Hei te "vain yhden punaviinilasillisen juojat"?
Nyt on pakko avautua. Palstalla ja tosielämässä toistuu jatkuvasti hokema jossa joku hienosti ja kohtuullusesti ottaa vain yhden punaviinilasin ja senkin vain harvoin. Miksi se on muuten juuri punkku, miksei valkkari, olut, viski tai muu? Ok, siideri voi olla myös, tyyliin "otan vappuna yhden siiderin".
Todellisuudessa määrä voi olla aivan muuta. Kuka ostaa punaviinipullon ja ottaa 12 cl ja seuraavan kerran ottaa vasta puolen vuoden päästä?
Kommentit (232)
Alkosta saa nykyään niitä yksi annos minipulloja likööriä mm.bayleys kermalikööri maistuu kuin Omar karkit.Punaviini pullo monikoossa Cato negro tai chevre.Kuten jo Paavali totesi ota vähän viiniä vatsavaivoihin. Viinirypäleessä on nimittäin terveyttä flavonoideja.
Vierailija kirjoitti:
Minä join eilen lasin valkkaria ruoalla, ja oli about sen 12+ vaikka en mittaile.
Kaiken huipuksi avata tonkan tätä lasillista varten, oli uuden vuoden jäljiltä jäänyt. Tonkka
joka saattaa jäädä happanemaan tai osa mennä pahaksi, tai sit ei, kuka tietää.Mikähän pointti tällä sun jutulla oli?
Miksi ostaa pänikkä jos ottaa siitä tosi vähän tai harvoin, eikö pikku pullo olisi parempi? Itse käytän kohtuullisesti mutten osta koskaan pänikkää. Kyllä sitä tulisi kaadettua usein. Ostan normaali pullon joskus.
Pänikkä on riskitie ongelmakäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä join eilen lasin valkkaria ruoalla, ja oli about sen 12+ vaikka en mittaile.
Kaiken huipuksi avata tonkan tätä lasillista varten, oli uuden vuoden jäljiltä jäänyt. Tonkka
joka saattaa jäädä happanemaan tai osa mennä pahaksi, tai sit ei, kuka tietää.Mikähän pointti tällä sun jutulla oli?
Miksi ostaa pänikkä jos ottaa siitä tosi vähän tai harvoin, eikö pikku pullo olisi parempi? Itse käytän kohtuullisesti mutten osta koskaan pänikkää. Kyllä sitä tulisi kaadettua usein. Ostan normaali pullon joskus.
Pänikkä on riskitie ongelmakäyttöön.
Pänikästä tulee mieleen Kumman kaa ohjelma.
Siksi se on punkku, koska en tykkää valkkarista, kuoharista, siideristä, oluesta.
Miksi mun pitäisi juoda sellaista mistä en tykkää?
Ostin jouluksi viinipullon ja 3 ihmistä joi siitä yhden lasillisen. Loppupullo on edelleen jääkaapissa.
Sen yhden lasin voi tosiaan juoda ravintolassa, juhlissa tai seurassa. Kuka nyt yksin joisi yhtä lasia ja ostaisi ison pullon sitä varten.
Ja minä se vasta hurja olen, saatan siitä lasillisestakin jättää osan juomatta. Etenkin jos olen autolla.
Vierailija kirjoitti:
Ostin jouluksi viinipullon ja 3 ihmistä joi siitä yhden lasillisen. Loppupullo on edelleen jääkaapissa.
Ensi jouluksi. 👓
Yksi annos alkoholia kerrallaan, se vasta on todellista päihteiden väärinkäyttöä. Saa ne terveyshaitat ilman mitään hyötyjä. Ei mitään järkeä.
En voi sietää siideriä, olutta, viskiä, konjakkia tms.
Valkkari närästää mutta kesäisin otan ruuan kanssa lasillisen roseta ja talvella punaviiniä. Yleensä otamme miehen kanssa ne lasilliset ja loppu puolikas pullo juodaan viikon kuluttua. Hyvin harvoin 1 viinipullo menee kahteen pekkaan la-su aterioilla
Jos juon drinkin se on cosmopolitan, caipirosca, Hugo tai Aperol ( tosin näissä jo liikaa litkittävää)
Vain alkoholistia ärsyttää se, jos joku ottaa ihan oikeasti yhden ja se jää siihen.
Ei alkoholisti voi ymmärtää, että toisille se yksi ihan oikeasti tarkoittaa yhtä, eikä kymmentä.
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää siideriä, olutta, viskiä, konjakkia tms.
Valkkari närästää mutta kesäisin otan ruuan kanssa lasillisen roseta ja talvella punaviiniä. Yleensä otamme miehen kanssa ne lasilliset ja loppu puolikas pullo juodaan viikon kuluttua. Hyvin harvoin 1 viinipullo menee kahteen pekkaan la-su aterioilla
Jos juon drinkin se on cosmopolitan, caipirosca, Hugo tai Aperol ( tosin näissä jo liikaa litkittävää)
Täällä on kyllä raitista porukkaa ja hyvä niin. Itselle maistuu kyllä useamminkin. Hatunnosto teille, itse en tuohon pysty. Mikään deeku en ole silti.
Olen utelias, onko elintapanne muutenkin esimerkilliset?
Laatikkoviiniä kun ostaa, voi juoda lasi kerrallaan. Tai sitten ostaa pullon ja pyytää ystävän illalliselle
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, mitä hemmettiä sinä, ap, sekoilet?
Samaa mietin, en ymmärtänyt oikein kysymystä, tai mitä siinä haetaan. Hyvä, että viini-ja olutkulttuuri on kehittynyt Suomessakin. Paljon on kyllä edelleen sellaista on-off suhtautumista alkoholiin, valitettavasti.
Todetusti ihmisen mieliala kohoaa kun promilleja on aika vähän. Kun juo lisää, mieliala ei pysy yhtä korkealla. Alkoholia yleensä yliannostellaan. Itse tykkään juoda just pari lasia kuohuviiniä, enempää ei tee mieli, koska en pidä varsinaisessa humalassa olemisessa, enemmän siitä kohonneesta mielentilasta alkuvaiheessa. Sammaltaminenja horjuminen on jo tosi vakavaa yliannostelua. Viina on viisasten juoma.
Koska kykenen lopettamaan alkuvaiheessa, tiedän, että minulla ei ole alkoholisti-geeniä. Sen kanssa saa olla varuillaan.
Onneksi ei tarvitse kenellekään edes esittää yhden viinilasillisen juojaa. Viini on minulle ruoka-, ei hifistelyjuoma, eli kolmen litran "tonkkaviineistä" löydän ihan hyviä juomia. Se kolmen litran laatikko säilyy avattuna teoriassa kuusi viikkoa, käytännössä ei. Viimeisin ostamani alkoi jo maistua seisoneelle, yleensä juon sen verran nopeammin. En ole seurannut tarkkaan, ehkä kestää kolmisen viikkoa, riippuu paljon tilanteesta.
Skumppaa ostetaan silloin tällöin, se juodaan tietysti kerralla pois. Olutta juon tölkillisen lähes joka ilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta auringon alla. Vaimo on se yhden lasin juoja. Minä huitaisen loppupullon alas. Kiitos ja kumarrus!
Eikö vaimoa häiritse jos otat niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Todetusti ihmisen mieliala kohoaa kun promilleja on aika vähän. Kun juo lisää, mieliala ei pysy yhtä korkealla. Alkoholia yleensä yliannostellaan. Itse tykkään juoda just pari lasia kuohuviiniä, enempää ei tee mieli, koska en pidä varsinaisessa humalassa olemisessa, enemmän siitä kohonneesta mielentilasta alkuvaiheessa. Sammaltaminenja horjuminen on jo tosi vakavaa yliannostelua. Viina on viisasten juoma.
Koska kykenen lopettamaan alkuvaiheessa, tiedän, että minulla ei ole alkoholisti-geeniä. Sen kanssa saa olla varuillaan.
Ei ole olemassa mitään yhtä alkoholistigeeniä, vaan on useita eri geenejä jotka yksinään ja yhdessä altistavat alkoholismille. Se, että pystyy lopettamaan juomisen sen aloitettuaan ei myöskään todista etteikö jollakin olisi sen suhteen sukurasitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, mitä hemmettiä sinä, ap, sekoilet?
Samaa mietin, en ymmärtänyt oikein kysymystä, tai mitä siinä haetaan. Hyvä, että viini-ja olutkulttuuri on kehittynyt Suomessakin. Paljon on kyllä edelleen sellaista on-off suhtautumista alkoholiin, valitettavasti.
Ap tässä. Sitä juuri tarkoitin. Eli joko ollaan ihan raittiit ja korostetaan että pari kertaa vuodessa otan yhden Punaviinilasin ja se voi pitää siis paikkansa mutta paljon on niitä jotka ottaa kunnolla känniin mutta julistaa ottavansa lasin pari kertaa vuodessa. Eli kumpikin tapa on todella kaukana siitä sivistyneestä Keski-Euroopan kulttuurista.
Onhan Suomessakin todellisia viiniharrastajia mutta ei ne ole näitä käytännössä raittiita tai sitten kännin vetäjiä.
Ei mitään uutta auringon alla. Vaimo on se yhden lasin juoja. Minä huitaisen loppupullon alas. Kiitos ja kumarrus!