Isä kuoli, lasku hautajaisista lankeaa lapsille
Käteisvarat eivät riitä hautajaisiin, vaikka kuinka pienet ja vaatimattomat pidetään. Elämme kädestä suuhun ja nyt tuntuu siltä, että pitää jättää matkustamatta hautajaisiin. Matka on monta sataa kilometriä ja perillä joutuisimme menemään hotelliin yöksi. Sekin maksaa liikaa. Olen täysin lamaantunut. Muut saavat perintojä, minä saan hautajaislaskun.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:08"]
Luovuta isäsi yliopistolliselle sairaalalle tutkimusmateriaaliksi, he tuhkaavat ilman mitään kuluja ja toimittavat sinulle tuhkat. Sitten sirottelette ne. Muistotilaisuuden voi järjestää kahvien ja kakun merkeissä, ei varmasti maksa montaa kymppiä kun itse tekee. Jos kuulut kirkkoon, saat käyttää seurakunnan tiloja ja astioita parilla kympillä. Ei siis kallista. Otan osaa. Minun isäni hautajaisissa ei säästelty, mutta kuolinpesällä olikin sen verran rahaa että isä sai kaiken mitä halusi. Maksoi siis itse hautajaisensa.
[/quote]
Omaiset eivät voi luovuttaa, ellei vainaja ole eläessään tehnyt ruumiinluovutustestamenttia.
[/quote]
Niinhän se muuten on. Tuntemani varattomat ovat onneksi näin tehneet joten eipä ole ikinä ollut hautajaisten maksamisessa ongelmaa. Johtunee kylläkin siitä että paikkakuntamme on yliopistollisen sairaalan välittömässä läheisyydessä, joten ehkä tieto kulkee paremmin täällä ja ihmiset osaavat varautua.
Varattoman kannattaa kieltäytyä hoitamasta varattoman hautajaisia.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:36"]
Kukas sinun hautajaisesi maksaa ap, jos olet itsekin varaton?
[/quote]
Varmaan sossu. Tosin se ei ole minun murheeni. Minut saa kärrätä jätesäkissä kaatikselle.
[/quote
Eli sinä siirrät ongelman eteenpäin! Tässä taas huomataan, kuinka huono-osaisuus periytyy. Jätä viina ja tupakka, niin saat säästetyksi edes omat arkkurahasi.
Onko mahdollista, että ottaisit vähän lainaa hautajaiskuluihin? Sitten kun olette hoitaneet perunkirjoituksen kolmen kuukauden kuluessa kuolemasta, voitte alkaa myydä isänne kiinteää omaisuutta. Kun alatte saada sitä kautta rahaa, voit kuitata lainarahat niistä rahoista ja maksaa pankille takaisin. Ikuisesti hankala tilanne ei siis jatkuisi. Toivottavasti tilanne ratkeaa. Otan osaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:08"]
Luovuta isäsi yliopistolliselle sairaalalle tutkimusmateriaaliksi, he tuhkaavat ilman mitään kuluja ja toimittavat sinulle tuhkat. Sitten sirottelette ne. Muistotilaisuuden voi järjestää kahvien ja kakun merkeissä, ei varmasti maksa montaa kymppiä kun itse tekee. Jos kuulut kirkkoon, saat käyttää seurakunnan tiloja ja astioita parilla kympillä. Ei siis kallista. Otan osaa. Minun isäni hautajaisissa ei säästelty, mutta kuolinpesällä olikin sen verran rahaa että isä sai kaiken mitä halusi. Maksoi siis itse hautajaisensa.
[/quote]
Omaiset eivät voi luovuttaa, ellei vainaja ole eläessään tehnyt ruumiinluovutustestamenttia.
[/quote]
Niinhän se muuten on. Tuntemani varattomat ovat onneksi näin tehneet joten eipä ole ikinä ollut hautajaisten maksamisessa ongelmaa. Johtunee kylläkin siitä että paikkakuntamme on yliopistollisen sairaalan välittömässä läheisyydessä, joten ehkä tieto kulkee paremmin täällä ja ihmiset osaavat varautua.
[/quote]
Tuokaan ei toteudu, mikäli ihminen joutuu oikeuslääketieteell.ruumiinavaukseen. Se tehdään mm. aina silloin, jos ihminen kuolee yksin kotonaan.
Tutkimuskäyttö ei myöskään ole mahdollista, mikäli kukaan ei ruumista haettaessa tai hyvin pian sen jälkeen tiedota asiasta. Ainakaan Pirkanmaalla tieto ruumiin testamenttaamisesta tutkimuskäyttöön ei näy ihmisen potilastiedoissa.
Järkytyin tästä keskustelusta. "Älä mene isäsi hautajaisiin", "luovuta isäsi tutkimusmateriaaliksi niin ei mene niin paljon rahaa" jne. Hyi helvetti te olette tunnekylmiä ihmisiä!!! -n21
Jos kerran ap:n isältä jäi omaisuutta, voitte perintöverotuksessa vähentää hautajaiskulut ja saatte omaisuuden myytyänne varat itsellenne. Itse ottaisin vaikka pienen lainan, että saisin isän haudattua. Ja se kaikkein halvin arkku ei maksa 800. Isot kukka-asetelmat eivät ole mitenkään pakollisia, edes muistotilaisuutta ei ole pakko järjestää. Kivikään ei ole hautausmaalla pakollinen, usein seurakunnan puolesta tulee joku puinen risti ja se voi jäädä haudalle merkiksi. Ne ihan pakolliset kulut eivät ole 2000, jos menee halvimman mukaan. Juttele siskosi kanssa, miten haluatte hautauksen ja mahdollisen muistotilaisuuden järjestettävän. Ei kannata alkaa riitelemään tästä. Siskoasi voi harmittaa se, että hän joutuu järkkäilemään kaiken.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:16"]
En usko koko ketjua. Isä kuollut ja kaksi päivää tämän jälkeen selvitetty pesän varat, velat, suunniteltu hautajaiset ja järkätty tarjoilut. Sisko ja ap työttömiä, ei väleissä, ei varaa hotelliin, bensaan, mihinkään. Työskentelen kuolinpesäasioiden parissa ja voin faktana kertoa, ettei kahdessa päivässä saa edes virkatodistusta, jolla pääsisi selvittämään pesän rahavaroja pankkiin. Ap on provo.
[/quote]
jos asioita huseeraava sisko on isänsä edunvalvoja, hänen ainakin pitäisi tietää oliko isällä tilillä rahaa vai ei. Joku mökkirähjä maakunnassa ei ole minkään arvoinen.
itsellä on äiti vanhainkodissa ja kyllä minulla on aika tarkka käsitys paljonko omaisuutta on ja missä se on. Äidin mies toimii edunvalvojana.
Onko teillä tapana että on lista johon ihmiset laittavat 5-10 euroa, ennen oli sellaisiakin? Älä huolehdi rahasta koko ajan, kyllä ne maksettua tulee ja voittehan olla yötä vaikka teltassa, jos siskosi antaa laittaa pihaansa tai vaikka olisi valmiina?