoja, ja esimerkiksi addiktit hyötyvät useimmiten siitä, että tuttu ympäristö vaihtuu uuteen, kaveripiiri vaihtuu, jne. Ei ole ihme, että esimerkiksi uskoontulleet päihdeongelmaiset pääsevät helpommin kuiville: kyse ei ole siitä, että päihde korvataan uudella (Jumalalla), vaan siitä, että elämän rutiinit ja assosiaatiot muuttuvat.
On niin paljon, mitä ihmisaivoista ei vielä ymmärretä.
Eutanasi ei ole niin yksinkertainen asia kuin mutkat suoraksi vetämällä voisi kuvitella. Ei ole sattumaa, että valtaosa lääkäreistä vastustaa eutanasiaa, vaikka ymmärtää erittäin hyvin, kuinka vaikeita elämän loppuhetket voivat olla.