Isä kuoli, lasku hautajaisista lankeaa lapsille
Käteisvarat eivät riitä hautajaisiin, vaikka kuinka pienet ja vaatimattomat pidetään. Elämme kädestä suuhun ja nyt tuntuu siltä, että pitää jättää matkustamatta hautajaisiin. Matka on monta sataa kilometriä ja perillä joutuisimme menemään hotelliin yöksi. Sekin maksaa liikaa. Olen täysin lamaantunut. Muut saavat perintojä, minä saan hautajaislaskun.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:39"]Jos isältäsi ei jää varoja hautauskuluihin, ne maksetaan tt-tukena (hautaus kuljetuksineen, simppeli arkku ja kukkalaite). Muistotilaisuuden kuluja ei makseta tai muuta ekstraa.
[/quote]
Meneekö asia myös näin, mikäli perillisillä on itsellään varaa maksaa hautajaiskulut, mutta ovat haluttomia kustantamaan kulut omasta pussista? Siis toimeentulotuki hautajaisiin myönnetään vainajan varattomuuden mukaan, ei perillisten?
[/quote]
Menee näin. Mutta käytännössä sossuavustusta voi olla vaikea saada, jos omainen itse osallistuu kustannuksiin. Jotkut ovat saaneet kyllä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:49"]
Minulla on edessä sama x2. Olen ainoa lapsi, jee.
Äitiä en ole nähnyt seitsemään vuoteen, asuu jossakin laitoksessa varattomana. Isällä on uusi vaimo, mutta voin vaikka laittaa pääni pantiksi siitä että vaimo perheineen laittaa laskun hyvin mielellään tulemaan minulle halusin sitä tai en.
Ole ap onnellinen, että joku hoitaa kaiken puolestasi. Sinun ei ole edes pakko mennä, jos et tahdo. Ja luulen, että et tahdo sillä muuten olisit jo keksinyt millä rahalla matkustat ja missä yövyt. Älä mene, säästä hermojasi ja muista isää muuten jos siltä tuntuu.
[/quote]
Saahan sitä laskua laittaa tulemaan vaikka Japanin keisarille, mutta et maksa muiden tekemiä tilauksia, tietenkään.
On melkoista avuttomuutta täällä. Paikkakunnalla on vain yksi hautaustoimisto, sitä on pakko käyttää. Liian kalliit järjestelyt on tehty, niitä ei voi perua. Ei ole rahaa, mutta on pakko elää yli varojensa. Olisikohan nyt ihan syytä miettiä asioita ja tehdä ero pakon ja "pakon" välille?
Minä en TOD maksa senttiäkään ns isäni kuolinkuluista. Kyseessä "mies" joka siitti minut alulle ja siinä se. Ryyppäsi lapsilisätkin aina kun pystyi, myö kastelahjaksi saamani hopeajutut ja jopa minulle rakkaan puolimetrisen kauniin nuken. Satutti myös fyysisesti ja useamman kerran. Ei maksanut äidilleni avioeron jälk koskaan elatusmaksuja. En ole hänen kanssaan missään tekemisissä, puh olen puhunut muutaman kerran viim 10v aikana, nähnyt viimeksi jotain 20-25v sitten. Kuolkoon ja hautautukoon vaikka ojaan. Ihan ilman mitään sen kummempia intohimoja totean tuon, ei herätä minussa mitään.
Kuollut on kuollut. Sillä millä on merkitystä on se joka elää. Mä olen se joka liian nuoren ajoutui hautamaan isänsä ja teki tyhmiä päätöksiä, tosin sukulaisten painostamana, nyt vanhempana ei painostus tehoaisi.
Ap, jos sun sisko on tehnyt päätöksiä ilman sinua niin hän on niistä yksin vastuussa. Ei hän voi sun puolesta päättää mihin sun rahat menee eikä kiristää sillä kun ei pysty sanomaan ei tai kertomaan muille että tilanne on nyt tämä. Mun isän kuoltua silloisen poikaystäväni äiti tajus tilanteen ja hoisi asian heti päiväjärjestyksestä omalta osaltaan ettei hänen poikansa tarvitse tilanteen tullessa eteen hoitaa liikoja. Hän nimittäin maksoi valmiiksi omat hautajaisensa ja testamenttasi tuhkansa sellaiseen muistolehtoon ripoteltavaksi. Hän myös kertoi ettei halua mitään hautajaisjuhlia.
Mun mielestä on järkyttävää miten ihmiset painostavat näissä hautajaisasioissa vaikka toiselta menis raha-asiat persiilleen. Se on moraalitonta. että jäljelle jääneet pärjää, miten helkkarissa nykymaailmassa on siirrytty kuolleiden palvontaan!
Siis 65 korjaa "Tärkeintä on että jäljelle jääneet pärjää."
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:09"]
Tuolla ei ole tekijöitä. Sisko siis ei halua/ehdi tehdä ja minä asun kaukana enkä ole tekemässä. Sisko oli jo kutsunut vieraat, ennen kuin tämä raha-asia tuli puheeksi. Ei kuulemma kehtaa perua kutsuja.
[/quote]
Ostakaa kaupasta valmiit tarjottavat, esim. kuivakakkuja, keksejä ja vaikka riisipiirakoita. Siihen sitten kahvi/tee. Tulee halvemmaksi eikä tarvitse tehdä itse mitään.
Eihän tuohon rahaan muutenkaan itse mitään tarvitse tehdä, kai sitä nyt jonkunlaiset pullakahvit 13 eurolla saa.
Totuus on nyt se, että sinä et ole millään tavalla vastuussa siskosi päätöksistä. Hänen on ihan turha painostaa ja ahdistella sinua, sillä kuolinpesä eli ISÄLTÄSI JÄÄNYT OMAISUUS on se, josta hautajaiskulut maksetaan. Jos / kun siskosi maksaa ne nyt omasta pussistaan, hän saa ne sitten aikanaan kuolinpesältä. Ottakoon hän lainaa, turha teidän molempien on sitä ottaa. Toivottavasti laskuttajat jaksavat odottaa, jos sosiaalitoimistostakaan ei saa mitään.
Mitä sinä enää täällä sitä poraat, tee vaan ihan itse oma päätöksesi, että menet yksin etkä maksa, kun ei ole varaa. Pelkäät että menee välit siskoon, mutta ne ovat tainneet mennä jo muutenkin.
Sossuun on turha mennä jälkeenpäin laskujen kanssa vinkumaan hautajaisavustusta, se myönnetään ennenkuin mitään sopimuksia ja tilauksia on tehty.
Sossulla saattaa esim olla jonkun tietyn hautaustoimiston kanssa sopimus tietystä arkusta jonka saa edullisemmin jne. Lisäksi esim muistotilaisuuden kuluja ei korvat lainkaan.
Sisko on työtön ja rahaton, mutta tilailee mitä sattuu eikä ehdi tarjoiluja tehdä? Sinä menet peesaat täysillä ja mietit matkaa, johon sinulla ei ole varaa, ja vastailet siskon puheluihin noita harhoja ruokkien? Kuinka lapanen voi ihminen olla? Nyt suu säkkiä myöten ja lopetatte tuon holtittoman rahankäytön. Jollei sisko kehtaa kutsuja perua, oma on ongelmansa. Mitä sä sen kanssa riitelet satojen kilsojen päähän? Puhelin kiinni nyt.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:46"]
Eihän tuohon rahaan muutenkaan itse mitään tarvitse tehdä, kai sitä nyt jonkunlaiset pullakahvit 13 eurolla saa.
Totuus on nyt se, että sinä et ole millään tavalla vastuussa siskosi päätöksistä. Hänen on ihan turha painostaa ja ahdistella sinua, sillä kuolinpesä eli ISÄLTÄSI JÄÄNYT OMAISUUS on se, josta hautajaiskulut maksetaan. Jos / kun siskosi maksaa ne nyt omasta pussistaan, hän saa ne sitten aikanaan kuolinpesältä. Ottakoon hän lainaa, turha teidän molempien on sitä ottaa. Toivottavasti laskuttajat jaksavat odottaa, jos sosiaalitoimistostakaan ei saa mitään.
Mitä sinä enää täällä sitä poraat, tee vaan ihan itse oma päätöksesi, että menet yksin etkä maksa, kun ei ole varaa. Pelkäät että menee välit siskoon, mutta ne ovat tainneet mennä jo muutenkin.
[/quote]
Täsmälleen näin.
Minua jäi vaivaamaan, että ap kirjoitti, ettei isältä jäänyt käteisvaroja, että hautajaiset voitaisiin kustantaa. Käteisvarat eivät ole suinkaan normaalisti kuolinpesän ainoat varat. Vai elikö isä sitten kädestä suuhun eikä omistanut muuta kuin päällään olevat vaatteet? Ennen kuin pystyy anomaan sossulta avustusta, pitää tietääkseni selvittää kuolinpesän varat ja velat. Ja jos velkojen maksun jälkeen ei jää rahaa, voi anoa tukea.
Tämä on niin tyypillistä. Toinen joutuu tekemään kaiken ja toinen valittaa vaikkei edes tiedä mistä. Et myöskään edes yritä itse löytää vaihtoehtoja. Oikea perussukuriita. Sisko ottakoon lainan ja saakoon loput mökin myynnistä. Menet paikalle tai et, se on oma valintasi. Yleensä hätätapauksissa rahaa riittää siihen mihin haluaa. Vaikka sitten lainalla.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:09"]
Tuolla ei ole tekijöitä. Sisko siis ei halua/ehdi tehdä ja minä asun kaukana enkä ole tekemässä. Sisko oli jo kutsunut vieraat, ennen kuin tämä raha-asia tuli puheeksi. Ei kuulemma kehtaa perua kutsuja.
[/quote]
Laskut ovat edelleen siskosi ongelma, jos hän on kuolinpesän päähoitaja. Siskosi saa rahat, kun kuolinpesän varat tutkitaan ja sieltä saatujen varojen avulla sisko saa sitten rahat laskuista takaisin.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:08"]
Luovuta isäsi yliopistolliselle sairaalalle tutkimusmateriaaliksi, he tuhkaavat ilman mitään kuluja ja toimittavat sinulle tuhkat. Sitten sirottelette ne. Muistotilaisuuden voi järjestää kahvien ja kakun merkeissä, ei varmasti maksa montaa kymppiä kun itse tekee. Jos kuulut kirkkoon, saat käyttää seurakunnan tiloja ja astioita parilla kympillä. Ei siis kallista. Otan osaa. Minun isäni hautajaisissa ei säästelty, mutta kuolinpesällä olikin sen verran rahaa että isä sai kaiken mitä halusi. Maksoi siis itse hautajaisensa.
[/quote]
Omaiset eivät voi luovuttaa, ellei vainaja ole eläessään tehnyt ruumiinluovutustestamenttia.
Kun minun täti kuoli, tilanne oli hieman samanlainen. Perintöä häneltä ei jäänyt, vaikka oli ikänsä tehnyt töitä. Lapsia oli kyllä useampia jakamassa hautajaislaskua, mutta eivät hekään mitenkään hyvin toimeentulevia olleet. Tämä oli kaikkien tiedossa ja täti oli toivonut saavansa kukat eläessään. Niinpä arkulle vietiin vain yksittäisiä kukkia ja muistotilaisuudessa kerättiin rahaa hautauskuluihin. Minusta tämä oli aivan ok ja ymmärrettävää. Eikä tullut sen kalliimmaksi vieraille, koska kalliit kukkalaitteet jätettiin ostamatta.
Ehdottaisin myös ap:lle, että taloustilanne tehtäisiin myös vieraille tiettäväksi ja pyydettäisiin kainosti heitä osallistumaan kustannuksiin pienellä summalla. Se ei ole vainajalta pois, jos vähän pihistävät kukissa, mutta jos muistotilaisuudessa järsitään pelkkää näkkileipää, niin kaikille jää pahat muistot.
Ja ap, riittää kun menet yksin. Ei sinne tarvitse koko perhekuntaa raahata jos talous ei kestä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:07"]
"Kaipaajia ei ole mutta "kaipaajia" on. Sisko haluaa kutsua lähimmät sukulaiset ja tutut. Hinta on 13€/hlö*30 =390€. Tämä on tässä pienin kuluerä. Arkku+kuljetus 1400€!"
Nyt siskosi laskuttaa viimeisen päälle. Halvimmat arkut maksavat kolmensadan molemmin puolin. Ja hyvä ja näyttävän arkun saa 400-600 eurolla, jonka lisäksi vainajan vaatteet 100-200 euroa ja kuljetus, riippuen matkan pituudesta, että arkku ja kuljetus 1400 euroa kuulostaa todella kalliilta. Ja eikö muistotilaisuus voisi olla vaatimaton esim. kahvitarjoilu vain lähiomaisille?
Jos maksat hautauskuluista puolet, niin myös sinulla on määräysvalta hautajaisiin, etkä anna siskosi yksin määräillä. Ja pitääkö tosiaan olla noin kallis arkku? Tai ainakin ota selvää, mistä hinta muodostuu.
PS. oletko katsonut junaan alennettuja lippuja?
[/quote]
Kyseessä on pienipaikkakunta, jossa on vain yksi hautaustoimisto ja hinnat sen mukaiset. Lisäksi isä oli viety ambulanssilla 40km päähän sairaalaan, josta sitten kuljetus omalle paikkakunnalle. Mieheni tietää paikan, josta saa arkkuja 100 eurolla, mutta sen kuskaaminen 600km päähän maksaisi paljon.
Siskosi ei majoita sinua? Tässä tilanteessa? Otan osaa. Otan oikeasti osaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:52"]
Junamatka kestää 6-7h ja hautajaiset ovat aamulla klo 10, joten noin aikaisin ei kulje junia. Junalla pääsen 40km päässä olevaan kaupunkiin, josta pitää vielä mennä bussilla. Junalippu näyttää maksavan 72-92€/suunta. Majoitus vahintään 50€/yö. VR myy halpoja lippuja itse määräämilleen väleille itse määrääminään päivinä eikä tämä väli kuulu niihin.
Sisko ei majoita ketään ja tuskin kuskaakaan tässä tilanteessa.
[/quote]
Todella tökeröä järjestää hautajaiset noin aikaisin! Kyllä pitäisi pitkänmatkalaiset ottaa huomioon, eihän tuossa ole mitään tolkkua! Vai oletko sinä ainoa, joka tulee kauempaa?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:47"]Sossu ei auta, koska isä ei ollut varaton, ainoastaan käteisvaraton. Hänellä oli mökkirähjä (autiotalo nykyisin, on asunut viimeiset 6v vanhainkodissa). Mökkiä ei saa muutettua rahaksi niin nopeasti (mökki on haja-asutus alueella eikä arvo ole kummoinen). Muistotilaisuus maksaa alle 400€, mutta arkku ja kuljetukset ovat kuulemma 1400€. Lisäksi pitää vielä maksaa vanhainkodin viimeinen kuukausimaksu ym. laskuja.
[/quote][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:47"]Sossu ei auta, koska isä ei ollut varaton, ainoastaan käteisvaraton. Hänellä oli mökkirähjä (autiotalo nykyisin, on asunut viimeiset 6v vanhainkodissa). Mökkiä ei saa muutettua rahaksi niin nopeasti (mökki on haja-asutus alueella eikä arvo ole kummoinen). Muistotilaisuus maksaa alle 400€, mutta arkku ja kuljetukset ovat kuulemma 1400€. Lisäksi pitää vielä maksaa vanhainkodin viimeinen kuukausimaksu ym. laskuja.
[/quote]
Miksi ihmeessä ette polttohautaa. Maksaa 150€ pyöreesti. Köyhällä ei ole varaa monen tonnin menoihin. Miksi et ota selvää eri mahdollisuuksista??
Köyhä itsekin