Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Belgiassa myönnetty armokuolema 24-vuotiaalle masennuksesta kärsivälle:

Vierailija
02.07.2015 |

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:52"]

Pidän huonona juttuna. :( 

Keskittyisivät mieluummin kunnollisten kivunlievitysmenetelmien ja terapioiden ja muiden oloa helpottavien menetelmien kehittämiseen ja tarjoamiseen. Nuori fyysisesti terve nainen, koko elämä mahdollisuuksineen edessä! 

[/quote]

Lauran edessä on vääjäämätön kuolema, jota todennäköisesti edeltää monien vuosien raihnaisuus ja sairastelu.

Vierailija
82/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:03"]Miten voi yrittää itsemurhaa useasti onnistumatta siinä? Onko itsensä tappamisen halua ollut oikeasti edes olemassa?

Ja ei, en todellakaan sallisi piikkiä Lauralle.
[/quote]

No voi olla yhtä "huonoa" tuuria kuin minulla. Kolme kertaa olen yrittänyt itsemurhaa, kolmella eri tavalla, ja joka kerta epäonnistunut. Joskus nauroinkin että "oon niin luuseri että en saa itteäni edes hengiltä" mutta jälkeenpäin miettinyt että minun oli tarkoituskin jäädä henkiin. T. 19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa.

Sairastin vakavaa masennusta monta vuotta, tosin en ihan laitoshoidossa. Avo-osastoilla kuitenkin.

Nyt kun pahimmista ajoista on jo 10 vuotta, olen lähes kuin kuka tahansa muu. Vielä syön masennuslääkkeitä, mutta ehkä syön lopun ikääni.

Tuntuu pahalta ajatella, että silloin ollessani syvimmillään masennuksessa ja näkemättä elämässä yhtään mitään olisi kaikki päättynyt. Huh.
Ei olisi perhettä eikä lapsia.

Masentuneen maailmankuva on kuitenkin pahasti vääristynyt.

Yritykseksi jäävä itsarikin on yleensä aina avunhuuto. Jos todella on vakaasti tappamassa itseään, se onnistuu helposti.

Vierailija
84/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:03"]

Miten voi yrittää itsemurhaa useasti onnistumatta siinä? Onko itsensä tappamisen halua ollut oikeasti edes olemassa?

Ja ei, en todellakaan sallisi piikkiä Lauralle.

[/quote]

Itsemurhan tekeminen on vaikeaa. Ihmisellä on erittäin voimakas itsesäilytysvietti, joka esimerkiksi estää meitä hakkaamasta itseämme tajuttomaksi vasaralla, kiskoo meidät pois jyrkänteeltä tai saa meidät räpiköimään vedessä.

Minäkään en sallisi sinulle elämää, mutta asia ei ole minun päätettävissäsi. Laurankaan elämän jatkuminen ei kuulu sinulle. -18

Vierailija
85/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:03"]Ihmisellä on oikeus päättää elämänsä, jos niin haluaa. Jos elämä on ollut pelkkää kitumista vuosikaudet, oli syy sitten fyysinen tai psyykkinen, niin sallitakoon vapaaehtoinen poistuminen. Kuka me olemme kertomaan jollekulle, että "hei sun elämä on oikeaasti elämisen arvoista." Entä jos ei ole?
[/quote]

Ihminen on vapaa tappamaan itsensä. Armokuolema oli alunperin niitä neliraajahalvaantuneita varten, joilla on aito halu päättää elämänsä, muttei fyysistä mahdollisuutta siihen. Masentuneita ei minun arvojeni mukaisessa yhteiskunnassa aleta näin "hoitaa". Masentunut ei ole vajaaälyinen ja netti on pullollaan keinoja, neuvoja ja vinkkejä siitä, miten oman elämänsä voi päättää, millä välineillä ja mahdolliset tuntemuksetkin on lueteltu. Jos ei silti onnistu, niin on ymmärrettävää kyseenalaistaa koko halu kuolla.

Vierailija
86/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:03"]Miten voi yrittää itsemurhaa useasti onnistumatta siinä? Onko itsensä tappamisen halua ollut oikeasti edes olemassa? Ja ei, en todellakaan sallisi piikkiä Lauralle. [/quote] No voi olla yhtä "huonoa" tuuria kuin minulla. Kolme kertaa olen yrittänyt itsemurhaa, kolmella eri tavalla, ja joka kerta epäonnistunut. Joskus nauroinkin että "oon niin luuseri että en saa itteäni edes hengiltä" mutta jälkeenpäin miettinyt että minun oli tarkoituskin jäädä henkiin. T. 19

[/quote]

Kai ymmärrät että itsemurha on lopullinen ratkaisu, sinut pannaan maan alle ja elämä jatkuu muilla täällä maanpäällä. Moni sairas ihminen haluaisi elää ja olla perheensä kanssa mutta ei saa sitä mahdollisuutta.

Vierailija
87/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, henki pois vaan, mitä siitä lässyttämään. Jää tänne vielä reilut 5 miljardia muuta jankuttajaa ja tyhjäntoimittajaa, kuten av palstan urpot kommentoijat. Taidot ei ole riittäny muuhun kuin kersan ulostuuppaajaksi ja silloin kun pitäis vaikka lukee kirjaa sille kersalle, tullaan jauhaan paskaa paskoista aiheista paskojen ihmisten kanssa paskapalstalle.

Vierailija
88/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä, että miten sä olet itsaria sitten koittanut kolme kertaa? Kai siinä nyt onnistuu jos tosiasiallista tahtoa on (junan alle, rekkaa päin, muuntajaan kiipeäminen, ampuminen, hirttäminen ym.)

Onko se esimerkiksi edes yritys, jos syö jotain pillereitä, mutta tuleekin heti katumapäälle ja soittaa yksykskakkoseen?

Vierailija
89/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi surullinen yksityiskohta eutanasiasta Belgiassa on myös se, että missään vaiheessa arviointia ei oteta täysi-ikäisen potilaan perhettä mukaan prosessiin. Ei mitään yhteistapaamista, läheisten kuulemista tai haastattelua. Ei vaikka se täysi-ikäinen olisi vasta parikymppinen ja asuisikin vielä kotona.

Mielestäni se on suorastaan sairasta! 

Vierailija
90/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen se ohjelma, jossa "väsynyt" seniori otti itselleen armokuoleman. Se hirvittävä kuolemanenkeli hymyillen jakoi myrkkyjuomaa. Minusta se oli niin hirveä ohjelma, että vieläkin puistattaa. Pitää olla vinksahtanut luonne, joka työkseen tuota tekee. Kuka haluaa toisten ihmisten kuolemia vastuulleen ottaa?

Vierailija
91/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:53"]

Minusta Laura pitäis laittaa asumaan luonnon keskelle, kylvämään perunaa ja porkkanaa, laittamaan itse ruokansa alusta loppuun ja lämmittämään tupansa. Taistelemaan elämästä. Jos saa kaiken valmiiksi annosteltuna ei elämä maistu millekään. Kauniiseen järvimaisemaan toki.

[/quote]Nimenomaan! Tai vaikka kriisialuelle käsipariksi auttamaan niitä joilla on TODELLISIA ongelmia, todellista taistelua elämästä.
[/quote]
He varmasti vaihtaisivat elämiä Lauran kanssa ihan mielellään, sen tajutessaan voisi Laurankin mieli muuttua...

Vierailija
92/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeenkin tarvitaan armokuolema. Jokainen pääsee sitten halutessaan pois koska vain haluaa, eikä tarvitse ajaa henkilöautolla rekan keulaan tai kuoleman sairaana maata sairaalan pedissä kituen loppuun asti. Kuitenkin tarvittaisiin esim. kolmen lääkärin lausunto, ennenkuin armokuolema voitaisiin sallia.    

Vierailija
93/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:57"]

Vain heikot sortuvat elontiellä. Itsemurha on myös joissain tapauksissa itsekäs teko. Sitä en pidä itsekkäänä jos vanhus jolla ei ole ketään tappaa itsensä.

[/quote]

Itsemurha on tietenkin tietyllä tavalla itsekäs teko, mutta sekin on itsekästä yrittää pitää toista hengissä vaikka ei ole elämänhalua. Uskon kyllä itse, että jokainen  voidaan hoitaa ainakin jollain tavalla jaloilleen, koska jostakin se huono olo johtuu aina.

Vierailija
94/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:12"]Saako kysyä, että miten sä olet itsaria sitten koittanut kolme kertaa? Kai siinä nyt onnistuu jos tosiasiallista tahtoa on (junan alle, rekkaa päin, muuntajaan kiipeäminen, ampuminen, hirttäminen ym.)

Onko se esimerkiksi edes yritys, jos syö jotain pillereitä, mutta tuleekin heti katumapäälle ja soittaa yksykskakkoseen?
[/quote]

Ensimmäisellä kerralla yritin hirttäytyä, toisella kerralla hukuttautua ja kolmannella kerralla otin 1,5 purkkia unilääkkeitä. Joka kerralla taju lähti ja olisin varmaan kuollutkin jos minua ei olisi löydetty "liian aikaisin". Varmasti olisin onnistunut jos olisin ollut yksinäinen yksin asuva ihminen jonka luona ei kukaan käy tai olisin kävellyt suoraan rekan tai junan alle (mutta sitä en voisi tehdä koska tiedän mitä se aiheuttaa kuljettajalle). Kahdella ensimmäisellä kerralla olin alaikäinen. T. 19&22

Vierailija
95/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:53"] Minusta Laura pitäis laittaa asumaan luonnon keskelle, kylvämään perunaa ja porkkanaa, laittamaan itse ruokansa alusta loppuun ja lämmittämään tupansa. Taistelemaan elämästä. Jos saa kaiken valmiiksi annosteltuna ei elämä maistu millekään. Kauniiseen järvimaisemaan toki. [/quote]Nimenomaan! Tai vaikka kriisialuelle käsipariksi auttamaan niitä joilla on TODELLISIA ongelmia, todellista taistelua elämästä. [/quote] He varmasti vaihtaisivat elämiä Lauran kanssa ihan mielellään, sen tajutessaan voisi Laurankin mieli muuttua...

[/quote]

Ei masennus ole kiinni asenteesta. Masennus on sairaus, aivan yhtä lailla kuin dementia tai syöpä. Masennuksessa ei ole vain yksinkertaisesti jaksamista nousta ylös ja olla iloinen. Ei ole samanlaista elämäniloa ja -halua kuin "normaalilla" ihmisellä. Vaikka asuisi pakolaisleirissä, se ei muuttaisi asiaa. Masennukseen auttaa terapia ja syyt, jotka ovat laukaisseet masennuksen, niiden etsiminen siis. Aina voi toki kiikuttaa masentunutta ympäri maailmaa ja käskeä hymyilemään, mutta kun mieli on sairas, se on sairas, aivan yhtä lailla kuin voi olla fyysisesti sairas, esim kuumeessa.

Vierailija
96/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:56"]

Outo ajatus että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema pitäisi olla kaunis ja kivuton. Miksi? Heität hukkaan kauneimman lahjan minkä ikinä voit saada, elämäsi, ja sinun pitäisi vielä saada mennä kauniisti, siististi ja kivuttomasti? Kun taas elämää arvostavat ja elämänhaluiset kuolevat mitä hirveimmillä tavoilla. Reilua?

[/quote]

Kuka siitä hyötyy, että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema on ruma ja sotkuinen? Paitsi sairaat sadistit saa tyydytyksen, mutta jos ajatellaan ihan vaikka yhteiskunnan näkökulmasta.
[/quote]
Haluaisiko Laura kuolla avustetusti jos se tarkoittaisikin vaikka elävältä polttamista? Niinpä. Voisi vähän hillitä haluja siinä vaiheessa. Harva meistä saa mennä nätisti, miksi nämä sitten?

Vierailija
97/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappakoon ite ittensä, sanoisin jos olisi suomalainen. Mutta onkin belgialainen. Tappakoon koko Eurooppa ittensä jos huvittaa, ja tilalle elintasopakolaiset ramadanmelskeineen kotoutumaan veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
98/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös sitä mieltä, että itsemurhia ei pidä yhteiskunnan vastuulle siirtää.

Vierailija
99/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:56"] Outo ajatus että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema pitäisi olla kaunis ja kivuton. Miksi? Heität hukkaan kauneimman lahjan minkä ikinä voit saada, elämäsi, ja sinun pitäisi vielä saada mennä kauniisti, siististi ja kivuttomasti? Kun taas elämää arvostavat ja elämänhaluiset kuolevat mitä hirveimmillä tavoilla. Reilua? [/quote] Kuka siitä hyötyy, että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema on ruma ja sotkuinen? Paitsi sairaat sadistit saa tyydytyksen, mutta jos ajatellaan ihan vaikka yhteiskunnan näkökulmasta. [/quote] Haluaisiko Laura kuolla avustetusti jos se tarkoittaisikin vaikka elävältä polttamista? Niinpä. Voisi vähän hillitä haluja siinä vaiheessa. Harva meistä saa mennä nätisti, miksi nämä sitten?

[/quote]

Miksi ei?

Vierailija
100/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:56"] Outo ajatus että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema pitäisi olla kaunis ja kivuton. Miksi? Heität hukkaan kauneimman lahjan minkä ikinä voit saada, elämäsi, ja sinun pitäisi vielä saada mennä kauniisti, siististi ja kivuttomasti? Kun taas elämää arvostavat ja elämänhaluiset kuolevat mitä hirveimmillä tavoilla. Reilua? [/quote] Kuka siitä hyötyy, että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema on ruma ja sotkuinen? Paitsi sairaat sadistit saa tyydytyksen, mutta jos ajatellaan ihan vaikka yhteiskunnan näkökulmasta. [/quote] Haluaisiko Laura kuolla avustetusti jos se tarkoittaisikin vaikka elävältä polttamista? Niinpä. Voisi vähän hillitä haluja siinä vaiheessa. Harva meistä saa mennä nätisti, miksi nämä sitten?

[/quote]

No mieti nyt sitten itse. Kumpi maksaa yhteiskunnalle vähemmän. Se, että nuori vetää lääkkeitä tai viiltää ranteensa, jonka jälkeen se saa ambulanssikyydin ja sitä yritetään väkisin pitää hengissä vai se, että se saa sairaalassa jonkun tapporuiskeen vaikkapa? Ja miksi ei saisi olla inhimillinen. Olen ylipäätään noin nuoren ihmisen eutanasiaa vastaan, koska uskon, että masennusta voidaan hoitaa, mutta jos nuorille sallitaan eutanasia, niin ei kai siitä rumaakaan tarvitse tehdä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme