Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin yliopisto on ihan psska!

Vierailija
01.07.2015 |

Opiskelin kandiksi Tampereella ja siirryin sitten Helsinkiin. Nyt on vuosi takana, enkä voi kuin todeta, että kylläpä Helsingissä tarjotaan psskaa opetusta. Ryhmät ovat suuria, henkilökohtaista kontaktia opettajan ja opiskelijan välille ei synny eikä siksi myöskään oppimisprosessi syvenny. Myös minulla olleiden opettajien pedagoginen taso oli selvästi parempi Tampereella kuin on Helsingissä.

Ajattelin, että koska Helsingin yliopisto on Suomen yliopistosta laadukkain, myös opetus olisi parasta. Vasta nyt olen tajunnut, että sehän on ihan sattumasta kiinni, millaisia opettajia kurssit eteeni tyrkkäävät. Sillä, kuinka yliopisto tutkimuksen tasossa listoilla sijoittuu, ei ole mitään vaikutusta siihen, millaisia eväitä se pystyy tarjoamaan perustutkinto-opiskelijalle.

Kaduttaa. Ei näet ollut aivan pieni prosessi päästä Tampereelta Helsinkiin. Ja nyt vuokrakin on aivan hirmuinen. Oma moka, mutta silti. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:22"]Näistä asioista ei ollutkaan kyse, vaan siitä, että tyyppi keskittyy kertomuksessaan yliopisto-opiskelijalle aivan toissijaisiin asioihin.[/quote]

Opiskelijat roikkuvat luennoilla netissä (kännykät), kutovat sukkia, pölisevät toistensa kanssa, eivät kuuntele ohjeita (opettaja joutuu selittämään moneen kertaan), tulevat kesken kaiken sisään ja lähtevät kesken kaiken pois. Minä opiskelen Tampereella.

Ehkä muissa yliopistoissa tai muissa oppiaineissa on toisella tavalla, mutta en totisesti voi sanoa, että omien havaintojeni perusteella yliopisto-opiskelijat olisivat erityisen motivoituneita. Suurin osa heistä on vain käymässä koulua samalla tavalla kuin amislaisetkin.

[/quote]

Sukkien kutominen ja kuuntelu onnistuu kyllä mainiosti. Nimimerkillä täysiä pisteitä tenteistä sukkia kutomalla. Se auttaa enemmänkin keskittymään. Sama kun en osaa telkkuakaan katsoa ilman neuletta samalla. Elokuviin en ole vielä kehdannut viedä. 

Vierailija
42/51 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:00"]

Minulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus Helsingin yliopistosta. Luennoitsijat ovat mukavia ja henkilökohtaista avustusta harjoitustehtäviin on tarjolla usein. Mielestäni sen perusteella että sinulla on huono kokemus yhdestä pääaineesta/tiedekunnasta et voi sanoa että koko yliopisto olisi huono. Voisit kyllä sanoa että "mielestäni Helsingin Yliopiston tiedekunnan x perustutkinto-opiskelijoiden kurssit on heikosti organisoitu". 

[/quote]

Missä tiedekunnassa opiskelet? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Todelliset osaajat eivät tule yliopistosta. Todelliset osaajat tulevat amiksesta.

Joo. Amiksilla alkaa kyllä iso pyörä heittää ja pahasti.

Vierailija
44/51 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia Helsingin yliopistosta pikkuruisesta aineryhmästä. Kaikesta on voinut sopia. Siihen aikaan, kun keskustakampuksen kirjastot olivat hajallaan, ei kaikkiin kirjastoihin päässyt lastenvaunujen kanssa - sain aina poikkeuksellisesti hoitaa asiani puhelimitse, kun vain pyysin. Olen saanut värkätä kotitenttikokonaisuutta niin kauan huvitti (kauan), sopia tenttikirjallisuudesta aika vapaasti, saanut vaikuttaa suoritustapoihin, päässyt opettajien juttusille myös vastaanottoaikojen ulkopuolella, vaikkakin pyrin sopimaan ajan etukäteen. Hiljattain sain kurssin vetäjältä pari kirjaa (joita ei muualta saanut) yölainaan, eikä haitannut, että palautin kurssityön varhain palautuspäivän jälkeisenä aamuna. Missasin myös kesätenttien sähköisen ilmoittautumisen (olin kipeänä), mutta ei se mitään, sain täyttää vanhanmalliset tenttikuoret. Kandintyöni roikkui vaiheessa vuosia, tosin olin kerennyt tehdä siihen yhtä ja toista siinä välissä, alkuperäisen ryhmän vetäjä suostui ohjeistamaan työn maaliinsa. Kerkesin parahiksi ennen tutkintovaatimusten vanhenemista välivalmistua. Kotiin ei tietenkään kukaan tule kyselemään, miten minulla menee, mutta pyytämällä useimmat asiat ovat todella kivasti hoituneet. Saisin varmasti vielä enemmän joustoja, ohjausta, vinkkejä ja keskustelua, jos ei oma kursailu pidättelisi.

Vierailija
45/51 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:30"]

Minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia Helsingin yliopistosta pikkuruisesta aineryhmästä. [/quote]

Siinä on se sana pikkuinen. 

Vierailija
46/51 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktatietoon liittyen, toki oletan, että kyseinen opiskelija saa ihan niitä tietoja myös opintojensa aikana vaikka pienryhmävaiheessa, mutta kun joku ihmetteli, miksei yliopiston kurssikirjat ole kuten lukion kirjat, vaan tieteellisiä tekstejä ja sitten samalla totesi, että isosta kokonaisuudesta jäi mieleen pari ajatusta, jolla poimi tentissä nelosen (joka siis hyvä arvosana, paras on viisi), niin jotenkin tuntui, että hän oli juuri suoriutunut asiasta niin kuin yliopistolla oletetaan eli kahlannut suunnattoman aineistokokonaisuuden ja poiminut sieltä mieleensä sen, mikä oli keskeistä ja tärkeää. Lisäksi, tentin jälkeen hän kai tietää, mistä voi hakea lisätietoa halutessaan. Siis totta kai yliopiston opetuksessa luetaan tieteellisiä tekstejä. Muutehna se ei olisi yliopisto-opetusta, vaan jotain muuta, esim. lukion psykaa (oliko esimerkki psykologiasta, en muista). 

Toki mahdollista, että jossain opintokokonaisuudessa on myös suunnitteluvirhe. Joku vaikea tentti tulee ennen kuin asiaan on perehdytty tarkemmin jne. Niistä yliopistoa voi kyllä kritisoida.

Vierailija
47/51 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:00"]

Minulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus Helsingin yliopistosta. Luennoitsijat ovat mukavia ja henkilökohtaista avustusta harjoitustehtäviin on tarjolla usein. Mielestäni sen perusteella että sinulla on huono kokemus yhdestä pääaineesta/tiedekunnasta et voi sanoa että koko yliopisto olisi huono. Voisit kyllä sanoa että "mielestäni Helsingin Yliopiston tiedekunnan x perustutkinto-opiskelijoiden kurssit on heikosti organisoitu". 

[/quote]

Missä tiedekunnassa opiskelet? 

[/quote]

Matemaattis-luonnontieteellisessä 

-30

Vierailija
48/51 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:16"]Siis totta kai yliopiston opetuksessa luetaan tieteellisiä tekstejä.[/quote]

Miksi totta kai? Missä toisessa koulussa käytetään materiaalia, joka on huonoa oppimiseen? Tuskin edes kukaan oppimisen ammattilainen väittää, että yliopiston kurssikirjat olisivat hyvää materiaalia opiskeluun. Miksi olisivat, koska ne eivät huomioi opiskelijan tasoa ja oppimispsykologian perusteita, vaan ne on kirjoitettu tiedettä tekeville, jotka jo tuntevat oman alansa.

Olen suorittanut psykologian pitkänä sivuaineena (laudaturin). Kurssit kävin ja kirjat luin, mutta silti kaikki faktatieto, jonka psykologiasta muistan, on lukion ajoilta ja kirjasta Psyyke, joka on populaari psykologian yleisteos, ohut läpileikkaus psykologian kenttään.

Mitä vttua hyödyin laudatur-opinnoista ymmärryksen näkökulmasta? En mitään. 

Vierailija
49/51 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yliopiston pitäisi olla ihmiskäheinen, miksi siellä pitäisi olla kivaa? Sehän on työpaikka joka tuottaa oppia, uutta ajattelua, teorioita, hypoteeseja, keksintöjä. Siis pitäisikö siellä olla etualalla jotkut ihmissuhteet, jos opiskelijat eivät osaa niitö itse luoda? Get real! 

USAn ivy league -yliopistot saattavat olla "tehtaita" mutta aika paljon relevanttia tietoa ja tiedettä ne tuottavat. Jos ihminen on niin huonosti motivoitunut, ettei tee työtään annetussa ajassa (oli työ mikä tahansa), niin hänen on syytä tehdä jonkunnäköinen ryhtiliike. Hänellä on yksinkertaisesti väärä asenne muuten. Myöhästelevä opiskelija sotkee opettajan aikataulut, millä oikeudella? 

Muuten, mitä asiaa opiskelijalla voi olla opettajalle niin, että hän käy joka viikko vastaanotolla? Käykö vain jubailemassa ja seurustelemassa ja viemässä aikaa toiselta opiskelijalta, joka on oikeasti ohjauksen ja kommentoinnin tarpeessa? 

Ihmissuhteistaan ja elämänsä kivuudesta on jokainen itse vastuussa, ei niitä missään korkeakoulussa tarjota tai järjestetä. 

40

Vierailija
50/51 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:00"]Miksi yliopiston pitäisi olla ihmiskäheinen, miksi siellä pitäisi olla kivaa?[/quote]

Siksi että kivuus on vahvassa yhteydessä motivaatioon ja motivaatio on vahvassa yhteydessä oppimiseen ja uuden luomiseen.

Ihmisen kyky omaksua uutta on valtava, jos hän on motivoitunut. Ilman motivaatio kehittyminen sen sijaan on hyvin hidasta, vaikka sitä ohjattaisiin ulkoisella pakolla.

Hyvä esimerkki motivaation ja omaehtoisuuden vaikutuksesta on ohjelmoinnin oppiminen. Ihan sama, mitä kouluja ihminen käy, niin koulut eivät pysty opettamaan hyväksi ohjelmoijaksi. Sellaiseksi tullaan vain intohimon kautta, sisäisen palon ohjaamana. 

Kun ohjelmoijia palkataan, työnantajat eivät kysy koulutusta vaan osaamista ja näyttöjä siitä.

Suoritusyliopiston käyvistä nuorista valitettavan suuri osa ei edes valmiina maistereina ymmärrä, mitä tarkoittaa itseohjautuvuus ja asioiden todellinen ymmärrys. He suorittavat kurssit, pysyvät aikataulussa ja valmistuvat. Yliopisto on tyytyväinen, koska se saa valmistuneista rahaa, ja opiskelijat ovat tyytyväisiä, koska he saavat tutkinnon.

Jonkun kuitenkin pitäisi kyseenalaistaa tällaisen tutkinnon arvo. 

Yksi ratkaisu tutkintojen kehittämiseen olisi se, että kurssit suoritettuaan yliopistosta saisi merkinnät suorituksesta, mutta ei tutkintoa. Tutkinnon saisi vasta viiden vuoden päästä yliopiston jälkeen, jos pääsisi läpi oman alan laajasta ja syvällisiä tietoja mittaavasta kokeesta, jossa ei pärjäisi lyhytaikaisella pintaoppimisella vaan jonka pystyisi läpäisemään ainoastaan silloin, kun muistissa on paljon faktaa ja mallit faktan soveltamiseen.

Tenttiminen kurssien jälkeen on järjetöntä. Se on suorastaan kannustin olla oppimatta.

Vierailija
51/51 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, joka kaipasit yliopistolta "faktatietoja". Jos ajatellaan, että maisteri on pätevä asiantuntijatehtäviin, niin kumpi niissä pärjää mielestäsi paremmin: se joka on opetellut yhden kirjan "fatkatiedot" hyvin vai se, joka osaa kahlata monen sadan, jopa tuhannen sivun paketista oleelliset asiat ja muodostaa niistä melko äkkiä selkeän kokonaisuuden. Juuri tuota jälkimmäistä ylipiston pitääkin opettaa, jotta sitten ammattilaisena osaat aina uudelleen poimia tärkeimmät faktat aina uusissa työelämätilanteissa. Siksi ne kirjat eivät voi olla yhtä selkeitä ja pedagogisesti rajattuja kokonaisuuksia kuin lukiossa, vaan pitää oppia lukemaan tieeellistä tekstiä ja ajattelutyö pitää tehdä itse. Jos sait nkovoja arvosanoja, niin ilmiesesti et ole ihan pihalla siitä, mikä oli loppujen lopuksi tärkeintä opintokokonaisuudessa.  

Jos kaipaat jostain erityiskysymyksestä enemmän oppia, tee siitä joku laajempi seminaarityö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi