Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä kuoli, lasku hautajaisista lankeaa lapsille

Vierailija
01.07.2015 |

Käteisvarat eivät riitä hautajaisiin, vaikka kuinka pienet ja vaatimattomat pidetään. Elämme kädestä suuhun ja nyt tuntuu siltä, että pitää jättää matkustamatta hautajaisiin. Matka on monta sataa kilometriä ja perillä joutuisimme menemään hotelliin yöksi. Sekin maksaa liikaa. Olen täysin lamaantunut. Muut saavat perintojä, minä saan hautajaislaskun.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:34"]

"Sossu ei auta, koska isä ei ollut varaton, ainoastaan käteisvaraton. Hänellä oli mökkirähjä (autiotalo nykyisin, on asunut viimeiset 6v vanhainkodissa). Mökkiä ei saa muutettua rahaksi niin nopeasti (mökki on haja-asutus alueella eikä arvo ole kummoinen). Muistotilaisuus maksaa alle 400€, mutta arkku ja kuljetukset ovat kuulemma 1400€. Lisäksi pitää vielä maksaa vanhainkodin viimeinen kuukausimaksu ym. laskuja."

Jos isäsi on ollut 6v. vanhainkodissa, niin silloin hän on kuukausittain saanut eläkkeen, josta on jäänyt n. 15-20% taskurahaa, ellei hän ole rahoja käyttänyt muihin menoihin. Samoin eläke tulee jokaiselta täydeltä kuukaudelta, vaikka kuolinpäivä olisi 1 pv. ja hoitomaksu peritään vain yhdeltä päivältä ja muu jää vapaasti käyttöön. Ihmettelen, miten isäsi on onnistunut tuhlaamaan rahansa, jos hän on ollut 6v. vanhainkodissa.

Ja tosiaan sossu auttaa, jos pesä on varaton, eikä käteistä rahaa ole.

[/quote]

Oikaisin tuossa: hän on asunut ensin vajaa 5v tuetussa palveluasunnossa ja reilun vuoden vanhainkodissa (ollut pois omasta mökistään 6v). Sisko juuri selitti, että molemmissa paikoissa kaikki maksoi erikseen: palveluasunnossa hoitajakäynnit, siivous, pyykkäys,lääkkeet ja vanhainkodissa lääkkeet, vaipat jne. Silloin kun asui palveluasunnossa, piti ostaa myös ruuat erikseen ja kävi itsekseen kaupassa. Kuoli 29.6. eli heinäkuun eläkettä ei tule.

Vierailija
62/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:35"]

Miksi matkakulut hautajaispaikkakunnalle ovat noin suuret? Voisitko mennä junalla lähimmälle mahdolliselle paikkakunnalle ja pyytää siskoasi hakemaan sinut sieltä? Voisitko majoittua siskollesi? Tai sitten menet aamulla junalla ja palaat illan viimeisellä. Vr myy nyt hyvin halpoja junalippuja.

[/quote]

Junamatka kestää 6-7h ja hautajaiset ovat aamulla klo 10, joten noin aikaisin ei kulje junia. Junalla pääsen 40km päässä olevaan kaupunkiin, josta pitää vielä mennä bussilla. Junalippu näyttää maksavan 72-92€/suunta. Majoitus vahintään 50€/yö. VR myy halpoja lippuja itse määräämilleen väleille itse määrääminään päivinä eikä tämä väli kuulu niihin.

Sisko ei majoita ketään ja tuskin kuskaakaan tässä tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:36"]

Kukas sinun hautajaisesi maksaa ap, jos olet itsekin varaton?

[/quote]

Varmaan sossu. Tosin se ei ole minun murheeni. Minut saa kärrätä jätesäkissä kaatikselle.

Vierailija
64/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:08"]

Ongelma on oikeasti. Sisko soittaa jatkuvasti ja juuri tunti sitten ilmoitti, että kuluja tulee 1000€/nuppi (meitä on kaksi). Huusi vielä, ettei hän aio yksin kaikkea maksaa, kun on työtönkin. Olen oikeasti lamaantunut, sillä minulle tuo on iso raha. Jo sinne matkustaminen ja yöpyminen maksaa meidän perheeltä jotain 500-600€ ja mietin jo, että mistä kaivan senkin rahan (vaikka menisin yksin, sekin maksaa ainakin 250€). Ja siihen päälle vielä tonni hautajais ym. kuluja.

[/quote]

Ihan sinun oma päätöksesi, menetkö mukaan siskosi vauhtiin vai laitatko jarrut päälle.

Ei, sinun ei todellakaan tarvitse maksaa yhtään mitään. Näin se vaan menee. Hautauskulut maksetaan kuolinpesän varoista. Tässä tapauksessa ei käteisvaroja ole, joten kuolinpesä jää siskollesi velkaa ne kulut, mitä hän maksaa. Ne merkitään perukirjaan velaksi, ja kun ainakaan jaatte perintöä, siskosi saa viimeistään silloin ne rahat.

Melkoiset peijaiset pidetään kyllä 400 eurolla. Jotain tolkkua nyt tolkuttomuuteen, jos ei oikeasti ole varaa! Teillä on nyt oikeasti ongelma, mutta kuitenkin aika pitkälle itse aiheutettu.

34: työssäolevilla ihmisillä on joku ryhmähenkivakuutus, josta maksetaan hautauskuluja. Muistaakseni voimassa 3 vuotta työsuhteen päättymisen jälkeenkin. Oikeasti sinä olit pikkuisen tyhmä kun jaoit nimenomaan hautajaisiin tarkoitetut rahat jonkun muun perillisen kanssa. Ymmärsitkö merkitä edes omat hautajaisista tulleet velat perukirjaan kuolinpesän veloiksi? Ikävää joutua hoitamaan sellaisia asioita 20-vuotiaana, varsinkin yksin, jos ei ole ketään neuvomassa oikealla tavalla eikä itse voi tietää kaikkea.

Vierailija
65/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:36"]

Hyvä kuitenkin että raha on se suurin huoli, ettet oikeasti ole surullinen itse omaisen menetyksestä.

[/quote]

En ole surullinen vaan helpottunut. Isä eli elämänsä niin, että kaipaajia ei juuri ole. Todellakin, raha on suurin huoli.

[/quote]

Jos kaipaajia ei juurikaan ole mihin se 400 euron muistotilaisuuden maksu perustuu?

Ja jos itsekään et kaipaa, voit jättää menemättä.

[/quote]

Kaipaajia ei ole mutta "kaipaajia" on. Sisko haluaa kutsua lähimmät sukulaiset ja tutut. Hinta on 13€/hlö*30 =390€. Tämä on tässä pienin kuluerä. Arkku+kuljetus 1400€!

Vierailija
66/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:55"]

Ongelma on oikeasti. Sisko soittaa jatkuvasti ja juuri tunti sitten ilmoitti, että kuluja tulee 1000€/nuppi (meitä on kaksi). Huusi vielä, ettei hän aio yksin kaikkea maksaa, kun on työtönkin. Olen oikeasti lamaantunut, sillä minulle tuo on iso raha. Jo sinne matkustaminen ja yöpyminen maksaa meidän perheeltä jotain 500-600€ ja mietin jo, että mistä kaivan senkin rahan (vaikka menisin yksin, sekin maksaa ainakin 250€). Ja siihen päälle vielä tonni hautajais ym. kuluja.

[/quote]

Ihan sinun oma päätöksesi, menetkö mukaan siskosi vauhtiin vai laitatko jarrut päälle.

Ei, sinun ei todellakaan tarvitse maksaa yhtään mitään. Näin se vaan menee. Hautauskulut maksetaan kuolinpesän varoista. Tässä tapauksessa ei käteisvaroja ole, joten kuolinpesä jää siskollesi velkaa ne kulut, mitä hän maksaa. Ne merkitään perukirjaan velaksi, ja kun ainakaan jaatte perintöä, siskosi saa viimeistään silloin ne rahat.

Melkoiset peijaiset pidetään kyllä 400 eurolla. Jotain tolkkua nyt tolkuttomuuteen, jos ei oikeasti ole varaa! Teillä on nyt oikeasti ongelma, mutta kuitenkin aika pitkälle itse aiheutettu.

34: työssäolevilla ihmisillä on joku ryhmähenkivakuutus, josta maksetaan hautauskuluja. Muistaakseni voimassa 3 vuotta työsuhteen päättymisen jälkeenkin. Oikeasti sinä olit pikkuisen tyhmä kun jaoit nimenomaan hautajaisiin tarkoitetut rahat jonkun muun perillisen kanssa. Ymmärsitkö merkitä edes omat hautajaisista tulleet velat perukirjaan kuolinpesän veloiksi? Ikävää joutua hoitamaan sellaisia asioita 20-vuotiaana, varsinkin yksin, jos ei ole ketään neuvomassa oikealla tavalla eikä itse voi tietää kaikkea.

[/quote]

Takerrutte nyt tuohon 400 euroon. Se on kuluista pienin. Arkku ja kuljetus on 1400€ eli siitä se suurin kuluerä tulee. JA oli ottanut halvimman arkun.

Vierailija
67/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:59"]

[/quote]

[/quote]

Takerrutte nyt tuohon 400 euroon. Se on kuluista pienin. Arkku ja kuljetus on 1400€ eli siitä se suurin kuluerä tulee. JA oli ottanut halvimman arkun.

[/quote]

Tartutaan muistotilaisuuteen, koska se ei ole pakollinen. Arkku ja ruumiin oikeanlainen hävittäminen ovat pakollisia.

Meillä oli yli 30 sukulaista ja pärjättiin jollain 180e. Tehtiin itse tarjottavat muistotilaisuuteen.

Vierailija
68/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että hautajaiskulut + muut ns. kuolemaan liittyvät asiat tulee maksaa ensin. Laskut maksetaan jos niihin on varaa. Voi olla tarpeen myydä omaisuutta, laskuttajien kanssa voi sopia maksamisesta sitten kun rahaa on tai pyytää ns. vapautusta.

Vierailija
69/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaipaajia ei ole mutta "kaipaajia" on. Sisko haluaa kutsua lähimmät sukulaiset ja tutut. Hinta on 13€/hlö*30 =390€. Tämä on tässä pienin kuluerä. Arkku+kuljetus 1400€!"

Nyt siskosi laskuttaa viimeisen päälle. Halvimmat arkut maksavat kolmensadan molemmin puolin.  Ja hyvä ja näyttävän arkun saa 400-600 eurolla, jonka lisäksi vainajan vaatteet 100-200 euroa ja kuljetus, riippuen matkan pituudesta, että arkku ja kuljetus 1400 euroa kuulostaa todella kalliilta. Ja eikö muistotilaisuus voisi olla vaatimaton esim.  kahvitarjoilu vain lähiomaisille?

Jos maksat hautauskuluista puolet, niin myös sinulla on määräysvalta hautajaisiin, etkä anna siskosi yksin määräillä. Ja pitääkö tosiaan olla noin kallis arkku? Tai ainakin ota selvää, mistä hinta muodostuu.

PS. oletko katsonut junaan alennettuja lippuja?

Vierailija
70/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuta isäsi yliopistolliselle sairaalalle tutkimusmateriaaliksi, he tuhkaavat ilman mitään kuluja ja toimittavat sinulle tuhkat. Sitten sirottelette ne. Muistotilaisuuden voi järjestää kahvien ja kakun merkeissä, ei varmasti maksa montaa kymppiä kun itse tekee. Jos kuulut kirkkoon, saat käyttää seurakunnan tiloja ja astioita parilla kympillä. Ei siis kallista. Otan osaa. Minun isäni hautajaisissa ei säästelty, mutta kuolinpesällä olikin sen verran rahaa että isä sai kaiken mitä halusi. Maksoi siis itse hautajaisensa.

Vierailija
71/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tartutaan muistotilaisuuteen, koska se ei ole pakollinen. Arkku ja ruumiin oikeanlainen hävittäminen ovat pakollisia.

Meillä oli yli 30 sukulaista ja pärjättiin jollain 180e. Tehtiin itse tarjottavat muistotilaisuuteen.

[/quote]

Tuolla ei ole tekijöitä. Sisko siis ei halua/ehdi tehdä ja minä asun kaukana enkä ole tekemässä. Sisko oli jo kutsunut vieraat, ennen kuin tämä raha-asia tuli puheeksi. Ei kuulemma kehtaa perua kutsuja.

Vierailija
72/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 07:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:52"]

Junamatka kestää 6-7h ja hautajaiset ovat aamulla klo 10, joten noin aikaisin ei kulje junia. Junalla pääsen 40km päässä olevaan kaupunkiin, josta pitää vielä mennä bussilla. Junalippu näyttää maksavan 72-92€/suunta. Majoitus vahintään 50€/yö. VR myy halpoja lippuja itse määräämilleen väleille itse määrääminään päivinä eikä tämä väli kuulu niihin.

Sisko ei majoita ketään ja tuskin kuskaakaan tässä tilanteessa.

[/quote]

Todella tökeröä järjestää hautajaiset noin aikaisin! Kyllä pitäisi pitkänmatkalaiset ottaa huomioon, eihän tuossa ole mitään tolkkua! Vai oletko sinä ainoa, joka tulee kauempaa?

[/quote]

Muut vieraat ovat paikkakuntalaisia.

[/quote]

Etkö voisi majoittua kenenkään vieraan luo, kun siskosi ei suostu majoittamaan?

Vierailija
73/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:39"]Jos isältäsi ei jää varoja hautauskuluihin, ne maksetaan tt-tukena (hautaus kuljetuksineen, simppeli arkku ja kukkalaite). Muistotilaisuuden kuluja ei makseta tai muuta ekstraa.
[/quote]

Meneekö asia myös näin, mikäli perillisillä on itsellään varaa maksaa hautajaiskulut, mutta ovat haluttomia kustantamaan kulut omasta pussista? Siis toimeentulotuki hautajaisiin myönnetään vainajan varattomuuden mukaan, ei perillisten?

Vierailija
74/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:08"]Luovuta isäsi yliopistolliselle sairaalalle tutkimusmateriaaliksi, he tuhkaavat ilman mitään kuluja ja toimittavat sinulle tuhkat. Sitten sirottelette ne. Muistotilaisuuden voi järjestää kahvien ja kakun merkeissä, ei varmasti maksa montaa kymppiä kun itse tekee. Jos kuulut kirkkoon, saat käyttää seurakunnan tiloja ja astioita parilla kympillä. Ei siis kallista. Otan osaa. Minun isäni hautajaisissa ei säästelty, mutta kuolinpesällä olikin sen verran rahaa että isä sai kaiken mitä halusi. Maksoi siis itse hautajaisensa.
[/quote]

Eivät voi luovuttaa, sen tekee kylläkin vainaja elinaikanaan.
T. Kyseisen luovutuksen tehnyt

Vierailija
75/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttohautauksessa hautaustoimisto ei luovuta tuhkauurnaa ennenkuin on osoittaa hautapaikka. Vainajan tuhkia ei voi sirotella minne sattuu, sirottelualueen omistajalta tai haltijalta tarvitaan lupa.

Vierailija
76/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinun tarvitse maksaa mitään. Annat siskosi hoitaa ne mitä hän katsoo voivansa, eli ei muistotilaisuutta, halvin mahdollinen arkkukin on nykyään noin 600 euroo, sit kuljetus päälle. Uurna on kaikkein halvin. EI mitään muuta edes tarvita. Kiven voihoitaa vaikka vuoden päästä, sossu laittaa köyhille kait pelkän ristin haudalle.

Mutta onpas kumma kun et muka pääse siunaustilaisuuteen, älähän nyt aikuinen ihminen viitti, oNnibussilla tai liftaten ei plajoa maksa. Ja kyssäri: tulipas yllärinä että joudut osallistumaan vanhempasi maahanpanemiseen? Ei sen vertaa vararahastoa,edes 100 euroo, nyt menee aika oudoksi???? Senkun viet kultakorusi panttilainaamoon ja alat tyttö tienata vaikka siivoojana rahaa, ja kasva aikuiseksi.Sossu maksaaa vanhemman kukkalaitteen ja hautajaisvaatteet kaikille oikeesti varattomille jos vanhempi kuolee.Se on laissa.Harkinnanvaraisena varmasti maksaisivat kulkuavustuksenkin.

Vierailija
77/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on edessä sama x2. Olen ainoa lapsi, jee. 

Äitiä en ole nähnyt seitsemään vuoteen, asuu jossakin laitoksessa varattomana. Isällä on uusi vaimo, mutta voin vaikka laittaa pääni pantiksi siitä että vaimo perheineen laittaa laskun hyvin mielellään tulemaan minulle halusin sitä tai en. 

Ole ap onnellinen, että joku hoitaa kaiken puolestasi. Sinun ei ole edes pakko mennä, jos et tahdo. Ja luulen, että et tahdo sillä muuten olisit jo keksinyt millä rahalla matkustat ja missä yövyt. Älä mene, säästä hermojasi ja muista isää muuten jos siltä tuntuu. 

Vierailija
78/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:49"]

Minulla on edessä sama x2. Olen ainoa lapsi, jee. 

Äitiä en ole nähnyt seitsemään vuoteen, asuu jossakin laitoksessa varattomana. Isällä on uusi vaimo, mutta voin vaikka laittaa pääni pantiksi siitä että vaimo perheineen laittaa laskun hyvin mielellään tulemaan minulle halusin sitä tai en. 

Ole ap onnellinen, että joku hoitaa kaiken puolestasi. Sinun ei ole edes pakko mennä, jos et tahdo. Ja luulen, että et tahdo sillä muuten olisit jo keksinyt millä rahalla matkustat ja missä yövyt. Älä mene, säästä hermojasi ja muista isää muuten jos siltä tuntuu. 

[/quote]

Isäsi hautajaiset maksetaan tämän kuolinpesästä, halusi vaimonsa sitä tai ei.

Vierailija
79/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:53"]

Hautaustoimistot voi myös kilpailuttaa. Itse ostimme halvimman arkun, sehän poltetaan. Jos haluaa sen pitää esillä kappelissa, voi sen päälle lainata arkkupeitteen. Ei ole häpeä soitella ja kysellä hintoja.

Jos on käden taitoja, voi uurnankin tehdä itse. 

[/quote]

Voiko arkun nikkaroida itse?

Vierailija
80/109 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:53"]

Hautaustoimistot voi myös kilpailuttaa. Itse ostimme halvimman arkun, sehän poltetaan. Jos haluaa sen pitää esillä kappelissa, voi sen päälle lainata arkkupeitteen. Ei ole häpeä soitella ja kysellä hintoja.

Jos on käden taitoja, voi uurnankin tehdä itse. 

[/quote]

Voiko arkun nikkaroida itse?

[/quote]

Voi, ja kansalaisopistot ovat järjestäneetkin kursseja:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009082210121096_uu.shtml

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi